a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 6 sierpnia 2020 r. Grecja zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 oraz odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Grecję, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Grecji wyniosą odpowiednio 6,4 % i 196,4 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Grecji zmniejszy się o 9 % w 2020 r.
(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Grecji z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4-8, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Grecji w związku ze specjalnym świadczeniem dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone ze względu na kryzys, kosztami ich ubezpieczenia społecznego w okresie zawieszenia, specjalnym świadczeniem dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi, mechanizmem zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz składkami pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych w sektorze usług.
(4) W szczególności "aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. 2 , o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone. Środek ten ma na celu ochronę zatrudnienia w przedsiębiorstwach, które zaprzestają działalności na mocy decyzji administracyjnej lub należą do sektorów gospodarki silnie dotkniętych przez pandemię COVID-19, i dotyczy wypłacania specjalnego miesięcznego świadczenia w wysokości 534 EUR na rzecz pracowników, których umowy o pracę zostały zawieszone od połowy marca 2020 r. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umów o pracę.
(5) Władze wprowadziły dodatkowo finansowanie przez państwo ubezpieczenia społecznego pracowników korzystających ze specjalnego świadczenia, o którym mowa w motywie 4. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umowy o pracę.
(6) "Aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r." 3 , o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi (ekonomistów, księgowych, inżynierów, prawników, lekarzy, nauczycieli i naukowców). Środek ten dotyczy jednorazowego specjalnego świadczenia w wysokości 600 EUR wypłaconego w kwietniu albo w czerwcu 2020 r. na rzecz takich wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
(7) Mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy mający zastosowanie od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 15 paź dziernika 2020 r. we wszystkich przedsiębiorstwach, z wyjątkiem przemysłu lotniczego, w przypadku którego możliwe jest przedłużenie tego mechanizmu do końca 2020 r., wprowadzono na podstawie "ustawy 4690/2020" 4 , o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r. Kwalifikują się do niego przedsiębiorstwa, które odnotowały spadek obrotów o co najmniej 20 %, a środek ten umożliwia zmniejszenie o nawet 50 % tygodniowego wymiaru czasu pracy pracowników, pod warunkiem utrzymania ich stosunku pracy. Od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. państwo pokryło 60 % wynagrodzeń netto pracowników oraz 60 % składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin. Od dnia 1 lipca 2020 r. państwo pokrywa 100 % składek pracodawcy i pracownika na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowa- nych godzin, a oprócz tego pokrywa 60 % wynagrodzeń netto pracowników w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin.
(8) Ponadto "ustawą 4714/2020" 5 , o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono finansowanie przez państwo składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych. Środek ten jest ukierunkowany na przedsiębiorstwa sezonowe w sektorze usług, mianowicie te przedsiębiorstwa, których 50 % obrotu - na podstawie danych za 2019 r. - jest skoncentrowane w trzecim kwartale roku, i ma na celu sfinansowanie składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w lipcu, sierpniu i wrześniu 2020 r., pod warunkiem że przedsiębiorstwa utrzymają tę samą liczbę pracowników co w dniu 30 czerwca 2020 r.
(9) Grecja spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Grecja przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 2 728 000 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ wydatki dotyczą nowych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Grecji.
(10) Komisja skonsultowała się z Grecją oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(11) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Grecji w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wielkości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(13) Grecja powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Grecję.
(14) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Grecji, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
2 Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 64) ratyfikowany na mocy art. 3 ustawy 4682/2020 (Dziennik Urzędowy A' 76); decyzja ministerialna 12998/232 (Dziennik Urzędowy B' 1078/28 marca 2020 r.), decyzja ministerialna 16073/287/22 kwietnia 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1547/22 kwietnia 2020 r.), decyzja ministerialna 17788/346/8 maja 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1779/10 maja 2020 r.) oraz decyzja ministerialna 23102/477/2020 (Dziennik Urzędowy B' 2268/13 czerwca 2020 r.).
3 Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 68) ratyfikowany na mocy art. 1 ustawy 4683/2020 (Dziennik Urzędowy A' 83).
4 Ustawa 4690/2020 (Dziennik Urzędowy A' 104) ratyfikowana na mocy art. 122 i 123 ustawy 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148), decyzji ministerialnej 23103/478 (Dziennik Urzędowy B 2274/14 czerwca 2020 r.) oraz decyzji ministerialnej 32085/1771.
5 Ustawa 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148) ratyfikowana na mocy decyzji ministerialnej 32085/1771.
6 Art. 2 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 2 ust. 4:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
9 Art. 3:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 679/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/2081 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.