PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Porozumienie ustanawiające Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (zwane dalej "porozumieniem GFCM") zapewnia odpowiednie ramy wielostronnej współpracy, której celem jest promowanie tworzenia i ochrony żywych zasobów morza w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym, racjonalnego gospodarowania tymi zasobami oraz jak najlepszego wykorzystywania tych zasobów na poziomach, które uznaje się za zrównoważone i gwarantujące niskie ryzyko załamania.
(2) Jednym z celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3 , jest zapewnienie, aby działalność połowowa i w zakresie akwakultury były zrównoważone środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzane w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści gospodarczych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności.
(3) Umawiającymi się stronami porozumienia GFCM są Unia oraz Bułgaria, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Malta, Rumunia i Słowenia.
(4) Zalecenia przyjęte przez Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego ("GFCM") są wiążące dla umawiających się stron. Ponieważ Unia jest umawiającą się stroną porozumienia GFCM, zalecenia te są wiążące dla Unii, w związku z tym należy je wprowadzić do prawa Unii, o ile ich treść nie została w nim już uwzględniona.
(5) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 4 ustanowiono niektóre przepisy dotyczące połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM. Jest to właściwy akt ustawodawczy do celów wprowadzenia treści zaleceń GFCM przyjętych przez GFCM i nieuwzględnionych jeszcze w prawie Unii.
(6) Na dorocznym posiedzeniu w 2015 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/39/2015/2 w sprawie ustanowienia zestawu minimalnych standardów w odniesieniu do połowów gatunków dennych w Cieśninie Sycylijskiej przy użyciu włoków dennych. Standardy te obejmują techniczne środki ochronne w odniesieniu do krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius). Niektóre z tych środków są już zawarte w załączniku III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 5 w sprawie minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony osobników przedmiotowych gatunków. Środki dotyczące zarządzania flotą zawarte w zaleceniu 39/2015/2 należy jednak wprowadzić do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
(7) Na dorocznym posiedzeniu w 2015 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/39/2015/3 w sprawie ustanowienia zestawu środków mających na celu zapobieganie nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym (NNN) połowom turbota (Psetta maxima) w Morzu Czarnym oraz ich powstrzymywanie i eliminowanie. Większość tych środków została już ustanowiona rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2018 6 , rozporządzeniem Rady (WE) nr 1005/2008 7 , rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009 8 , rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011, rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 404/2011 9 . Pewna liczba środków dotyczących zarządzania flotą, ustanowionych w zaleceniu 39/2015/3, nie jest uwzględniona w przepisach unijnych i w związku z tym należy je wprowadzić do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
(8) Na dorocznym posiedzeniu w 2015 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/39/2015/4 w sprawie zarządzania populacją kolenia pospolitego w Morzu Czarnym, wprowadzające minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony tego gatunku.
(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2016 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM 40/2016/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami morszczuka europejskiego i krewetki głębokowodnej różowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16). Niektóre elementy tego wieloletniego planu zostały już ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/2018 i rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013. Pewna liczba środków ustanowionych w zaleceniu 40/2016/4, nie jest jednak uwzględniona w przepisach unijnych i w związku z tym należy je wprowadzić do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
(10) Na dorocznym posiedzeniu w 2017 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/41/2017/2 dotyczące zarządzania połowami morlesza bogara w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1, 2 i 3) w dwuletnim okresie przejściowym. Celem operacyjnym tego zalecenia jest utrzymanie śmiertelności połowowej morlesza bogara w ustalonych granicach ostrożnościowych punktów odniesienia i jak najszybsze uzyskanie bądź utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu.
(11) Na dorocznym posiedzeniu w 2017 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/41/2017/3 w sprawie ustanowienia strefy ograniczonych połowów w głębi Jabuka/Pomo na Morzu Adriatyckim.
(12) Na dorocznej sesji w 2017 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/41/2017/4 dotyczące wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29). Zaleceniem tym ustanowiono zestaw środków zarządzania, środków technicznych, środków dotyczących floty oraz środków kontroli, stanowiący projekt pilotażowy, którego celem jest zwalczanie połowów NNN turbota w Morzu Czarnym. Niektóre elementy tego wieloletniego planu zostały już ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/2018, rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008, rozporządzeniem (WE) nr 1224/2009, rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011, rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 404/2011. Pewna liczba środków ustanowionych w zaleceniu 41/2017/4, nie jest jednak uwzględniona w przepisach unijnych i w związku z tym należy je wprowadzić do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
(13) Na dorocznym posiedzeniu w 2017 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/41/2017/5 w sprawie ustanowienia regionalnego dostosowawczego planu zarządzania w odniesieniu do eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym.
(14) Na dorocznym posiedzeniu w 2017 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/41/2017/8 dotyczące międzynarodowego wspólnego programu inspekcji i nadzoru poza wodami podlegającymi jurysdykcji krajowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), co do udziału w którym państwa członkowskie mają swobodę decyzji. Aby zapewnić przestrzeganie przepisów WPRyb przyjęto przepisy unijne ustanawiające system kontroli, inspekcji i egzekwowania, który obejmuje zwalczanie połowów NNN. W szczególności rozporządzeniem (WE) nr 1224/2009 ustanowiono unijny system kontroli, inspekcji i egzekwowania zgodnie z globalnym i zintegrowanym podejściem, tak aby zapewnić przestrzeganie wszystkich przepisów WPRyb. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011 określono szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. Rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008 ustanowiono wspólnotowy system zapobiegania połowom NNN oraz ich powstrzymywania i eliminowania. W rozporządzeniach tych określono już szereg środków ustanowionych zaleceniem GFCM/41/2017/8. W związku z tym nie ma potrzeby uwzględniania tych środków w niniejszym rozporządzeniu. Pewna liczba środków ustanowionych w tym zaleceniu nie jest jednak uwzględniona w przepisach unijnych i w związku z tym należy je wprowadzić do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1343/2011,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: