Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunal Superior de Justicia de Cataluña
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Ministerio Fiscal, Administración General del Estado, Partido político VOX
Druga strona postępowania: NQ, DL, MU
Pytania prejudycjalne
1) Czy akt prawny państwa członkowskiego Unii Europejskiej, taki jak hiszpańska Ley Orgánica (ustawa organiczna) 1/2024 1 , która poprzez objęcie abolicją szeregu przestępstw polegających na sprzeniewierzeniu krajowych środków publicznych nie chroni własnych interesów finansowych tego państwa członkowskiego, zagraża również interesom finansowym Unii Europejskiej zgodnie z art. 325 TFUE i czy w związku z tym jest on sprzeczny z art. 4 ust. 3 dyrektywy 2017/1371 2 ?
2) Czy sprzeniewierzenie środków publicznych z budżetu wspólnoty autonomicznej państwa członkowskiego w ramach uznanej za niezgodną z prawem próby osiągnięcia niepodległości tej wspólnoty i odłączenia się od państwa, którego jest ona częścią, można uznać za działanie naruszające interesy finansowe Unii Europejskiej w rozumieniu art. 2 ust. 1 dyrektywy 2017/137, biorąc pod uwagę wysoki poziom ryzyka, na jakie w tym konkretnym przypadku narażona była integralność terytorialna Unii Europejskiej, a w konsekwencji również jej roczne budżety?
3) W przypadku uznania, że sprzeniewierzenie środków publicznych wspólnoty autonomicznej w celu ich przeznaczenia na osiągnięcie secesji części terytorium państwa nie narusza interesów finansowych, czy ustawa o abolicji, taka jak Ley Orgánica (ustawa organiczna) 1/2024, która zwalnia z wszelkiej odpowiedzialności osoby, którym powierzono zarządzanie środkami publicznymi, a które przeznaczają je na działalność uznaną za niezgodną z prawem, jest zgodna z art. 325 TFUE w zakresie, w jakim zobowiązuje on państwa do przyjęcia skutecznych środków odstraszających, mogących zapewnić skuteczną ochronę w celu walki z nadużyciami finansowymi i wszelkimi rodzajami nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii, biorąc pod uwagę kontekst i okoliczności, w których ustawa ta została przyjęta, ze względu na spowodowanie systemowego ryzyka przyszłej bezkarności w scenariuszach podobnych do tych, w których przyjęto Ley Orgánica (ustawę organiczną) 1/2024?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.882 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-587/24, VOX i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Cataluña (Hiszpania) w dniu 10 września 2024 r. - Ministerio Fiscal, Administración General del Estado, Partido político VOX/NQ, DL, MU |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |