Sprawa C-4/25, Duna-Dráva Cement: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Dráva Cement Kft./Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fovarosi Torvenyszek (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Drava Cement Kft/Szabalyozott Tevekenysegek Felugyeleti Hatósaga
(Sprawa C-4/25, Duna-Drava Cement)

(C/2025/1532)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Fovarosi Torvenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Duna-Drava Cement Kft.

Druga strona postępowania: Szabalyozott Tevekenysegek Felugyeleti Hatósaga

Pytania prejudycjalne

1) Czy powinna zostać uznana za podatek w rozumieniu art. 114 ust. 2 TFUE, a zatem czy stanowi odstępstwo w rozumieniu tego artykułu i nie podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia ciążącemu na państwie członkowskim na podstawie art. 114 ust. 1 TFUE i art. 5 dyrektywy 2015/1535 1  dodatkowa opłata eksploatacyjna ustanowiona przez państwo członkowskie, która:

- jest należna od każdego przedsiębiorstwa, którego głównym przedmiotem działalności jest: wydobywanie kamienia ozdobnego i budowlanego, kamienia wapiennego, gipsu, kredy i wapienia; wydobywanie żwiru i piasku oraz wydobywanie gliny i kaolinu; produkcja cementu oraz produkcja wapna i gipsu, i którego obrót netto w 2019 r. - z wyłączeniem przedsiębiorstw powiązanych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od dywidend - wyniósł co najmniej 3 000 000 000 HUF;

- w przypadku sprzedaży kalibrowanego piasku, żwiru lub żwiru piaszczystego, naturalnego żwiru piaszczystego lub cementu po cenie - bez podatku od wartości dodanej - wyższej od prawnie ustalonej ceny sprzedaży, zobowiązuje te przedsiębiorstwa do uiszczenia, tytułem dodatkowej opłaty eksploatacyjnej, kwoty odpowiadającej 90 % różnicy między ich faktycznym obrotem a obrotem ustalonym na podstawie sprzedanej ilości i prawnie ustalonej ceny, oraz

- musi zostać rozliczona w deklaracji własnej nie później niż do 15. dnia każdego miesiąca i uiszczona w tym samym terminie?

2) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym nie jest uznawana za podatek, to czy stanowi ona "przepisy techniczne" w rozumieniu art. 114 ust. 1 TFUE i art. 1 dyrektywy 2015/1535 i czy podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przewidzianemu w art. 5 tej dyrektywy?

3) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przez państwo członkowskie na podstawie art. 5-7 dyrektywy 2015/1535, czy sąd państwa członkowskiego jest właściwy do zbadania, czy takie zgłoszenie miało miejsce, w przypadku gdy przepis prawny przewidujący dodatkową opłatę eksploatacyjną, w wersji obowiązującej od dnia 8 lipca 2021 r. do dnia 29 marca 2024 r., stanowił, że takie zgłoszenie miało miejsce, pomimo faktu, że Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wniosła skargę do Trybunału Sprawiedliwości między innymi z powodu naruszenia obowiązku zgłoszenia? Czy też w takim przypadku sąd państwa członkowskiego powinien zawiesić postępowanie do czasu zakończenia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości, mając na uwadze zasadę lojalnej współpracy ustanowioną w art. 4 ust. 3 TUE w związku z art. 19 TUE?

4) Czy uregulowania krajowe nakazujące uiszczanie dodatkowej opłaty eksploatacyjnej opisanej w pytaniu pierwszym są sprzeczne z art. 49 i 54 TFUE, które gwarantują swobodę przedsiębiorczości? Czy w tym kontekście - uwzględniając w szczególności cenę sprzedaży określoną w przepisie prawnym oraz wysokość należnej opłaty - wspomniane uregulowania państwa członkowskiego naruszają art. 16 i 17 Karty praw podstawowych, które gwarantują odpowiednio wolność prowadzenia działalności gospodarczej i prawo własności?

1 Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. 2015, L 241, s. 1).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1532

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-4/25, Duna-Dráva Cement: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Dráva Cement Kft./Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025