RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. POSTĘPOWANIE
(1) Decyzją 2730/2000/EWWiS(2) Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe w kwocie 32,6 EUR za tonę na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm ("koks węglowy 80+"), pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("CHRL"), objętego kodem CN ex 2704 00 19 (kod TARIC 2704 00 19 10).
(2) Decyzją 2004/264/WE(3) ("decyzja") Komisja zawiesiła ostateczne cło antydumpingowe na okres dziewięciu miesięcy, z mocą od dnia 20 marca 2004 r.
B. PODSTAWY DO PRZEDŁUŻENIA ZAWIESZENIA
(3) Artykuł 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego przewiduje możliwość zawieszenia środków antydumpingowych w interesie Wspólnoty, uzasadniając to tymczasową zmianą warunków rynkowych w stopniu uniemożliwiającym naprawienie wyrządzonej szkody w wyniku zawieszenia. Środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone decyzją Komisji na okres dziewięciu miesięcy. Artykuł 14 ust. 4 stanowi ponadto, że zawieszenie można przedłużyć na kolejny okres nieprzekraczający jednego roku, jeśli Rada podejmie taką decyzję na wniosek Komisji.
(4) Po zawieszeniu ostatecznego cła antydumpingowego w drodze decyzji Komisja, zgodnie z motywem 15 decyzji, nadal monitorowała sytuację na rynku koksu węglowego 80+. Poza analizą przywozu z CHRL, wszystkim zainteresowanym stronom wysłano kwestionariusz z prośbą o nadesłanie danych dotyczących produkcji, wielkości i cen sprzedaży na rynku wspólnotowym oraz rentowności za 2003 r. i pierwsze sześć miesięcy 2004 r.
(5) Odpowiedzi otrzymano zarówno od strony skarżącej, jak i użytkowników przemysłowych. Współpracowało czterech producentów wspólnotowych: trzech z krajów UE-15 (branża strony skarżącej) i jeden z Polski. Współpracę podjęło także dwanaście spółek reprezentujących sektor wełny skalnej i odlewniczy.
Przywóz z CHRL
(6) Jeśli chodzi o wielkość przywozu z CHRL do Wspólnoty, stwierdzono, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. wielkość przywozu przedmiotowego produktu zmniejszyła się o 4 % w porównaniu z tym samym okresem w 2003 r. Jednakże doświadczenia ubiegłych lat wskazują na to, że zwykle większość przywozów dokonywana jest w drugiej połowie roku. Istotnie, w tym wypadku porównanie wielkości przywozu od stycznia do czerwca 2004 r. i w okresie ostatnich sześciu miesięcy 2003 r. wykazuje spadek rzędu 11 %.
(7) Odnośnie do cen, średnia cena koksu węglowego 80+ w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. wzrosła o 107 % w porównaniu ze średnią ceną w 2003 r. Przeciętnie cena jednostkowa wynosiła 124 EUR za tonę w 2003 r. i 256 EUR za tonę w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. Zwraca się uwagę, że w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2004 r. odnotowano lekki wzrost, od 110 EUR do 140 EUR, w czerwcu zaś cena wzrosła do 403 EUR.
Przywóz z innych krajów
(8) Podczas pierwotnego dochodzenia głównymi konkurentami CHRL były Polska i Republika Czeska. Na podstawie danych Eurostatu łączny przywóz z tych krajów w 2003 r. wyniósł 924.602 ton w porównaniu z 318.005 tonami z CHRL. Obecnie kraje te są częścią przemysłu wspólnotowego i ich dane są uwzględniane.
Sytuacja producentów wspólnotowych
(9) W grupie producentów wspólnotowych (UE-15) nastąpił wzrost produkcji o 23 %, tj. z 442.397 ton w 2003 r. do około 543.920 ton w 2004 r. W tym samym czasie wielkość sprzedaży wzrosła o 35 %, a ceny o 8 %. Wydaje się, że przemysł wspólnotowy rozpoczął usuwanie skutków poprzedniej szkodliwej sytuacji i dochodzenie do względnie dobrego stanu, gdyż średni zysk wynosił 8,5% w 2003 r. i 12,4 % na koniec czerwca 2004 r.
(10) W odniesieniu do nowych Państw Członkowskich UE produkcja koksu węglowego 80+ koncentruje się głównie w Polsce i Republice Czeskiej. Jeden z polskich producentów współpracował w ramach tego postępowania. Produkcja spółek współpracujących z UE-25 wzrosła od 2003 r. do 2004 r. o 30 %. W tym samym czasie nastąpiło zwiększenie wielkości sprzedaży o 39 %, a cen sprzedaży o 12%. Średni zysk dla producentów z UE-25 wyniósł 13 % w 2003 r. i 19,1 % w 2004 r.
Sytuacja użytkowników przemysłowych (sektor wełny skalnej i odlewniczy)
(11) Ceny koksu węglowego 80+ przywożonego z CHRL przez użytkowników przemysłowych wzrosły ze 143 EUR za tonę w 2003 r. do 255 EUR za tonę w 2004 r. (kwiecień-czerwiec), tj. o 78 %. Wielkość chińskiego koksu węglowego zakupionego przez tych użytkowników spadła ze 158.730 ton w 2003 r. do około 65.114 ton w 2004 r., tj. o 59 %.
(12) Użytkownicy nadal utrzymują, że dostawy koksu węglowego 80+ nie spełniają zapotrzebowania rynku wspólnotowego, pomimo znaczącego wzrostu produkcji i sprzedaży przez przemysł wspólnotowy. Poza tym twierdzą oni, że chiński koks węglowy 80 + nie jest dostępny w wystarczających ilościach, a nawet jeśli jest - to po bardzo wysokich cenach.
C. WNIOSEK
(13) Powyższe informacje wskazują, że rynek znajduje się w takiej samej sytuacji jak wówczas, gdy zawieszono środki. Istotnie, uwzględniając tymczasowe zmiany warunków rynkowych, a zwłaszcza wysoki poziom cen przedmiotowego produktu, utrzymujący się znacznie powyżej szkodliwego poziomu, ujawnionego w pierwotnym dochodzeniu, przy niedoborach zaopatrzenia w koks węglowy 80+, uznaje się, że szkody wyrządzonej przemysłowi wspólnotowemu w wyniku przywozu koksu węglowego 80+ z CHRL nie da się naprawić w obecnej sytuacji, przedłużenie zatem zawieszenia leży w interesie Wspólnoty. W związku z powyższym nadal spełniane są warunki wymagane dla zawieszenia.
(14) Z uwagi na powyższe ustalenia proponuje się przedłużenie zawieszenia cła antydumpingowego na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm na kolejny okres jednego roku, na mocy art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
(15) Zwraca się uwagę, że z chwilą wygaśnięcia przedłużonego zawieszenia obowiązujące cło antydumpingowe traci moc, o ile nie przedłożono wniosku o przegląd związany z wygaśnięciem środków.
(16) Wszystkie zainteresowane strony zostały poinformowane o najistotniejszych faktach i okolicznościach prowadzących do tego wniosku. Przemysł wspólnotowy wystąpił o przedłużenie zawieszenia cła antydumpingowego o 9 miesięcy, uzasadniając swój wniosek wysokim stopniem płynności rynku koksu węglowego. W związku z tym uznano, że w obecnej sytuacji krótszy okres nie byłby odpowiedni, gdyż na mocy art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego środki można przywrócić, w dowolnym czasie i po konsultacji, jeśli powód ich zawieszenia nie ma już dłużej zastosowania.
(17) W okresie zawieszenia Komisja będzie nadal monitorować rozwój przywozu koksu węglowego 80+ do Wspólnoty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
G. ZALM |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).
(2) Dz.U. L 316 z 15.12.2000, str. 30. Decyzja zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 997/2004 (Dz.U. L 183 z 20.5.2004, str. 1).
(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, str. 89.