(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2025 r.)
UWZGLĘDNIAJĄC
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności art. 43 ust. 2, art. 164, art. 174, art. 175 ust. 3, art. 178 i art. 307;
- wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie RESTORE - regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1058 i rozporządzenie (UE) 2021/1057 (COM(2024) 496 final);
- wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2020/2220 w odniesieniu do szczególnych środków w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu udzielenia dodatkowego wsparcia państwom członkowskim dotkniętym klęskami żywiołowymi (COM(2024) 495 final);
- opinię KR-u w sprawie przyszłości polityki spójności po 2027 r. 1 (CoR-2023 2250);
- opinię KR-u w sprawie przeglądu wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i wniosku dotyczącego ich rewizji 2 (CoR 2023-3512);
- opinię "Śródokresowy przegląd wieloletnich ram finansowych: perspektywa lokalna i regionalna" 3 (CoR 2023-00138);
A TAKŻE MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
1. Niedawne klęski żywiołowe, a w szczególności powodzie w Europie Południowej, Wschodniej i Środkowej, z niszczycielską siłą uderzyły w ludność mieszkającą w tych regionach, przyniosły bezprecedensowe szkody środowiskowe i materialne oraz długoterminowe straty dla gospodarek lokalnych i regionalnych. Takie wydarzenia wymagają szybkiej i elastycznej reakcji oraz wsparcia ze strony UE, aby umożliwić złagodzenie skutków społeczno-gospodarczych oraz odbudowę uszkodzonej i zniszczonej infrastruktury.
2. Ponieważ częstotliwość i nasilenie ekstremalnych zdarzeń pogodowych spowodowanych zmianą klimatu stale rosną, musimy nie tylko odbudować infrastrukturę, ale także dostosować ją do nowych wyzwań oraz zwiększyć jej odporność na szeroki zakres klęsk żywiołowych, przy pełnym poszanowaniu zasady "lepszego odbudowywania".
3. Głównym zadaniem polityki spójności jest wzmocnienie spójności terytorialnej, gospodarczej i społecznej w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 174 TFUE. Wszelkie środki ukierunkowane na realokację zasobów polityki spójności z myślą o reagowaniu na sytuacje nadzwyczajne muszą uwzględniać ten cel i nie mogą zmniejszać zdolności tej polityki do osiągania długoterminowych celów.
4. Ze względu na pilny charakter zagadnienia współprawodawcy zwrócili się do KR-u o przedstawienie stanowiska w krótkim terminie. Aby wyjść naprzeciw temu wnioskowi, KR udziela odpowiedzi w formie niniejszej pilnej rezolucji.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR):
5. Wyraża niezłomną solidarność z mieszkańcami oraz władzami lokalnymi i regionalnymi regionów dotkniętych niedawnymi klęskami żywiołowymi.
6. Coraz częstsze występowanie tych klęsk uważa za bezpośrednią konsekwencję zmiany klimatu, która będzie się utrzymywać i będzie niosła coraz większe wyzwania dla regionów w UE. Będzie też wywierać też asymetryczny wpływ na terytoria UE - zwłaszcza te, które borykają się z trwałymi utrudnieniami geograficznymi, np. na wyspy.
7. Podkreśla, że potrzebne są: silne partnerstwo z regionami i gminami oraz ścisła współpraca na wszystkich poziomach sprawowania rządów, aby móc skutecznie stawiać czoła klęskom żywiołowym i łagodzić ich skutki dla społeczności lokalnych i regionalnych.
8. Z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji Europejskiej i uznanie pilnej potrzeby wsparcia dla regionów UE dotkniętych niedawnymi klęskami żywiołowymi.
9. Zauważa jednak, że wnioski Komisji Europejskiej nie zapewniają tym regionom nowych ani dodatkowych środków finansowych, lecz jedynie wspierają realokację kwot już przeznaczonych dla tych regionów w ramach EFRROW, EFRR i EFS+.
10. Dlatego wzywa Komisję Europejską do pilnego zaproponowania faktycznych dodatkowych zasobów dla dotkniętych regionów - choćby w postaci przeglądu krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, dodatkowego finansowania w ramach Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i Mechanizmu Ochrony Ludności, a także uzupełnienia finansowania w ramach programów objętych zarządzaniem dzielonym, jak miało to miejsce w przypadku Wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności i terytoriom Europy (REACT-EU).
11. Zauważa, że wniosek ten - jeżeli zostanie wdrożony w obecnej formie - może zmniejszyć całkowite inwestycje w regionach ze względu na możliwość zastosowania stopy współfinansowania UE w wysokości 100 %.Wzywa jednak państwa członkowskie do dalszego zapewniania w dotkniętych regionach współfinansowania krajowego oraz do utrzymania poziomu całkowitych inwestycji zgodnie z pierwotnymi założeniami programów przyjętych dla tych regionów.
12. Podkreśla, że klęski żywiołowe występują coraz częściej i są coraz bardziej dotkliwe, dlatego wszystkie inwestycje wspierane z funduszy UE należy opracowywać i wdrażać pod tym kątem. Dlatego apeluje również do współprawodawców o pełne włączenie zasady "lepszego odbudowywania" do ram prawnych tego wniosku.
13. Podkreśla, że w przyszłej polityce spójności po 2027 r. należy przeznaczyć więcej zasobów na zwiększenie gotowości i odporności regionów i gmin, aby mogły one długofalowo dostosować się do zmiany klimatu i jej skutków. Przypomina, że koszty zaniechania działań znacznie przewyższają wymagane inwestycje.
14. Przywołuje swoją opinię, że przyszłe wieloletnie ramy finansowe powinny być zaprojektowane tak, aby zagwarantować elastyczność i sprawność we wszystkich filarach i trybach zarządzania w przypadku nowych priorytetów i klęsk żywiołowych, m.in. poprzez zapewnienie w WRF od samego początku większego funduszu kryzysowego i ogólnej rezerwy elastyczności na wypadek kryzysu.
15. Wzywa Komisję Europejską do utworzenia platformy wiedzy dla dotkniętych regionów, aby umożliwić wymianę i uczenie się w trakcie procesu odbudowy oraz by zachęcać do wyciągania wniosków i dzielenia się nimi.
Bruksela, dnia 21 listopada 2024 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.278 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Regionalne wsparcie na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych (RESTORE) i środki EFRROW mające zapewnić pomoc państwom członkowskim dotkniętym klęskami żywiołowymi |
| Data aktu: | 24/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/01/2025 |