Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Iran Air - The Airline of the Islamie Republic of Iran (Iran Air) (Teheran, Iran) (przedstawiciele: D. Rahimi Moghaddam i T. Wülfing, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o stwierdzenie nieważności decyzji Rady Unii Europejskiej (WPZiB) 2024/2698 z dnia 14 października 2024 r. zmieniającej decyzję (WPZiB) 2023/1532 dotyczącą środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz dla ugrupowań zbrojnych i uzbrojonych podmiotów na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego 1 , a także rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/2697 z dnia 14 października 2024 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (UE) 2023/1529 w sprawie środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz dla ugrupowań zbrojnych i uzbrojonych podmiotów na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego 2 w zakresie, w jakim akty te dotyczą strony skarżącej.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy: prawo do bycia wysłuchanym
Pozwana naruszyła określone w art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 3 prawo skarżącej do bycia wysłuchaną przed wydaniem indywidualnych i niekorzystnych dla niej aktów prawnych. Skarżąca nie została wysłuchana.
2. Zarzut drugi: prawo do uzasadnienia, prawo do obrony, prawo do skutecznej ochrony sądowej
Pozwana uchybiła obowiązkowi uzasadnienia ciążącemu na niej na mocy art. 296 akapit drugi TFUE, naruszając tym samym przysługujące skarżącej prawo do obrony i prawo do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w związku z art. 6 ust. 3 lit. a) i b) oraz art. 13 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Pozwana nie uzasadniła indywidualnie aktów prawnych. W odniesieniu do każdego ukaranego przewoźnika lotniczego użyto identycznych w brzmieniu i ogólnych sformułowań, które znacznie utrudniły obronę przed oskarżeniami w terminie przewidzianym w art. 263 akapit szósty TFUE i art. 60 regulaminu postępowania przed Sądem 4 .
3. Zarzut trzeci: prawo dostępu do akt, prawo do obrony, prawo do skutecznej ochrony sądowej
Pozwana uchybiła obowiązkowi udzielenia dostępu do akt sprawy ciążącemu na niej na mocy art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, naruszając tym samym ponownie przysługujące skarżącej prawo do obrony i prawo do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w związku z art. 6 ust. 3 lit. a) i b) oraz art. 13 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Pozwana przekazała skarżącej zestaw dowodów w następstwie wniosku o dostęp do akt złożonego przez pełnomocnika skarżącej; 7 z 22 dokumentów nie dotyczy jednak skarżącej. Mimo to przedstawiciele skarżącej musieli ustosunkować się do tych dokumentów, co stanowi naruszenie zasady jasności akt sprawy, a tym samym naruszenie skutecznej ochrony sądowej.
4. Zarzut czwarty: prawo do bezstronnego przeprowadzenia dowodów
Pozwana naruszyła określone w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo skarżącej do bezstronnego przeprowadzenia dowodów. Dowody dotyczące skarżącej obejmują jedynie doniesienia prasowe odnoszące się do znajdujących się w rękach osób trzecich rzekomych dowodów przemawiających na niekorzyść skarżącej. Pozwana ślepo zaufała tym doniesieniom prasowym i nie przeprowadziła żadnych własnych badań, w szczególności nie poszukiwała także dowodów przemawiających na korzyść skarżącej.
5. Zarzut piąty: prawo do bezstronnej oceny dowodów
Pozwana naruszyła także określone również w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo skarżącej do bezstronnej i sprawiedliwej subsumpcji dotyczących jej dowodów względem ustalonych przez siebie samą przesłanek nałożenia sankcji. Prawidłowo przeprowadzona subsumpcja w odniesieniu do ustalonych przez pozwaną przesłanek nałożenia sankcji nie prowadzi do wniosku, do którego doszła pozwana; zebrane artykuły prasowe nie zawierają żadnych wskazówek co do udziału skarżącej w zarzucanym jej przewozie towarów o znaczeniu wojskowym.
6. Zarzut szósty: nadużycie władzy
Według wszelkiego prawdopodobieństwa pozwana dążyła za pomocą aktów prawnych co najmniej w znacznej mierze do celu innego niż ten, który został przez nią oficjalnie wskazany. Wydając akty prawne, Rada sama wyszła z założenia, że skarżąca jest niewinna w odniesieniu do stawianych jej zarzutów, żadnego indywidualnego zarzutu nie można jej zatem poważnie postawić, lecz mimo to należy pociągnąć ją do politycznie umotywowanej odpowiedzialności zbiorowej.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1542 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-676/24: Skarga wniesiona w dniu 23 grudnia 2024 r. - Iran Air/Rada |
| Data aktu: | 17/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |