(C/2025/1394)
Język postępowania: łotewski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Augstaka tiesa (Senats)
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: "BALTIC CONTAINER TERMINAL" SIA
Druga strona postępowania: Valsts ienemumu dienests
Sentencja
1) Artykuł 214 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny oraz art. 178 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie temu, by posiadacz pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym zawarł w swojej ewidencji informacje na temat sposobu, w jaki procedura celna wolnego obszaru celnego została zamknięta, oraz dane pozwalające na zidentyfikowanie wszelkich dokumentów, innych niż zgłoszenie celne, dotyczących zamknięcia, bez wskazania w tej ewidencji numeru ewidencyjnego identyfikującego zgłoszenie celne dotyczące objęcia danych towarów kolejną procedurą celną.
2) Artykuł 214 ust. 1 i art. 215 ust. 1 rozporządzenia nr 952/2013 oraz art. 178 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia delegowanego 2015/2446
należy interpretować w ten sposób, że:
- nie stoją one na przeszkodzie temu, aby posiadacz pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym wpisał do swojej ewidencji zamknięcie specjalnej procedury celnej wolnego obszaru celnego w odniesieniu do niektórych towarów i ograniczył się przy tym do zamieszczenia w niej informacji dotyczących wyłącznie listu przewozowego wystawionego zgodnie z Konwencją o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, podpisaną w Genewie w dniu 19 maja 1956 r., zmienioną protokołem z dnia 5 lipca 1978 r., towarzyszącego tym towarom w momencie ich wyprowadzenia z danego wolnego obszaru celnego, zawierającego wskazanie statusu celnego tych towarów, poświadczone pieczęcią celną i podpisane przez urzędnika organu celnego, pod warunkiem że organy celne zezwoliły na ten sposób zamknięcia na podstawie tego art. 178 ust. 3;
- nie zobowiązują tego posiadacza pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym do zweryfikowania prawidłowości tego wskazania.
3) Zasadę uzasadnionych oczekiwań należy interpretować w ten sposób, że:
posiadacz pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym może oprzeć takie oczekiwania co do zgodności swojej ewidencji z art. 178 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia delegowanego 2015/2446 na utrwalonej praktyce organów celnych, z której wynika w sposób precyzyjny i bezwarunkowy, że umieszczenie w tej ewidencji jedynie informacji dotyczących listu przewozowego wystawionego zgodnie z Konwencją o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, podpisaną w Genewie w dniu 19 maja 1956 r., zmienioną protokołem z dnia 5 lipca 1978 r., towarzyszącego danym towarom w momencie ich wyprowadzenia z wolnego obszaru celnego ze wskazaniem statusu celnego, opatrzonego odręczną adnotacją o statusie celnym, poświadczoną pieczęcią celną i podpisaną przez urzędnika organu celnego, wystarcza do spełnienia obowiązków wynikających z tego przepisu.
4) Prawo Unii nie stoi na przeszkodzie stosowaniu przepisu krajowego dotyczącego powagi rzeczy osądzonej, który zobowiązuje sąd państwa członkowskiego do uchylenia długu celnego należnego od posiadacza pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym na podstawie art. 79 rozporządzenia nr 952/2013, ze względu na to, że sąd tego państwa członkowskiego właściwy do kontroli zgodności z prawem sankcji administracyjnej nałożonej na tego posiadacza pozwolenia na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym w odniesieniu do tych samych operacji celnych i z tych samych względów co te, które doprowadziły do powstania tego długu, stwierdził w orzeczeniu sądowym, które uzyskało powagę rzeczy osądzonej, że nie uchybił on swoim obowiązkom wynikającym z przepisów prawa celnego Unii.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1394 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | Sprawa C-376/23, BALTIC CONTAINER TERMINAL: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 16 stycznia 2025 r. - BALTIC CONTAINER TERMINAL SIA v. Valsts ieņēmumu dienests |
Data aktu: | 16/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |