Przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 2025 r.
w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, zwanego dalej "systemem kierowania";
2)
sposób realizacji zadań przez organy władzy publicznej w sprawach wskazanych w pkt 1 oraz ich funkcjonowanie na stanowiskach kierowania.
§  2. [Organy wchodzące w skład systemu kierowania]
1.
 W skład systemu kierowania wchodzą:
1)
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
Prezes Rady Ministrów;
5)
ministrowie, centralne organy administracji rządowej oraz wojewodowie;
6)
organy administracji rządowej nieobjęte zakresem działów administracji rządowej zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1370 i 1907);
7)
wskazani przez wojewodów stosownie do kompetencji:
a)
kierownicy zespolonych służb, inspekcji, straży,
b)
organy niezespolonej administracji rządowej, o których mowa w art. 56 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2023 r. poz. 190 oraz z 2024 r. poz. 1907);
8)
wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), prezydenci miast na prawach powiatu, starostowie oraz marszałkowie województw.
2.
 Prezes Rady Ministrów może włączyć w skład systemu kierowania inne organy niż wskazane w ust. 1.
3.
 W skład systemu kierowania wchodzą również organy dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, w tym Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych, z chwilą jego mianowania i przejęcia dowodzenia siłami, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2091 oraz z 2024 r. poz. 1907).
4.
 W przypadku wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej kierują obroną państwa ze stanowiska kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
5.
 Organy wskazane w ust. 1-3 wykonują zadania związane z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym w ramach dotychczasowych struktur organizacyjnych, głównych albo zapasowych stanowisk kierowania albo stanowisk dowodzenia.
§  3. [Realizacja organizacji przygotowania systemu kierowania]
 Organizację przygotowania systemu kierowania realizuje się w szczególności przez:
1)
zachowanie ciągłości podejmowania i przekazywania decyzji;
2)
monitorowanie źródeł, rodzajów, kierunków i skali zagrożeń;
3)
reagowanie na powstałe zagrożenia bezpieczeństwa państwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami;
4)
minimalizowanie i usuwanie skutków zagrożeń bezpieczeństwa państwa;
5)
monitorowanie i uzupełnianie zasobów obronnych państwa.
§  4. [Przedsięwzięcia umożliwiające wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym]
1.
 Organizacja przygotowania systemu kierowania obejmuje planowanie i koordynowanie przedsięwzięć umożliwiających organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym.
2.
 Przedsięwzięcia umożliwiające organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym realizuje się w stanie stałej gotowości obronnej państwa przez:
1)
przygotowanie organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania;
2)
sporządzanie planów operacyjnych i programów obronnych;
3)
przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania;
4)
przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania;
5)
zapewnienie współdziałania pomiędzy organami systemu kierowania, zgodnie z planami operacyjnymi, o których mowa w pkt 2.
3.
 Przedsięwzięcia umożliwiające organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym realizuje się w obszarach:
1)
przygotowania infrastruktury budowlanej;
2)
zapewnienia ochrony lub obrony;
3)
przygotowania systemów łączności;
4)
zabezpieczenia transportu;
5)
zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych;
6)
innych wynikających z właściwości rzeczowej organów wchodzących w skład systemu kierowania.
§  5. [Realizacja przygotowania organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania]
 Przygotowanie organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania realizuje się przez:
1)
przyjęcie założeń polityki kadrowej zapewniającej przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania przez właściwą obsadę stanowisk służbowych, z uwzględnieniem zadań realizowanych w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym;
2)
udział w szkoleniu obronnym na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  6. [Sporządzanie planów operacyjnych i programów obronnych]
 Plany operacyjne i programy obronne sporządza się zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  7. [Przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania]
 Przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania polega na wytypowaniu istniejących budynków oraz, stosownie do potrzeb, wykonaniu w nich dodatkowych robót budowlanych lub na budowie nowych budynków w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881), a także na opracowaniu planów ich przystosowania.
§  8. [Przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania]
1.
 Przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania polega na zapewnieniu organom, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, funkcjonowania na stanowiskach kierowania.
2.
 W celu zachowania ciągłości kierowania przez organy, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, z chwilą rozpoczęcia funkcjonowania głównego stanowiska kierowania podejmuje się działania umożliwiające przejście organów na zapasowe stanowiska kierowania.
§  9. [Zapewnienie warunków funkcjonowania organów na stanowiskach kierowania]
 Warunki funkcjonowania organów na stanowiskach kierowania zapewnia się przez:
1)
organizację pracy na stanowiskach kierowania;
2)
przygotowanie infrastruktury stanowisk kierowania;
3)
wyposażenie stanowisk kierowania;
4)
zabezpieczenie finansowania stanowisk kierowania;
5)
utrzymanie ciągłości funkcjonowania stanowisk kierowania;
6)
zapewnienie ciągłego i niezakłóconego obiegu informacji:
a)
w ramach stanowiska kierowania danego organu,
b)
między stanowiskami kierowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2,
c)
między stanowiskami kierowania organów a stanowiskami dowodzenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w § 2 ust. 3, stosownie do potrzeb.
§  10. [Główne i zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa]
1.
 Główne stanowiska kierowania:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Prezesa Rady Ministrów,
5)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
a)
ministrów,
b)
centralnych organów administracji rządowej

- tworzą główne stanowisko kierowania obroną państwa.

2.
 Organizacja stanowiska kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej uwzględnia możliwość kierowania obroną państwa z tego stanowiska przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
 Lokalizacje rezerwowych miejsc pracy w ramach głównych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 1, akceptuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych uzgodniony z Ministrem Obrony Narodowej i Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4.
 Zapasowe stanowiska kierowania:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Prezesa Rady Ministrów,
5)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
a)
ministrów,
b)
centralnych organów administracji rządowej

- tworzą zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa.

5.
 Lokalizacje zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 4, akceptuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Obrony Narodowej.
6.
 Aktualizację wykazu organów, o których mowa w ust. 1 i 4, wykonuje się niezwłocznie zgodnie z decyzją Prezesa Rady Ministrów, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
7.
 Lokalizacje zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 4, przygotowuje się w obszarach, które w początkowym okresie prowadzenia obrony państwa będą najmniej narażone na działanie środków walki.
§  11. [Lokalizacja głównych stanowisk kierowania; rezerwowe miejsca pracy]
1.
 Główne stanowiska kierowania przygotowuje się w stałych siedzibach organów.
2.
 W celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz w § 10 ust. 1 pkt 5, przygotowuje się dodatkową lokalizację głównego stanowiska kierowania, inną niż stała siedziba organu, zwaną dalej "rezerwowym miejscem pracy".
3.
 Przygotowanie rezerwowego miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2, następuje na podstawie decyzji tych organów.
4.
 Rezerwowe miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz w § 10 ust. 1 pkt 5, organizuje się w pomieszczeniach wskazanych w § 14 pkt 1.
5.
 Rezerwowe miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2, organizuje się w pomieszczeniach wskazanych w § 14 pkt 1 lub 2.
§  12. [Przygotowanie głównego stanowiska kierowania i rezerwowych miejsc pracy]
1.
 Główne stanowisko kierowania:
1)
dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych;
2)
dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2 - przygotowuje kierownik urzędu obsługującego ten organ.
2.
 Rezerwowe miejsce pracy dla organu, o którym mowa w:
1)
§ 2 ust. 1 pkt 1-3 - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych w lokalizacjach wskazanych odpowiednio przez Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Szefa Kancelarii Sejmu lub Szefa Kancelarii Senatu;
2)
§ 2 ust. 1 pkt 4 oraz dla ministra właściwego do spraw zagranicznych - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych;
3)
§ 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2 - przygotowuje kierownik urzędu obsługującego ten organ, jeżeli:
a)
podjęto decyzję o jego przygotowaniu zgodnie z § 11 ust. 3,
b)
organ został wskazany przez Prezesa Rady Ministrów jako organ tworzący główne stanowisko kierowania obroną państwa.
3.
 Lokalizację głównego stanowiska kierowania w rezerwowym miejscu pracy, z zastrzeżeniem § 10 ust. 3, organy, o których mowa w:
1)
§ 2 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2 - uzgadniają z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
2)
§ 2 ust. 1 pkt 7 i 8 - uzgadniają z właściwym wojewodą.
§  13. [Przygotowanie zapasowych stanowisk kierowania]
1.
 Zapasowe stanowiska kierowania przygotowuje się dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-7 oraz prezydentów miast na prawach powiatu, starostów i marszałków województw.
2.
 Przygotowanie zapasowego stanowiska kierowania dla prezydentów miast na prawach powiatu, starostów i marszałków województw oraz organów, o których mowa w § 2 ust. 2, następuje na podstawie decyzji tych organów.
3.
 Zapasowe stanowiska kierowania przygotowują:
1)
Minister Obrony Narodowej dla organów - o których mowa w § 10 ust. 4;
2)
wojewodowie - w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej;
3)
ministrowie i centralne organy administracji rządowej inne niż określone w § 10 ust. 4 pkt 5 oraz organy, o których mowa w § 2 ust. 2 - w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
4)
organy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 7 oraz prezydenci miast na prawach powiatu, starostowie i marszałkowie województw - w uzgodnieniu z właściwym wojewodą.
4.
 Wojewodowie, w ramach stanowisk kierowania, zapewniają miejsca pracy innym organom niezbędnym w kierowaniu obroną województwa.
§  14. [Budynki i pomieszczenia wykorzystywane na potrzeby stanowisk kierowania]
 Na potrzeby stanowisk kierowania wykorzystuje się budynki, części budynków lub zespół budynków, o których mowa w § 7, w których przygotowuje się:
1)
pomieszczenia wyposażone, w miarę możliwości, w urządzenia, instalacje i sprzęt, których działanie jest niezależne od ogólnodostępnej infrastruktury budynku;
2)
pomieszczenia inne niż wskazane w pkt 1.
§  15. [Czynności podejmowane w ramach przygotowywania stanowisk kierowania]
 Czynności podejmowane przez organy, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, w odniesieniu do stanowisk kierowania obejmują:
1)
przygotowanie pomieszczeń w budynkach przeznaczonych na stanowiska kierowania, zgodnie z wymogami określonymi w § 16;
2)
przygotowanie dokumentacji regulującej pracę na stanowiskach kierowania;
3)
ujęcie w planach operacyjnych procedur związanych z przemieszczeniem i funkcjonowaniem na stanowiskach kierowania.
§  16. [Czynności podejmowanie przy przygotowywaniu głównego i zapasowego stanowiska kierowania]
1.
 Przygotowanie głównego stanowiska kierowania obejmuje:
1)
wytypowanie istniejących lub budowę nowych budynków na potrzeby stanowiska kierowania;
2)
zapewnienie warunków funkcjonowania organu na stanowisku kierowania;
3)
utrzymywanie należytego stanu technicznego obiektów budowlanych umożliwiającego funkcjonowanie systemu kierowania przez ich właścicieli lub zarządców w rozumieniu art. 61 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
4)
zorganizowanie niezakłóconej pracy i bezpieczeństwa jawnych i niejawnych systemów łączności;
5)
przygotowanie miejsc doraźnego schronienia minimalizującego skutki środków napadu powietrznego;
6)
zapewnienie ochrony stanowisk kierowania, w tym zapewnienie:
a)
ochrony fizycznej,
b)
ochrony technicznej,
c)
bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych oraz systemów łączności;
7)
ewentualne wyposażenie w środki ochrony indywidualnej przed skażeniami;
8)
zapewnienie ostrzegania i alarmowania;
9)
wyznaczenie i szkolenie obsady stanowiska kierowania i sił odpowiedzialnych za zabezpieczenie funkcjonowania stanowisk kierowania;
10)
przygotowanie sił i środków do:
a)
rozwinięcia i odtwarzania systemu łączności oraz utrzymania bezpieczeństwa cyberprzestrzeni,
b)
prowadzenia działań ratowniczych,
c)
przemieszczenia na rezerwowe miejsca pracy i zapasowe stanowiska kierowania w taki sposób, aby nie ujawnić rzeczywistego charakteru tego przemieszczenia.
2.
 W przypadku organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, przygotowanie głównego stanowiska kierowania w rezerwowym miejscu pracy obejmuje dodatkowo:
1)
zapewnienie rozpoznania, zapobieganie i zwalczanie zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa lub potencjał obronny państwa, lub zdolność bojową Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - przez właściwe służby;
2)
przygotowanie źródeł energii elektrycznej i cieplnej oraz ujęć wody, których działanie jest niezależne od ogólnodostępnej infrastruktury techniczno-użytkowej - dla obiektów budowlanych umożliwiających funkcjonowanie systemu kierowania.
3.
 Przygotowanie zapasowego stanowiska kierowania obejmuje przedsięwzięcia wskazane w ust. 1 i 2.
4.
 W odniesieniu do budynku przeznaczonego na stanowisko kierowania, w celu prawidłowej organizacji i zachowania ciągłości funkcjonowania, organ tworzący stanowisko kierowania określi możliwość dostosowania tego budynku oraz zakres jego wyposażenia.
§  17. [Finansowanie realizacji zadań w ramach przygotowania stanowisk kierowania]
1.
 Realizację zadań w ramach przygotowania stanowisk kierowania finansuje się z części budżetu państwa przypadającego organowi, który będzie funkcjonował na tych stanowiskach, w ramach zaplanowanych na dany rok wydatków budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
 Finansowanie zadań w ramach przygotowań obronnych stanowisk kierowania przez centralny organ administracji rządowej niebędący dysponentem części budżetu planuje się w części budżetowej organu sprawującego nadzór nad tym organem.
3.
 Finansowanie zadań związanych z przygotowaniem rezerwowych miejsc pracy głównych stanowisk kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów należy do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
4.
 Finansowanie zadań związanych z przygotowaniem zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w § 10 ust. 4, należy do Ministra Obrony Narodowej.
§  18. [Przejście organów na określone stanowiska kierowania]
1.
 Przejście organów na określone stanowiska kierowania następuje w trybie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania opracowaną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
3.
 Minister właściwy do spraw wewnętrznych przekazuje wyciąg z dokumentacji, o której mowa w ust. 2, organom objętym planem przemieszczenia.
4.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu Prezesa Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
5.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 7 i 8, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu właściwego wojewody.
6.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 10 ust. 1, na zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych organów podlegających przemieszczeniu oraz Ministra Obrony Narodowej.
§  19. [Zadania ministra właściwego do spraw wewnętrznych w ramach organizacji przygotowywania systemu kierowania]
1.
 W ramach organizacji przygotowywania systemu kierowania minister właściwy do spraw wewnętrznych:
1)
planuje, organizuje i przemieszcza:
a)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
Prezesa Rady Ministrów,
e)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
ministrów,
centralnych organów administracji rządowej
wraz z niezbędną obsadą stanowisk kierowania, uzgodnioną przez te organy z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, przekazuje wypisy z dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania tych organów oraz odpowiada za koordynację ich przemieszczenia;
2)
zapewnia, we współpracy z Ministrem Obrony Narodowej i właściwym wojewodą, w rejonie zapasowych stanowisk kierowania:
a)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
Prezesa Rady Ministrów,
e)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
ministrów,
centralnych organów administracji rządowej
bezpieczeństwo i porządek publiczny, ochronę przeciwpożarową oraz prowadzenie akcji ratowniczych;
3)
zgłasza potrzeby oraz wspiera ministra właściwego do spraw łączności w zakresie przygotowania i utrzymania usług pocztowych na potrzeby obronne państwa w dziale sprawy wewnętrzne i administracja publiczna;
4)
w ramach głównych stanowisk kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów:
a)
przygotowuje rezerwowe miejsca pracy, w zakresie uzgodnionym odpowiednio z Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Szefem Kancelarii Sejmu, Szefem Kancelarii Senatu i z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w lokalizacjach wskazanych przez te organy,
b)
zapewnia warunki utrzymania ich infrastruktury i obsługi technicznej w stanie pełnej gotowości obronnej państwa,
c)
planuje, organizuje i przemieszcza Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów na rezerwowe miejsca pracy wraz z niezbędną obsadą stanowisk kierowania,
d)
zapewnia ochronę głównych stanowisk kierowania,
e)
zapewnia usługi Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej w pełnym zakresie zgodnie z art. 74 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) na stanowiskach kierowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz uzgadnia plan organizacji systemu łączności głównego stanowiska kierowania obroną państwa (obejmującego stałe siedziby i rezerwowe miejsca pracy) z Ministrem Obrony Narodowej i Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
f)
zapewnia ochronę oraz bezpieczeństwo, porządek publiczny i ochronę przeciwpożarową, a także prowadzenie akcji ratowniczych,
g)
zapewnia, we współpracy z Ministrem Obrony Narodowej, zorganizowanie systemu ostrzegania i alarmowania.
2.
 Minister Obrony Narodowej, stosownie do potrzeb, zapewnia transport powietrzny do przemieszczania organów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1-4 na zapasowe stanowiska kierowania.
§  20. [Przygotowanie systemu kierowania w zakresie systemów łączności]
 W ramach przygotowywania systemu kierowania w zakresie systemów łączności organy wykorzystują rozwiązanie przyjęte dla systemów łączności na potrzeby obronne państwa:
1)
zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
2)
na podstawie art. 74 ust. 5, art. 76 i art. 78 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
§  21. [Przepis przejściowy]
 Dokumentacja stanowisk kierowania na podstawie przepisów dotychczasowych zachowuje ważność do czasu opracowania nowej dokumentacji, nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  22. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2025 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474), które zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.407

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym
Data aktu: 25/03/2025
Data ogłoszenia: 28/03/2025
Data wejścia w życie: 29/03/2025