Sprawa C-813/24, Smartflats: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d’appel de Bruxelles (Belgia) w dniu 27 listopada 2024 r. - Smartflats SA/Région de Bruxelles-Capitale

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles (Belgia) w dniu 27 listopada 2024 r. - Smartflats SA/Région de Bruxelles-Capitale
(Sprawa C-813/24, Smartflats)

(C/2025/1406)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Cour d'appel de Bruxelles

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Smartflats SA

Druga strona postępowania: Région de Bruxelles-Capitale

Pytania prejudycjalne

1) Czy dyrektywa 2006/123 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym 1  ma zastosowanie do przepisów krajowych dotyczących zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, takich jak art. 98 Code bruxellois de l'aménagement du territoire (brukselskiego kodeksu zagospodarowania przestrzennego) (CoBAT), które formalnie w taki sam sposób dotyczą usługodawców prowadzących działalność usługową w rozumieniu tej dyrektywy oraz osób działających prywatnie, lecz które - zgodnie z wykładnią zalecaną w circulaire ministérielle explicative du 10 mai 2016 relative aux missions de la Commune et du Bourgmestre dans le cadre de l'exécution de l'ordonnance du 8 mai 2014 relative à l'hébergement touristique (wyjaśniającym okólniku ministerstwa z dnia 10 maja 2016 r. dotyczącym zadań gminy i burmistrza w ramach wykonywania dekretu z dnia 8 maja 2014 r.), tj. innych przepisach dotyczących turystyki, wchodzących w zakres stosowania tej dyrektywy - w praktyce mają wpływ, jeśli nie wyłącznie, to przynajmniej zasadniczo, na podjęcie tej działalności lub na jej prowadzenie?

2) W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej: czy owe przepisy krajowe dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki mogą lub powinny być jednak uwzględniane przy ocenie zgodności z dyrektywą 2006/123 wyżej wspomnianych przepisów dotyczących turystyki, w sytuacji gdy te ostatnie w art. 5 pkt 2, wśród kryteriów udzielania uprzedniego zezwolenia, wymieniają zaświadczenie o zgodności z przepisami krajowymi dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, i to w szczególności w świetle zakazu powielania warunków udzielania zezwolenia poprzez równoważne lub zasadniczo porównywalne wymogi lub kontrole, którym usługodawca już podlega (art. 10 ust. 3 dyrektywy)?

3) Czy art. 9 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie - z punktu widzenia wymogu proporcjonalności - systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, zasadniczo z tego względu, że konieczna jest ochrona turystów oraz uzupełniająco (i w sposób dorozumiany) ze względu na fakt, że umożliwia to ochronę środowiska miejskiego, co wiązałoby się z ochroną mieszkalnictwa?

4) Czy art. 10 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy krajowe przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki nakładają obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku zmiany sposobu używania lub przeznaczenia nieruchomości z "lokalu mieszkalnego" na "obiekt hotelarski" oraz gdy prowadzenie lokalu mieszkalnego w powyższym znaczeniu byłoby zakwalifikowane jako obiekt hotelarski, uwzględniając sposób, w jaki to ostatnie pojęcie oraz pojęcie zakwaterowania turystycznego są zdefiniowane odpowiednio w rozpatrywanych przepisach?

5) Czy odpowiedź udzielona na poprzednie pytanie byłaby inna w zależności od tego, czy kwalifikacja tego, co stanowi "obiekt hotelarski", jest pozostawiona uznaniu organów gminy, jak to określono w okólniku ministerstwa?

6) Czy art. 13 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy nie przewidziano żadnego terminu wydania tego zaświadczenia, gdy nie nałożono żadnego szczególnego obowiązku uzasadnienia i gdy nie przewidziano żadnego szczególnego środka zaskarżenia?

7) Czy w przypadku niezgodności z prawem Unii Europejskiej warunku dotyczącego przedstawienia zaświadczenia o zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego prawo Unii wymaga wykluczenia jedynie tego wymogu, czy też całego systemu uprzedniego zgłoszenia i rejestracji?

1 Dz.U. 2006, L 376, s. 36.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1406

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-813/24, Smartflats: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d’appel de Bruxelles (Belgia) w dniu 27 listopada 2024 r. - Smartflats SA/Région de Bruxelles-Capitale
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025