(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(C/2025/1360)
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0232),
– uwzględniając art. 294 ust. 2 oraz art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0147/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 20 września 2023 r. 1 ,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Handlu Międzynarodowego oraz Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0016/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0133
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 28 lutego 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie patentów niezbędnych do spełnienia normy oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1001
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przepisy ogólne
Przedmiot i zakres stosowania
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Centrum kompetencji
Zadania centrum kompetencji
Informacje na temat SEP udostępniane za pośrednictwem centrum kompetencji
Przepisy ogólne
Rejestr patentów niezbędnych do spełnienia normy
Elektroniczna baza danych
Przepisy wspólne dotyczące rejestru i bazy danych
Identyfikacja wdrożeń normy i powiązane warunki licencjonowania SEP
Właściciel SEP przedstawia centrum kompetencji następujące informacje:
Informacje dotyczące o niezbędności [Popr. 105]
Właściciel SEP dostarcza centrum kompetencji następujące informacje w celu umieszczenia ich w bazie danych i powoływania w rejestrze:
Informacje przedstawiane przez zasoby patentowe
Informacje dotyczące decyzji w sprawie SEP
Informacje dotyczące określania warunków FRAND
Informacje dotyczące zasad związanych z SEP w państwach trzecich
Zwiększenie przejrzystości i usprawnienie wymiany informacji
Zgłoszenie normy i zagregowanej opłaty licencyjnej
Zgłoszenie normy centrum kompetencji
Powiadomienie centrum kompetencji o zagregowanej opłacie licencyjnej
Zmiana zagregowanej opłaty licencyjnej
Proces ułatwiający zawieranie umów między właścicielami SEP w sprawie określania zagregowanej opłaty licencyjnej [Popr. 130]
Niewiążąca ekspertyza w sprawie zagregowanej opłaty licencyjnej
Rejestracja SEP
Zarządzanie rejestrem patentów niezbędnych do spełnienia normy
Rejestracja patentów niezbędnych do spełnienia normy
Data wpisu do rejestru
Badanie warunków rejestracji
Sprostowanie wpisu w rejestrze lub informacji w bazie danych
Skutki braku rejestracji lub zawieszenia rejestracji SEP
Wykreślenie SEP z rejestru i bazy danych
Podmioty oceniające i rozjemcy
Podmioty oceniające i rozjemcy
Procedura wyboru
Weryfikacje niezbędności patentów niezbędnych do spełnienia normy
Wymogi ogólne w odniesieniu do weryfikacji niezbędności
Zarządzanie weryfikacjami niezbędności
wyników weryfikacji niezbędności zarejestrowanego SEP lub wzajemnej oceny.
Uwagi zainteresowanych stron
Badanie niezbędności zarejestrowanego SEP
Wzajemna ocena
Publikacja wyników weryfikacji niezbędności
Określanie warunków FRAND
Rozpoczęcie procedury określania warunków FRAND
Określanie warunków FRAND nie ma zastosowania do istniejących umów licencyjnych w okresie ich stosowania. [Popr. 176]
Regulamin
Określanie warunków FRAND regulują art. 34-58, wdrożone następnie zgodnie z art. 26 ust. 5.
Zawartość wniosku o rozpoczęcie określania warunków FRAND
Czas trwania procedury określania warunków FRAND
Powiadomienie o wniosku o określenie warunków FRAND i odpowiedzi na ten wniosek
Wybór zespołu rozjemców [Popr. 196]
Mianowanie rozjemców [Popr. 199]
Przygotowywanie postępowania
Jeżeli w trakcie określania warunków FRAND rozjemca nie jest w stanie uczestniczyć w tej procedurze, wycofa się z uczestnictwa lub musi zostać zastąpiony, ponieważ nie spełnia wymogów określonych w art. 26, zastosowanie ma procedura przewidziana w art. 39. Okres wskazany w art. 37 zostaje przedłużony o czas niezbędny do wyznaczenia nowego rozjemcy na potrzeby określenia warunków FRAND.
Przygotowywanie postępowania
Procedura pisemna
Rozjemca Zespół rozjemców zwraca się do każdej ze stron o złożenie oświadczeń pisemnych zawierających ich argumenty dotyczące określenia obowiązujących warunków FRAND, w tym dokumentacji uzupełniającej i dowodów, oraz wyznacza odpowiednie terminy. [Popr. 204]
Sprzeciw wobec określenia warunków FRAND
Przeprowadzanie procedury określenia warunków FRAND
Brak zaangażowania strony
Równoległe postępowanie w państwie trzecim
Dowody
Świadkowie i biegli
Rozjemca Zespół rozjemców może przesłuchać świadków i biegłych na wniosek każdej ze stron, pod warunkiem że w celu określenia warunków FRAND niezbędne jest przedstawienie dowodów oraz że rozjemca zespół ma czas na rozpatrzenie takich dowodów. [Popr. 220]
Propozycja określenia warunków FRAND
Zalecenie rozjemcy zespołu rozjemców dotyczące określenia warunków FRAND [Popr. 223]
Rozjemca Zespół rozjemców przekazuje stronom pisemne zalecenie dotyczące określenia warunków FRAND co najmniej 5 miesięcy przed upływem terminu, o którym mowa w art. 37. [Popr. 224]
Złożenie przez strony uzasadnionych propozycji określenia warunków FRAND
Po otrzymaniu pisemnego zalecenia rozjemcy zespołu rozjemców dotyczącego warunków FRAND każda ze stron składa szczegółową i uzasadnioną propozycję określenia warunków FRAND. Jeżeli strona złożyła już propozycję określenia warunków FRAND, w razie potrzeby przedstawia poprawione wersje uwzględniające zalecenie rozjemcy zespołu rozjemców. [Popr. 225]
Procedura ustna
Jeżeli rozjemca zespół rozjemców uzna to za konieczne lub jeżeli strona zwróci się o przeprowadzenie przesłuchania ustnego, w terminie 20 dni od złożenia uzasadnionych propozycji określenia warunków FRAND przeprowadza się przesłuchanie ustne. [Popr. 226]
Ujawnianie informacji
Uzasadniona propozycja rozjemcy określenia warunków FRAND
Zakończenie procedury określenia warunków FRAND i powiadomienie o jej zakończeniu
Sprawozdanie
Poufność
Przepisy proceduralne
Przekazywanie informacji centrum kompetencji i powiadomienia ze strony centrum kompetencji
Terminy
Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa
Szkolenia, porady i wsparcie Centrum wsparcia w zakresie licencjonowania SEP dla MŚP i przedsiębiorstw typu startup [Popr. 240]
Centrum kompetencji nie ponosi odpowiedzialności za jakąkolwiek pomoc udzielaną MŚP lub przedsiębiorstwom typu startup na podstawie niniejszego ustępu. Wykonując zadania, o których mowa w niniejszym ustępie, centrum kompetencji może ściśle współpracować z krajowymi urzędami patentowymi i programami rządowymi wspierającymi MŚP. [Popr. 245]
Warunki FRAND dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw
Opłaty i należności
Opłaty i należności
Uiszczenie opłat
Przepisy finansowe
Uzasadniony wniosek do Komisji
Właściciel SEP lub podmiot wdrażający SEP może przedłożyć Komisji uzasadniony wniosek o ustalenie, czy:
Akty delegowane w odniesieniu do nowych norm
Akty delegowane w odniesieniu do istniejących norm
Przepisy końcowe
Otwarcie rejestracji w odniesieniu do istniejącej normy
Wykonywanie przekazanych uprawnień
Procedura komitetowa
Wytyczne Komisji
Komisja może wydać na podstawie niniejszego rozporządzenia wytyczne dotyczące kwestii objętych jego zakresem, z wyłączeniem kwestii związanych z wykładnią art. 101 i 102 TFUE.
Ocena
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2017/1001
W rozporządzeniu (UE) 2017/1001 wprowadza się następujące zmiany:
"ba) zarządzanie zadaniami powierzonymi mu na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)... + * , wykonywanymi przez centrum kompetencji, ich propagowanie oraz wspieranie ich realizacji;
"3. Urząd może świadczyć usługi pozasądowego rozstrzygania sporów, w tym usługi mediacji, postępowania pojednawczego, arbitrażu, określania opłat licencyjnych oraz określania warunków FRAND.;"
"p) wykonuje uprawnienia przyznane mu na mocy rozporządzenia (UE)...++.;"
"Centrum pozasądowego rozstrzygania sporów;"
"1. Na potrzeby art. 151 ust. 3 Urząd może ustanowić centrum pozasądowego rozstrzygania sporów (zwane dalej »centrum«).
2. Wszystkie osoby fizyczne lub prawne mogą korzystać z usług centrum na potrzeby rozwiązywania sporów dotyczących praw własności intelektualnej.;"
"15. Urząd może współpracować z innymi uznanymi krajowymi i międzynarodowymi podmiotami świadczącymi usługi pozasądowego rozstrzygania sporów.;"
"16. Art. 18 i 19 oraz art. 34-58 rozporządzenia...++ mają zastosowanie do centrum w odniesieniu do wszystkich postępowań dotyczących patentów niezbędnych do spełnienia normy.".
[+ Dz.U.: Proszę wstawić w tekście numer niniejszego rozporządzenia, a w przypisie umieścić numer, datę i odniesienie do Dz.U. dotyczące niniejszego rozporządzenia.]
[++ Dz.U.: Proszę wstawić w tekście numer niniejszego rozporządzenia.]"
Wejście w życie i stosowanie
Sporządzono w ... dnia [...] r.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
Grażyna J. Leśniak 19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1360 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie patentów niezbędnych do spełnienia normy oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1001 (COM(2023)0232 - C9-0147/2023 - 2023/0133(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
Data aktu: | 28/02/2024 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |