Decyzja wykonawcza 2020/1346 w sprawie udzielenia Republice Greckiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1346
z dnia 25 września 2020 r.
w sprawie udzielenia Republice Greckiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 6 sierpnia 2020 r. Grecja zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 oraz odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.

(2) Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Grecję, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Grecji wyniosą odpowiednio 6,4 % i 196,4 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Grecji zmniejszy się o 9 % w 2020 r.

(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Grecji z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4-8, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Grecji w związku ze specjalnym świadczeniem dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone ze względu na kryzys, kosztami ich ubezpieczenia społecznego w okresie zawieszenia, specjalnym świadczeniem dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi, mechanizmem zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz składkami pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych w sektorze usług.

(4) W szczególności "aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. 2 , o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone. Środek ten ma na celu ochronę zatrudnienia w przedsiębiorstwach, które zaprzestają działalności na mocy decyzji administracyjnej lub należą do sektorów gospodarki silnie dotkniętych przez pandemię COVID-19, i dotyczy wypłacania specjalnego miesięcznego świadczenia w wysokości 534 EUR na rzecz pracowników, których umowy o pracę zostały zawieszone od połowy marca 2020 r. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umów o pracę.

(5) Władze wprowadziły dodatkowo finansowanie przez państwo ubezpieczenia społecznego pracowników korzystających ze specjalnego świadczenia, o którym mowa w motywie 4. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umowy o pracę.

(6) "Aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r." 3 , o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi (ekonomistów, księgowych, inżynierów, prawników, lekarzy, nauczycieli i naukowców). Środek ten dotyczy jednorazowego specjalnego świadczenia w wysokości 600 EUR wypłaconego w kwietniu albo w czerwcu 2020 r. na rzecz takich wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

(7) Mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy mający zastosowanie od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 15 paź dziernika 2020 r. we wszystkich przedsiębiorstwach, z wyjątkiem przemysłu lotniczego, w przypadku którego możliwe jest przedłużenie tego mechanizmu do końca 2020 r., wprowadzono na podstawie "ustawy 4690/2020" 4 , o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r. Kwalifikują się do niego przedsiębiorstwa, które odnotowały spadek obrotów o co najmniej 20 %, a środek ten umożliwia zmniejszenie o nawet 50 % tygodniowego wymiaru czasu pracy pracowników, pod warunkiem utrzymania ich stosunku pracy. Od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. państwo pokryło 60 % wynagrodzeń netto pracowników oraz 60 % składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin. Od dnia 1 lipca 2020 r. państwo pokrywa 100 % składek pracodawcy i pracownika na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowa- nych godzin, a oprócz tego pokrywa 60 % wynagrodzeń netto pracowników w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin.

(8) Ponadto "ustawą 4714/2020" 5 , o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono finansowanie przez państwo składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych. Środek ten jest ukierunkowany na przedsiębiorstwa sezonowe w sektorze usług, mianowicie te przedsiębiorstwa, których 50 % obrotu - na podstawie danych za 2019 r. - jest skoncentrowane w trzecim kwartale roku, i ma na celu sfinansowanie składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w lipcu, sierpniu i wrześniu 2020 r., pod warunkiem że przedsiębiorstwa utrzymają tę samą liczbę pracowników co w dniu 30 czerwca 2020 r.

(9) Grecja spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Grecja przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 2 728 000 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ wydatki dotyczą nowych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Grecji.

(10) Komisja skonsultowała się z Grecją oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(11) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Grecji w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wielkości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.

(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.

(13) Grecja powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Grecję.

(14) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Grecji, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grecja spełnia warunki określone w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672.

Artykuł  2
1.  6
 Unia udziela Grecji pożyczki do maksymalnej wysokości 6 165 000 000 EUR. Maksymalny średni okres zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.
2.  7
 Okres dostępności pomocy finansowej udzielonej na mocy niniejszej decyzji wynosi 39 miesięcy od pierwszego dnia po dniu, w którym niniejsza decyzja stała się skuteczna..
3. 
Pomoc finansowa Unii jest udostępniana Grecji przez Komisję w maksymalnie ośmiu transzach. Transza może zostać wypłacona w jednej podtranszy lub w kilku podtranszach. Terminy zapadalności podtransz w ramach pierwszej transzy mogą być dłuższe niż maksymalny średni termin zapadalności, o którym mowa w ust. 1. W takich przypadkach terminy zapadalności kolejnych podtransz są ustalane w taki sposób, aby po wypłacie wszystkich transz osiągnięto zgodność z maksymalnym średnim terminem zapadalności, o którym mowa w ust. 1.
4.  8
 Warunkiem uruchomienia pierwszej transzy jest wejście w życie umowy pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672. Wszelkie kolejne transze uruchamiane są na warunkach określonych w tej umowie pożyczki lub, w stosownych przypadkach, warunkiem ich uruchomienia jest wejście w życie addendum do tej umowy pożyczki lub zmienionej umowy pożyczki zawartej między Grecją a Komisją, zastępującej pierwotną umowę pożyczki.
5. 
Grecja pokrywa koszty finansowania poniesione przez Unię, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2020/672, w odniesieniu do każdej transzy, powiększone o wszelkie opłaty, koszty i wydatki poniesione przez Unię, które wynikają z rodzaju finansowania związanego z pożyczką udzieloną zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
6. 
Komisja decyduje o wysokości oraz o uruchomieniu transz, a także o wysokości podtransz.
Artykuł  3  9  

Grecja może finansować następujące środki:

a)
specjalne świadczenie dla pracowników, których umowy o pracę zostały zawieszone, przewidziane w art. 13 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r.", ostatnio przedłużone "ustawą 4778/2021" z 19 lutego 2021 r. i "decyzją ministerialną 3512/2022";
b)
ubezpieczenie społeczne pracowników objętych środkiem, o którym mowa w lit. a) niniejszego artykułu, przewidziane w art. 13 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r.", ostatnio przedłużone "ustawą 4778/2021" z dnia 19 lutego 2021 r. i "decyzją ministerialną 3512/2022";
c)
specjalne świadczenie dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi przewidziane w art. 8 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r.";
d)
mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy przewidziany w art. 31 "ustawy 4690/2020";
e)
składki pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych w sektorze usług przewidziane w art. 123 "ustawy 4714/2020".
Artykuł  4

Grecja przekazuje Komisji do dnia 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji adresatowi.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
2 Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 64) ratyfikowany na mocy art. 3 ustawy 4682/2020 (Dziennik Urzędowy A' 76); decyzja ministerialna 12998/232 (Dziennik Urzędowy B' 1078/28 marca 2020 r.), decyzja ministerialna 16073/287/22 kwietnia 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1547/22 kwietnia 2020 r.), decyzja ministerialna 17788/346/8 maja 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1779/10 maja 2020 r.) oraz decyzja ministerialna 23102/477/2020 (Dziennik Urzędowy B' 2268/13 czerwca 2020 r.).
3 Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 68) ratyfikowany na mocy art. 1 ustawy 4683/2020 (Dziennik Urzędowy A' 83).
4 Ustawa 4690/2020 (Dziennik Urzędowy A' 104) ratyfikowana na mocy art. 122 i 123 ustawy 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148), decyzji ministerialnej 23103/478 (Dziennik Urzędowy B 2274/14 czerwca 2020 r.) oraz decyzji ministerialnej 32085/1771.
5 Ustawa 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148) ratyfikowana na mocy decyzji ministerialnej 32085/1771.
6 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 2 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

9 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.314.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1346 w sprawie udzielenia Republice Greckiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
Data aktu: 25/09/2020
Data ogłoszenia: 29/09/2020