Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale di Brindisi
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: YP
Druga strona postępowania: AMCO - Asset Management Company SpA i w jej imieniu IFIS NPL Servicing SpA
Pytania prejudycjalne
1) Czy i pod jakimi warunkami art. 6 i 7 dyrektywy 93/13/EWG 1 w związku z art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej stoją na przeszkodzie uregulowaniu takiemu jak uregulowanie krajowe, które uniemożliwia sądowi egzekucyjnemu (w ramach wniosku o zawieszenie wykonania, a zatem rozpoznania sprawy w trybie uproszczonym lub w ramach rozpoznania co do istoty powództwa przeciwegzekucyjnego) przeprowadzenie z urzędu lub na wniosek dłużnika kontroli sądowego tytułu egzekucyjnego, który stał się prawomocny, a także stwierdzenie nieuczciwego charakteru - nawet tylko w sposób incydentalny i uproszczony - lub wyznaczenie terminu na wniesienie sprzeciwu po terminie w celu stwierdzenia takiego nieuczciwego charakteru przez sąd orzekający?
Ma to miejsce, gdy spełnione są następujące warunki:
a) Sprzeciw od nakazu zapłaty został wniesiony z przyczyn innych niż nieuczciwy charakter warunków umowy poręczenia i został rozstrzygnięty prawomocnym wyrokiem (w sposób dorozumiany stwierdzającym brak nieuczciwego charakteru warunku umownego);
b) nie przeprowadzono kontroli nieuczciwego charakteru w postępowaniu rozpoznawczym lub w postępowaniu w sprawie sprzeciwu;
c) ani też w momencie sporządzenia i wydania nakazu zapłaty jego adresat nie otrzymał bezpośredniej informacji o możliwości powołania się na ochronę konsumenta;
2) Czy dla powyższej oceny zgodności przepisów krajowych w niniejszej sprawie ma jakiekolwiek znaczenie, choćby tylko uzupełniająco, że konsument dowiaduje się o swoim statusie po wniesieniu w terminie pierwszego sprzeciwu, a możliwość powzięcia tej wiadomości była wcześniej wyłączona przez obowiązujące prawo (które odmawiało mu statusu konsumenta z tego tylko powodu, że jest on poręczycielem, bez rozróżnienia według obiektywnego celu poręczenia)?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.150 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-667/24, AMCO: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Brindisi (Włochy) w dniu 11 października 2024 r. - YP/AMCO - Asset Management Company SpA i w jej imieniu IFIS NPL Servicing SpA |
Data aktu: | 13/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 13/01/2025 |