Decyzja dotyczy 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki. Komponent lotniskowy obejmie terminal lotniska, drogi startowe i kołowania, obiekty dla straży granicznej, izby celno-skarbowej i straży pożarnej. Komponent kolejowy składa się z trzech linii kolejowych z niezbędną infrastrukturą, a komponent drogowy to nowe trasy w sąsiedztwie lotniska.
Prace budowalne w 2026 roku
Prezes spółki CPK Filip Czernicki zapowiedział, że większość dokumentacji dla CPK powinna być gotowa w tym roku, co pozwoli na składanie wniosków o pozwolenia na budowę. Jak mówił, to oznacza, że na przełomie tego i przyszłego roku będą wybierani wykonawcy, a w 2026 roku wystartują prace budowlane.
Czernicki dodał, że Program Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego CPK wykupuje grunty pod inwestycję jest bardzo zaawansowany- przystąpiło do niego już prawie 90 proc. mieszkańców.
- Chcieliśmy, aby każda rodzina zamieszkująca teren przyszłej inwestycji otrzymała od spółki CPK atrakcyjną ofertę wykupu własnej nieruchomości w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. To przyniosło efekty. Prawie 90 proc. mieszkańców tego terenu przystąpiło do programu. To pokazuje, że można w Polsce realizować inwestycje pożytku publicznego z szacunkiem do człowieka i społeczną wrażliwością – podkreślił Filip Czernicki.
Obszar objęty wnioskiem o decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK i części węzła kolejowego to 2 tys. 585 ha. Na terenie objętym wydaną decyzją lokalizacyjną w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć spółka CPK kupiła dotychczas działki o łącznej powierzchni 1 tys. 188 ha. ponadto spółka ma podpisane protokoły uzgodnień, które poprzedzają zawarcie aktów notarialnych dla kolejnych 214 ha, znajdujących się na terenie objętym decyzją lokalizacyjną.
Inwestycje w koleje dużych prędkości
- W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zapowiedział, że jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Przetarg na realizację tej budowy został ogłoszony i w tym roku zostanie wyłoniony wykonawca.
Minister zapowiedział, że jeszcze w tym roku spółka CPK wystąpi o pozwolenie na budowę na określone odcinki Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą.
Klimczak podkreślił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to niezwykle skomplikowany projekt inwestycyjny w Polsce po transformacji ustrojowej, po 1989 r.
- To jest ogromne wyzwanie, to jest także wielka szansa dla Polski, żebyśmy mogli pokazać, że to my jesteśmy liderem Europy, to my decydujemy się i potrafimy wykonać bardzo skomplikowane kosztochłonne projekty, jakim jest budowa nowego lotniska i Kolej Dużych Prędkości – dodał minister.
Nowa rola dla Modlina i Radomia
Pełnomocnik Rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek poinformował z kolei, że Centralny Port Komunikacyjny będzie przeznaczony głównie dla przewoźników sieciowych, a lotniska w Modlinie i Radomiu dla niskokosztowych. Nowe lotnisko w Baranowie będzie dedykowane przede wszystkim liniom sieciowym, tym klasycznym, które zapewniają najwyższy standard podróżowania.
Wiceminister zapewnił, że lotnisko w Modlinie będzie rozbudowane, aby docelowo mogło obsłużyć do 7,5 mln pasażerów rocznie. Obecnie maksymalna przepustowość lotniska w Modlinie to 4,2 mln podróżnych.
- Oprócz tego, co widać w Polsce bardzo mocno, prawie 65 proc. ruchu pasażerskiego obsługiwane jest przez przewoźników niskokosztowych. Dla takich przewoźników niskokosztowych będziemy mieli przygotowaną ofertę w Modlinie, oraz będziemy proponowali wykorzystanie lotniska w Radomiu - powiedział Lasek.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Cena promocyjna: 152.09 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 135.2 zł