Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour d'appel de Bruxelles
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Smartflats SA
Druga strona postępowania: Région de Bruxelles-Capitale
Pytania prejudycjalne
1) Czy dyrektywa 2006/123 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym 1 ma zastosowanie do przepisów krajowych dotyczących zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, takich jak art. 98 Code bruxellois de l'aménagement du territoire (brukselskiego kodeksu zagospodarowania przestrzennego) (CoBAT), które formalnie w taki sam sposób dotyczą usługodawców prowadzących działalność usługową w rozumieniu tej dyrektywy oraz osób działających prywatnie, lecz które - zgodnie z wykładnią zalecaną w circulaire ministérielle explicative du 10 mai 2016 relative aux missions de la Commune et du Bourgmestre dans le cadre de l'exécution de l'ordonnance du 8 mai 2014 relative à l'hébergement touristique (wyjaśniającym okólniku ministerstwa z dnia 10 maja 2016 r. dotyczącym zadań gminy i burmistrza w ramach wykonywania dekretu z dnia 8 maja 2014 r.), tj. innych przepisach dotyczących turystyki, wchodzących w zakres stosowania tej dyrektywy - w praktyce mają wpływ, jeśli nie wyłącznie, to przynajmniej zasadniczo, na podjęcie tej działalności lub na jej prowadzenie?
2) W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej: czy owe przepisy krajowe dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki mogą lub powinny być jednak uwzględniane przy ocenie zgodności z dyrektywą 2006/123 wyżej wspomnianych przepisów dotyczących turystyki, w sytuacji gdy te ostatnie w art. 5 pkt 2, wśród kryteriów udzielania uprzedniego zezwolenia, wymieniają zaświadczenie o zgodności z przepisami krajowymi dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, i to w szczególności w świetle zakazu powielania warunków udzielania zezwolenia poprzez równoważne lub zasadniczo porównywalne wymogi lub kontrole, którym usługodawca już podlega (art. 10 ust. 3 dyrektywy)?
3) Czy art. 9 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie - z punktu widzenia wymogu proporcjonalności - systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, zasadniczo z tego względu, że konieczna jest ochrona turystów oraz uzupełniająco (i w sposób dorozumiany) ze względu na fakt, że umożliwia to ochronę środowiska miejskiego, co wiązałoby się z ochroną mieszkalnictwa?
4) Czy art. 10 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy krajowe przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki nakładają obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku zmiany sposobu używania lub przeznaczenia nieruchomości z "lokalu mieszkalnego" na "obiekt hotelarski" oraz gdy prowadzenie lokalu mieszkalnego w powyższym znaczeniu byłoby zakwalifikowane jako obiekt hotelarski, uwzględniając sposób, w jaki to ostatnie pojęcie oraz pojęcie zakwaterowania turystycznego są zdefiniowane odpowiednio w rozpatrywanych przepisach?
5) Czy odpowiedź udzielona na poprzednie pytanie byłaby inna w zależności od tego, czy kwalifikacja tego, co stanowi "obiekt hotelarski", jest pozostawiona uznaniu organów gminy, jak to określono w okólniku ministerstwa?
6) Czy art. 13 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy nie przewidziano żadnego terminu wydania tego zaświadczenia, gdy nie nałożono żadnego szczególnego obowiązku uzasadnienia i gdy nie przewidziano żadnego szczególnego środka zaskarżenia?
7) Czy w przypadku niezgodności z prawem Unii Europejskiej warunku dotyczącego przedstawienia zaświadczenia o zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego prawo Unii wymaga wykluczenia jedynie tego wymogu, czy też całego systemu uprzedniego zgłoszenia i rejestracji?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1406 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-813/24, Smartflats: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d’appel de Bruxelles (Belgia) w dniu 27 listopada 2024 r. - Smartflats SA/Région de Bruxelles-Capitale |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |