KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/581 z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2018/581 tymczasowo zawieszono autonomiczne cła wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych.
(2) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1517 2 umieszczono wykaz świadectw, które są uznawane za równoważne z autoryzowanymi poświadczeniami produkcji/obsługi na formularzu 1 EASA i mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze UE przy przywozie towarów objętych zawieszeniem na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady (UE) 2018/581.
(3) W dniu 29 grudnia 2020 r. podpisano w imieniu Unii Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") 3 . Była ona tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r. i formalnie weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(4) Umowa obejmuje kwestie bezpieczeństwa lotniczego, w tym współpracę z Urzędem Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa (CAA) wydającym autoryzowane poświadczenia produkcji/obsługi. Należy zatem uznać świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA za równoważne z poświadczeniami na formularzu 1 EASA i włączyć je do wykazu w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/1517.
(6) Zgodnie z załącznikiem 30 do umowy, zatytułowanym "Certyfikacja zdatności do lotu oraz certyfikacja środowiskowa", w szczególności jego art. 15 lit. a) oraz art. 21 ust. 1 i 2, świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA dla produktów opracowanych i certyfikowanych przed dniem 31 grudnia 2020 r. uznaje się za wystarczające, aby towary wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517 mogły korzystać z zawieszenia ceł przywozowych w rozumieniu art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/581 od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno w odniesieniu do takich świadectw być stosowane z mocą wsteczną w celu zapewnienia podmiotom gospodarczym pewności prawa i powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ursula VON DER LEYEN |
|
Przewodnicząca |