a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2022/109 1 ustalono uprawnienia do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 ustalono tymczasowy całkowity dopuszczalny połów ("TAC") krewetki północnej (Pandalus borealis) w rejonie ICES 3a (Kattegat/Skagerrak) w oczekiwaniu na publikację odpowiedniej opinii wydawanej przez Międzynarodową Radę Badań Morza ("ICES"), która opublikowała ją w dniu 9 maja 2022 r. Zgodnie z uzgodnionym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Unią a Norwegią w odniesieniu do cieśniny Skagerrak na 2022 r. Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje z Norwegią w sprawie poziomu ostatecznych uprawnień do połowów krewetki północnej w rejonach ICES 3a i 4a wschodnim na 2022 r. Unia i Norwegia uzgodniły TAC wynoszący 7 712 ton w rejonach ICES 3a i 4a wschodnim, z czego 5 398 ton należy przydzielić na rejon ICES 3a.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 tymczasowe TAC szprota (Sprattus sprattus) w rejonie ICES 3a (Kattegat/Skager- rak) 2a (Morze Norweskie) oraz w podobszarze ICES 4 (Morze Północne) na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. ustalono na poziomie zerowym w oczekiwaniu na publikację odnośnej opinii naukowej wydawanej przez ICES, która opublikowała ją w dniu 9 maja 2022 r. Zgodnie z uzgodnionym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Unią, Norwegią i Zjednoczonym Królestwem na 2022 r. Unia przeprowadziła trójstronne konsultacje z Norwegią i Zjednoczonym Królestwem w sprawie poziomu ostatecznych uprawnień do połowów szprota w rejonach ICES 3a i 2a oraz w podobszarze 4 na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Unia, Norwegia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły TAC wynoszący 12 570 ton dla rejonu ICES 3a oraz 56 120 ton dla rejonu ICES 2a i podobszaru 4.
(4) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 ustalono TAC szprota w wysokości 550 ton w rejonach ICES 7d i 7e (kanał La Manche) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r. W dniu 9 maja 2022 r. ICES opublikowała swoją opinię naukową na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Zgodnie z pisemnym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską na 2022 r. Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem w sprawie poziomu uprawnień do połowów szprota w rejonach ICES 7d i 7e od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły TAC w wysokości 9 200 ton w rejonach ICES 7d i 7e.
(5) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 TAC sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach ICES 9 i 10 oraz wodach Unii obszaru Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowym i Wschodnim Atlantyku (CECAF) rejonu 34.1.1 ustalono na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. na poziomie zerowym w oczekiwaniu na opinię naukową dotyczącą tego okresu. ICES wyda opinię dotyczącą tego stada w czerwcu 2022 r. Aby zapewnić kontynuację działalności połowowej do czasu ustalenia ostatecznego TAC na podstawie najnowszych opinii naukowych, należy ustalić tymczasowy TAC na lipiec, sierpień i wrzesień 2022 r. wynoszący 10 061 ton w oparciu o połowy w trzecim kwartale 2021 r.
(6) Posiedzenie w 2022 r. Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego grupy roboczej ds. tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym odbyło się w dniach 9-10 lutego 2022 r. Na tym posiedzeniu uzgodniono, że te umawiające się strony oraz współpracujące nieumawiające się strony, które zgodziły się na system przydziału przyjęty na tym posiedzeniu, będą składać miesięczne raporty połowowe dotyczące ukierunkowanych połowów tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym (Thunnus alalunga) i kwartalne raporty połowowe dotyczące przyłowów tego gatunku. Konieczne jest zatem określenie specjalnych kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy zgłaszaniu tych połowów.
(7) Rozporządzeniem (UE) 2022/109 wdrożono do prawa Unii zmienione limity połowowe dla tuńczyka żółtopłet- wego (Thunnus albacares) w obszarze podlegającym kompetencji Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim ("IOTC"). Zmienione limity połowowe zgodnie z rezolucją IOTC nr 2021/01 nie ograniczają się już do sejnerów okrężnicowych i obecnie obejmują wszystkie narzędzia połowowe wykorzystywane do połowów tuńczyka żółtopłetwego. Ponadto biorąc pod uwagę fakt, że zainteresowane państwa członkowskie nie osiągnęły do końca 2021 r. porozumienia w sprawie najwłaściwszego sposobu podziału zmienionych limitów połowowych odpowiadających tym uprawnieniom do połowów, w rozporządzeniu (UE) 2022/109 państwom członkowskim przyznano na pierwszą połowę 2022 r. w ramach rozwiązania tymczasowego wstępną część (50 %) kwoty unijnej dla tuńczyka żółtopłetwego w obszarze IOTC na 2022 r. Ze względu na konieczność przydzielenia Unii uprawnień do połowów tuńczyka żółtopłetwego w obszarze podlegającym kompetencji IOTC, tak aby mógłby być poławiany przez flotę połowową Unii w 2022 r., konieczne jest, aby Rada podjęła decyzję w sprawie ostatecznego przydziału tych uprawnień do połowów, których w przeciwnym razie nie można byłoby wykorzystać. Ponieważ niewielka ilość tuńczyka żółtopłetwego jest poławiana jako przyłów przez portugalską flotę taklową, uzgodniono, że należy przydzielić Portugalii 100 ton na te przyłowy. Biorąc pod uwagę, że połowy przy użyciu narzędzi innych niż sejnery okrężnicowe stanowią bardzo ograniczoną część całkowitych połowów, należy przydzielić te uprawnienia do połowów, z wyjątkiem wspomnianych 100 ton, zgodnie z kluczem przydziału, który wcześniej obowiązywał w odniesieniu do TAC dla sejnerów okrężnicowych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/109.
(9) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2022/109, mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone lub nie zostały jeszcze wyczerpane. Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: