united kingdom
ukraine

Sprawa T-667/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - UniCredit Bank/SRB

Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - UniCredit Bank/SRB
(Sprawa T-667/24)

(C/2025/925)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: UniCredit Bank GmbH (Monachium, Niemcy) (przedstawiciele: F. Kruis, N. Bartmann i L. Koukounakis, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 25 października 2024 r. w sprawie ponownego przyjęcia decyzji w sprawie obliczenia składek ex ante za 2021 r. na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji wymienionych w załączniku I do tej decyzji (SRB/ES/2024/44), wraz z załącznikami, w zakresie, w jakim dotyczy ona skarżącej;

- obciążenie Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji kosztami postępowania, w tym kosztami poniesionymi przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi 14 zarzutów.

1. Zarzut pierwszy: decyzja narusza art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 1 , ponieważ nie uwzględnia limitu 12,5 % ustalonego w niej rocznego poziomu docelowego.

2. Zarzut drugi: decyzja ta jest niezgodna z prawem, ponieważ opiera się na rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/81 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 1, 4 i 5, a także na art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, które same są niezgodne z prawem.

3. Zarzut trzeci: decyzja ta jest niezgodna z prawem, ponieważ opiera się na art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 3 , który z kolei narusza art. 103 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE 4  w związku z art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 103 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE.

4. Zarzut czwarty: decyzja ta jest niezgodna z prawem, ponieważ opiera się na art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, który z kolei narusza art. 103 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE w związku z art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 103 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE.

5. Zarzut piąty: decyzja ta jest niezgodna z prawem, ponieważ opiera się na przepisach rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 przyjętych na podstawie art. 103 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE i art. 70 ust. 6 rozporządzenia (UE) 806/2014, które z kolei naruszają art. 290 ust. 1 akapit drugi zdanie pierwsze TFUE.

6. Zarzut szósty: decyzja jest niezgodna z prawem, ponieważ nie uwzględniła odpowiedniej sytuacji faktycznej i prawnej; stanowiłoby to również naruszenie art. 69 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

7. Zarzut siódmy: decyzja narusza art. 69 ust. 1, art. 70 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, art. 103 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2014/59/UE oraz art. 4 ust. 1 i art. 5-9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ strona pozwana nie opiera się na najbardziej rzeczywistych i aktualnych danych instytucji, zarówno przy ustalaniu poziomu docelowego, jak i względnej klasyfikacji instytucji w porównaniu z innymi instytucjami.

8. Zarzut ósmy: decyzja narusza art. 6, 7 i art. 20 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ przy obliczaniu mnożnika korekty ryzyka pozwana nie uwzględniła ani wskaźnika ryzyka minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych ("MREL"), ani wskaźników cząstkowych stopnia złożoności ("complexity") i możliwości restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ("resolvability").

9. Zarzut dziewiąty: gdyby art. 20 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 zezwalał na nieuwzględnienie wskaźników (cząstkowych) stopnia złożoności i możliwości restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, art. 20 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 byłby niezgodny z prawem wyższego rzędu i nie miałby zastosowania.

10. Zarzut dziesiąty: decyzja jest niezgodna z prawem, ponieważ strona pozwana błędnie obliczyła składkę skarżącej.

11. Zarzut jedenasty: decyzja narusza istotne wymogi proceduralne w rozumieniu art. 263 akapit drugi TFUE, ponieważ nie zawiera wystarczającego uzasadnienia w rozumieniu art. 296 TFUE.

12. Zarzut dwunasty: decyzja narusza również prawo do skutecznego środka prawnego ustanowione w art. 47 akapit pierwszy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 5  ze względu na brak wystarczającego uzasadnienia.

13. Zarzut trzynasty: decyzja jest niezgodna z prawem, ponieważ opiera się na art. 70 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 103 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE, które są niezgodne z prawem, ponieważ prowadzą do niejawnego obliczenia, uniemożliwiając tym samym skuteczną ochronę sądową zainteresowanych instytucji.

14. Zarzut czternasty: decyzja jest niezgodna z prawem w zakresie, w jakim pozwana niezgodnie z prawem nakazała, aby w okresie składkowym 2021 część ewentualnych NZZ ("irrevocable payment commitments") była ograniczona do 15 % składki indywidualnej i aby te NZZ były objęte wyłącznie zabezpieczeniami gotówkowymi.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014, L 225, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2015/81 z dnia 19 grudnia 2014 r. określające jednolite warunki stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 15, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 11, s. 44).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. 2014, L 173, s. 190).
5 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.925

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-667/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - UniCredit Bank/SRB
Data aktu: 17/02/2025
Data ogłoszenia: 17/02/2025