Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: BAWAG P.S.K. Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse AG (przedstawiciele: F. Kruis i N. Bartmann, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB)
Żądania wnoszącej odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi o:
- częściowe uchylenie postanowienia Sądu z dnia 6 sierpnia 2024 r. w sprawie T-410/23, BAWAG PSK Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse/SRB w zakresie, w jakim, pomimo stwierdzenia nieważności spornej decyzji SRB 1 , skutki tej decyzji zostały tymczasowo utrzymane w mocy do czasu podjęcia przez SRB niezbędnych środków, które zapewnią wykonanie zaskarżonego postanowienia, w rozsądnym terminie, który nie może przekroczyć sześciu miesięcy od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia;
- wydanie orzeczenia co do istoty sporu i pozbawienie spornej decyzji SRB mocy w zakresie, w jakim dotyczy ona wnoszącej odwołanie;
- tytułem żądania ewentualnego, na wypadek gdyby Trybunał nie przychylił się do powyższych żądań - utrzymanie w mocy skutków spornej decyzji jedynie w zakresie, w jakim wnosząca odwołanie zostałaby zobowiązana do wnoszenia składek z zachowaniem przewidzianego w art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 2 limitu 12,5 %;
- obciążenie SRB kosztami postępowania w pierwszej i drugiej instancji.
Zarzuty i główne argumenty
Wnosząca odwołanie stoi na stanowisku, że przyjmując zaskarżone postanowienie Sąd dopuścił się naruszenia art. 264 akapit drugi TFUE i związanego z nim orzecznictwa Trybunału. Po pierwsze, SRB w spornej decyzji naruszyła przewidziany w art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 limit 12,5 %, a zatem decyzja ta jest niezgodna z prawem co pod względem materialnym. Po drugie, zwrot (nadpłaconych) składek nie miałby poważnych negatywnych skutków dla jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) ani dla unii gospodarczej i walutowej. Po trzecie, tymczasowe utrzymanie w mocy skutków spornej decyzji SRB byłoby sprzeczne z duchem i celem art. 70 ust. 2 rozporządzenia nr 806/2014; po czwarte, zaskarżone postanowienie jest nieproporcjonalne. Sąd powinien był utrzymać w mocy sporną decyzję co najwyżej w zakresie, w jakim wnosząca odwołanie byłaby zobowiązana do wniesienia składki bez naruszenia przewidzianego w art. 70 ust. 2 rozporządzenia nr 806/2014 limitu 12,5 %.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.50 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-671/24 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (druga izba) wydanego w dniu 6 sierpnia 2024 r. w sprawie T-410/23, BAWAG P.S.K. Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse AG/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB), wniesione w dniu 14 października 2024 r. przez BAWAG P.S.K. Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse AG |
Data aktu: | 06/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2025 |