Rozporządzenie 2117/2004 przedłużające zawieszenie cła antydumpingowego nałożonego decyzją Komisji nr 2730/2000/EWWiS na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2117/2004
z dnia 7 grudnia 2004 r.
przedłużające zawieszenie cła antydumpingowego nałożonego decyzją Komisji nr 2730/2000/EWWiS na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. POSTĘPOWANIE

(1) Decyzją 2730/2000/EWWiS(2) Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe w kwocie 32,6 EUR za tonę na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm ("koks węglowy 80+"), pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("CHRL"), objętego kodem CN ex 2704 00 19 (kod TARIC 2704 00 19 10).

(2) Decyzją 2004/264/WE(3) ("decyzja") Komisja zawiesiła ostateczne cło antydumpingowe na okres dziewięciu miesięcy, z mocą od dnia 20 marca 2004 r.

B. PODSTAWY DO PRZEDŁUŻENIA ZAWIESZENIA

(3) Artykuł 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego przewiduje możliwość zawieszenia środków antydumpingowych w interesie Wspólnoty, uzasadniając to tymczasową zmianą warunków rynkowych w stopniu uniemożliwiającym naprawienie wyrządzonej szkody w wyniku zawieszenia. Środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone decyzją Komisji na okres dziewięciu miesięcy. Artykuł 14 ust. 4 stanowi ponadto, że zawieszenie można przedłużyć na kolejny okres nieprzekraczający jednego roku, jeśli Rada podejmie taką decyzję na wniosek Komisji.

(4) Po zawieszeniu ostatecznego cła antydumpingowego w drodze decyzji Komisja, zgodnie z motywem 15 decyzji, nadal monitorowała sytuację na rynku koksu węglowego 80+. Poza analizą przywozu z CHRL, wszystkim zainteresowanym stronom wysłano kwestionariusz z prośbą o nadesłanie danych dotyczących produkcji, wielkości i cen sprzedaży na rynku wspólnotowym oraz rentowności za 2003 r. i pierwsze sześć miesięcy 2004 r.

(5) Odpowiedzi otrzymano zarówno od strony skarżącej, jak i użytkowników przemysłowych. Współpracowało czterech producentów wspólnotowych: trzech z krajów UE-15 (branża strony skarżącej) i jeden z Polski. Współpracę podjęło także dwanaście spółek reprezentujących sektor wełny skalnej i odlewniczy.

Przywóz z CHRL

(6) Jeśli chodzi o wielkość przywozu z CHRL do Wspólnoty, stwierdzono, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. wielkość przywozu przedmiotowego produktu zmniejszyła się o 4 % w porównaniu z tym samym okresem w 2003 r. Jednakże doświadczenia ubiegłych lat wskazują na to, że zwykle większość przywozów dokonywana jest w drugiej połowie roku. Istotnie, w tym wypadku porównanie wielkości przywozu od stycznia do czerwca 2004 r. i w okresie ostatnich sześciu miesięcy 2003 r. wykazuje spadek rzędu 11 %.

(7) Odnośnie do cen, średnia cena koksu węglowego 80+ w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. wzrosła o 107 % w porównaniu ze średnią ceną w 2003 r. Przeciętnie cena jednostkowa wynosiła 124 EUR za tonę w 2003 r. i 256 EUR za tonę w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2004 r. Zwraca się uwagę, że w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2004 r. odnotowano lekki wzrost, od 110 EUR do 140 EUR, w czerwcu zaś cena wzrosła do 403 EUR.

Przywóz z innych krajów

(8) Podczas pierwotnego dochodzenia głównymi konkurentami CHRL były Polska i Republika Czeska. Na podstawie danych Eurostatu łączny przywóz z tych krajów w 2003 r. wyniósł 924.602 ton w porównaniu z 318.005 tonami z CHRL. Obecnie kraje te są częścią przemysłu wspólnotowego i ich dane są uwzględniane.

Sytuacja producentów wspólnotowych

(9) W grupie producentów wspólnotowych (UE-15) nastąpił wzrost produkcji o 23 %, tj. z 442.397 ton w 2003 r. do około 543.920 ton w 2004 r. W tym samym czasie wielkość sprzedaży wzrosła o 35 %, a ceny o 8 %. Wydaje się, że przemysł wspólnotowy rozpoczął usuwanie skutków poprzedniej szkodliwej sytuacji i dochodzenie do względnie dobrego stanu, gdyż średni zysk wynosił 8,5% w 2003 r. i 12,4 % na koniec czerwca 2004 r.

(10) W odniesieniu do nowych Państw Członkowskich UE produkcja koksu węglowego 80+ koncentruje się głównie w Polsce i Republice Czeskiej. Jeden z polskich producentów współpracował w ramach tego postępowania. Produkcja spółek współpracujących z UE-25 wzrosła od 2003 r. do 2004 r. o 30 %. W tym samym czasie nastąpiło zwiększenie wielkości sprzedaży o 39 %, a cen sprzedaży o 12%. Średni zysk dla producentów z UE-25 wyniósł 13 % w 2003 r. i 19,1 % w 2004 r.

Sytuacja użytkowników przemysłowych (sektor wełny skalnej i odlewniczy)

(11) Ceny koksu węglowego 80+ przywożonego z CHRL przez użytkowników przemysłowych wzrosły ze 143 EUR za tonę w 2003 r. do 255 EUR za tonę w 2004 r. (kwiecień-czerwiec), tj. o 78 %. Wielkość chińskiego koksu węglowego zakupionego przez tych użytkowników spadła ze 158.730 ton w 2003 r. do około 65.114 ton w 2004 r., tj. o 59 %.

(12) Użytkownicy nadal utrzymują, że dostawy koksu węglowego 80+ nie spełniają zapotrzebowania rynku wspólnotowego, pomimo znaczącego wzrostu produkcji i sprzedaży przez przemysł wspólnotowy. Poza tym twierdzą oni, że chiński koks węglowy 80 + nie jest dostępny w wystarczających ilościach, a nawet jeśli jest - to po bardzo wysokich cenach.

C. WNIOSEK

(13) Powyższe informacje wskazują, że rynek znajduje się w takiej samej sytuacji jak wówczas, gdy zawieszono środki. Istotnie, uwzględniając tymczasowe zmiany warunków rynkowych, a zwłaszcza wysoki poziom cen przedmiotowego produktu, utrzymujący się znacznie powyżej szkodliwego poziomu, ujawnionego w pierwotnym dochodzeniu, przy niedoborach zaopatrzenia w koks węglowy 80+, uznaje się, że szkody wyrządzonej przemysłowi wspólnotowemu w wyniku przywozu koksu węglowego 80+ z CHRL nie da się naprawić w obecnej sytuacji, przedłużenie zatem zawieszenia leży w interesie Wspólnoty. W związku z powyższym nadal spełniane są warunki wymagane dla zawieszenia.

(14) Z uwagi na powyższe ustalenia proponuje się przedłużenie zawieszenia cła antydumpingowego na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm na kolejny okres jednego roku, na mocy art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

(15) Zwraca się uwagę, że z chwilą wygaśnięcia przedłużonego zawieszenia obowiązujące cło antydumpingowe traci moc, o ile nie przedłożono wniosku o przegląd związany z wygaśnięciem środków.

(16) Wszystkie zainteresowane strony zostały poinformowane o najistotniejszych faktach i okolicznościach prowadzących do tego wniosku. Przemysł wspólnotowy wystąpił o przedłużenie zawieszenia cła antydumpingowego o 9 miesięcy, uzasadniając swój wniosek wysokim stopniem płynności rynku koksu węglowego. W związku z tym uznano, że w obecnej sytuacji krótszy okres nie byłby odpowiedni, gdyż na mocy art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego środki można przywrócić, w dowolnym czasie i po konsultacji, jeśli powód ich zawieszenia nie ma już dłużej zastosowania.

(17) W okresie zawieszenia Komisja będzie nadal monitorować rozwój przywozu koksu węglowego 80+ do Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zawieszenie ostatecznego cła antydumpingowego, nałożonego decyzją Komisji 2730/2000/EWWiS, zostaje niniejszym przedłużone do dnia 15 grudnia 2005 r.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2004 r.

W imieniu Rady
G. ZALM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 316 z 15.12.2000, str. 30. Decyzja zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 997/2004 (Dz.U. L 183 z 20.5.2004, str. 1).

(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, str. 89.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.367.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2117/2004 przedłużające zawieszenie cła antydumpingowego nałożonego decyzją Komisji nr 2730/2000/EWWiS na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 07/12/2004
Data ogłoszenia: 14/12/2004
Data wejścia w życie: 15/12/2004