Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Fovarosi Torvenyszek
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Duna-Drava Cement Kft.
Druga strona postępowania: Szabalyozott Tevekenysegek Felugyeleti Hatósaga
Pytania prejudycjalne
1) Czy powinna zostać uznana za podatek w rozumieniu art. 114 ust. 2 TFUE, a zatem czy stanowi odstępstwo w rozumieniu tego artykułu i nie podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia ciążącemu na państwie członkowskim na podstawie art. 114 ust. 1 TFUE i art. 5 dyrektywy 2015/1535 1 dodatkowa opłata eksploatacyjna ustanowiona przez państwo członkowskie, która:
- jest należna od każdego przedsiębiorstwa, którego głównym przedmiotem działalności jest: wydobywanie kamienia ozdobnego i budowlanego, kamienia wapiennego, gipsu, kredy i wapienia; wydobywanie żwiru i piasku oraz wydobywanie gliny i kaolinu; produkcja cementu oraz produkcja wapna i gipsu, i którego obrót netto w 2019 r. - z wyłączeniem przedsiębiorstw powiązanych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od dywidend - wyniósł co najmniej 3 000 000 000 HUF;
- w przypadku sprzedaży kalibrowanego piasku, żwiru lub żwiru piaszczystego, naturalnego żwiru piaszczystego lub cementu po cenie - bez podatku od wartości dodanej - wyższej od prawnie ustalonej ceny sprzedaży, zobowiązuje te przedsiębiorstwa do uiszczenia, tytułem dodatkowej opłaty eksploatacyjnej, kwoty odpowiadającej 90 % różnicy między ich faktycznym obrotem a obrotem ustalonym na podstawie sprzedanej ilości i prawnie ustalonej ceny, oraz
- musi zostać rozliczona w deklaracji własnej nie później niż do 15. dnia każdego miesiąca i uiszczona w tym samym terminie?
2) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym nie jest uznawana za podatek, to czy stanowi ona "przepisy techniczne" w rozumieniu art. 114 ust. 1 TFUE i art. 1 dyrektywy 2015/1535 i czy podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przewidzianemu w art. 5 tej dyrektywy?
3) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przez państwo członkowskie na podstawie art. 5-7 dyrektywy 2015/1535, czy sąd państwa członkowskiego jest właściwy do zbadania, czy takie zgłoszenie miało miejsce, w przypadku gdy przepis prawny przewidujący dodatkową opłatę eksploatacyjną, w wersji obowiązującej od dnia 8 lipca 2021 r. do dnia 29 marca 2024 r., stanowił, że takie zgłoszenie miało miejsce, pomimo faktu, że Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wniosła skargę do Trybunału Sprawiedliwości między innymi z powodu naruszenia obowiązku zgłoszenia? Czy też w takim przypadku sąd państwa członkowskiego powinien zawiesić postępowanie do czasu zakończenia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości, mając na uwadze zasadę lojalnej współpracy ustanowioną w art. 4 ust. 3 TUE w związku z art. 19 TUE?
4) Czy uregulowania krajowe nakazujące uiszczanie dodatkowej opłaty eksploatacyjnej opisanej w pytaniu pierwszym są sprzeczne z art. 49 i 54 TFUE, które gwarantują swobodę przedsiębiorczości? Czy w tym kontekście - uwzględniając w szczególności cenę sprzedaży określoną w przepisie prawnym oraz wysokość należnej opłaty - wspomniane uregulowania państwa członkowskiego naruszają art. 16 i 17 Karty praw podstawowych, które gwarantują odpowiednio wolność prowadzenia działalności gospodarczej i prawo własności?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1532 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-4/25, Duna-Dráva Cement: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Dráva Cement Kft./Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága |
Data aktu: | 17/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |