Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Bundesverwaltungsgericht
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: SATEL Film GmbH
Druga strona postępowania: Telekom-Control-Kommission
Pozostali uczestnicy: A1 Telekom Austria AG
Pytania prejudycjalne
1. a) Czy ustanawiający odstępstwo warunek określony w art. 3 ust. 3 akapit [trzeci] "[...] z wyjątkiem przypadków, w których jest to konieczne, i jedynie tak długo, jak jest to konieczne, aby [...]" rozporządzenia (UE) 2015/2120 1 oraz motywy 11 i 13 tego rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że w razie podjęcia przez dostawcę usług dostępu do Internetu ("ISP") środków zarządzania ruchem w wykonaniu swoich obowiązków w zakresie blokowania dostępu do nielegalnych treści lub usług ("blokowanie sieci" lub "środek blokujący"), które wynikają ze zgodnego z prawem Unii ustawodawstwa krajowego, i któremu podlega ISP, w świetle wymogów i zakazów określonych w art. 3 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2120, art. 11 ust. 1 i art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") i oraz stwierdzeń Trybunału zawartych w szczególności w pkt 55, 56 i 59 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 2 , niezależnie od spełnienia przesłanek odstępstwa określonego w art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120, można podjąć jedynie takie środki zarządzania ruchem, które należy uważać za bezwzględnie konieczne, adekwatne i proporcjonalne do osiągnięcia celu blokowania dostępu do (nielegalnych) treści lub usług?
1. b) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 a): Czy konieczność, adekwatność i proporcjonalność takiego środka blokującego, o którym mowa w pytaniu 1. a) oraz pkt 56 i 57 wyroku Trybunału z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 podlega weryfikacji przez krajowe organy regulacyjne w postępowaniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120, lub przez te organy lub sądy, które orzekają o istnieniu roszczeń o zaniechanie przysługujących podmiotom praw autorskich wobec ISP jako "pośredników" w rozumieniu art. 8 ust. 3 dyrektywy 2001/29/WE 3 (na gruncie przepisów krajowych: § 81 ust. 1a UrhG)?
1. c) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1. a): Czy konieczność, adekwatność i proporcjonalność takiego środka blokującego, o którym mowa w pytaniu 1. a), należy oceniać wyłącznie na podstawie parametru zakresu, w jakim zamierzony środek blokujący ingeruje ze szkodą w prawo dostawcy usług dostępu do Internetu do wolności prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 16 Karty oraz prawa użytkowników końcowych określone w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120 lub wolność informacji w rozumieniu art. 11 Karty, czy też dokonując wyważenia w rozumieniu stwierdzeń Trybunału zawartych w punkcie 60 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 należy również uwzględnić, w jakim stopniu określony środek zarządzania ruchem jest (technicznie) skuteczny w odniesieniu do zablokowania użytkownikom końcowym dostawcy usług dostępu do Internetu dostępu do nielegalnych treści/usług, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie dostępne środki blokujące można ostatecznie obejść przy pewnym (różniącym się stopniem) wysiłku technicznym?
1. d) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1. a): Czy art. 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] w związku z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku, gdy w celu wypełnienia obowiązku blokowania dostępu do nielegalnych treści/usług dostawca usług dostępu do Internetu dysponuje pod względem technicznym różnymi odpowiednimi środkami i środkami zarządzania ruchem blokującymi dostęp, lecz dostawca usług dostępu do Internetu może zastosować tylko te środki, które w najmniejszym stopniu skutkują ograniczeniem praw użytkowników końcowych określonych w art. 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] rozporządzenia (UE) 2015/2120 lub art. 11 ust. 1 i art. 16 Karty, niezależnie od tego, jak łatwo lub trudno jest użytkownikom końcowym obejść odpowiednią blokadę z technicznego punktu widzenia?
2. Czy przepisy artykułu 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] rozporządzenia (UE) 2015/2120 w związku z art. 11 ust. 1 i art. 52 ust. 2 Karty stoją na przeszkodzie, w świetle stwierdzeń Trybunału zawartych w pkt 55, 56 i 59 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12, stosowaniu lub decyzji nakazującej stosowanie środków blokujących, które są podejmowane w rozumieniu art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120 przez dostawcę usług dostępu do Internetu w celu wypełnienia ustawowych lub nałożonych przez sąd lub urząd obowiązków w zakresie blokowania dostępu do (nielegalnych) treści lub usług poprzez blokowanie ruchu do lub z określonych adresów IP ("blokowanie IP"), które są przyporządkowane do tych domen, pod którymi te nielegalne treści lub usługi mogą być wywoływane, jeżeli nie można wykluczyć z technicznego punktu widzenia, że środek ten zablokuje również użytkownikom końcowym dostęp do treści, aplikacji lub usług świadczonych przez nieuczestniczących w naruszeniu praw autorskich innych użytkowników końcowych pod innymi domenami, ponieważ do ich domen przyporządkowany jest ten sam adres IP, pod którym udostępniane są nielegalne treści lub usługi ("nadmierne blokowanie IP")?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1527 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-833/24, Satel Film: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 28 listopada 2024 r. - SATEL Film GmbH |
Data aktu: | 17/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |