Wspólne działanie 97/827/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 5 grudnia 1997 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością

(97/827/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 1997 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając sprawozdanie grupy wysokiego szczebla ds. przestępczości zorganizowanej, zatwierdzone przez Radę Europejską w Amsterdamie w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r., w szczególności zalecenie nr 15 planu działań,

uwzględniając konkluzje Rady zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa,

uwzględniając doświadczenia Międzynarodowej Grupy Roboczej ds. Walki z Praniem Brudnych Pieniędzy,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie zasad mających zastosowanie do krajowych ekspertów oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady w kontekście stosowania planu wzmożenia walki ze zorganizowaną przestępczością,

a także mając na uwadze, co następuje:

istnieje konieczność poprawy wdrożenia na poziomie krajowym rozwiązań przyjętych w ramach Unii albo poza nią, szczególnie w celu walki ze zorganizowaną przestępczością;

za takie wdrożenie odpowiada przede wszystkim każde Państwo Członkowskie, w ramach współdziałania w Unii, Państwa Członkowskie dążą do poprawy stosowania instrumentów współpracy przypisanych na poziomie międzynarodowym;

jest również pożądane ustalenie mechanizmu, który poszerzając taką współpracę, umożliwi Państwom Członkowskim przeprowadzenie, na podstawie zasad równości i wzajemnego zaufania, oceny stosowania przez każde z Państw Członkowskich instrumentów współpracy służących walce ze zorganizowaną przestępczością;

po rozpatrzeniu opinii Parlamentu Europejskiego (1), wydanej po konsultacji przeprowadzonej przez prezydencję zgodnie z art. K.6 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Cel

1.
Bez uszczerbku dla kompetencji Wspólnoty ustanawia się, zgodnie ze szczegółowymi zasadami określonymi poniżej, mechanizm głębokiej oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym działań i instrumentów dotyczących spraw karnych, wynikających z ustawodawstwa i praktyk na poziomie krajowym i działań w zakresie współpracy międzynarodowej, podejmowanych w celu zwalczania zorganizowanej przestępczości w Państwach Członkowskich.
2.
Każde Państwo Członkowskie zobowiązuje się do zapewnienia, że jego władze krajowe będą w pełni współpracować z zespołami oceniającymi, ustanowionymi na podstawie niniejszego wspólnego działania, w związku z jego wdrażaniem, w poszanowaniu norm prawnych i etycznych stosowanych na poziomie krajowym.
Artykuł  2

Zakres przedmiotowy oceny

1.
Co roku na podstawie propozycji przewodniczącego członkowie Wielozadaniowej Grupy Roboczej ds. Przestępczości Zorganizowanej (MDW) określają szczegółowy zakres przedmiotowy oceny oraz kolejność, w jakiej następować będzie ocena Państw Członkowskich, w liczbie co najmniej pięciu na rok.
2.
Ocena jest przygotowywana przez prezydencję Rady, wspomaganą przez Sekretariat Generalny Rady. Komisja zostanie w pełni zaangażowana w prace przygotowawcze.
3.
Pierwszy rok ocen rozpoczyna się nie później niż w terminie trzech miesięcy po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  3

Wskazanie biegłych

1.
Każde Państwo Członkowskie przesyła do Sekretariatu Generalnego Rady, z inicjatywy prezydencji, nazwiska od jednego do trzech biegłych, posiadających bogate doświadczenie w zakresie walki z zorganizowaną przestępczością, w szczególności z organów ścigania, takich jak: przedstawiciele władz policyjnych, celnych, sądowniczych lub innych, którzy są przygotowani do uczestniczenia w co najmniej jednym zadaniu oceniającym.
2.
Prezydencja opracowuje zestawienie biegłych wskazanych przez Państwa Członkowskie i przesyła je członkom MDW.
Artykuł  4

Zespół oceniający

Na podstawie zestawienia, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prezydencja wybiera dla każdego ocenianego Państwa Członkowskiego zespół oceniający składający się z trzech biegłych, zapewniając przy tym, że w zespole nie znajdują się obywatele ocenianego Państwa Członkowskiego. Nazwiska wybranych biegłych zostaną przekazane MDW. Biegli, o których mowa, tworzą zespół oceniający. W zależności od zakresu przedmiotowego oceny Komisja może brać udział w działaniach zespołu oceniającego. Przy wykonywaniu jego zadań zespół oceniający jest wspomagany przez Sekretariat Generalny Rady.

Artykuł  5

Przygotowanie kwestionariusza

Prezydencja, z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady, sporządza kwestionariusz do oceny Państw Członkowskich w ramach celu określonego w art. 2 ust. 1 i przekazuje go MDW do zatwierdzenia. Kwestionariusz ma na celu ustalenie informacji pomocnej w procesie oceny. Państwo Członkowskie podlegające ocenie zapewnia, że odpowiedzi do kwestionariusza udzieli terminowo i będą one wyczerpujące, a tam, gdzie to konieczne, zawierać będą wymagane dane techniczne, praktyczne oraz dotyczące przepisów prawa.

Artykuł  6

Ocena na miejscu

Po otrzymaniu odpowiedzi na kwestionariusz zespół oceniający uda się z wizytą do ocenianego Państwa Członkowskiego w celu spotkania z władzami politycznymi, policyjnymi, celnymi oraz organami sądowymi i innymi odpowiednimi organami, zgodnie z programem wizyty ustalonym przez oceniane Państwo Członkowskie, które bierze pod uwagę życzenia zespołu oceniającego.

Artykuł  7

Przygotowanie projektu sprawozdania

Nie później niż w terminie miesiąca od wizyty, o której mowa w art. 6, zespół oceniający opracowuje projekt sprawozdania i przekazuje go ocenionemu Państwu Członkowskiemu do zaopiniowania. Jeśli uzna to za właściwe, zespół oceniający może uzupełnić projekt sprawozdania, uwzględniając komentarze ocenianego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  8

Dyskusja i przyjęcie sprawozdania

1.
Prezydencja przesyła członkom MDW projekt sprawozdania, które ma charakter poufny, razem z wszystkimi komentarzami ocenianego Państwa Członkowskiego, które nie zostały przyjęte przez zespół oceniający.
2.
Spotkanie MDW rozpoczyna się przedstawieniem przez członków zespołu oceniającego projektu sprawozdania. Przedstawiciel ocenionego Państwa Członkowskiego przedstawia wszelkie komentarze, informacje lub wyjaśnienia, które uzna za stosowne. Następnie MDW przeprowadza dyskusję nad projektem sprawozdania i przyjmuje jego wnioski na drodze konsensusu.
3.
Prezydencja raz do roku informuje Radę o wynikach oceny. Rada, gdy uzna to za właściwe, może przekazać zainteresowanemu Państwu Członkowskiemu zalecenia i wezwać do poinformowania Rady o postępach, jakie zostały dokonane w zakresie zastosowania się do zaleceń, w nieprzekraczalnym terminie ustalonym przez Radę.
4.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 prezydencja co roku informuje Parlament Europejski o stosowaniu mechanizmu oceny.
5.
Po całkowitym zakończeniu zadań oceniających Rada podejmuje właściwe środki.
Artykuł  9

Poufność

1.
Biegli uczestniczący w zespołach oceniających są zobowiązani do zachowania poufności co do wszelkich informacji, które uzyskują w związku z wykonywaniem swych zadań. Dlatego też Państwa Członkowskie muszą zapewnić, że biegli powołani na mocy art. 3 mają odpowiedni poziom ochrony, tam gdzie wymaga tego sytuacja.
2.
Sprawozdanie sporządzone w ramach niniejszego wspólnego działania jest poufne, jednakże ocenione Państwo Członkowskie może, na własną odpowiedzialność, dokonać publikacji sprawozdania. W przypadku gdy opublikowany ma być tylko fragment sprawozdania, Państwo Członkowskie musi uzyskać zgodę Rady.
Artykuł  10

Ocena mechanizmu

Nie później niż na koniec pierwszej oceny wszystkich Państw Członkowskich Rada zbada szczegółowo zasady działania mechanizmu i jego zakres i, stosownie do potrzeb, wprowadzi poprawki do niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł  12

Publikacja w Dzienniku Urzędowym

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 1997 r.

W imieniu Rady
M. FISCHBACH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 1997 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.344.7

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 97/827/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością
Data aktu: 05/12/1997
Data ogłoszenia: 15/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/12/1997