a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/451 2 ustanowiono, na podstawie art. 415 i 430 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, spójne ramy sprawozdawczości, w tym wymogi dotyczące przekazywania informacji na temat funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych, informacji finansowych, które należy przedstawić zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej (MSSF) i ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości (GAAP), informacji na temat strat z tytułu udzielonych kredytów zabezpieczonych nieruchomościami, informacji na temat dużych ekspozycji, informacji na temat wskaźnika dźwigni, informacji na temat stabilnego finansowania, informacji na temat dodatkowych wskaźników monitorowania płynności, informacji na temat obciążenia aktywów, informacji do celów identyfikowania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym (G-SII) i przypisywania wskaźników bufora G-SII oraz informacji na temat ryzyka stopy procentowej w portfelu bankowym. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/451 było wielokrotnie zmieniane w następstwie zmian rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przyjętych w celu wprowadzenia, doprecyzowania lub dostosowania elementów ostrożnościowych.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 3 w celu wdrożenia ostatecznego zestawu międzynarodowych standardów Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego (Bazylea III). Zmiany te powinny znaleźć odzwierciedlenie w ramach sprawozdawczości, które są obecnie określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/451.
(3) Ze względu na zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 konieczna jest zmiana wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych (minimalny próg kapitałowy, ryzyko kredytowe i ryzyko kredytowe kontrahenta, korekty wyceny kredytowej, ryzyko rynkowe, ryzyko operacyjne, pokrycie strat z tytułu ekspozycji nieobsługiwanych oraz kryptoaktywa), wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie strat z tytułu udzielonych kredytów zabezpieczonych nieruchomościami oraz wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie wskaźnika dźwigni.
(4) Z uwagi na dużą liczbę zmian, które są niezbędne, aby nadać skuteczność nowym przepisom dotyczącym obowiązków sprawozdawczych, właściwszym rozwiązaniem jest uchylenie i zastąpienie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/451, niż jedynie jego zmiana, ponieważ taka zmiana sprawiłaby, że zainteresowanym podmiotom gospodarczym byłoby bardzo trudno ustalić, które wymogi w zakresie sprawozdawczości mają do nich zastosowanie.
(5) W nowych wzorach dotyczących adekwatności kapitałowej należy zawrzeć informacje sprawozdawcze na temat minimalnego progu kapitałowego w ramach wymogów w zakresie funduszy własnych oraz współczynników kapitałowych, a w szczególności informacje na temat wpływu przepisów przejściowych dotyczących minimalnego progu kapitałowego określonych w art. 465 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Dane sprawozdawcze powinny obejmować przekazywanie informacji na temat wpływu minimalnego progu kapitałowego oraz przepisów przejściowych określonych w art. 465 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. We wzorach dotyczących wypłacalności grupy należy dodać nową kolumnę do celów przekazywania informacji na temat korekty z tytułu minimalnego progu kapitałowego dla podmiotów podlegających wymogom w zakresie funduszy własnych.
(6) Wzory dotyczące ryzyka kredytowego według metody standardowej ("SA") powinny odzwierciedlać zmiany w klasyfikacji kategorii ekspozycji i nowe wagi ryzyka. Wzory te powinny ponadto odzwierciedlać bardziej szczegółowe podejście stosowane do ekspozycji zabezpieczonych hipotekami na nieruchomościach oraz pewne zmiany w obliczaniu wartości ekspozycji z tytułu pozycji pozabilansowych, które to podejście i zmiany wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozporządzeniem (UE) 2024/1623.
(7) Wzory dotyczące ryzyka kredytowego według metody IRB powinny odzwierciedlać zmiany w klasyfikacji kategorii ekspozycji, co ma prowadzić do ograniczenia możliwości traktowania ekspozycji wobec instytucji i dużych przedsiębiorstw z zastosowaniem podstawowej metody IRB ("FIRB"), oraz powinny umożliwiać przekazywanie informacji na temat nowych kategorii ekspozycji, w tym ekspozycji wobec podmiotów sektora publicznego oraz ekspozycji wobec samorządów regionalnych lub władz lokalnych. Ponadto w tych nowych wzorach należy przewidzieć zgłaszanie zarówno standardowych, jak i obliczonych we własnym zakresie współczynników konwersji kredytowej.
(8) Nowe wzory do celów przekazywania informacji na temat pokrywania strat z tytułu ekspozycji nieobsługiwanych powinny odzwierciedlać zmiany zakresu ekspozycji, które podlegają wymogom pokrycia strat, oraz zmiany w harmonogramie tworzenia rezerw.
(9) Nowy wzór sprawozdawczy powinien umożliwiać przekazywanie informacji na temat ekspozycji z tytułu kryptoaktywów w celu odzwierciedlenia łącznych kwot ekspozycji na ryzyko w odniesieniu do tych ekspozycji.
(10) Zgłaszanie zagregowanych danych dotyczących każdego krajowego rynku nieruchomości ("straty związane z nieruchomościami") powinno odzwierciedlać nowe szczegółowe obowiązki sprawozdawcze określone w art. 430a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(11) Zgłaszanie korekt wyceny kredytowej ("CVA") powinno odzwierciedlać standardowe, podstawowe i uproszczone metody oraz uwzględniać pewne szczegółowe wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie ryzyka związanego z CVA, które wszystkie wprowadzono w tytule VI rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(12) Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 zmieniono ramy w zakresie rozgraniczenia między portfelem handlowym a portfelem bankowym. Wzory sprawozdawcze powinny więc umożliwiać przekazywanie informacji na temat struktury portfela handlowego w odniesieniu do nowych kryteriów określonych w art. 104 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(13) Należy dostosować sprawozdawcze dni odniesienia dotyczące funduszy własnych, wymogów w zakresie funduszy własnych oraz dodatkowych wymogów dotyczących sprawozdawczości na zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej do dat zakończenia roku obrotowego.
(14) Aby umożliwić instytucjom ustanowienie systemów sprawozdawczości niezbędnych do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych, podmiotom, które po raz pierwszy podejmują działalność instytucji kredytowej, należy przyznać więcej czasu na przedłożenie wzorów.
(15) Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 zmieniono art. 430 ust. 7 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i wprowadzono wymóg, aby EUNB opracował rozwiązania informatyczne, w tym wzory i instrukcje sprawozdawcze, które instytucje mają stosować w celu wypełnienia obowiązków sprawozdawczych określonych w ust. 1-4 wspomnianego artykułu. W związku z tym punkty danych i informacje, które instytucje muszą zgłaszać, oraz informacje, które EUNB powinien uwzględnić w danych rozwiązaniach informatycznych, powinny zostać określone w sposób wystarczająco jasny. Aby umożliwić EUNB opracowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, te jednolite formaty sprawozdawcze nie powinny być wiążące pod względem struktury i prezentacji, ponieważ EUNB nie powinien być zobowiązany do powielania graficznego przedstawienia i tabelarycznej struktury określonych w załączniku. W szczególności EUNB powinien mieć możliwość odejścia od określonej prezentacji graficznej i struktury tabelarycznej wzorów sprawozdawczych, o ile w rozwiązaniu informatycznym uwzględnione zostaną wszystkie wymagane punkty danych i informacje.
(16) Aby zapewnić instytucjom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ich własnego systemu wewnętrznego i spełnienie zmienionych wymogów w zakresie sprawozdawczości, konieczne jest ustanowienie przepisów przejściowych odraczających dzień przekazania formularzy w ramach pierwszego kwartalnego obowiązku sprawozdawczego.
(17) Aby dostosować harmonogram stosowania wymogów sprawozdawczych dotyczących struktury portfela handlowego do harmonogramu stosowania wymogów w zakresie ryzyka rynkowego określonych w części trzeciej tytuł IV rozdziały 1a i 1b rozporządzenia (UE) nr 575/2013, konieczne jest ustanowienie przepisu przejściowego umożliwiającego zastosowanie późniejszego pierwszego dnia odniesienia dla tego wymogu sprawozdawczego.
(18) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą wymogów w zakresie sprawozdawczości instytucji. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami oraz ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i zapewnić łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, należy włączyć do jednego rozporządzenia wszystkie powiązane wykonawcze standardy techniczne wymagane na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(19) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(20) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 .
(21) Aby zapewnić instytucjom wystarczający czas, aby przygotować się do prowadzenia sprawozdawczości zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zgodnie z art. 430 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, datę rozpoczęcia stosowania należy ustalić na dzień przypadający sześć miesięcy po dacie wejścia w życie.
(22) Aby jak najszybciej wprowadzić zmienione ramy sprawozdawczości, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: