Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Chińska Izba Handlowa ds. Importu i Eksportu Maszyn i Produktów Elektronicznych (CCCME) (Pekin, Chiny) i 22 innych osób (przedstawiciele: E. Vermulst, J. Cornelis i M. Van Luchene, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1 ,
- Obciążenie Komisji kosztami postepowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 10 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 2 (zwane dalej "podstawowym rozporządzeniem ochronnym") poprzez wszczęcie dochodzenia z urzędu w braku "szczególnych okoliczności".
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 8 ust. 1, 2, 4, 5, 8, art. 15 ust. 1 i 3, art. 27 ust. 1 i 2 podstawowego rozporządzenia ochronnego oraz oczywistego błędu w ustaleniach poprzez wybór nieobiektywnej próby chińskich eksportujących producentów. Dokładniej skarżący zarzucają:
- Naruszenie prawa i oczywisty błąd w ustaleniach poprzez zastosowanie sprzecznej z prawem metody wybierania próby chińskich eksportujących producentów; i
- Owa sprzeczna z prawem metoda wybierania próby chińskich eksportujących producentów skutkowała nieobiektywnym zbadaniem szkody i zawyżoną średnio ważoną stawką cła dla nieobjętych próbą chińskich eksportujących producentów.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 8 ust. 1, 2, 5, 6 i 8 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywistych błędów w ocenie i w konsekwencji naruszenia art. 8 ust. 4 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez brak przeprowadzenia obiektywnej analizy zagrożenia szkodą opartej na pozytywnym dowodzie. W szczególności skarżący zarzucają:
- Naruszenie art. 8 ust. 1, 2, 5, 6 i 8 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywisty błąd w ustaleniu, a w konsekwencji naruszenie art. 8 ust. 4 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez przeprowadzenie asymetrycznej analizy zagrożenia szkodą i brak obiektywnego rozważenia wpływu dokonywania własnego importu przez unijnych producentów;
- Naruszenie art. 8 ust. 1, 2, 5 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywisty błąd w ustaleniu, a w konsekwencji naruszenie art. 8 ust. 4 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez brak zapewnienia porównywalności produktu i ceny oraz zamienności pomiędzy produktem będącym przedmiotem dochodzenia a produktem podobnym;
- Naruszenie art. 8 ust. 1, 2 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywisty błąd w ustaleniu, a w konsekwencji naruszenie art. 8 ust. 4, 5 i 6 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez skupienie się przy analizie podcięcia cenowego na jednym roku okresu objętego dochodzeniem w sprawie szkody ("IIP") oraz poprzez brak rozważenia tego, jak ceny oddziaływały na siebie na przestrzeni czasu; i
- Naruszenie art. 8 ust. 1, 2 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywisty błąd w ustaleniu, a w konsekwencji naruszenie art. 8 ust. 4, 5 i 8 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez brak ustalenia ograniczenia cen.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 8 ust. 1 i 6 podstawowego rozporządzenia ochronnego, oczywisty błąd w ustaleniu, a w konsekwencji naruszenie art. 8 ust. 8 podstawowego rozporządzenia ochronnego poprzez brak przeprowadzenia obiektywnej analizy braku przypisania opartej na obiektywnym dowodzie. Dokładniej, skarżący zarzucają, iż Komisja nie rozważyła prawidłowo braku konkurencyjności przemysłu Unii Europejskiej i wewnątrz unijnej konkurencji przy analizie braku przypisania.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1450 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-37/25: Skarga wniesiona w dniu 22 stycznia 2025 r. -CCCME i in. / Komisja |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |