a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 1034/2011 4 i (UE) nr 1035/2011 5 ustanowiono, odpowiednio, wymogi dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej. Odpowiednie instytucje zapewniające służby muszą spełnić te ostatnie wymogi, aby uzyskać certyfikaty, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 i art. 8b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. We wspomnianych rozporządzeniach określono również wymogi dotyczące właściwych organów, które są odpowiedzialne za wydawanie tych certyfikatów i wykonywanie zadań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , art. 2 i art. 7 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 oraz art. 10 i art. 22a rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(2) Wymogi określone w rozporządzeniach wykonawczych (UE) nr 1034/2011 i (UE) nr 1035/2011 służą w szczególności wprowadzeniu, na etapie początkowym, zasadniczych wymogów dotyczących zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS"), określonych w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008, w szczególności w celu zapewnienia zgodności z art. 8b i 22a rozporządzenia (WE) nr 216/2008 oraz załącznikiem Vb do tego rozporządzenia, a także umożliwieniu rozpoczęcia inspekcji standaryzacyjnych zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(3) 7 Przedmiotowe wymogi określone w rozporządzeniach wykonawczych (UE) nr 1034/2011 i (UE) nr 1035/2011 powinny zostać uzupełnione i uaktualnione w świetle postępu technicznego. Należy również jasno określić, że aby uzyskać certyfikat i utrzymać go w mocy, bądź złożyć deklarację, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, instytucje zapewniające służby muszą spełnić wspomniane wymogi, a także zasadnicze wymagania, o których mowa w art. 8b ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, oraz utrzymać z nimi zgodność. Ponadto należy zapewnić spójność między tymi wymogami a wymogami określonymi w rozporządzeniach Komisji (UE) nr 965/2012 8 , (UE) nr 1178/2011 9 , (UE) nr 139/2014 10 i (UE) 2015/340 11 , zmierzając tym samym do wprowadzenia "kompleksowego podejścia systemowego", co oznacza logiczne i spójne technologicznie podejście w różnych dziedzinach. W związku z tym wymogi określone w rozporządzeniach wykonawczych (UE) nr 1034/2011 i (UE) nr 1035/2011 powinny zostać obecnie określone w jednym instrumencie, a rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011 i (UE) nr 1035/2011 powinny zostać uchylone.
(4) Wspólne przepisy dotyczące certyfikacji i nadzoru nad przedmiotowymi instytucjami zapewniającymi służby są niezbędne w celu zwiększenia zaufania państw członkowskich do systemów innych państw członkowskich. W celu zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa i ochrony należy zatem wzmocnić jednolite wymogi dotyczące zapewniania służb oraz nadzoru nad nimi. Powinno to zapewnić bezpieczne i wysokiej jakości zapewnianie służb na potrzeby żeglugi powietrznej oraz wzajemne uznawanie certyfikatów w całej Unii, a tym samym zwiększyć swobodę przepływu i poprawić dostępność tych służb.
(5) Środki, które mają zostać wdrożone na potrzeby ochrony systemów, wykorzystywane części składowe oraz dane powinny być przedmiotem koordynacji pomiędzy państwami członkowskimi, funkcjonalnymi blokami przestrzeni powietrznej oraz siecią utworzoną przez służby, funkcje i produkty oferowane przez instytucje zapewniające służby, menedżera sieci, lotniska i inne osoby zapewniające niezbędną infrastrukturę na potrzeby operacji lotniczych, aby zapewnić zharmonizowane podejście do kwestii certyfikacji i nadzoru.
(6) Zarządzanie bezpieczeństwem zapewnia identyfikację, ocenę i minimalizację zagrożeń dla bezpieczeństwa, jak również luk w zakresie ochrony, które mają wpływ na bezpieczeństwo. Konieczne jest zatem doprecyzowanie wymogów w zakresie oceny bezpieczeństwa zmian w systemach funkcjonalnych przez certyfikowaną organizację. Wymogi te powinny zostać dostosowane z uwzględnieniem integracji wymogów dotyczących zarządzania zmianami w ramach wspólnej struktury regulacyjnej dla bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, jak również doświadczenia uzyskanego przez zainteresowane strony i właściwe organy w dziedzinie nadzoru nad bezpieczeństwem.
(7) Należy wprowadzić kulturę bezpieczeństwa jako element systemów zarządzania instytucji zapewniających służby, tak aby propagować zrozumienie i ulepszanie tych systemów, przy jednoczesnym uznaniu potrzeby dalszego wzmocnienia systemów zarządzania, zwłaszcza poprzez wprowadzenie wiarygodnej sprawozdawczości dotyczącej zdarzeń.
(8) Należy określić, które organy są odpowiedzialne za zadania w zakresie certyfikacji, nadzoru i egzekwowania przepisów w stosunku do instytucji zapewniających służby podlegających niniejszemu rozporządzeniu, zgodnie z kryterium określonym w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 oraz zadaniami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") na podstawie art. 22a rozporządzenia (WE) nr 216/2008, a także bez uszczerbku dla wymogów określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 550/2004. Agencja powinna działać jako właściwy organ w stosunku do instytucji świadczących usługi w zakresie danych oraz menedżera sieci, w związku z charakterem i skalą świadczonych usług i zapewnianych służb. Aby osiągnąć cele rozporządzenia (WE) nr 216/2008, w szczególności cel określony w jego art. 2 ust. 2 lit. d), a także cel określony w art. 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, należy również dostosować wymogi dotyczące właściwych organów do postępów w rozwoju koncepcji zarządzania bezpieczeństwem opracowywanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ("ICAO"), w szczególności w zakresie wprowadzania w organach systemu zarządzania, jak również w realizacji państwowego programu bezpieczeństwa oraz w zapewnianiu koordynacji między tymi organami.
(9) Należy doprecyzować, że podczas wykonywania swoich zadań w zakresie certyfikacji, nadzoru i egzekwowania przepisów, wynikających z niniejszego rozporządzenia, właściwe organy powinny być niezależne od jakichkolwiek instytucji zapewniających służby, co należy osiągnąć poprzez zapewnienie odpowiedniego oddzielenia tych organów od wspomnianych instytucji przynajmniej na szczeblu funkcjonalnym, oraz że należy unikać wszelkich ewentualnych konfliktów interesów. Ma to zagwarantować obiektywność i bezstronność wspomnianych organów oraz zapewnić, aby jakość wykonywania przez nie zadań wynikających z niniejszego rozporządzenia była wysoka.
(10) Agencja powinna utworzyć bazę danych zawierającą stosowne informacje dotyczące właściwych organów, tak aby ułatwić przeprowadzanie inspekcji standaryzacyjnych właściwych organów oraz koordynację z tymi organami, a także wspierać Komisję w realizacji jej zadań.
(11) W celu zapewnienia, aby określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi dotyczące instytucji zapewniających służby były przez cały czas spełniane, a właściwe organy mogły skutecznie wykonywać swoje zadania wynikające z niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, organom tym należy przyznać, poza możliwością prowadzenia kontroli i przeglądów, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 oraz w art. 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, pewne szczególne uprawnienia dochodzeniowe. Należy doprecyzować, że uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie ze stosownymi przepisami prawa krajowego, z należytym uwzględnieniem pewnej liczby szczególnych elementów, których celem jest zapewnienie odpowiedniej równowagi między wszystkimi prawami i interesami rozpatrywanymi w konkretnym przypadku.
(12) Członkowie personelu odpowiedzialnego za elektroniczne systemy bezpieczeństwa ruchu lotniczego zatrudnieni przez instytucję zapewniającą służby lub menedżera sieci powinni podlegać zharmonizowanemu systemowi szkolenia i oceny kompetencji. Instytucja zapewniająca służby lub menedżer sieci powinni również zapewnić, aby personel organizacji, którym udzielono zlecenia, posiadał odpowiednie kwalifikacje. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zawierać szczegółowe przepisy dotyczące szkolenia i oceny kompetencji takiego personelu.
(13) W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii środki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, w tym najlepsze praktyki oraz postęp naukowy i techniczny w dziedzinie służb meteorologicznych. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem opierać się na stosownych normach i zalecanych metodach postępowania ICAO, w szczególności na załączniku 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej dnia 7 grudnia 1944 r. w Chicago ("konwencja chicagowska"), zatytułowanym "Służba meteorologiczna dla międzynarodowej żeglugi powietrznej", wykorzystując jednocześnie doświadczenia związane z zapewnianiem służb meteorologicznych w Unii i na całym świecie, a także zapewniając proporcjonalność względem wielkości, rodzaju i stopnia złożoności danej instytucji zapewniającej służby meteorologiczne.
(14) Należy ustanowić wspólne wymogi dotyczące certyfikacji instytucji świadczących usługi w zakresie danych i nadzoru nad nimi w celu zapewnienia, aby instytucje zapewniające dane lotnicze do użytku na statkach powietrznych przetwarzały dane w odpowiedni sposób, który spełnia wymagania użytkowników końcowych przestrzeni powietrznej oraz umożliwia bezpieczne operacje z wykorzystaniem nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów.
(15) Sektorowi lotnictwa oraz właściwym organom państw członkowskich należy pozostawić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych ram regulacyjnych ustanowionych niniejszym rozporządzeniem oraz na zastąpienie certyfikatów wydanych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(16) Jednak w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) nr 965/2012 należy rozpocząć już od wcześniejszej daty stosowanie odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do instytucji świadczących usługi w zakresie danych. Ponadto takim instytucjom należy umożliwić ubieganie się, na zasadzie dobrowolności, o odpowiednie certyfikaty i uzyskiwanie ich niezwłocznie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, aby mogły one (jako podmioty, które nie podlegają rozporządzeniu wykonawczemu (UE) nr 1035/2011, ale są objęte praktyką wydawania przez Agencję dobrowolnych listów akceptacyjnych) odnieść korzyści z wcześniejszego terminu stosowania niniejszego rozporządzenia w tym względzie oraz wzajemnego uznawania tych certyfikatów. Taki wcześniejszy termin stosowania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do instytucji świadczących usługi w zakresie danych zwolniłby również operatorów statków powietrznych z ich obowiązków w zakresie nadzoru w przypadku zawierania z tymi instytucjami umów o usługi, jeżeli dana instytucja uzyskała certyfikat w zakresie baz danych lotniczych. W przypadku gdy taka instytucja korzysta z tej możliwości, powinna ona podlegać stosownym wymogom określonym w niniejszym rozporządzeniu na potrzeby uzyskania certyfikatu, i podlegać im nadal także po jego uzyskaniu. Z uwagi na korzystanie z tej możliwości przez instytucje zapewniające usługi w zakresie danych odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące właściwego organu w odniesieniu do tych instytucji, którym w tym przypadku jest wyłącznie Agencja, powinny również być stosowane już od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(17) Przepisy zawarte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 12 należy uzupełnić o aspekty związane z zapewnianiem służb ruchu lotniczego, tak aby zagwarantować spójność zapewniania służb z czynnościami pilotów i personelu służb ruchu lotniczego oraz wymogami wynikającymi ze wspomnianego rozporządzenia.
(18) Z punktu widzenia bezpieczeństwa akceptowalność jakichkolwiek zmian proponowanych przez instytucję zapewniającą służby należy oceniać w oparciu o analizę zagrożeń związanych z wprowadzeniem zmiany do systemu funkcjonalnego, rozróżnionych na podstawie ilościowych lub jakościowych kryteriów oceny, bądź kombinacji tych kryteriów, ustalanych na szczeblu lokalnym.
(19) Ze względu na spójność oraz ułatwienie stosowania do niniejszego rozporządzenia należy włączyć przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 482/2008 13 i w związku z tym należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 482/2008.
(20) Wymogi określone w art. 12 i 21 rozporządzenia Komisji (UE) nr 677/2011 14 oraz w załączniku VI do tegoż rozporządzenia powinny zostać włączone do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do wszystkich instytucji zapewniających służby. W związku z tym przepisy te powinny zostać skreślone.
(21) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1377 15 , którego okres stosowania jeszcze się nie rozpoczął, zawiera wiele błędów. W celu usunięcia tych błędów, a jednocześnie zapewnienia niezbędnej jasności prawa, należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1377 w całości i zastąpić je przepisami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są oparte na opinii wydanej przez Agencję zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
3 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 15).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 23).
6 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
7 Motyw 3 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
10 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz.U. L 63 z 6.3.2015, s. 1).
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
13 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 482/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające system zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania do stosowania przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 2096/2005 (Dz.U. L 141 z 31.5.2008, s. 5).
14 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U. L 185 z 15.7.2011, s. 1).
15 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1377 z dnia 4 sierpnia 2016 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających służby i nadzoru w zakresie zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011 i (UE) nr 1035/2011 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 226 z 19.8.2016, s. 1).
16 Art. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
17 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 3 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
18 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
19 Art. 2 pkt 6 dodany przez art. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
20 Art. 2 pkt 7 dodany przez art. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
21 Art. 2 pkt 8 dodany przez art. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
22 Art. 2 pkt 9 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
23 Art. 2 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
24 Art. 2 pkt 11 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
25 Art. 2 pkt 12 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
26 Art. 2 pkt 13 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
27 Art. 3 zmieniony przez art. 3 pkt 3 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
28 Art. 3 ust. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
29 Art. 3a dodany przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
30 Art. 3b dodany przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
31 Art. 3c dodany przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
32 Art. 3d dodany przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
33 Art. 3e dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
34 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 28 z 31.1.2019, s. 1).
35 Art. 3f dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
36 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
37 Art. 4 ust. 4 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
38 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
39 Art. 6 lit. d) zmieniona przez art. 3 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
40 Art. 6 lit. k) zmieniona przez art. 3 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
41 Art. 7 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
42 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/938 z dnia 26 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.209.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2021/665 z dnia 22 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.139.184) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
43 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
44 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklarowania systemów zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz składników zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz.U. L 228 z 15.9.2023, s. 1).
45 Załącznik II:- zmieniony przez pkt 2, 3, 5 i 6 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
46 Załącznik II dodatek 1 zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
47 Załącznik III:- zmieniony przez pkt 1 i 7-10 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
48 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1769 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiające wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujące się projektowaniem lub produkcją systemów i części składowych wykorzystywanych do zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 (Dz.U. L 228 z 15.9.2023, s. 19).
49 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
50 Załącznik III dodatek 1:- dodany przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/938 z dnia 26 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.209.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2022 r.
51 Załącznik IV:- zmieniony przez pkt 11 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia nr 2021/665 z dnia 22 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.139.184) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
52 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz.U. L 139 z 23.4.2021, s. 161.).
53 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
54 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiające przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych niezbędnego do użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz przepisy operacyjne dotyczące użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (Dz.U. L 228 z 15.9.2023, s. 39).
55 Załącznik IV dodatek 1 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
56 Załącznik IV dodatek 2 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
57 Załącznik V:- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
58 Załącznik V dodatek 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
59 Załącznik V dodatek 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
60 Załącznik V dodatek 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
61 Załącznik V dodatek 5 uchylony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
62 Załącznik V dodatek 5A:- dodany przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
63 Załącznik V dodatek 5B uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
64 Załącznik V dodatek 6:- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
65 Załącznik V dodatek 7:- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
66 Załącznik V dodatek 8:- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
67 Załącznik VI:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
68 Załącznik VI dodatek 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/938 z dnia 26 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.209.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2022 r.
69 Załącznik VI dodatek 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/938 z dnia 26 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.209.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2022 r.
70 Załącznik VI dodatek 3:- dodany przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1338/2021 z dnia 11 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.289.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
71 Załącznik VIII zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
72 Załącznik IX zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
73 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiające wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Dz.U. L 80 z 26.3.2010, s. 10).
74 Załącznik X zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
75 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2150/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. ustanawiające wspólne zasady elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 342 z 24.12.2005, s. 20).
76 Załącznik XI zmieniony przez art. 3 pkt 6 rozporządzenia nr 469/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
77 Załącznik XII zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.228.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2023 r.
78 Załącznik XIII zmieniony przez pkt 1 i 12 sprostowania z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.31).