Wspomnianą wyżej decyzją, zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA poinformował władze norweskie o swojej decyzji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie części I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale").
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Avenue des Arts 19H
1000 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura 18 marca 2022 r. HeltHjem Netthandel AS złożyła skargę do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd"), zawierającą zarzut, że norweski zasiedziały operator pocztowy Posten Bring AS ("Posten") otrzymuje - w wyniku niezgłoszonej rekompensaty za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej - pomoc państwa niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym.
Opis środka
Posten jest spółka dominującą grupy pocztowej i logistycznej działającej głównie w regionie państw nordyckich.
Decyzja dotyczy rekompensaty za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej za 2016 r. i kolejne lata ("środek"), przyznanej do 19 grudnia 2024 r. ("odnośny okres").
Przed wejściem w życie Porozumienia EOG władze norweskie przyznały Posten lub jej poprzednikom rekompensatę za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej. W odnośnym okresie Posten otrzymywała rekompensatę za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej w formie dotacji przyznanych z norweskiego budżetu państwa.
Ocena środka
Istnienie pomocy państwa
W swojej decyzji Urząd doszedł do wstępnego wniosku, że środek spełnia kryteria określone w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG i w związku z tym stanowi pomoc państwa.
Istniejący program pomocy a nowa pomoc
Władze norweskie twierdzą, że podstawę rekompensaty dla Posten za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej stanowi program pomocy ustanowiony przed wejściem w życie Porozumienia EOG i że od tego czasu w programie nie wprowadzono znaczących zmian.
W swojej decyzji Urząd uznał, że mimo przesłanek wskazujących na istnienie programu pomocy, na podstawie dostępnych informacji nie może stwierdzić, czy rekompensata za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej przyznana Posten została przyznana w ramach programu, który kwalifikowałby się jako program pomocy w rozumieniu części II art. 1 lit. d) protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale ("protokół 3").
W odniesieniu do pierwszej sytuacji opisanej w tym postanowieniu, na obecnym etapie Urząd jest zdania, że potencjalni beneficjenci nie są określeni "w sposób ogólny i abstrakcyjny". Wymogi definicji pierwszego programu pomocy zawartej w części II art. 1 lit. d) protokołu 3 nie wydają się zatem spełnione.
W odniesieniu do drugiej sytuacji opisanej w tym postanowieniu, Urząd jest zdania, że termin "akt" może odnosić się do utrwalonej praktyki administracyjnej władz krajowych, jeżeli świadczy ona o istnieniu "systematycznego podejścia". W tym przypadku Urząd nie może wykluczyć istnienia takiej praktyki. Na obecnym etapie Urząd uważa, że pomoc nie wydaje się związana z konkretnym projektem i może być przyznana na czas nieokreślony lub w nieokreślonej kwocie. Na podstawie aktualnych informacji Urząd nie jest jednak w stanie rozstrzygnąć tych kwestii. Ponadto Urząd nie był w stanie wykluczyć, że pewne zmiany domniemanego programu mogły spowodować zmianę jego klasyfikacji i uznanie go za nową pomoc.
Poza tym zarówno w prawie norweskim, jak i w prawie EOG kilkakrotnie wprowadzano zmiany regulacyjne dotyczące sektora pocztowego. Z uwagi jednak na ograniczone informacje, jakimi Urząd dysponuje, nie jest on w stanie stwierdzić, czy zastosowanie ma cz. II art. 1 lit. b) pkt (v) protokołu 3 ("rozwój Europejskiego Obszaru Gospodarczego").
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
W swojej decyzji Urząd ma wątpliwości, czy środek, gdyby został zaklasyfikowany jako nowa pomoc, jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG i Zasadami ramowymi Urzędu z 2012 r. dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych ("zasady ramowe dotyczące UIOG"). W szczególności Urząd nie jest w stanie stwierdzić wstępnie zgodności lub niezgodności z następującymi przepisami zasad ramowych dotyczących UIOG: pkt 12 (usługa faktycznie świadczona w ogólnym interesie gospodarczym w odniesieniu do usługi uzupełniającej) oraz pkt 21 (rekompensata kosztów netto z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej). Celem uzupełnienia swojej oceny w kwestii zgodności Urząd w swojej decyzji zwrócił się do władz norweskich o dodatkowe informacje.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1494 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | URZĄD NADZORU EFTA DECYZJA nr 223/24/COL z dnia 19 grudnia 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Posten Bring AS |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2025 |