a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz w sprawie wprowadzenia specjalnych warunków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych przesyłek żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w załącznikach do tego rozporządzenia wykonawczego podlegają przeglądowi w regularnych odstępach czasu nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji związanych z zagrożeniami dla zdrowia ludzi i niezgodnością z przepisami Unii, takich jak dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, a także dane i informacje dotyczące przesyłek oraz wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przekazane Komisji przez państwa członkowskie.
(3) Ostatnie powiadomienia otrzymane za pośrednictwem systemu RASFF wskazują na istnienie poważnego, bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego, związanego z niektórymi rodzajami żywności lub pasz. Ponadto kontrole urzędowe przeprowadzone w pierwszym półroczu 2022 r. przez państwa członkowskie w odniesieniu do niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że należy zmienić wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w celu ochrony zdrowia ludzkiego w Unii.
(4) Od października 2019 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Argentyny są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(5) Od stycznia 2019 r. orzechy brazylijskie w łupinach i mieszanki orzechów brazylijskich lub owoców suszonych zawierające orzechy brazylijskie w łupinach z Brazylii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki tych kontroli dowodzą, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzechów brazylijskich z Brazylii w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i przenieść ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego, utrzymując poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(6) Od stycznia 2017 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Boliwii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych towarów do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii. W szczególności wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(7) Od października 2019 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Brazylii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(8) Ponadto w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Brazylii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(9) W odniesieniu do przesyłek oleju palmowego z Wybrzeża Kości Słoniowej dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem barwnikami Sudan. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Wybrzeża Kości Słoniowej. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(10) W odniesieniu do przesyłek granadilli i passiflory (Passiflora ligularis i Passiflora edulis) z Kolumbii dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Kolumbii. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(11) Od stycznia 2022 r. melony Galia (C. melo var. reticulatus) z Hondurasu są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia Salmonella Braenderup. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Ponadto właściwy organ Hondurasu przedłożył zadowalający plan działania w celu zapewnienia zgodności wywożonych do Unii melonów Galia (C. melo var. reticulatus) z wymogami unijnymi. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(12) W odniesieniu do przesyłek bazylii pospolitej (Ocimum basilicum) i mięty (Mentha) z Izraela 5 dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Izraela. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(13) Od stycznia 2019 r. liście betelu (Piper betle L.) z Indii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i są objęte specjalnymi warunkami przy ich wprowadzaniu do Unii ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Pozycję dotyczącą liści betelu (Piper betle L.) z Indii w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole urzędowe w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, ten towar wprowadzany do Unii spełniał odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia salmonellą.
(14) Od maja 2020 r. liście curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii. W szczególności wszystkim przesyłkom liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(15) Od grudnia 2021 r. moringa olejodajna (Moringa oleifera) z Indii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ryzyko wynikające z zanieczyszczenia tego towaru dotyczy również moringi olejodajnej mrożonej. Aby zapewnić skuteczną ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii pozostałościami pestycydów, w kolumnie "Kod CN" w tabeli w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w pozycji dotyczącej moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii należy dodać odpowiedni kod CN.
(16) W odniesieniu do przesyłek papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Kenii dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Kenii i Rwandy. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(17) Od stycznia 2022 r. suplementy diety zawierające składniki botaniczne z Korei Południowej są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki tych kontroli dowodzą, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005. Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Pozycję dotyczącą suplementów diety zawierających składniki botaniczne w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(18) Od stycznia 2022 r. chleb świętojański, nasiona chleba świętojańskiego, niełuszczone, niekruszone ani niemielone, oraz śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Malezji są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i są objęte specjalnymi warunkami przy ich wprowadzaniu do Unii ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe przeprowadzone przez państwa członkowskie w pierwszym półroczu 2022 r. wskazują, że towary te nie są przywożone do Unii. W związku z tym zgromadzenie wyników kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do tych towarów przez państwa członkowskie przez pół roku oraz przeprowadzenie oceny tych wyników nie było możliwe. Pozycje dotyczące chleba świętojańskiego, nasion chleba świętojańskiego, niełuszczonych, niekruszonych ani nie- mielonych, oraz śluzów i zagęszczaczy, nawet modyfikowanych, pochodzących z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Malezji w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, te towary wprowadzane do Unii spełniały odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia tlenkiem etylenu.
(19) Od stycznia 2019 r. nasiona arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produkty pochodne są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Pozycję dotyczącą nasion arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produktów pochodnych w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, te towary wprowadzane do Unii spełniały odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami.
(20) Od października 2014 r. seler chiński (Apium graveolens) i wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata)) z Kambodży są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczące ich pozycje w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(21) Od lipca 2018 r. rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa)) z Libanu jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia rodaminą B. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu. W szczególności wszystkim przesyłkom rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(22) W odniesieniu do przesyłek wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) i alternantery bezszypułkowej (Alternanthera sessi- lis) ze Sri Lanki w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(23) W systemie TARIC zmieniono kilka kodów CN lub podpozycji TARIC. Aby umożliwić dokładniejszą identyfikację towarów podlegających zwiększonym kontrolom urzędowym, w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy poprawić podpozycję TARIC dla kodu CN ex 1211 90 86 w pozycji dotyczącej wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) ze Sri Lanki.
(24) Od stycznia 2022 r. chleb świętojański, nasiona chleba świętojańskiego, niełuszczone, niekruszone ani niemielone, oraz śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Maroka są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na zgodność z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(25) Od kwietnia 2016 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Madagaskaru są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(26) W odniesieniu do przesyłek fasolnika chińskiego (Vigna unguiculata) z Madagaskaru dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Madagaskaru. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(27) Od stycznia 2022 r. ketchup pomidorowy i pozostałe sosy pomidorowe z Meksyku są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na zgodność z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(28) Od lipca 2017 r. nasiona sezamu z Nigerii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu nasion sezamu z Nigerii. W szczególności wszystkim przesyłkom nasion sezamu z Nigerii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą nasion sezamu z Nigerii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(29) W odniesieniu do przesyłek ryżu z Pakistanu w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia afla- toksynami i ochratoksyną A. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 10 %.
(30) Od kwietnia 2016 r. nasiona arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produkty pochodne ze Sierra Leone są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(31) Od lipca 2018 r. rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa)) z Syrii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia rodaminą B. Z danych Eurostatu wynika, że wielkość handlu tym towarem przywożonym do Unii jest niska, a kontrole urzędowe przeprowadzane w odniesieniu do tego towaru przez państwa członkowskie wskazują na zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(32) W odniesieniu do przesyłek cytryn (Citrus limon, Citrus limonum) i grejpfrutów z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(33) W odniesieniu do przesyłek nasion kuminu rzymskiego i suszonego oregano z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia alkaloidami pirolizydynowymi. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 20 %.
(34) W odniesieniu do przesyłek nasion sezamu z Turcji dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem salmonellą. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Turcji. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(35) Od stycznia 2013 r. ketmia jadalna z Wietnamu jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonych kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu ketmii jadalnej z Wietnamu. W szczególności wszystkim przesyłkom ketmii jadalnej z Wietnamu powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą ketmii jadalnej z Wietnamu w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(36) Od stycznia 2013 r. liście kolendry, bazylia, mięta i pietruszka z Wietnamu są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(37) Od stycznia 2010 r. wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata)) z Republiki Dominikańskiej jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. W związku z tym zwiększone kontrole urzędowe na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii nie są już uzasadnione w odniesieniu do tego towaru. Państwa członkowskie powinny jednak nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem zmienić odpowiednią pozycję w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i zmniejszyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do poziomu 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(38) Od stycznia 2019 r. papryka (słodka lub inna niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. z Indii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. W związku z tym zwiększone kontrole urzędowe na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii nie są już uzasadnione w odniesieniu do tego towaru. Państwa członkowskie powinny jednak nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem zmienić odpowiednią pozycję w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i zmniejszyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do poziomu 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(39) W pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wymieniono kilka suszonych przypraw (pieprz z rodzaju Piper, wanilia, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, kwiat muszkatołowy i kardamony, nasiona anyżku, badianu, kopru, kolendry, kminu lub kminku, jagody jałowca, imbir, szafran, kurkuma, tymianek, liście laurowe, curry i pozostałe przyprawy korzenne) z Indii. Aby umożliwić lepszą ocenę danych z kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie oraz ustanowić bardziej ukierunkowane środki w odniesieniu do powyższych suszonych przypraw z Indii, które mogą budzić obawy dotyczące zdrowia publicznego, konieczne jest podzielenie pozycji na poszczególne towary i kody CN. Przesyłki wszystkich wyżej wymienionych suszonych przypraw wprowadzanych do Unii należy objąć kontrolami identyfikacyjnymi i bezpośrednimi o częstotliwości na poziomie 20 %.
(40) W odniesieniu do przesyłek węglanu wapnia z Indii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(41) W odniesieniu do przesyłek suszonych fig i produktów pochodzących z suszonych fig z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(42) W odniesieniu do przesyłek ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych dane pochodzące z powiadomień w systemie RASFF wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi, które wymagają specjalnych warunków przywozu ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Przesyłkom tego towaru powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tlenku etylenu. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych należy zatem uwzględnić w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich przesyłek wprowadzanych do Unii na poziomie 20 %.
(43) Aby wyjaśnić, że również surowce do produkcji suplementów żywnościowych są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i podlegają specjalnym warunkom przy ich wprowadzaniu do Unii, w załączniku I i pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy dodać odpowiednią uwagę końcową.
(44) Aby zapewnić dopuszczalny poziom wykrywania pozostałości barwników Sudan w oleju palmowym i rodaminy B w rzepie białej (Brassica rapa ssp. rapa) umożliwiający wprowadzanie tych towarów do Unii, należy dodać odpowiednie sformułowanie do uwag końcowych w załączniku I i do pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(45) Obecny wzór świadectwa urzędowego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 nie obejmuje wszystkich zagrożeń wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli ryzyka dla zdrowia publicznego należy zatem zmienić wzór świadectwa urzędowego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, aby zapewnić możliwość poświadczania zgodności z wymogami unijnymi w odniesieniu do wszystkich zagrożeń wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(46) Aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek, które zostały już wysłane z państwa pochodzenia lub z innego państwa trzeciego, jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia, w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wyprodukowanych z orzeszków ziemnych z Boliwii, liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii, rzepy (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu, nasion sezamu z Nigerii, ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych i ketmii jadalnej z Wietnamu, którym nie towarzyszą wyniki pobierania próbek i analiz ani świadectwo urzędowe, należy przewidzieć okres przejściowy. Jednocześnie zapewniona jest ochrona zdrowia publicznego w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wyprodukowanych z orzeszków ziemnych z Boliwii, liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii, rzepy (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu, nasion sezamu z Nigerii i ketmii jadalnej z Wietnamu, ponieważ towary te podlegają kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim z częstotliwością 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii, oraz w odniesieniu do ekstraktu wanilii ze Stanów Zjednoczonych, który podlega kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim z częstotliwością 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(47) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793. Aby zapewnić spójność i jasność, załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy w całości zastąpić tekstem określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(48) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: