PREAMBUŁA
ROZDZIAŁ 1: ELEMENTY ZASADNICZE
Artykuł 1: Nazwa i siedziba
Artykuł 2: Zadania i działania
Artykuł 3: Dostęp do Obserwatorium Układu Teleskopów Czerenkowa
Artykuł 4: Ocena naukowa
Artykuł 5: Upowszechnianie wyników badań naukowych
Artykuł 6: Prawa własności intelektualnej
Artykuł 7: Zatrudnienie
Artykuł 8: Zamówienia publiczne
Artykuł 9: Czas trwania
Artykuł 10: Likwidacja
Artykuł 11: Rozwiązanie CTAO ERIC lub zaprzestanie korzystania z przyznanych mu przywilejów podatkowych
Artykuł 12: System odpowiedzialności i ubezpieczenie
ROZDZIAŁ 2: CZŁONKOSTWO, STATUS OBSERWATORA, PARTNERSTWO STRATEGICZNE
Artykuł 13: Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący
Artykuł 14: Przyjmowanie członków i obserwatorów
Artykuł 15: Partnerstwo strategiczne
Artykuł 16: Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
ROZDZIAŁ 3 PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Artykuł 17: Prawa i obowiązki członków
Artykuł 18: Prawa i obowiązki obserwatorów
ROZDZIAŁ 4: ZASADY BUDOWY, EKSPLOATACJI I FINANSOWANIA
Artykuł 19: Budowa
Artykuł 20: Ulepszenie obserwatorium
Artykuł 21: Koszty budowy
Artykuł 22: Eksploatacja i koszty eksploatacji
Artykuł 23: Wycofanie z eksploatacji i koszty wycofania z eksploatacji
ROZDZIAŁ 5: ZARZĄDZANIE
Artykuł 24: Organy CTAO ERIC
Artykuł 25: Rada
Artykuł 26: Dyrektor Generalny
Artykuł 27: Komitet Administracyjno-Finansowy
Artykuł 28: Komitet Doradczy ds. Naukowo-Technicznych
ROZDZIAŁ 6: KWESTIE FINANSOWE
Artykuł 29: Zasoby
Artykuł 30: Rok budżetowy
Artykuł 31: Zasady audytu i zasady finansowe
Artykuł 32: Zwolnienie z podatku i akcyzy
ROZDZIAŁ 7: INNE POLITYKI
Artykuł 33: Polityka w zakresie danych
Artykuł 34: Polityka w zakresie umów ze stronami trzecimi
ROZDZIAŁ 8: SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Artykuł 35: Składanie sprawozdań Komisji
ROZDZIAŁ 9: PRAWO WŁAŚCIWE, PRZYWILEJE I IMMUNITETY, SPORY, POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Artykuł 36: Prawo właściwe, przywileje i immunitety
Artykuł 37: Spory
Artykuł 38: Dostępność statutu
Artykuł 39: Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ROZDZIAŁ 10MIEJSCA PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI I JĘZYK ROBOCZY
Artykuł 40: Miejsca prowadzenia działalności i język roboczy
ROZDZIAŁ 11:
ZAŁĄCZNIKI
Artykuł 41: Załączniki
PREAMBUŁA
Republika Austrii
Republika Czeska
Republika Francuska
Republika Federalna Niemiec
Republika Włoska
Rzeczpospolita Polska
Republika Słowenii
Królestwo Hiszpanii
Europejska Organizacja Badań Astronomicznych na Półkuli Południowej (ESO)
zwane dalej "członkami założycielami",
oraz:
Konfederacja Szwajcarska
zwana dalej "obserwatorem założycielem",
UZNAJĄC, że badania prowadzone przez Obserwatorium Układu Teleskopów Czerenkowa, zwane dalej CTAO, będą miały ogromne znaczenie dla wielu różnych dziedzin astronomii, astrofizyki i nauk podstawowych oraz przyniosą korzyści społeczeństwu, ponieważ ułatwią zdobywanie wiedzy o kosmosie;
PRAGNĄC wzmocnić pozycję Europy i członków założycieli w zakresie badań na świecie, jak również zacieśnić współpracę naukową sięgającą poza granice państw i obejmującą różne dyscypliny,
BIORĄC POD UWAGĘ, że Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) włączyło Układ Teleskopów Czerenkowa do swojego planu działania z 2008 r. oraz że w 2018 r. Układ Teleskopów Czerenkowa stał się wskaźnikiem referencyjnym ESFRI;
BIORĄC ZA PODSTAWĘ obecne Obserwatorium Teleskopu Czerenkowa (Cherenkov Telescope Observatory gGmbH), zasoby dostarczone przez jego członków i protokół ustaleń w sprawie zamiaru uczestniczenia w budowie i eksploatacji Układu Teleskopów Czerenkowa;
BIORĄC POD UWAGĘ, że zaangażowanie w CTAO i wniesienie wkładu na jego rzecz są możliwe w roli członka lub obserwatora CTAO ERIC (art. 13), partnera strategicznego na podstawie umowy o partnerstwie strategicznym (art. 15) lub strony trzeciej na podstawie umowy szczegółowej (art. 34);
BIORĄC ZA PODSTAWĘ umowy o przyjęciu zawarte między obecnym Cherenkov Telescope Observatory gGmbH oraz
ODNOSZĄC SIĘ do decyzji Rady ESO, udokumentowanej w ESO/Cou-2114 conf. rev. 2 z dnia 18.06.2024 r., dotyczącej konkretnych powodów uznania właściwości Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), o której mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC);
UZNAJĄC, że budowa CTAO stanowi kluczowy element europejskich działań na rzecz rozwoju naziemnych obserwatoriów nowej generacji na potrzeby astronomii bardzo wysokoenergetycznego promieniowania gamma oraz że CTAO będzie otwarte dla światowych społeczności astrofizyki i astrofizyki cząstek jako źródło danych pochodzących z unikalnych obserwacji astronomicznych promieni gamma bardzo wysokich energii;
PODKREŚLAJĄC, że CTAO ERIC będzie jednym z pierwszych przedsięwzięć międzyrządowych poświęconych konkretnie astrofizyce cząstek;
BIORĄC POD UWAGĘ, że ze względu na swój transdyscyplinarny charakter CTAO wzmocni powiązania między społecznościami fizyki cząstek i astrofizyki, ułatwiając przełomowe odkrycia naukowe, oraz że wraz z innymi nowymi obiektami CTAO przyczyni się do rozwoju powstającej dziedziny astronomii wieloaspektowej, która będzie stanowić podstawę nauki w XXI wieku;
OCZEKUJĄC, że inne państwa będą uczestniczyły w działaniach podjętych na mocy niniejszego statusu,
NINIEJSZYM UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ELEMENTY ZASADNICZE
Nazwa i siedziba
Zadania i działania
Polityka dostępu dotycząca użytkowników Obserwatorium Układu Teleskopów Czerenkowa
Ocena naukowa
Komitet Doradczy ds. Naukowo-Technicznych (art. 28) co roku poddaje działalność naukowo-techniczną CTAO ERIC ocenie. Informacje szczegółowe określa się w polityce oceny naukowej przyjętej przez Radę (art. 25 ust. 13 lit. k)).
Upowszechnianie wyników badań naukowych
Prawa własności intelektualnej
Zatrudnienie
Zamówienia publiczne
Czas trwania
CTAO ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
Likwidacja
Rozwiązanie CTAO ERIC lub zaprzestanie korzystania z przyznanych mu przywilejów podatkowych
System odpowiedzialności i ubezpieczenie
CZŁONKOSTWO, STATUS OBSERWATORA, PARTNERSTWO STRATEGICZNE
Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący
Warunki przyjmowania członków i obserwatorów określono w art. 14.
Przyjmowanie członków i obserwatorów
Partnerstwo strategiczne
Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Prawa i obowiązki członków
Republika Austrii 2,375 + 0,625 1 mln EUR
Republika Czeska 5,009 + 1,696 mln EUR
Republika Francuska 58,476 + 1,609 mln EUR
Republika Federalna Niemiec 88,324 + 8,440 mln EUR
Republika Włoska 64,750 + 4,681 mln EUR
Rzeczpospolita Polska 16,578 + 0 mln EUR
Republika Słowenii 0,507 + 0,209 mln EUR
Królestwo Hiszpanii 47,143 + 1,350 mln EUR
ESO wniesie wkład przez udostępnienie gruntów na potrzeby CTAO oraz zapewnienie użytkowania, praw i usług określonych w umowie w sprawie budowy, oddania do użytku i eksploatacji CTAO na terenie Obserwatorium Paranal ESO La Silla w Chile, podpisanej w 19 grudnia 2018 r.
Zasadnicze elementy i warunki dodatkowych składek państwa przyjmującego opisano w załączniku A.
Prawa i obowiązki obserwatorów
ZASADY BUDOWY, EKSPLOATACJI I FINANSOWANIA
Budowa
Ulepszenie obserwatorium
Koszty budowy
Koszty budowy do czasu ukończenia CTAO nie mogą przekroczyć
351 319 000 EUR w cenach z 2021 r.
Rada, stanowiąc jednomyślnie, może zatwierdzić zmianę tych kosztów (art. 25 ust. 12 lit. a)).
Eksploatacja i koszty eksploatacji
Wycofanie z eksploatacji i koszty wycofania z eksploatacji
ZARZĄDZANIE
Organy CTAO ERIC
Organami CTAO ERIC są Rada, Dyrektor Generalny, Komitet Administracyjno-Finansowy oraz Komitet Doradczy ds. Naukowo-Technicznych.
Rada
Wstrzymanie się od głosu nie liczy się jako głos.
Wszelkie zmiany statutu podlegają przepisom określonym w art. 9 ust. 3 i art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego przez Radę w dniu 2 grudnia 2013 r. (rozporządzenie Rady (UE) nr 1261/2013).
Dyrektor Generalny
Komitet Administracyjno-Finansowy
Komitet Doradczy ds. Naukowo-Technicznych
KWESTIE FINANSOWE
Zasoby
Rok budżetowy
Zasady audytu i zasady finansowe
Zwolnienie z podatku i akcyzy
INNE POLITYKI
Polityka w zakresie danych
Polityka w zakresie umów ze stronami trzecimi
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Składanie sprawozdań Komisji
PRAWO WŁAŚCIWE, PRZYWILEJE I IMMUNITETY, SPORY, POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Prawo właściwe, przywileje i immunitety
Spory
Dostępność statutu
Statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej CTAO ERIC oraz w siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
MIEJSCA PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI I JĘZYK ROBOCZY
Miejsca prowadzenia działalności i język roboczy
ZAŁĄCZNIKI
Załączniki
Załączniki do niniejszego dokumentu:
Wkłady w koszty budowy, dodatkowe składki państwa przyjmującego i prawa głosu na etapie budowy
Wkłady w koszty budowy CTAO (w mln EUR)
Członek/ obserwator/ partner strategiczny/ strona trzecia | Budowa | Przed budową | Suma całkowita | ||||
Materiały i usługi | EPC | Pozostałe (niepieniężne) | Bezpośrednie środki pieniężne | Ogółem | Wkład w gGmbH | Udział w kosztach budowy | |
Australia | 1,340 | 0,108 | 0 | 0,450 | 1,898 | 0,219 | 2,117 |
Austria | 1,695 | 0,080 | 0 | 0,600 | 2,375 | 0,625 | 3,000 |
Republika Czeska | 0,734 | 1,775 | 0 | 2,500 | 5,009 | 1,696 | 6,705 |
Francja | 26,196 | 14,000 | 0 | 18,280 | 58,476 | 1,609 | 60,085 |
Niemcy | 36,926 | 24,680 | 0 | 26,718 | 88,324 | 8,440 | 96,764 |
Włochy | 26,010 | 12,560 | 0 | 26,000 | 64,570 | 4,681 | 69,251 |
Japonia | 19,200 | 3,950 | 5,850 | 3,400 | 32,400 | 0,375 | 32,775 |
Polska | 9,143 | 1,339 | 0 | 6,096 | 16,578 | 0 | 16,578 |
Słowenia | 0,080 | 0,077 | 0 | 0,350 | 0,507 | 0,209 | 0,716 |
Hiszpania | 21,397 | 9,814 | 14,932 | 1,000 | 47,143 | 1,350 | 48,493 |
Szwajcaria | 1,550 | 5,082 | 0 | 0,620 | 7,252 | 0,440 | 7,692 |
Ogółem | 144,271 | 73,465 | 20,782 | 86,014 | 324,532 | 19,644 | 344,176 |
Uwagi: Włochy: Wkład w postaci materiałów i usług o wartości 26,01 mln EUR i wkład w postaci EPC o wartości 12,56 mln EUR mają pokryć następujące pozycje w księdze kosztów: P07.4.1 (85 %) P07.3.1 (7 %), P07.2.1 (4 %), P08.5.1, P08.6.1, P06.11.4, P02.5, O02.2.4 (reszta). Szwajcaria: przewidywane wkłady (zob. art. 18 ust. 3 statutu). |
Tabela 1a
Inne oczekiwane wkłady w koszty budowy CTAO (w mln EUR) ze strony partnerów, którzy mogą przystąpić do ERIC po jego ustanowieniu
Członek/ obserwator/ partner strategiczny/ strona trzecia | Budowa | Przed budową | Suma całkowita | ||||
Materiały i usługi | EPC | Pozostałe (niepieniężne) | Bezpośrednie środki pieniężne | Ogółem | Wkład w gGmbH | Udział w kosztach budowy | |
Zjednoczone Królestwo | 1,900 | 0,460 | 0 | 1,000 | 3,360 | 1,148 | 4,508 |
Niderlandy | 1,004 | 1,631 | 0 | 0 | 2,635 | 0 | 2,635 |
Ogółem | 2,904 | 2,091 | 0 | 1,000 | 5,995 | 1,148 | 7,143 |
Uwagi: Wkłady na etapie przedbudowlanym zostały już wpłacone na rzecz CTAO gGmhH. Pozostałe wkłady nadal oczekują na potwierdzenie. |
Tabela 2
Orientacyjny roczny profil wkładu pieniężnego w koszty budowy CTAO
Członek/ obserwator/ partner strategiczny/ strona trzecia | 2020-2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Ogółem |
Australia | 0 | 0,450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,450 |
Austria | 0,225 | 0,075 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,600 |
Republika Czeska | 0 | 0,500 | 0,500 | 0,500 | 0,500 | 0,500 | 0 | 0 | 2,500 |
Francja | 3,400 | 0,400 | 3,170 | 3,170 | 4,070 | 4,070 | 0 | 0 | 18,280 |
Niemcy | 4,400 | 10,500 | 7,238 | 0,176 | 0,004 | 4,400 | 0 | 0 | 26,718 |
Włochy | 0 | 7,600 | 7,600 | 3,600 | 3,600 | 3,600 | 0 | 0 | 26,000 |
Japonia | 0 | 0,200 | 0,400 | 0,400 | 0,600 | 0,600 | 0,600 | 0,600 | 3,400 |
Polska | 0 | 0,488 | 0,427 | 2,072 | 2,926 | 0,183 | 0 | 0 | 6,096 |
Słowenia | 0 | 0,070 | 0,070 | 0,070 | 0,070 | 0,070 | 0 | 0 | 0,350 |
Hiszpania | 0 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0 | 0 | 1,000 |
Szwajcaria | 0 | 0,120 | 0,120 | 0,380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,620 |
Ogółem | |||||||||
Uwagi: Australia: kwota 450 000 EUR stanowi całkowity wkład pieniężny na rzecz CTAO GmbH do 2021 r. Nowe finansowanie będzie dostępne od późniejszej części 2021 r. na kolejne 4-5 lat i rozważone zostaną dodatkowe wkłady pieniężne. Francja: w latach 2020 i 2021 Francja przewidziała płatność w wysokości 3,4 mln EUR na budowę obiektu południowego. Niemcy: w latach 2020 i 2021 niemieccy partnerzy DESY i MPG wypłacili zaliczkę w wysokości 4,4 mln EUR z niemieckich funduszy budowlanych i przekazali je CTAO gGmbH, aby umożliwić rozpoczęcie podstawowych prac budowlanych w obiekcie południowym. Środki zaliczkowe zostaną zwrócone w 2023 r. W związku z tym wkład Niemiec w 2023 r. wynosi 11,358 mln EUR - 4,4 mln EUR = 7,238 mln EUR. Włochy: w profilu tym zakłada się, że budowa oparta na wkładzie rzeczowym nie rozpocznie się przed 2024 r. oraz że dostawa ostatniej części wkładu rzeczowego jest możliwa w roku 6. i 7. Japonia: wkład w latach 2027 i 2028 przewidziano jako wkład na rzecz eksploatacji. |
Tabela 2a
Orientacyjny roczny profil wkładu pieniężnego w koszty budowy CTAO ze strony partnerów, którzy mogą przystąpić do ERIC po jego ustanowieniu
Członek/ obserwator/ partner strategiczny/ strona trzecia | 2020-2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Ogółem |
Zjednoczone Królestwo | 0 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0 | 0 | 1,000 |
Niderlandy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 0 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0 | 0 | 1,000 |
Tabela 3
Zasadnicze elementy i warunki dodatkowej składki państwa przyjmującego
Państwo przyjmujące | Dodatkowa składka państwa przyjmującego | Warunki |
Włochy |
4 300 000,00 EUR przed odliczeniami związanymi z przyjęciem siedziby głównej gGmbH. |
Przyjęcie siedziby głównej CTAO ERIC, gdzie zlokalizowane są następujące funkcje: - Zarządzanie i polityka: zarządzanie obserwatorium prowadzone przez radę udziałowców, przy wsparciu odpowiednich komitetów administracyjnych, naukowych i technicznych. - Zarządzanie i administracja: ogólne zarządzanie i administracja obserwatorium CTA, w tym rachunkowość, zamówienia publiczne, kontrola i administrowanie usługami prawnymi dotyczącymi personelu oraz stosunkami międzynarodowymi. - Zarządzanie kwestiami naukowymi: publikowanie zaproszeń do składania wniosków (ogłoszenia o możliwościach) dotyczących przydziału czasu obserwacji i publikowanie harmonogramu długoterminowego. Działalność naukowa drugiego szczebla. - Centralne operacje techniczne: centralne wsparcie, koordynacja i monitorowanie eksploatacji układów, np. w odniesieniu do procedur operacyjnych, utrzymania, dokumentacji i bezpieczeństwa; usługi informatyczne dla siedziby głównej; rozwijanie instrumentów w celu poprawy efektywności eksploatacji i utrzymania. - Współpraca zewnętrzna: działania edukacyjne i informacyjne mające na celu edukację i zwiększenie widoczności CTA wśród ogółu społeczeństwa, środowisk opiniotwórczych oraz uczniów i studentów; koordynacja lokalnych działań informacyjnych w państwach przyjmujących. Przed uwolnieniem pozostałej części dodatkowej składki państwa przyjmującego wymagany jest wiążący dokument zatwierdzony przez Radę CTAO ERIC (jej część przewidziano już na przyjęcie siedziby CTAO gGmbH). Oczekuje się, że siedziba główna będzie siedzibą Dyrektora Generalnego i dwóch dyrektorów pierwszego szczebla (1) (operacje i administracja). |
(1) Dyrekcja pierwszego szczebla to jednostka organizacyjna o określonym zakresie i statucie; jednostką zarządza dyrektor. Dyrektorzy pierwszego szczebla podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu ERIC (szczebel zerowy), który jest ostatecznym organem wykonawczym do podejmowania decyzji w sprawie obserwatorium i wdrażania decyzji Rady w każdej sprawie. Dyrektor pierwszego szczebla jest odpowiedzialny za wdrażanie dyrektyw Dyrektora Generalnego związanych z zakresem i statutem swojej dyrekcji.
Niemcy |
6 750 000,00 EUR, w tym: udział w kosztach budowy budynku na potrzeby obszaru CTAO: 6 000 000,00 EUR; |
Przyjęcie centrum zarządzania danymi badawczymi CTAO ERIC (SDMC), gdzie zlokalizowane są następujące funkcje: - Zarządzanie kwestiami naukowymi: przygotowywanie zaproszeń do składania wniosków, pomoc w przygotowaniu wniosków i ich ocena oraz przygotowanie długoterminowego harmonogramu obserwacji do zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego, który ma zostać opublikowany przez siedzibę główną. - Utrzymanie oprogramowania: utrzymanie, aktualizacje, kontrola jakości i zarządzanie wersjami oprogramowania wykorzystywanego do obsługi potoków danych, rozpowszechniania danych, archiwizacji danych i udzielania dostępu obserwatorom. - Zarządzanie danymi: zarządzanie przepływem danych i obsługą potoków danych w obiektach obliczeniowych; kalibracja danych; zarządzanie symulacjami w celu opracowania funkcji reagowania według wskazań instrumentów; monitorowanie jakości danych. - Usługi w zakresie danych dotyczących obserwatorium: obsługa archiwum danych CTA zapewniającego dostęp do danych, funkcji reagowania według wskazań instrumentów oraz oprogramowania użytkownika. - Wsparcie dla użytkowników i szkolenia: m.in. za pośrednictwem podręczników, najczęściej zadawanych pytań, działu pomocy technicznej i szkół. Przed uwolnieniem pozostałej części dodatkowej składki państwa przyjmującego wymagany jest wiążący dokument zatwierdzony przez Radę CTAO ERIC (jej część przewidziano już na przyjęcie siedziby CTAO gGmbH). Oczekuje się, że centrum zarządzania danymi badawczymi będzie siedzibą jednego z dyrektorów pierwszego szczebla (2) (zarządzanie kwestiami naukowymi). |
Hiszpania | 30 000 000,00 EUR, obliczone jako % istniejącej wspólnej infrastruktury i usług w ORM wykorzystywanych na potrzeby CTAO. |
Przyjęcie północnego układu teleskopów CTAO ERIC w ORM przez okres 20 lat od rozpoczęcia eksploatacji, gdzie znajdą się: - 4 teleskopy LST (23 m); - do 15 teleskopów MST (12 m); - budynek serwisowy; - drogi serwisowe łączące poszczególne teleskopy; - sieć kanałów wraz z odpowiednim okablowaniem i światłowodami zapewniającymi energię elektryczną i transmisję danych do wszystkich teleskopów oraz wszelkie urządzenia niezbędne do świadczenia tych usług. Zapewnione zostaną: - wspólna infrastruktura: droga, komunikacja i dystrybucja energii elektrycznej do punktu przyłączenia usługowego; - wspólne usługi: - bezpłatny dostęp do transmisji danych IAC do europejskiej sieci danych; - zakwaterowanie i stołówka. Przed uwolnieniem pozostałej części dodatkowej składki państwa przyjmującego wymagany jest wiążący dokument zatwierdzony przez Radę CTAO ERIC. |
Tabela 4
Prawa głosu członków na etapie budowy
Prawa głosu rozdziela się między członków proporcjonalnie do ich zobowiązań do wniesienia wkładu w koszty budowy i do udziału w gGmbH przed ustanowieniem CTAO ERIC (przed budową).
Prawa głosu wyraża się w tysiącach. Biorąc pod uwagę, że wkładu ESO nie można waloryzować w taki sam sposób jak wkładu państw członkowskich, uzgodniono, że ESO posiada prawo głosu w wysokości 80 tys.
W poniższej tabeli przedstawiono prawa głosu każdego członka w oparciu o wkłady wymienione w tabeli 1
(2) Zob. przypis powyżej.
Członek | Wkład w koszty budowy (w mln EUR) | Prawa głosu |
Austria | 3,000 | 9 |
Republika Czeska | 6,705 | 20 |
Francja | 60,085 | 183 |
Niemcy | 96,764 | 295 |
Włochy | 69,251 | 211 |
Polska | 16,578 | 51 |
Słowenia | 0,716 | 3 |
Hiszpania | 48,493 | 148 |
ESO | 80 | |
Ogółem | 301,592 | 1 000 |
Podstawowe zasady dotyczące wkładu rzeczowego do CTAO ERIC
Wkład rzeczowy
Przydział wkładów rzeczowych
Umowa w sprawie wkładu rzeczowego
System podziału wkładów do budżetu rocznego CTAO ERIC po zakończeniu budowy (art. 22 statutu CTAO ERIC)
członek (pisany małą literą) | Każdy z członków, obserwatorów i partnerów strategicznych, niezależnie od ich roli w ERIC. |
Wkład w koszty budowy | Suma wkładów w formie "bezpośrednich środków pieniężnych", "innych (nie bezpośrednich środków pieniężnych)", "wkładów przedbudowlanych" (na rzecz CTAO gGmbH), "materiałów i usług" oraz "EPC" wymienionych w art. 17 ust. 3 i załączniku A do statutu. |
Rzeczywiste środki pieniężne | Suma rzeczywiście udzielonych wkładów "bezpośrednich środków pieniężnych" i "innych (nie bezpośrednich środków pieniężnych)" oraz "wkładów przedbudowlanych" na rzecz CTAO gGmbH wniesionych przez każdego członka. |
Nominalne środki pieniężne | Nominalny wkład pieniężny oczekiwany od każdego członka. W przypadku wkładu w formie "materiałów i usług" oczekuje się łącznego wkładu pieniężnego równego udziałowi środków pieniężnych (środki pieniężne/(środki pieniężne + materiały i usługi)) w wysokości 40 %, oprócz wkładu przedbudowlanego na rzecz CTAO gGmbH proporcjonalnego do względnego wkładu członka w formie "materiałów i usług" na rzecz CTAO ErIC. |
I. Działalność CTAO ERIC jest finansowana z budżetu rocznego organizacji określonego w art. 22 ust. 2 statutu CTAO ERIC.
II. Z wyjątkiem ESO, które nie jest zobowiązane do wniesienia wkładu pieniężnego na etapie eksploatacji, wkłady członków CTAO ERIC do rocznego budżetu CTAO ERIC po zakończeniu budowy (etap eksploatacji) odzwierciedlają udział każdego członka w kosztach budowy i wykorzystanie obserwatorium przez jego środowisko naukowe w okresie zdefiniowanym poniżej.
W celu ustalenia wkładu członków CTAO ERIC, którzy przystąpią po etapie budowy, faktyczny "udział z tytułu budowy" (opłata za przyjęcie) zostanie określony decyzją Rady jako jeden z warunków przyjęcia, w odniesieniu do art. 14 ust. 1 lit. e), f) i art. 15 ust. 1 statutu.
III. Z wyjątkiem określonym w pkt IV wkłady członków do budżetu rocznego rozdziela się w następujący sposób:
IV. Różnica między rzeczywistymi środkami pieniężnymi a nominalnymi środkami pieniężnymi, jak określono powyżej, znajduje odzwierciedlenie w udziale członka w czasie obserwacji lub w udziale członka w kosztach eksploatacji. Dodatnie odchylenie wartości rzeczywistych środków pieniężnych od nominalnych spowoduje wydłużenie czasu obserwacji przydzielonego dla tego członka lub zmniejszenie udziału w kosztach eksploatacji. Rada uzgodni kwestie szczegółowe w odrębnym dokumencie programowym.
V. Strony trzecie (art. 34 statutu) wnoszą wkład do budżetu rocznego zgodnie z odpowiednimi umowami stron trzecich zatwierdzonymi przez Radę. Inni użytkownicy wnoszą wkład w koszty eksploatacji związane z korzystaniem przez nich z CTAO, jak określono w polityce dostępu (art. 3 ust. 5 statutu).
VI. Na początku etapu eksploatacji rozdziela się prawa głosu między członków proporcjonalnie do ich wkładu w koszty budowy, zgodnie z załącznikiem A. Prawa głosu wyraża się w tysiącach.
Rada powraca do kwestii powyższego rozdziału głosów. Przeglądy powinny odbywać się co najmniej raz na trzy lata, w oparciu o wkład członków w koszty budowy i wykorzystanie obserwatorium przez ich środowiska naukowe.
Biorąc pod uwagę, że wkładu ESO nie można waloryzować w taki sam sposób jak wkładu państw członkowskich, uzgodniono, że ESO posiada prawo głosu w wysokości 80 tys. niezależnie od systemu rozdzielania.
VII. Rada CTAO ERIC podejmuje zwykłą większością głosów decyzję w sprawie zasad pomiaru wykorzystania obserwatorium, do których mają zastosowanie następujące wytyczne:
Wykorzystania na podstawie gwarantowanego czasu obserwacji wynikającego ze zobowiązań umownych CTAO ERIC nie wlicza się do wykorzystania przez środowisko naukowe członka (art. 3 ust. 4 statutu CTAO ERIC).
Rada określa kwestie szczegółowe i mechanizmy dotyczące rozliczania wykorzystania, a w szczególności względną wartość czasu obserwacji w odniesieniu do układu północnego i układu południowego oraz do części układów w przypadkach, w których do obserwacji wykorzystuje się jedynie część teleskopów w danym obiekcie.
VIII. Obserwatorium CTA będzie działać zgodnie z zasadą, że średnie wykorzystanie jest proporcjonalne do udziału członków w projekcie, przy czym kwestie szczegółowe zostaną określone w polityce dostępu przyjętej przez Radę (art. 25 ust. 13 lit. j)). W ciągu pierwszych trzech lat etapu eksploatacji wkłady członków do rocznego budżetu CTAO ERIC będą rozdzielane według ich odpowiednich udziałów w kosztach budowy. Po upływie tego okresu przejściowego wkłady członków do rocznego budżetu CTAO ERIC będą odzwierciedlać ich wykorzystanie na podstawie średniej kroczącej z trzech lat. Celem zastosowania tej średniej kroczącej jest wykluczenie nagłych zmian stawek wkładów. Średnią kroczącą stosuje się w następujący sposób:
Wkłady do budżetu rocznego wnoszone przez członków przystępujących na późniejszym etapie są zgodne z tymi samymi zasadami, które określono powyżej.
IX. Oczekuje się, że znaczna część czasu obserwacji we wczesnych latach eksploatacji zostanie przeznaczona na realizację kluczowych projektów naukowych. Podział kosztów eksploatacji związanych z tym czasem obserwacji odbywa się zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi powyżej. Rada określa i zatwierdza jednomyślnie system rozliczania wykorzystania związanego z kluczowymi projektami naukowymi w zależności od szczegółowej charakterystyki danego projektu.
Członkowie, obserwatorzy i podmioty reprezentujące, partnerzy strategiczni i strony trzecie
CZŁONKOWIE | |
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmioty reprezentujące |
Republika Austrii | Bundesministerium fur Bildung, Wissenschaft und Forschung |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu |
Republika Francuska | Ministère de l'enseignement supérieur, de la recherche et de l'innovation |
Republika Federalna Niemiec | Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych |
Republika Włoska | INAF - Istituto Nazionale di Astrofisica |
Rzeczpospolita Polska | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Republika Słowenii | Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Innowacji |
Królestwo Hiszpanii | Ministerstwo Nauki, Innowacji i Szkolnictwa Wyższego |
ESO, Europejska Organizacja Badań Astronomicznych na Półkuli Południowej | ESO, Europejska Organizacja Badań Astronomicznych na Półkuli Południowej |
OBSERWATORZY | |
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmioty reprezentujące |
Konfederacja Szwajcarska | Sekretariat Stanu ds. Edukacji, Badań Naukowych i Innowacji |
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmioty reprezentujące |
Japonia |
Uniwersytet w Tokio Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii |
Następujące instytucje lub osoby wyraziły zamiar dołączenia jako strony trzecie (zgodnie z art. 34 statutu):
Instytucja/osoba | Przynależność państwowa |
Astronomy Australia Ltd (AAL) | Australia |
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
Grażyna J. Leśniak 19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.211 |
Rodzaj: | Statut |
Tytuł: | STATUT - OBSERWATORIUM UKŁADU TELESKOPÓW CZERENKOWA ERIC (CTAO ERIC) |
Data aktu: | 08/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 08/01/2025 |