KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 1 , w szczególności jego art. 94 ust. 4 i art. 95 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu uproszczenia korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego beneficjentów należy zdefiniować niektóre stawki jednostkowe oraz określić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami, które są dostępne w ramach refundacji wkładu Unii na rzecz programów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 te stawki jednostkowe i kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami mogą być również wykorzystywane w operacjach kwalifikujących się do EFS+ i wspieranych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
(2) Stawki jednostkowe na potrzeby refundacji wydatków poniesionych przez państwa członkowskie zostały określone na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o dane historyczne i statystyczne, zgodnie z art. 94 ust. 2 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1060.
(3) Przy określaniu kwot finansowania niepowiązanego z kosztami Komisja przestrzegała zasady należytego zarządzania finansami, w szczególności zasady, zgodnie z którą wykorzystane zasoby mają być adekwatne do prowadzonych inwestycji.
(4) Biorąc pod uwagę dodatkowe działania niezbędne do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich, w tym uchodźców i osób uciekających przed rosyjską agresją na Ukrainę, należy określić szczególne stawki jednostkowe w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji.
(5) Uproszczenie realizacji operacji w dziedzinach kształcenia formalnego, szkolenia pracowników, szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo oraz poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia przyczyni się również do skutecznego wdrożenia Europejskiego Roku Umiejętności.
(6) Potwierdzając zobowiązania w ramach Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych 2 wraz z nowym głównym celem Unii na 2030 r. w zakresie ubóstwa i włączenia społecznego, należy ułatwiać realizację i tworzyć zachęty do wdrażania operacji, które pomagają zmniejszyć liczbę osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z tym należy określić uproszczone metody rozliczania kosztów i systemy finansowania niepowiązanego z kosztami w odniesieniu do operacji w zakresie świadczenia usługi opieki w domu i usług opieki środowiskowej, a także operacji w zakresie świadczenia usług mieszkaniowych i innych niż mieszkaniowe dla ofiar przemocy domowej i osób doświadczających krótkotrwałej lub długotrwałej bezdomności.
(7) Istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomu kosztów tego rodzaju operacji. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami kwoty określone przez Komisję odzwierciedlają specyfikę każdego państwa członkowskiego.
(8) Aby zapewnić adekwatność stawek jednostkowych do faktycznie ponoszonych kosztów oraz adekwatność kwot finansowania niepowiązanego do prowadzonych inwestycji w całym okresie programowania, przewidziano odpowiednie metody dostosowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2023 r.
1 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.
2 Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (europa.eu).
3 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
4 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
5 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
6 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
7 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców stosuje się poniższe definicje zgodnie z odpowiednimi definicjami krajowymi: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
8 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
9 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
10 Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w badaniu pt. ""Simplified cost options and Financing not linked to costs in the area of social inclusion and youth" [Uproszczone opcje kosztów i finansowanie niepowiązane z kosztami w obszarze włączenia społecznego i młodzieży]: Katalog publikacji - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).
11 Najem długoterminowy definiuje się jako trwający rok lub dłużej (zgodnie z ETHOS - europejską typologią bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego).
12 Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego oznacza przeniesienie z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.
13 Wyniki te stanowią skumulowane kamienie milowe, a związane z nimi stawki jednostkowe mogą być przedmiotem wniosków w odniesieniu do każdego kamienia milowego (tj. 3, 6, 12, 18 miesięcy), po jego osiągnięciu.
14 Są to stałe stawki za ogólne świadczenie usługi na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości. Nie są to stawki na pojedynczego uczestnika.
15 Kwoty są wypłacane za każdego indywidualnego uczestnika, który osiągnął rezultat.