united kingdom
ukraine

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej system opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE (COM(2023)0528 - C9-0340/2023 - 2023/0320(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

P9_TA(2024)0218
Ustanowienie systemu opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmiana dyrektywy 2011/16/UE

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej system opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE (COM(2023)0528 - C9-0340/2023 - 2023/0320(CNS))

(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(C/2025/1326)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2025 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2023)0528),

– uwzględniając art. 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0340/2023),

– uwzględniając uzasadnioną opinię przedstawioną - na mocy protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności - przez szwedzki Riksdag, w której stwierdzono, że projekt aktu ustawodawczego nie jest zgodny z zasadą pomocniczości,

– uwzględniając art. 82 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0064/2024),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;

4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji, a także parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(1) W Unii nie ma obecnie wspólnego podejścia do obliczania podstawy opodatkowania przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa w UE są zatem zobowiązane do przestrzegania przepisów różnych systemów opodatkowania osób prawnych, w zależności od państwa członkowskiego, w którym prowadzą działalność. (1) W Unii nie ma obecnie wspólnego podejścia do obliczania podstawy opodatkowania przedsiębiorstw prowadzących działalność transgraniczną. Przedsiębiorstwa unijne są zatem zobowiązane do przestrzegania przepisów różnych systemów opodatkowania osób prawnych, w zależności od państwa członkowskiego, w którym prowadzą działalność, co stanowi przeszkodę dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w dostępie do rynku wewnętrznego. Unijne przedsiębiorstwa, w szczególności MŚP, ponoszą znaczne koszty dostosowywania się do przepisów podatkowych, ponieważ nie rozwiązano dotąd problemu obliczania ich podstawy opodatkowania.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(2) Współistnienie i interakcje 27 różnych systemów podatku dochodowego od osób prawnych w Unii powoduje, że przestrzeganie przepisów podatkowych jest skomplikowane i prowadzi do nierównych warunków działania dla przedsiębiorstw. Taki stan rzeczy ma większy wpływ na MŚP niż na większych podatników i stał się bardziej wyraźny, ponieważ globalizacja i cyfryzacja gospodarki znacznie zmieniły postrzeganie granic i modeli biznesowych. Podejmowane przez rządy próby dostosowania się do tej nowej rzeczywistości doprowadziły do fragmentarycznej reakcji państw członkowskich, co spowodowało dalsze zakłócenia na rynku wewnętrznym. Ponadto różne ramy prawne prowadzą nieuchronnie do różnych praktyk administracji podatkowej w poszczególnych państwach członkowskich. Wiąże się to często z długotrwałymi procedurami charakteryzującymi się nieprzewidywalnością i niespójnością oraz wysokimi kosztami przestrzegania przepisów. (2) Współistnienie i interakcje 27 różnych systemów podatku dochodowego od osób prawnych w Unii powoduje, że przestrzeganie przepisów podatkowych jest skomplikowane i prowadzi do nierównych warunków działania dla przedsiębiorstw, które to warunki mogą negatywnie wpływać na inwestycje transgraniczne, utrudniając rozwój rynku wewnętrznego w porównaniu z państwami trzecimi. Taki stan rzeczy ma znaczny wpływ na MŚP i stał się bardziej wyraźny, ponieważ globalizacja i cyfryzacja gospodarki znacznie zmieniły postrzeganie granic i modeli biznesowych, w szczególności w związku z ciągłym rozwojem rynku wewnętrznego, co wymaga wprowadzenia dalszych środków. Ponadto różne ramy prawne prowadzą do różnych praktyk administracji podatkowejw poszczególnych państwach członkowskich. Wiąże się to często z długotrwałymi procedurami charakteryzującymi się nieprzewidywalnością i niespójnością oraz wysokimi kosztami przestrzegania przepisów, które mają poważny wpływ na MŚP, zniechęcając je do inwestowania w więcej niż jednym państwie członkowskim. Wzajemne zaufanie i dobra wiara ze strony państw członkowskich są niezbędne, aby zapewnić współpracę przy podejmowaniu decyzji dotyczących podatków oraz ukończyć, usprawnić i rozwijać rynek wewnętrzny.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(2a) 24 mln MŚP z siedzibą w Unii zapewniają dwie trzecie miejsc pracy w sektorze prywatnym i stanowią 99 % wszystkich przedsiębiorstw w Unii, są zatem trzonem gospodarki unijnej. W związku z tym należy wspierać mikro- przedsiębiorstwa i MŚP, aby promować tworzenie miejsc pracy, pobudzać wzrost gospodarczy, sprzyjać uczciwej i przejrzystej konkurencji., wspierać konkurencyjność i przyciągać inwestycje. Jednak głównym wyzwaniem dla unijnych MŚP pozostają przeszkody regulacyjne lub obciążenia administracyjne.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(2b) MŚPwydają około 2,5 % wartości swoich obrotów na koszty przestrzegania przepisów związane z obowiązkami podatkowymi. Szczególnie poważna jest sytuacja bardzo małych przedsiębiorstw, ponieważ przypada na nie 90 % szacowanych na 54 mld EUR rocznych kosztów przestrzegania. przepisów przez unijne przedsiębiorstwa, związanych z podatkami dochodowymi od osób prawnych. Obliczenie wyników podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów państwa członkowskiego, w którym siedziba główna (siedziba MŚP) jest rezydentem do celów podatkowych, powinno znacznie obniżyć koszty przestrzegania przepisów podatkowych i uwolnić zasoby finansowe, aby umożliwić MŚP dokonywanie inwestycji.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(3) Różnorodność sposobów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym wymaga różnych rozwiązań dla różnych rodzajów przedsiębiorstw, jeśli chodzi o stawianie czoła obecnym wyzwaniom, jakie wiążą się z ich działalnością transgraniczną. Mniejszym przedsiębiorstwom, które nie należą do grupy przedsiębiorstw, trudniej jest rozszerzać działalność w wymiarze transgranicznym niż dużym przedsiębiorstwom. Zmaganie się ze skomplikowanymi procedurami i wysokimi kosztami przestrzegania przepisów jest więc dla tych mniejszych przedsiębiorstw bardziej uciążliwe. Oczywiste jest zatem, że mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa - gdy prowadzą działalność transgraniczną wyłącznie za pośrednictwem stałych zakładów - potrzebują, na początkowych etapach ekspansji, takich rozwiązań jak uproszczony mechanizm obliczania swojego wyniku podlegającego opodatkowaniu. (3) Różnorodność sposobów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym wymaga różnych rozwiązań dla różnych rodzajów przedsiębiorstw, jeśli chodzi o stawianie czoła obecnym wyzwaniom, jakie wiążą się z ich działalnością transgraniczną. Mniejszym przedsiębiorstwom trudniej jest rozszerzać działalność w wymiarze transgranicznym niż dużym przedsiębiorstwom. Zmaganie się ze skomplikowanymi procedurami i wysokimi kosztami przestrzegania przepisów jest więc dla tych mniejszych przedsiębiorstw bardziej uciążliwe, a ponadto muszą radzić sobie z niepewnością wynikającą z inwestowania własnych aktywów na nieznanym rynku. Oczywiste jest zatem, że mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa - gdy prowadzą działalność transgraniczną wyłącznie za pośrednictwem stałych zakładów lub maksymalnie dwóch jednostek zależnych - potrzebują, na początkowych etapach ekspansji, takich rozwiązań jak uproszczony mechanizm obliczania swojego wyniku podlegającego opodatkowaniu. Przejrzystość jest konieczna do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(3a) Zwalczanie oszustw, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania to nadrzędne priorytety polityczne, ponieważ praktyki agresywnego planowania podatkowego są niedopuszczalne z punktu widzenia integralności rynku wewnętrznego i sprawiedliwości społecznej.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(4) Aby zaradzić niepewności podatkowej i trudnościom w przestrzeganiu przepisów nieznanego systemu podatkowego przy prowadzeniu działalności w innym państwie członkowskim lub innych państwach członkowskich (co jest jednym z kluczowych czynników utrudniających MŚP ekspansję na zagranicę), podlegający opodatkowaniu wynik stałych zakładów powinien być obliczany na podstawie przepisów państwa członkowskiego, w którym siedziba główna MŚP jest rezydentem do celów podatkowych. Oznacza to także, że w dalszym ciągu zastosowanie miałyby również zasady regulujące przypisywanie dochodu stałemu zakładowi, określone w mającejzastosowanie dwustronnejumowie o unikaniu podwójnego opodatkowania między państwem członkowskim stałego zakładu a państwem członkowskim siedziby głównej. Aby zagwarantować, że wszelkie nowe przepisy będą dla MŚP stanowiły uproszczenie, ich stosowanie powinno być fakultatywne, tj. pozostawione do decyzji podatnika. (4) Aby zaradzić niepewności podatkowej i trudnościom w przestrzeganiu przepisów nieznanego systemu podatkowego przy prowadzeniu działalności w innym państwie członkowskim lub innych państwach członkowskich (co jest jednym z kluczowych czynników utrudniających MŚP ekspansję na zagranicę), podlegający opodatkowaniu wynik stałych zakładów lub jednostek zależnych powinien być obliczany na podstawie przepisów państwa członkowskiego, w którym siedziba główna MŚP jest rezydentem do celów podatkowych. Oznacza to także, że w dalszym ciągu zastosowanie miałyby również zasady regulujące przypisywanie dochodu stałemu zakładowi lub jednostce zależnej, określone w mającej zastosowanie dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania między państwem członkowskim stałego zakładu lub jednostki zależnej a państwem członkowskim siedziby głównej. Aby zagwarantować, że wszelkie nowe przepisy będą dla MŚP stanowiły uproszczenie, ich stosowanie powinno być fakultatywne, tj. pozostawione do decyzji podatnika, a ponadto należy zapewnić wystarczającą swobodę ich stosowania i dostosowania się do nowych zasad.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(4a) Równość wszystkich podatników, w szczególności wszystkich przedsiębiorstw, wobec zobowiązań podatkowych jest warunkiem koniecznym istnienia rynku wewnętrznego. Skoordynowane podejście do stosowania tej zasady przez krajowe systemy podatkowe ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, i pomogłoby zapobiegać uchylaniu się od opodatkowania i przenoszeniu zysków.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(5) Aby zapobiec praktykom nadużyć podatkowych, opracowano szczegółowe przepisy przeciwdziałające takim nadużyciom, na przykład w celu eliminowania ryzyka unikania opodatkowania przez przenoszenie rezydencji podatkowej MŚP, a tym samym zapobiegania sytuacjom, w których wybór lokalizacji siedziby głównej jest determinowany motywami podatkowymi. W związku z tym konieczne byłoby monitorowanie zmian obrotu przypisywanego stałemu zakładowi lub stałym zakładom, by utrzymać ich działalność jako pomocniczą w stosunku do działalności głównej, która powinna być prowadzona przez siedzibę główną. W ten sposób przepisy nie mogłyby być nadużywane przez zakładanie pustych siedzib głównych, podczas gdy większość działalności gospodarczej byłaby prowadzona za granicą. Podobnie kwalifikowalność do systemu uproszczeń podatkowych, a także wygaśnięcie i odnowienie opcji korzystania z tego systemu powinny podlegać rygorystycznym warunkom. Takim warunkom powinny towarzyszyć wymogi dotyczące obrotu siedziby głównej w stosunku do obrotu stałego zakładu lub stałych zakładów. Chodziłoby o dalsze podkreślenie, że działalność prowadzona za pośrednictwem stałego zakładu lub stałych zakładów może być jedynie rozszerzeniem głównej działalności siedziby głównej. Ponadto po wyborze opcji korzystania z ram uproszczeń podatkowych opcja ta powinna mieć określony obowiązkowy okres obowiązywania, co pozwoli zapobiec częstemu przenoszeniu lokalizacji siedziby głównej w celu uzyskania okazjonalnych i krótkoterminowych korzyści podatkowych. (5) Aby zapobiec praktykom nadużyć podatkowych, opracowano solidne, szczegółowe przepisy przeciwdziałające takim nadużyciom, na przykład w celu eliminowania ryzyka unikania opodatkowania przez przenoszenie rezydencji podatkowej MŚP, a tym samym zapobiegania sytuacjom, w których wybór lokalizacji siedziby głównej jest determinowany motywami podatkowymi. W związku z tym konieczne byłoby monitorowanie zmian obrotu przypisywanego stałemu zakładowi lub stałym zakładom lub jednostkom zależnym, by utrzymać ich działalność jako pomocniczą w stosunku do działalności głównej, która powinna być prowadzona przez siedzibę główną. W ten sposób przepisy nie mogłyby być nadużywane przez zakładanie pustych siedzib głównych, podczas gdy większość działalności gospodarczejbyłaby prowadzona za granicą.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(6) Międzynarodowa żegluga morska jest szczególnym sektorem działalności podlegającym specjalnym systemom podatkowym w szeregu państw członkowskich. Systemy te polegają głównie na obliczaniu podstawy opodatkowania w oparciu o tonaż (tj. nośność) eksploatowanych statków, a nie na podstawie rzeczywistych zysków lub strat danego przedsiębiorstwa. W związku z tym MŚP, które uzyskują dochody z działalności żeglugowej objętej systemem podatku tonażowego, powinny być wyłączone z możliwości skorzystania z przepisów upraszczających dotyczących MŚP w odniesieniu do takiego dochodu przypisywanego stałemu zakładowi. Wyłączenie to pozwoliłoby uniknąć dodatkowych komplikacji, które mogłyby wynikać z interakcji między ramami uproszczeń opodatkowania MŚP a systemami podatku tonażowego. Ponadto takie potencjalne komplikacje wydają się nieproporcjonalne, zważywszy że w niektórych państwach członkowskich brak jest takich szczególnych systemów podatkowych. Żadne inne sektory działalności nie zostałyby wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy. (6) Międzynarodowa żegluga morska jest szczególnym sektorem działalności podlegającym specjalnym systemom podatkowym w szeregu państw członkowskich. Systemy te polegają głównie na obliczaniu podstawy opodatkowania w oparciu o tonaż (tj. nośność) eksploatowanych statków, a nie na podstawie rzeczywistych zysków lub strat danego przedsiębiorstwa. W związku z tym MŚP, które uzyskują dochody z działalności żeglugowej objętej systemem podatku tonażowego, powinny być wyłączone z możliwości skorzystania z przepisów upraszczających dotyczących MŚP w odniesieniu do takiego dochodu przypisywanego stałemu zakładowi lub jednostce zależnej. Wyłączenie to pozwoliłoby uniknąć dodatkowych komplikacji, które mogłyby wynikać z interakcji między ramami uproszczeń opodatkowania MŚP a systemami podatku tonażowego. Ponadto takie potencjalne komplikacje wydają się nieproporcjonalne, zważywszy że w niektórych państwach członkowskich brak jest takich szczególnych systemów podatkowych. W każdym razie wyłączenie to należy odpowiednio ocenić po upływie pięciu lat od wdrożenia niniejszej dyrektywy. Żadna inna działalność poza działalnością objętą systemem podatku tonażowego nie zostałaby wyłączona z zakresu stosowania dyrektywy.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(7) Wniosek ma na celu znaczne uproszczenie procedur, a zatem należałoby ustanowić punkt kompleksowej obsługi, w ramach którego przyjmowaniem deklaracji oraz wymiarem i poborem podatku należnego od stałego zakładu lub stałych zakładów zajmowałby się jeden organ podatkowy ("organ przyjmujący deklaracje"), tj. organ podatkowy w państwie członkowskim siedziby głównej. Przy pełnym poszanowaniu suwerenności państw członkowskich w sprawach podatkowych kontrole, procedury odwoławcze i procedury rozstrzygania sporów byłyby przede wszystkim prowadzone na poziomie krajowym i zgodne z przepisami proceduralnymi danego państwa członkowskiego. Dla wsparcia funkcjonowania punktu kompleksowej obsługi kluczowe znaczenie (7) Wniosek ma na celu znaczne uproszczenie procedur, a zatem należałoby ustanowić punkt kompleksowej obsługi, w ramach którego przyjmowaniem deklaracji oraz wymiarem i poborem podatku należnego od stałego zakładu lub stałych zakładów lub jednostek zależnych zajmowałby się jeden organ podatkowy ("organ przyjmujący deklaracje"), tj. organ podatkowy w państwie członkowskim siedziby głównej. Ten punkt kompleksowej obsługi powinien zapewniać wszystkie funkcje uproszczenia, aby nie stał się kolejną przeszkodą dla przedsiębiorstw chcących inwestować za granicą. Przy pełnym poszanowaniu suwerenności państw członkowskich w sprawach podatkowych kontrole, procedury odwoławcze i procedury rozstrzygania sporów byłyby
miałaby możliwość przeprowadzania wspólnych kontroli, co nakładałoby na państwo członkowskie siedziby głównej obowiązek współpracy, jeżeli organ podatkowy państwa stałego zakładu wystąpi z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli obejmującej obliczanie podlegającego opodatkowaniu wyniku podatnika. przede wszystkim prowadzone na poziomie krajowym i zgodne z przepisami proceduralnymi danego państwa członkowskiego. Dla wsparcia funkcjonowania punktu kompleksowej obsługi kluczowe znaczenie miałaby możliwość przeprowadzania wspólnych kontroli i wynikający z niej obowiązek współpracy organów podatkowych państw członkowskich, dzięki któremu państwo członkowskie siedziby głównej powinno nawiązać współpracę, jeżeli organ podatkowy stałego zakładu lub jednostki zależnej wystąpi z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli obejmującej obliczanie podlegającego opodatkowaniu wyniku podatnika. W tym sensie, jeżeli państwo członkowskie siedziby głównej przeprowadza kontrolę z własnej inicjatywy, powinno zwrócić się do państwa członkowskiego działalności o przeprowadzenie takiej kontroli wspólnie.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 7 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(7a) Punkt kompleksowej obsługi jest rozwiązaniem cenionym przez unijne MSP, a jego utworzenie stanowi opcjonalne narzędzie ułatwiające procedury podatkowe MSP. Pozytywne doświadczenia związane z deklaracją VAT za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi - w 2022 r. za jego pośrednictwem deklarację VAT złożyło 130 000 przedsiębiorstw i pobrano ponad 17 mld EUR wpływów z VAT - motywuje do powielenia tego modelu w kontekście niniejszej dyrektywy.

Poprawka 13

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 13 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(13a) Sprawozdanie z oceny powinno zawierać ocenę wszystkich istotnych aspektów wdrażania niniejszej dyrektywy i koncentrować się na korzyściach wynikających z ewentualnego rozszerzenia zakresu, adekwatności wymogów kwalifikowalności, stosowności sytuacji wykluczenia, a mianowicie utworzenia jednostek zależnych, oraz na potrzebie wyłączenia działalności żeglugowej. Komisja powinna uwzględnić te aspekty w ewentualnym wniosku dotyczącym zmiany niniejszej dyrektywy lub podać powody uzasadniające, dlaczego zmiana obowiązujących przepisów nie jest konieczna..

Poprawka 14

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 13 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(13b) Ponieważ ewentualne zmniejszenie kosztów przestrzegania przepisów podatkowych przez MŚP zależy bezpośrednio od dobrowolnego przyjęcia przez nie przepisów określonych w niniejszej dyrektywie, Komisja powinna przewidzieć szczegółową i kompleksową ogólnounijną kampanię informacyjną skierowaną do MŚP. Taką kampanię informacyjną należy włączyć do szerszej strategii komunikacyjnej dotyczącej nowych przepisów unijnych związanych z podatkami i ich wpływu na przedsiębiorstwa unijne. Wszystkie informacje należy przekazywać we wszystkich językach urzędowych państw członkowskich.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 14

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(14) Państwa członkowskie mogą przetwarzać dane osobowe na mocy niniejszej dyrektywy wyłącznie do celów weryfikacji wymogów kwalifikowalności lub ustalania zobowiązań podatkowych stałych zakładów. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych dokonywane w tym celu powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679. (14) Państwa członkowskie mogą przetwarzać dane osobowe na mocy niniejszej dyrektywy wyłącznie do celów weryfikacji wymogów kwalifikowalności lub ustalania zobowiązań podatkowych stałych zakładów i jednostek zależnych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych dokonywane w tym celu powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 15

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(15) Przewidziano okres przechowywania danych, aby umożliwić państwom członkowskim przestrzeganie większości przepisów dotyczących przedawnienia, a tym samym ścisłe przestrzeganie takich przepisów krajowych w odniesieniu do momentu rozpoczęcia lub zawieszenia tego okresu. Okres przechowywania nie powinien jednak wykraczać poza to, co jest konieczne do zapewnienia właściwym organom podatkowym możliwości określenia zobowiązań podatkowych, tak by zachować równowagę między zdolnością organu podatkowego do zapewnienia właściwego wymiaru i poboru podatków a prawem podatników do pewności prawa. (15) Przewidziano proporcjonalny okres przechowywania danych, aby umożliwić państwom członkowskim przestrzeganie większości przepisów dotyczących przedawnienia, a tym samym ścisłe przestrzeganie takich przepisów krajowych w odniesieniu do momentu rozpoczęcia lub zawieszenia tego okresu. Okres przechowywania nie powinien jednak wykraczać poza to, co jest konieczne do zapewnienia właściwym organom podatkowym możliwości określenia zobowiązań podatkowych, tak by zachować równowagę między zdolnością organu podatkowego do zapewnienia właściwego wymiaru i poboru podatków a prawem podatników do pewności prawa.

Poprawka 17

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 17

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu [...]. (17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię 3 listopada 2023 r.

Poprawka 18

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 18

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(18) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie uproszczenie przepisów podatkowych dla niektórych MŚP prowadzących działalność na rynku wewnętrznym za pośrednictwem stałego zakładu lub stałych zakładów, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast - ze względu na istniejące wyzwania związane z interakcją między 27 różnymi systemami opodatkowania osób prawnych - możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności ustanowioną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu, (18) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie uproszczenie przepisów podatkowych dla niektórych MŚP prowadzących działalność transgraniczną na rynku wewnętrznym za pośrednictwem stałego zakładu lub stałych zakładów i nie więcej niż dwóch jednostek zależnych, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez poszczególne państwa członkowskie, natomiast - ze względu na istniejące wyzwania związane z interakcją między 27 różnymi krajowymi systemami opodatkowania osób prawnych - możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Unii dzięki współpracy między państwami członkowskimi, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności ustanowioną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,

Poprawka 19

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Niniejsza dyrektywa ustanawia zasady obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku stałych zakładów MŚP, które spełniają kryteria określone w art. 2 ust. 1 ("reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej"). Niniejsza dyrektywa ustanawia zasady obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku stałych zakładów i jednostek zależnych MŚP, które spełniają kryteria określone w art. 2 ust. 1 ("reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej").

Poprawka 20

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 1 - litera e

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
e) prowadzą działalność w innych państwach członkowskich wyłącznie za pośrednictwem co najmniej jednego stałego zakładu; e) prowadzą działalność w innych państwach członkowskich za pośrednictwem co najmniej jednego stałego zakładu lub nie więcej niż dwóch jednostek zależnych;

Poprawka 21

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 2 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 16 w celu zmiany załączników I-IV, tak aby uwzględnić zmiany w przepisach państw członkowskich dotyczących: 2. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 16 w celu zmiany załączników I-IV, tak aby uwzględnić zmiany w przepisach państw członkowskich i na podstawie informacji przekazanych przez dane państwo członkowskie dotyczących:

Poprawka 22

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. Niniejsza dyrektywa nie narusza prawa państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład, do ustalania mającej zastosowanie stawki podatkowej ani do stosowania dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ani przepisów dotyczących ochrony socjalnej pracowników w państwie członkowskim stałego zakładu. 3. Niniejsza dyrektywa nie narusza prawa państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład lub jednostka zależna, do ustalania mającej zastosowanie stawki podatkowej ani do stosowania dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ani przepisów dotyczących ochrony socjalnej pracowników w państwie członkowskim stałego zakładu lub jednostki zależnej.

Poprawka 23

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1a) "jednostka zależna" oznacza jednostkę zależną w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2011/96/UE, znajdującą się w innym państwie członkowskim i kontrolowaną przez siedzibę główną;

Poprawka 24

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2) "siedziba główna" oznacza MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, które prowadzi działalność w innym państwie członkowskim lub innych państwach członkowskich wyłącznie za pośrednictwem co najmniej jednego stałego zakładu; 2) "siedziba główna" oznacza MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, które prowadzi działalność w innym państwie członkowskim lub innych państwach członkowskich za pośrednictwem co najmniej jednego stałego zakładu lub nie więcej niż dwóch jednostek zależnych;

Poprawka 25

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 4

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
4) "reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej" oznaczają przepisy podatkowe państwa członkowskiego siedziby głównej, stosowane do obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku siedziby głównej i jej stałych zakładów; 4) "reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej" oznaczają przepisy podatkowe państwa członkowskiego siedziby głównej, stosowane do obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku siedziby głównej i jej stałych zakładów lub jednostek zależnych;

Poprawka 26

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 5

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
5) "państwo członkowskie działalności" oznacza państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1; 5) "państwo członkowskie działalności" oznacza państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład lub jednostka zależna MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1;

Poprawka 27

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 6

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
6) "podlegający opodatkowaniu wynik stałego zakładu" oznacza dochód lub stratę podlegające opodatkowaniu, obliczone zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej; 6) "podlegający opodatkowaniu wynik stałego zakładu" oznacza dochód lub stratę przypisane stałemu zakładowi oraz nie więcej niż dwóm jednostkom zależnym i podlegające opodatkowaniu, obliczone zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej;

Poprawka 28

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 8

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
8) "deklaracja podatkowa siedziby głównej" oznacza deklarację podatkową składaną przez MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, obejmującą podlegające opodatkowaniu wyniki siedziby głównej i stałego zakładu lub stałych zakładów, obliczone zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. 8) "deklaracja podatkowa siedziby głównej" oznacza deklarację podatkową składaną przez MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, obejmującą podlegające opodatkowaniu wyniki siedziby głównej i stałych zakładów lub jednostek zależnych, obliczone zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.

Poprawka 29

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Siedziba główna może zdecydować się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej w odniesieniu do swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów w innych państwach członkowskich, jeżeli spełnia ona następujące wymogi: 1. Siedziba główna może zdecydować się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej w odniesieniu do swoich stałych zakładów i jednostek zależnych w innych państwach członkowskich, jeżeli spełnia ona następujące wymogi:

Poprawka 30

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
a) łączny obrót jej stałych zakładów nie przekraczał, w ciągu ostatnich dwóch lat podatkowych, kwoty równej dwukrotności obrotu generowanego przez siedzibę główną; a) łączny obrót jej stałych zakładów i jednostek zależnych nie przekraczał, w ciągu ostatnich trzech lat podatkowych, kwoty równej trzykrotności obrotu generowanego przez siedzibę główną;

Poprawka 31

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) w ciągu ostatnich dwóch lat podatkowych była rezydentem do celów podatkowych w państwie członkowskim siedziby głównej; b) w ciągu ostatniego roku podatkowego była rezydentem do celów podatkowych w państwie członkowskim siedziby głównej lub, jeśli powstała później, od ustanowienia siedziby głównej;

Poprawka 32

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 1 - litera c

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
c) w ciągu ostatnich dwóch lat podatkowych spełniała warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. d). c) w ciągu ostatniego roku podatkowego spełniała warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. d) lub, jeśli powstała później, od ustanowienia siedziby głównej.

Poprawka 33

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Jeżeli siedziba główna zdecyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej zgodnie z ust. 1, stosuje te zasady do wszystkich swoich stałych zakładów w innych państwach członkowskich. Jeżeli tworzy ona nowy stały zakład w innym państwie członkowskim, stosuje wobec takiego stałego zakładu reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej od chwili jego utworzenia. 2. Jeżeli siedziba główna zdecyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej zgodnie z ust. 1, stosuje te zasady do wszystkich swoich stałych zakładów lub jednostek zależnych w innych państwach członkowskich. Jeżeli tworzy ona nowy stały zakład w innym państwie członkowskim, stosuje wobec takiego stałego zakładu reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej od chwili jego utworzenia. Jeżeli tworzy ona pierwszą jednostkę zależną w innym państwie członkowskim, stosuje wobec niej od chwili utworzenia reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej i informuje o tym państwo członkowskie działalności.

Poprawka 34

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 4 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2a. Wymogu, o którym mowa w ust. 1 lit. a), nie stosuje się, jeżeli siedzibę główną ustanowiono mniej niż trzy lata przed datą skorzystania z możliwości stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.

Poprawka 35

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 5 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
W przypadku gdy siedziba główna uzyskuje dochód z działalności żeglugowej, a dochód ten podlega w państwie członkowskim siedziby głównej systemowi podatku tonażowego, taka siedziba główna jest wyłączona ze stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej w odniesieniu do swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów w innych państwach członkowskich w zakresie, w jakim uzyskują one dochody z działalności żeglugowej. W przypadku gdy siedziba główna uzyskuje dochód z działalności żeglugowej, a dochód ten podlega w państwie członkowskim siedziby głównej systemowi podatku tonażowego, taka siedziba główna jest wyłączona ze stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej w odniesieniu do swoich stałych zakładów i jednostek zależnych w innych państwach członkowskich w zakresie, w jakim uzyskują one dochody z działalności żeglugowej.

Poprawka 36

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Siedziba główna, która decyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów, powiadamia o swoim wyborze organ przyjmujący deklaracje, podając nazwę państwa członkowskiego lub państw członkowskich działalności. Powiadomienia dokonuje się co najmniej trzy miesiące przed końcem roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym dane MŚP zamierza rozpocząć stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. 1. Siedziba główna, która decyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów bądź jednostki zależnej lub jednostek zależnych, powiadamia o swoim wyborze organ przyjmujący deklaracje, podając nazwę państwa członkowskiego lub państw członkowskich działalności. Powiadomienia dokonuje się co najmniej dwa miesiące przed końcem roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym dane MŚP zamierza rozpocząć stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.

Poprawka 37

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1a. W przypadku ustanowienia pierwszego stałego zakładu lub pierwszej jednostki zależnej w innym państwie członkowskim MŚP może stosować reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej od roku, w którym ustanowiono stały zakład lub jednostkę zależną, bez konieczności powiadamiania organu przyjmującego deklaracje trzy miesiące przed końcem poprzedniego roku podatkowego.

Poprawka 38

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Organ przyjmujący deklaracje sprawdza, czy spełnione są wymogi kwalifikowalności określone w art. 4, i informuje siedzibę główną o swoich ustaleniach w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1. 2. Organ przyjmujący deklaracje sprawdza, czy spełnione są wymogi kwalifikowalności określone w art. 4, i informuje siedzibę główną o swoich ustaleniach w terminie jednego miesiąca od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1.

Poprawka 39

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2a. Organ przyjmujący deklaracje uzyskuje od państwa członkowskiego działalności potwierdzenie, że zakład w państwie członkowskim działalności stanowi stały zakład do celów dwustronnych umów podatkowych.

Poprawka 40

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 3 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. Jeżeli wymogi kwalifikowalności są spełnione, organ przyjmujący deklaracje informuje organy podatkowe państw członkowskich działalności w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, że podlegający opodatkowaniu wynik odpowiednich stałych zakładów oblicza się od następnego roku podatkowego zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, stosowanymi w państwie członkowskim siedziby głównej. Organ podatkowy państwa członkowskiego lub państw członkowskich działalności informuje organ przyjmujący deklaracje o mającej zastosowanie stawce podatkowej. 3. Jeżeli wymogi kwalifikowalności są spełnione, organ przyjmujący deklaracje informuje organy podatkowe państw członkowskich działalności w terminie jednego miesiąca od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, że podlegający opodatkowaniu wynik odpowiednich stałych zakładów oblicza się od następnego roku podatkowego zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, stosowanymi w państwie członkowskim siedziby głównej. Organ podatkowy państwa członkowskiego lub państw członkowskich działalności informuje organ przyjmujący deklaracje o mającej zastosowanie stawce podatkowej.

Poprawka 41

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 3 - akapit 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Państwo członkowskie działalności może zaskarżyć decyzję organu przyjmującego deklaracje dotyczącą spełnienia wymogów kwalifikowalności w trybie określonym w art. 13. Niezależnie od wszczęcia takiego postępowania MŚP mogą rozpocząć stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. Państwo członkowskie działalności może zaskarżyć decyzję organu przyjmującego deklaracje dotyczącą spełnienia wymogów kwalifikowalności w trybie określonym w art. 13. W takim przypadku stosuje się przepisy państwa członkowskiego siedziby głównej. Niezależnie od wszczęcia takiego postępowania MŚP mogą rozpocząć stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.

Poprawka 42

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 3 - akapit 4

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Jeżeli organ przyjmujący deklaracje stwierdzi, że warunki kwalifikowalności nie są spełnione, informuje o tym siedzibę główną w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, a siedziba główna może odwołać się od tej decyzji w trybie przewidzianym w prawie krajowym. Jeżeli organ przyjmujący deklaracje stwierdzi, że warunki kwalifikowalności nie są spełnione, informuje o tym siedzibę główną w terminie jednego miesiąca od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, a siedziba główna może odwołać się od tej decyzji w trybie przewidzianym w prawie krajowym i nadal stosować reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. Ostateczna decyzja wywołuje skutki prawne począwszy od następnego roku podatkowego.

Poprawka 43

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 6 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
4. Jeżeli państwo członkowskie działalności stwierdzi, że obecność MŚP na jego terytorium kwalifikuje się jako stały zakład, informuje o tym organ przyjmujący deklaracje. Na podstawie tych informacji organ przyjmujący deklaracje informuje właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego działalności o tym, czy siedziba główna stosuje w odniesieniu do swoich stałych zakładów reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. 4. Jeżeli państwo członkowskie działalności stwierdzi, że obecność MŚP na jego terytorium kwalifikuje się jako stały zakład lub jednostka zależna, informuje o tym organ przyjmujący deklaracje. Na podstawie tych informacji organ przyjmujący deklaracje informuje właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego działalności o tym, czy siedziba główna stosuje w odniesieniu do swoich stałych zakładów lub jednostek zależnych reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. Siedziba główna musi być należycie i bez zbędnej zwłoki informowana o tych procedurach.

Poprawka 44

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 7 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Siedziba główna, która zdecydowała się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swoich stałych zakładów w co najmniej jednym państwie członkowskim działalności, stosuje te zasady przez okres pięciu lat podatkowych. 1. Siedziba główna, która zdecydowała się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swoich stałych zakładów lub jednostek zależnych w co najmniej jednym państwie członkowskim działalności, stosuje te zasady przez odnawialny okres siedmiu lat podatkowych.

Poprawka 45

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 7 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Na koniec okresu, o którym mowa w ust. 1, reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej przestają mieć zastosowanie w odniesieniu do stałych zakładów znajdujących się w państwach członkowskich działalności, chyba że siedziba główna powiadomi organ przyjmujący deklaracje o chęci przedłużenia stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej zgodnie z procedurą określoną w art. 9. 2. Na koniec okresu, o którym mowa w ust. 1, reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej przestają mieć zastosowanie w odniesieniu do stałych zakładów i jednostek zależnych znajdujących się w państwach członkowskich działalności, chyba że siedziba główna powiadomi organ przyjmujący deklaracje o chęci przedłużenia stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej zgodnie z procedurą określoną w art. 9.

Poprawka 46

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Opcja stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej wygasa przed upływem pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 1, z jednego z następujących powodów: 1. Opcja stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej wygasa przed upływem siedmioletniego okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 1, z jednego z następujących powodów:

Poprawka 47

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
a) MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, przenosi swoją rezydencję podatkową z państwa członkowskiego siedziby głównej; a) MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, przenosi swoją rezydencję podatkową z państwa członkowskiego siedziby głównej, jeżeli MŚP chce zaprzestać stosowania przepisów podatkowych;

Poprawka 48

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) łączny obrót jego stałych zakładów w ciągu ostatnich dwóch lat podatkowych przekroczył kwotę równą trzykrotności obrotu siedziby głównej. b) łączny obrót jego stałych zakładów i jednostek zależnych w ciągu ostatnich trzech lat podatkowych przekroczył kwotę równą trzykrotności obrotu siedziby głównej.

Poprawka 49

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 1 - litera b a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
ba) MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, nie jest już uznawane za MŚP;

Poprawka 50

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 1 - litera b b (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
bb) MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, utworzyło więcej niż dwie jednostki zależne;

Poprawka 51

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. W każdym z przypadków, o których mowa w ust. 1, reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej przestają obowiązywać od roku podatkowego następującego po roku, w którym wystąpiły powody, o których mowa w ust. 1. 2. Reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej przestają obowiązywać od roku podatkowego następującego po roku, w którym wystąpiły powody, o których mowa w ust. 1.

Poprawka 52

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. Organ przyjmujący deklaracje informuje państwa członkowskie działalności o wygaśnięciu, o którym mowa w ust. 1, przed końcem roku podatkowego, w którym wystąpiły powody tego wygaśnięcia. 3. Organ przyjmujący deklaracje informuje państwa członkowskie działalności o wygaśnięciu, o którym mowa w ust. 1, jak najszybciej, a w każdym razie przed końcem roku podatkowego, w którym wystąpiły powody wygaśnięcia.

Poprawka 53

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 8 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
4. Jeżeli MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, przenosi swoją rezydencję podatkową do innego państwa członkowskiego, może ono zdecydować się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej obowiązujących w jego nowym państwie członkowskim rezydencji podatkowej zgodnie z art. 4-7. Uznaje się to za nowe skorzystanie z tej opcji. 4. Jeżeli MŚP, o którym mowa w art. 2 ust. 1, przenosi swoją rezydencję podatkową do innego państwa członkowskiego, może ono zdecydować się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej obowiązujących w jego nowym państwie członkowskim rezydencji podatkowej zgodnie z art. 4-7. Uznaje się to za nowe skorzystanie z tej opcji. Wymóg określony w art. 4 ust. 1 lit. b) nie ma zastosowania, jeżeli przeniesienie rezydencji podatkowej MŚP nastąpiło z uzasadnionych powodów handlowych w rozumieniu art. 15 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2009/133/WE.

Poprawka 54

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 10 - akapit 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Siedziba główna nie może przedłużyć opcji stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, jeżeli w pięcioletnim okresie, w którym pierwotnie obowiązywały reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, wystąpiła którakolwiek z następujących sytuacji: Siedziba główna nie może przedłużyć opcji stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, jeżeli wystąpiła którakolwiek z następujących sytuacji:

Poprawka 55

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 10 - akapit 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
a) łączny obrót stałych zakładów w jakichkolwiek dwóch latach podatkowych rozpatrywanych osobno przekroczył kwotę równą dwukrotności obrotu siedziby głównej; a) łączny obrót stałych zakładów lub jednostek zależnych w jakichkolwiek trzech latach podatkowych rozpatrywanych osobno przekroczył kwotę równą trzykrotności obrotu siedziby głównej;

Poprawka 56

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 10 - akapit 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) MŚP utworzyło co najmniej jedną jednostkę zależną w Unii lub poza Unią; b) MŚP utworzyło więcej niż dwie jednostki zależne w Unii;

Poprawka 57

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 10 - akapit 1 - litera c

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
c) przez dwa kolejne lata podatkowe nie było spełnione kryterium określone w art. 2 ust. 1 lit. d). c) przez trzy kolejne lata podatkowe nie było spełnione kryterium określone w art. 2 ust. 1 lit. d).

Poprawka 58

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Siedziba główna składa deklarację podatkową siedziby

głównej w organie przyjmującym deklaracje.

1. Siedziba główna składa deklarację podatkową siedziby głównej w organie przyjmującym deklaracje. Państwo członkowskie siedziby głównej pomaga MŚP w sporządzeniu deklaracji podatkowej, w szczególności w odniesieniu do przypisania podlegającego opodatkowaniu wyniku każdemu stałemu zakładowi i każdej jednostce zależnej w innych państwach członkowskich.

Poprawka 59

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 2 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) zobowiązanie podatkowe MŚP w odniesieniu do podlegającego opodatkowaniu wyniku każdego stałego zakładu w innych państwach członkowskich. Zobowiązanie podatkowe oblicza się przez zastosowanie krajowej stawki podatkowejdanego państwa członkowskiego działalności do wyniku podlegającego opodatkowaniu, który został obliczony zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. b) zobowiązanie podatkowe MŚP w odniesieniu do podlegającego opodatkowaniu wyniku każdego stałego zakładu i nie więcej niż dwóch jednostek zależnych w innych państwach członkowskich. Zobowiązanie podatkowe oblicza się przez zastosowanie krajowej stawki podatko- wejdanego państwa członkowskiego działalności do wyniku podlegającego opodatkowaniu, który został obliczony zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.

Poprawka 60

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 3 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. W przypadku gdy co najmniej jeden stały zakład danego MŚP nie jest zobowiązany do sporządzania samodzielnego sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami państwa członkowskiego działalności, deklaracja podatkowa siedziby głównej zawiera następujące informacje: 3. W przypadku gdy co najmniej jeden stały zakład danego MŚP nie jest zobowiązany do sporządzenia samodzielnego sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami państwa członkowskiego działalności, deklaracja podatkowa siedziby głównej zawiera następujące informacje:

Poprawka 61

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 3 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
a) aktywa i zobowiązania przypisane stałemu zakładowi lub stałym zakładom; a) aktywa i zobowiązania przypisane stałym zakładom i nie więcej niż dwóm jednostkom zależnym;

Poprawka 62

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 3 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) zyski przypisane stałemu zakładowi lub stałym zakładom w innych państwach członkowskich. b) zyski przypisane stałym zakładom i nie więcej niż dwóm jednostkom zależnym w innych państwach członkowskich.

Poprawka 63

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 4 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do każdego stałego zakładu. b) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do każdego stałego zakładu i jednostki zależnej.

Poprawka 64

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 5 - akapit 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
b) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do właściwego stałego zakładu lub właściwych stałych zakładów; b) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do właściwych stałych zakładów i jednostek zależnych;

Poprawka 65

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 8

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
8. Jeżeli organ podatkowy państwa członkowskiego działalności odrzuci projekt decyzji o wymiarze podatku, dokonuje przeglądu tego projektu wymiaru podatku w związku z przypisaniem zysków stałemu zakładowi zgodnie z przepisami określonymi w mającejzastosowanie dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między państwem członkowskim działalności a państwem członkowskim siedziby głównej. Po tym jak przypisanie zysków stałemu zakładowi zostało poddane przeglądowi i przekazane organowi przyjmującemu deklaracje zgodnie z art. 8ae dyrektywy 2011/16/Ue, organ przyjmujący deklaracje oblicza na nowo podlegający opodatkowaniu wynik zgodnie z przepisami podatkowymi państwa członkowskiego siedziby głównej, a to państwo członkowskie wydaje zmienioną decyzję o wymiarze podatku. Podatnik ma prawo odwołać się od tej zmienionej decyzji o wymiarze podatku do sądów państwa członkowskiego siedziby głównej. Wszelkie spory dotyczące kwoty zysków przypisywanej stałemu zakładowi rozstrzyga się zgodnie z mającą zastosowanie dwustronną umową o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisami określonymi w dyrektywie Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. (17). 8. Jeżeli organ podatkowy państwa członkowskiego działalności odrzuci projekt decyzji o wymiarze podatku, dokonuje przeglądu tego projektu wymiaru podatku w związku z przypisaniem zysków stałemu zakładowi i jednostkom zależnym zgodnie z przepisami określonymi w mającej zastosowanie umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, której państwo członkowskie działalności oraz państwo członkowskie siedziby głównej są stronami. Po tym jak przypisanie zysków stałemu zakładowi i jednostkom zależnym zostało poddane przeglądowi i przekazane organowi przyjmującemu deklaracje zgodnie z art. 8ae dyrektywy 2011/16/UE, organ przyjmujący deklaracje oblicza na nowo podlegający opodatkowaniu wynik zgodnie z przepisami podatkowymi państwa członkowskiego siedziby głównej, a to państwo członkowskie wydaje zmienioną decyzję o wymiarze podatku. Podatnik ma prawo odwołać się od tej zmienionej decyzji o wymiarze podatku do sądów państwa członkowskiego siedziby głównej. Wszelkie spory dotyczące kwoty zysków przypisywanej stałemu zakładowi i jednostkom zależnym rozstrzyga się zgodnie z mającą zastosowanie umową o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisami określonymi w dyrektywie Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. (17)
(17) Dyrektywa Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w Unii Europejskiej (Dz.U. L 265 z 14.10.2017, s. 1). (17) Dyrektywa Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w Unii Europejskiej (Dz.U. L 265 z 14.10.2017, s. 1).

Poprawka 66

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 9

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
9. W przypadku gdy zgodnie z przepisami podatkowymi państwa członkowskiego działalności niektóre wydatki związane z pracownikami stałego zakładu podlegają odliczeniu do celów podatkowych w zakresie, w jakim dane kwoty są opodatkowane na poziomie pracownika lub podlegają odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne, a w państwie członkowskim siedziby głównej nie istnieje podobne traktowanie podatkowe pozwalające na takie odliczenie, siedziba główna i państwa członkowskie działalności podejmują odpowiednie środki w celu zapobieżenia ewentualnym rozbieżnościom. 9. W przypadku gdy zgodnie z przepisami podatkowymi państwa członkowskiego działalności niektóre wydatki związane z pracownikami stałego zakładu lub jednostki zależnej podlegają odliczeniu do celów podatkowych w zakresie, w jakim dane kwoty są opodatkowane na poziomie pracownika lub podlegają odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne, a w państwie członkowskim siedziby głównej nie istnieje podobne traktowanie podatkowe pozwalające na takie odliczenie, siedziba główna i państwa członkowskie działalności, stosując wytyczne Komisji, podejmują odpowiednie środki w celu zapobieżenia ewentualnym rozbieżnościom.

Poprawka 67

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 11 - ustęp 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
9a. Komisja określa w drodze aktów wykonawczych wytyczne dotyczące odpowiednich środków dotyczących rozbieżności, o których mowa w ust. 8 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 15.

Poprawka 68

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 12 - nagłówek

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Pobór podatku należnego od stałego zakładu lub stałych zakładów w państwie członkowskim lub państwach członkowskich działalności Pobór podatku należnego od stałych zakładów i jednostek zależnych w państwach członkowskich działalności

Poprawka 69

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 12 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Siedziba główna rozlicza, za pośrednictwem organu przyjmującego deklaracje, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego zarówno w odniesieniu do swojego podlegającego opodatkowaniu wyniku, jak i podlegającego opodatkowaniu wyniku swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów w państwie członkowskim lub państwach członkowskich działalności. 1. Siedziba główna rozlicza, za pośrednictwem organu przyjmującego deklaracje, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego zarówno w odniesieniu do swojego podlegającego opodatkowaniu wyniku, jak i podlegającego opodatkowaniu wyniku swoich stałych zakładów i jednostek zależnych w państwach członkowskich działalności.

Poprawka 70

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 12 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Organ przyjmujący deklaracje pobiera podatek odpowiadający zobowiązaniu podatkowemu każdego stałego zakładu siedziby głównej w Unii, stosuje stawkę podatkową danego państwa członkowskiego działalności i przekazuje odpowiednią kwotę właściwemu organowi danego państwa członkowskiego działalności. 2. Organ przyjmujący deklaracje pobiera podatek odpowiadający zobowiązaniu podatkowemu każdego stałego zakładu i jednostki zależnej siedziby głównej w Unii, stosuje stawkę podatkową danego państwa członkowskiego działalności i niezwłocznie przekazuje odpowiednią kwotę właściwemu organowi danego państwa członkowskiego działalności.

Poprawka 71

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 12 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. Komisja określa, w drodze aktów wykonawczych, praktyczne ustalenia niezbędne do zapewnienia poboru i przekazywania podatku odpowiadającego zobowiązaniu podatkowemu stałego zakładu lub stałych zakładów z państwa członkowskiego siedziby głównej do państwa członkowskiego działalności. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 15. 3. Komisja określa, w drodze aktów wykonawczych, praktyczne ustalenia niezbędne do zapewnienia poboru i przekazywania podatku odpowiadającego zobowiązaniu podatkowemu stałych zakładów lub jednostek zależnych z państwa członkowskiego siedziby głównej do państwa członkowskiego działalności. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o którejmowa w art. 15.

Poprawka 72

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 13 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. O ile nie określono inaczej, przepisy niniejszej dyrektywy nie mają wpływu na przepisy krajowe państw członkowskich regulujące lokalne kontrole podatkowe, środki odwoławcze i postępowania ani na mechanizmy rozstrzygania sporów dostępne na szczeblu Unii lub przewidziane w mających zastosowanie dwustronnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. 1. O ile nie określono inaczej, przepisy niniejszej dyrektywy nie mają wpływu na przepisy krajowe państw członkowskich regulujące lokalne kontrole podatkowe, środki odwoławcze i postępowania ani na mechanizmy rozstrzygania sporów dostępne na szczeblu Unii lub przewidziane w mających zastosowanie dwustronnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na obowiązki handlowe, księgowe i podatkowe stałych zakładów i jednostek zależnych zgodnie z przepisami krajowymi państwa członkowskiego działalności.

Poprawka 73

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 13 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Organ podatkowy państwa członkowskiego działalności może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie - wspólnie z organem przyjmującym deklaracje - kontroli dotyczącej obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku stałego zakładu zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, przypisania zysków stałemu zakładowi lub mającej zastosowanie stawki podatkowej. 2. Organy podatkowe państwa członkowskiego działalności może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie - wspólnie z organem przyjmującym deklaracje - kontroli dotyczącej obliczania podlegającego opodatkowaniu wyniku stałego zakładu lub jednostki zależnej zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, przypisania zysków stałemu zakładowi lub jednostce zależnej lub mającej zastoso-
Kontrole wspólne przeprowadza się zgodnie z dyrektywą Rady 2011/16/UE (18). Niezależnie od przepisów wyżej wymienionej dyrektywy właściwy organ, do którego kierowany jest wniosek, przyjmuje taki wniosek organów państwa członkowskiego działalności. wanie stawki podatkowej. Kontrole wspólne przeprowadza się zgodnie z dyrektywą Rady 2011/16/UE (18). Niezależnie od przepisów dyrektywy 2011/16/UE wniosek o wspólną kontrolę może też złożyć organ podatkowy państwa członkowskiego siedziby głównej do organu podatkowego państwa członkowskiego działalności każdego stałego zakładu lub każdej jednostki zależnej.
(18) Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1). (18) Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1).

Poprawka 74

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 13 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2a. Jeżeli kontrolę należy przeprowadzić z inicjatywy państwa członkowskiego siedziby głównej, państwo członkowskie siedziby głównej zwraca się do państwa członkowskiego działalności o przeprowadzenie takiej kontroli wspólnie.

Poprawka 75

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 14 - ustęp 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/16/UE

Artykuł 8 ae - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Jeżeli siedziba główna, zdefiniowana w art. 3 pkt 2 dyrektywy ustanawiającejreguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (20), która decyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swojego stałego zakładu lub swoich stałych zakładów zgodnie z art. 6 tej dyrektywy, spełnia wymogi kwalifikowalności do stosowania takich reguł, właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład, w drodze automatycznej wymiany informacji, że podlegający opodatkowaniu wynik danego stałego zakładu ma być obliczany zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. Powiadomienie takie następuje w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia przez siedzibę główną o chęci skorzystania z opcji stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. 1. Jeżeli siedziba główna, zdefiniowana w art. 3 pkt 2 dyrektywy ustanawiającejreguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (20), która decyduje się na stosowanie reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej do swoich stałych zakładów lub jednostek zależnych zgodnie z art. 6 tej dyrektywy, spełnia wymogi kwalifikowalności do stosowania takich reguł, właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład lub jednostki zależne, w drodze automatycznej wymiany informacji, że podlegający opodatkowaniu wynik danego stałego zakładu lub jednostek zależnych ma być obliczany zgodnie z regułami opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej. Powiadomienie takie następuje w terminie jednego miesiąca od powiadomienia przez siedzibę główną o chęci skorzystania z opcji stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej.
(20) Dyrektywa...[Dz.U.: Proszę wstawić numer, datę i tytuł tej dyrektywy oraz odniesienie do Dz.U.]. (20) Dyrektywa.[Dz.U.: Proszę wstawić numer, datę i tytuł tej dyrektywy oraz odniesienie do Dz.U.].

Poprawka 76

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 14 - ustęp 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/16/UE

Artykuł 8 ae - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. W terminie trzech miesięcy od powiadomienia przez właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej o decyzji dotyczącej stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład, powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej o stawce podatkowej mającej zastosowanie do celów ustalania zobowiązania podatkowego stałego zakładu lub stałych zakładów znajdujących się na jego terytorium. 2. W terminie dwóch miesięcy od powiadomienia przez właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej o decyzji dotyczącej stosowania reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład lub jednostka zależna, powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej o stawce podatkowej mającej zastosowanie do celów ustalania zobowiązania podatkowego stałych zakładów lub jednostek zależnych znajdujących się na jego terytorium.

Poprawka 77

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 14 - ustęp 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/16/UE

Artykuł 8 ae - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
3. Właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej przekazuje w drodze automatycznej wymiany informacji informacje określone w ust. 2 niniejszego artykułu właściwemu organowi lub właściwym organom państwa członkowskiego lub państw członkowskich, w których znajduje się stały zakład lub znajdują się stałe zakłady, zgodnie z praktycznymi ustaleniami przyjętymi na podstawie art. 21. 3. Właściwy organ państwa członkowskiego siedziby głównej przekazuje w drodze automatycznej wymiany informacji informacje określone w ust. 2 niniejszego artykułu właściwym organom państw członkowskich, w których znajdują się stałe zakłady lub jednostki zależne, zgodnie z praktycznymi ustaleniami przyjętymi na podstawie art. 21.

Poprawka 78

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 14 - ustęp 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/16/UE

Artykuł 8ae - ustęp 4 - podpunkt (iii)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
(iii) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do właściwego stałego zakładu lub właściwych stałych zakładów; (iii) projekt decyzji o wymiarze podatku w odniesieniu do właściwych stałych zakładów i jednostek zależnych;

Poprawka 79

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 14 - ustęp 1 - punkt 2

Dyrektywa 2011/16/UE

Artykuł 8 ae - ustęp 6

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
6. W przypadku gdy organ podatkowy państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład lub znajdują się stałe zakłady, po odrzuceniu projektu decyzji o wymiarze podatku wydanejprzez państwo członkowskie siedziby głównej dokonuje przeglądu projektu decyzji o wymiarze podatku w związku z przypisaniem zysków stałemu zakładowi zgodnie z przepisami określonymi w mającej zastosowanie dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między państwem członkowskim działalności a państwem członkowskim siedziby głównej, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się stały zakład lub znajdują się stałe zakłady, przekazuje taką zmienioną decyzję o wymiarze podatku właściwemu organowi państwa członkowskiego siedziby głównej w terminie jednego miesiąca od jej wydania, aby organ ten dokonał ponownego obliczenia podlegającego opodatkowaniu wyniku stałego zakładu, wydał zmienioną decyzje o wymiarze podatku i pobrał podatek. 6. W przypadku gdy organ podatkowy państwa członkowskiego, w którym znajdują się stałe zakłady lub jednostki zależne, po odrzuceniu projektu decyzji o wymiarze podatku wydanej przez państwo członkowskie siedziby głównej dokonuje przeglądu projektu decyzji o wymiarze podatku w związku z przypisaniem zysków stałemu zakładowi lub jednostce zależnej zgodnie z przepisami określonymi w mającej zastosowanie dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między państwem członkowskim działalności a państwem członkowskim siedziby głównej, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajdują się stałe zakłady lub jednostki zależne, przekazuje taką zmienioną decyzję o wymiarze podatku właściwemu organowi państwa członkowskiego siedziby głównej w terminie jednego miesiąca od jej wydania, aby organ ten dokonał ponownego obliczenia podlegającego opodatkowaniu wyniku stałego zakładu lub jednostki zależnej, wydał zmienioną decyzje o wymiarze podatku i pobrał podatek.

Poprawka 80

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 17 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Komisja informuje Parlament Europejski o przyjęciu aktów delegowanych, o wszelkich sprzeciwach wobec nich oraz o odwołaniu przekazanych uprawnień przez Radę. Komisja informuje Parlament Europejski o przyjęciu aktów delegowanych i wykonawczych, o wszelkich sprzeciwach wobec nich oraz o odwołaniu przekazanych uprawnień przez Radę.

Poprawka 81

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 18 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Informacje, w tym dane osobowe, przetwarzane zgodnie z niniejszą dyrektywą są przechowywane tylko tak długo, jak jest to konieczne do osiągnięcia celów niniejszej dyrektywy, w szczególności w celu weryfikacji wymogów kwalifiko- walności lub ustalania zobowiązania podatkowego podatników, zgodnie z krajowymi przepisami poszczególnych administratorów danych dotyczącymi przedawnienia, ale w żadnym wypadku nie dłużej niż przez dziesięć lat. 2. Informacje, w tym dane osobowe, przetwarzane zgodnie z niniejszą dyrektywą są przechowywane tylko tak długo, jak jest to absolutnie konieczne do osiągnięcia celów niniejszej dyrektywy ("okres przechowywania"), w szczególności w celu weryfikacji wymogów kwalifikowalności lub ustalania zobowiązania podatkowego podatników, zgodnie z krajowymi przepisami poszczególnych administratorów danych dotyczącymi przedawnienia. Okres przechowywania rozpoczyna się, gdy dane osobowe są przetwarzane do celów niniejszej dyrektywy po raz pierwszy, i w żadnym wypadku nie przekracza siedmiu lat.

Poprawka 82

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 19 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
1. Pięć lat od rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy Komisja analizuje i ocenia jej funkcjonowanie oraz składa sprawozdanie w tej sprawie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Do sprawozdania dołącza się, w stosownych przypadkach, wniosek dotyczący zmiany niniejszej dyrektywy. 1. Pięć lat od rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy Komisja analizuje i ocenia jej funkcjonowanie oraz składa sprawozdanie w tej sprawie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W sprawozdaniu Komisja bada między innymi, czy reguły opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej powinny być stosowane również do co najmniej jednej jednostki zależnej MŚP. Do sprawozdania dołącza się, w stosownych przypadkach, wniosek dotyczący zmiany niniejszej dyrektywy.

Poprawka 83

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 19 - ustęp 1 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
W sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu., ocenia się również ewentualne rozszerzenie zakresu stosowania niniejszej dyrektywy, w szczególności na inne przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 3 ust. 5 i 6 dyrektywy 2013/34/UE, adekwatność wymogów kwalifikowalności określonych w art. 4 niniejszej dyrektywy w świetle przestrzegania przez MŚP reguł opodatkowania państwa członkowskiego siedziby głównej, a w szczególności stosowność wymogu związanego z łącznym obrotem stałych zakładów lub jednostek zależnych. W sprawozdaniu ocenia się również stosowność kryteriów określonych w art. 10 niniejszej dyrektywy, a mianowicie wyłączenie MŚP mających więcej niż dwie jednostki zależne, oraz adekwatność wyłączenia działalności żeglugowej określonego w art. 5 niniejszej dyrektywy. Ponadto w sprawozdaniu ocenia się, czy i jak można usprawnić procedury określone w niniejszej dyrektywie, aby zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów, oraz czy można wyciągnąć wnioski ze stosowania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do ogólnego opodatkowania osób prawnych.

Poprawka 84

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 19 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji istotne informacje na potrzeby oceny dyrektywy, zgodnie z ust. 3, w tym zagregowane dane dotyczące liczby kwalifikujących się MŚP w porównaniu z MŚP, które zdecydowały się na skorzystanie z systemu, ich obrotów oraz kosztów przestrzegania przepisów w stosunku do obrotów; dane dotyczące liczby MŚP, które rozszerzyły działalność w wymiarze transgranicz- nym przez utworzenie stałego zakładu, oraz liczby MŚP, które już się nie kwalifikują z powodu utworzenia jednostki zależnej, lub kosztów przestrzegania przepisów ponoszonych przez MŚP, które stosują ten system. 2. Państwa członkowskie przekazują Komisji istotne informacje na potrzeby oceny dyrektywy, zgodnie z ust. 3, w tym zagregowane dane dotyczące liczby kwalifikujących się MŚP w porównaniu z MŚP, które zdecydowały się na skorzystanie z systemu, ich obrotów oraz kosztów przestrzegania przepisów w stosunku do obrotów; dane dotyczące liczby MŚP, które rozszerzyły działalność w wymiarze transgranicz- nym przez utworzenie stałego zakładu, oraz liczby MŚP, które już się nie kwalifikują z powodu utworzenia więcej niż dwóch jednostek zależnych, lub kosztów przestrzegania przepisów ponoszonych przez MŚP, które stosują ten system.

Poprawka 85

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 19 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
2a. Komisja ocenia potencjalne przeszkody prawne w stosowaniu niniejszej dyrektywy, np. brak wspólnej i zharmonizowanej definicji stałych zakładów i jednostek zależnych w Unii, z uwzględnieniem norm międzynarodowych.

Poprawka 86

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 20 - ustęp 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Państwa członkowskie przyjmują i publikują do dnia 31 grudnia 2025 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Państwa członkowskie przyjmują i publikują do dnia 31 grudnia 2024 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Poprawka 87

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 20 - ustęp 1 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję. Poprawka
Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2026 r. Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1326

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej system opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE (COM(2023)0528 - C9-0340/2023 - 2023/0320(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
Data aktu: 10/04/2024
Data ogłoszenia: 13/03/2025