united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii, Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (FLEGT) (COM(2023)0383 - C9-0035/2024 - 2023/0222R(NLE))

P9_TA(2024)0209
Dobrowolne partnerstwo między UE a Wybrzeżem Kości Słoniowej: egzekwowanie prawa i zarządzanie w dziedzinie leśnictwa oraz handel drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (rezolucja) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii, Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (FLEGT) (COM(2023)0383 - C9-0035/2024 - 2023/0222R(NLE))
(C/2025/1317)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 13 lipca 2023 r. dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (FLEGT) (COM(2023)0383),

- uwzględniając projekt decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (12247/2023),

- uwzględniając projekt Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (12902/2023),

- uwzględniając wniosek o wyrażenie zgody przedstawiony przez Radę na mocy art. 207 ust. 3 akapit pierwszy i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w powiązaniu z art. 218 ust. 6 akapit drugi lit. a) ppkt (v) oraz art. 218 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (C9-0035/2024),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej 1  (rozporządzenie FLEGT),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna 2  (unijne rozporządzenie w sprawie drewna),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019) 0640) oraz rezolucję Parlamentu w tej sprawie z dnia 15 stycznia 2020 r. 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 września 2020 r. w sprawie roli UE w ochronie i odtwarzaniu światowych lasów 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 października 2020 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie unijnych ram prawnych mających na celu zatrzymanie i odwrócenie globalnego wylesiania spowodowanego przez UE 5 ,

- uwzględniając porozumienie klimatyczne z Paryża oraz globalne ramy różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu w sprawie powstrzymania i odwrócenia procesu utraty zasobów przyrody,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (rozporządzenie UE w sprawie wylesiania) 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 10 kwietnia 2024 r. 7  w sprawie projektu decyzji Rady,

- uwzględniając art. 105 ust. 5 Regulaminu,

- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Handlu Międzynarodowego (A9-0137/2024),

A. mając na uwadze, że około 11 % powierzchni lądowej Wybrzeża Kości Słoniowej pokrywają lasy, a połowa z nich to lasy tropikalne; mając na uwadze, że powierzchnia lasów Wybrzeża Kości Słoniowej drastycznie się zmniejszyła, od 1960 r. - o 75 %, głównie z powodu ekspansji upraw komercyjnych, zwłaszcza kakao, ale również plantacji kauczuku, kawy, nerkowca i oleju palmowego; mając na uwadze, że utrata pokrywy leśnej w Wybrzeżu Kości Słoniowej zmniejszyła się ze średnio 275 000 ha rocznie w latach 1990-2000 do 71 600 ha rocznie w latach 2015-2021 i do 26 000 ha rocznie w latach 2019-2021;

B. mając na uwadze, że w 2019 r. wprowadzono nowy kodeks leśny w celu określenia zrównoważonej strategii w zakresie gospodarki leśnej; mając na uwadze, że nowy kodeks leśny nie wszedł jeszcze w życie, a organizacja sektora leśnego nadal bazuje na przepisach dekretu z 1994 r.;

C. mając na uwadze, że w ostatnich latach udział leśnictwa w gospodarce kraju zmniejszył się i według Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Leśnej stanowił w 2019 r. jedynie 1 % PKB; mając na uwadze, że sektor leśny jest nadal czwartym co do wielkości źródłem dochodów z eksportu i jednym z głównych pracodawców, ale jego przyszłość jest zagrożona ze względu na intensywne wylesianie i niezrównoważone praktyki w ostatnich dziesięcioleciach; mając na uwadze, że proces wdrażania umowy o dobrowolnym partnerstwie, w którym kładzie się nacisk na legalność i dobre zarządzanie, pomaga tworzyć trwałe miejsca pracy na obszarach wiejskich, chronić bioróżnorodność i pochłaniacze dwutlenku węgla, odbudowywać zasoby przyrodnicze oraz generować dochody dla mieszkańców Wybrzeża Kości Słoniowej dzięki stosowaniu praktyk w zakresie zrównoważonej gospodarki leśnej;

D. mając na uwadze, że w przeszłości głównym odbiorcą drewna z Wybrzeża Kości Słoniowej były kraje europejskie, chociaż dane ONZ Comtrade wskazują, że udział eksportu do Europy maleje, natomiast zwiększa się udział eksportu do Azji;

E. mając na uwadze, że Wybrzeże Kości Słoniowej jest drugą co do wielkości gospodarką Afryki Zachodniej po Nigerii i największym na świecie dostawcą kakao; mając na uwadze, że UE jest wiodącym nabywcą kakao z Wybrzeża Kości Słoniowej (trafia do niej 67 % eksportu kakao z Wybrzeża Kości Słoniowej);

F. mając na uwadze, że Wybrzeże Kości Słoniowej zwróciło się do UE z oficjalnym wnioskiem o udzielenie informacji na temat procesu FLEGT w styczniu 2010 r.; mając na uwadze, że negocjacje dwustronne w sprawie umowy o dobrowolnym partnerstwie rozpoczęły się w czerwcu 2013 r., a zakończyły w październiku 2022 r.;

G. mając na uwadze, że celem umowy o dobrowolnym partnerstwie jest zapewnienie, aby wszystkie dostawy drewna i produktów z drewna z Wybrzeża Kości Słoniowej przeznaczone na rynek UE spełniały wymogi iworyjskiego systemu zapewniania legalności drewna i tym samym kwalifikowały się do uzyskania zezwolenia FLEGT; mając na uwadze, że drewno na potrzeby krajowe i drewno przeznaczone na eksport na inne rynki również będzie musiało spełniać wymogi iworyjskiego systemu zapewniania legalności drewna i uzyskać certyfikat H-Legal;

H. mając na uwadze, że system zapewniania legalności drewna opiera się na definicji legalności, kontrolach łańcucha dostaw, weryfikacji zgodności, zezwoleniach FLEGT i niezależnym audycie;

I. mając na uwadze, że od 1 stycznia 2025 r. dostawy między innymi kakao i drewna z Wybrzeża Kości Słoniowej na rynki UE będą zależeć od spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu UE w sprawie wylesiania;

J. mając na uwadze, że umowa obejmuje pięć obowiązkowych produktów z drewna określonych w rozporządzeniu FLEGT (kłody, tarcicę, podkłady kolejowe, sklejkę i fornir) oraz szereg innych produktów z drewna;

K. mając na uwadze, że cel umów o dobrowolnym partnerstwie dotyczących egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz wynikające z nich oczekiwane korzyści wykraczają poza ułatwienie handlu legalnym drewnem, ponieważ mają również doprowadzić do systemowych zmian w gospodarce leśnej, egzekwowaniu prawa, przejrzystości i we włączaniu różnych zainteresowanych stron w proces decyzyjny w zakresie polityki,

1. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie negocjacji w sprawie umowy o dobrowolnym partnerstwie między UE a Wybrzeżem Kości Słoniowej i wzywa do jej szybkiej ratyfikacji przez obie strony, tak aby mogła wejść w życie w 2024 r.;

2. zdaje sobie sprawę z tego, że pełne wdrożenie umowy o dobrowolnym partnerstwie będzie długotrwałym procesem wymagającym przyjęcia całego zestawu przepisów oraz odpowiednich zdolności administracyjnych i wiedzy fachowej, by je wdrożyć i egzekwować; przypomina, że system zezwoleń FLEGT może zacząć funkcjonować dopiero po wykazaniu przez Wybrzeże Kości Słoniowej, że jego system zapewniania legalności drewna jest gotowy; w związku z tym wzywa do podjęcia środków, które mogą pomóc zmniejszyć uciążliwość procesów administracyjnych; wzywa obu partnerów do wskazania cyfrowych metod uproszczenia tego procesu, na przykład rozwiązań bez dokumentów papierowych takich jak e-certyfikaty;

3. podkreśla wysokie wskaźniki wylesiania w Republice Wybrzeżu Kości Słoniowej, które są związane w szczególności z produkcją kakao, oraz niewystarczającą kontrolę nielegalnego pozyskiwania drewna i handlu drewnem; uznaje zobowiązanie Republiki Wybrzeża Kości Słoniowej do zapewnienia pozyskiwania drewna zgodnie z prawem krajowym i do kontynuowania reform regulacyjnych w celu uzupełnienia i wzmocnienia ram prawnych, oraz przyjęcie ram monitorowania zgodności i przeprowadzania niezależnych ocen systemu;

4. podkreśla, że wdrażanie wymaga dalszych konsultacji i zaangażowania zainteresowanych stron, zarówno z sektora leśnego, jak i spoza niego, w szczególności społeczności lokalnych i ludności rdzennej; podkreśla ponadto, że na tym etapie należy również wziąć pod uwagę czynnik płci; przypomina w związku z tym o konieczności przestrzegania zasad uprzedniej, swobodnie wyrażonej i świadomej zgody, która powinna stanowić m.in. warunek zakupu lub użytkowania zwyczajowych gruntów leśnych, zgodnie z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi praw człowieka, a mianowicie konwencją Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 169 dotyczącą ludności tubylczej i plemiennej oraz normami określonymi w dobrowolnych wytycznych Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa w sprawie odpowiedzialnego zarządzania tytułami prawnymi do gruntów, łowisk i lasów; apeluje, aby Komisja i delegatura UE w Wybrzeżu Kości Słoniowej udzielały wystarczającego wsparcia w zakresie budowania zdolności oraz wsparcia logistycznego i technicznego w ramach obecnych i przyszłych instrumentów współpracy na rzecz rozwoju, tak aby Wybrzeże Kości Słoniowej było w stanie wywiązać się z zobowiązań dotyczących wdrożenia systemu zapewniania legalności drewna i powiązanych z tym środków; zaleca obu partnerom wykorzystanie w stosownych przypadkach możliwości cyfrowych, takich jak identyfikowalność i technologie blockchain, które mogą ułatwić wdrożenie i egzekwowanie umowy o dobrowolnym partnerstwie;

5. przypomina, że zrównoważone i sprzyjające włączeniu społecznemu gospodarka leśna i zarządzanie lasami są niezbędne do osiągnięcia celów określonych w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i porozumieniu paryskim;

6. pochwala działania, które Wybrzeże Kości Słoniowej podjęło ostatnio, by odwrócić tendencję do wylesiania, w tym: przyjęcie w 2017 r. krajowej strategii na rzecz redukcji emisji spowodowanych wylesianiem i degradacją lasów w krajach rozwijających się (REDD+), w tym strategicznej opcji "zerowego wylesiania w rolnictwie"; podpisanie wspólnych ram działania inicjatywy na rzecz kakao i lasów; przyjęcie polityki ochrony, rekultywacji i ekspansji lasów oraz ogłoszenie nowego kodeksu leśnego 23 lipca 2019 r.;

7. podkreśla potrzebę zaangażowania zainteresowanych stron we wdrażanie umowy o dobrowolnym partnerstwie zgodnie z zasadą niedyskryminacji wymagającą, aby angażować zainteresowane strony zarówno w sektorze leśnym, jak i poza nim, oraz zapewniającą uwzględnianie aspektu płci;

8. uznaje unijne rozporządzenie w sprawie wylesiania, które weszło już w życie i które powinno uzupełniać egzekwowanie prawa, zarządzanie i handel w dziedzinie leśnictwa i inne inicjatywy mające na celu przeciwdziałanie nielegalnemu wylesianiu; wzywa partnerów do niepowielania tych środków i do usprawnienia działań, aby zmaksymalizować korzyści dla przedsiębiorstw, obywateli i środowiska; podkreśla, że niezbędne są odpowiednie mechanizmy wsparcia we wdrażaniu rozporządzenia, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i drobnych producentów rolnych;

9. podkreśla, że sukces egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa zależy również od zwalczania oszustw, przestępczości zorganizowanej i korupcji w całym łańcuchu dostaw drewna; wzywa rząd Wybrzeże Kości Słoniowej, aby działał na rzecz powstrzymania powszechnej korupcji i zajął się innymi czynnikami napędzającymi nielegalne pozyskiwanie drewna i degradację lasów, ze szczególnym uwzględnieniem organów celnych, we współpracy z innymi organami, które będą odgrywały decydującą rolę we wdrażaniu i egzekwowaniu umowy o dobrowolnym partnerstwie; podkreśla znaczenie ochrony praw człowieka, zwłaszcza praw pracowniczych, przy pozyskiwaniu towarów i produktów przeznaczonych na rynek UE; w tym kontekście wzywa lokalne władze do objęcia szczególną ochroną dzieci;

10. wzywa Komisję do zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na partnerstwo na rzecz lasów z Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej w ramach procesu przeglądu programowania dwustronnego programu UE na lata 2025-2027 w celu wsparcia wdrażania umowy o dobrowolnym partnerstwie oraz do uzupełnienia go o niezbędne wsparcie techniczne, aby ułatwić wysiłki i zaangażowanie polityczne tego państwa oraz osiągnięcie celów obu stron umowy; wzywa Komisję również do okresowego składania sprawozdań z postępów w realizacji planu działań UE na rzecz egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa.

11. pochwala zobowiązanie się przez Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Leśnej do działań na rzecz skutecznego włączenia kobiet do zarządzania zasobami leśnymi kraju; podkreśla ponadto znaczenie udziału kobiet i osób należących do innych grup szczególnie wrażliwych w gospodarce leśnej w przyszłych negocjacjach w sprawie umowy o dobrowolnym partnerstwie; wzywa do sporządzania analizy dotyczącej płci przy okazji wszystkich działań i projektów związanych z wdrażaniem umowy o dobrowolnym partnerstwie dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa; wzywa inne organy publiczne Wybrzeża Kości Słoniowej do przyjęcia strategii dotyczących płci w gospodarce leśnej;

12. wzywa do wzmocnienia roli i udziału sektora prywatnego we wdrażaniu umowy o dobrowolnym partnerstwie oraz do wspierania operatorów, w szczególności MŚP, w budowaniu zdolności w celu zapewnienia większej jasności, zrozumienia i zgodności z wymogami umowy o dobrowolnym partnerstwie;

13. uznaje, że dzięki negocjacjom w sprawie umowy o dobrowolnym partnerstwie sektory mogą określić wspólne cele i priorytety w zakresie pracy na rzecz zrównoważonej gospodarki leśnej, a społeczności mogą mieć dużą szansę na udział w zarządzaniu lasami na szczeblu lokalnym, społecznościowym i regionalnym, na szczeblu organizacji pracowniczych, a nawet na poziomie krajowym czy federalnym;

14. podkreśla, jak ważne dla gospodarki Wybrzeża Kości Słoniowej są miejsca pracy w sektorze leśnym i zatrudnienie na obszarach wiejskich, i że należy to uwzględnić przy wdrażaniu umowy o dobrowolnym partnerstwie; w związku z tym uważa, że Komisja i władze Wybrzeża Kości Słoniowej powinny przeprowadzić wyczerpującą ocenę wpływu dobrowolnej umowy o partnerstwie na pracowników i drobnych producentów z tego sektora, na których może mieć wpływ zwiększona kontrola pozyskiwania drewna; zwraca się do Komisji o promowanie i wspieranie programów przekwalifikowywania tych pracowników i producentów, by mogli pracować w innych sektorach działalności;

15. podkreśla znaczenie zrównoważonej produkcji kakao w Wybrzeżu Kości Słoniowej; pochwala inicjatywy takie jak Sojusz zrównoważonej produkcji kakao, tj. ambitny plan działania zatwierdzony wspólnie przez UE, Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghanę i sektor kakao w celu poprawy gospodarczego, społecznego i środowiskowego zrównoważenia produkcji i handlu kakao;

16. podkreśla, że trzeba zająć się podstawowymi przyczynami wylesiania w Wybrzeżu Kości Słoniowej; w związku z tym przypomina, że Wybrzeże Kości Słoniowej jest największym na świecie producentem kakao, a około 40 % tej produkcji jest przeznaczone dla UE; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że otrzymuje ono jedynie od 5 % do 7 % zysku generowanego przez ten sektor na całym świecie, w związku z czym chociaż sektor ten zapewnia dochód jednej piątej ludności Wybrzeża Kości Słoniowej, rolnicy zazwyczaj nie mogą utrzymać się ze swojej pracy i produkcji; zauważa ponadto, że według szacunków 54,9 % producentów kakao z Wybrzeża Kości Słoniowej i ich rodzin żyje obecnie poniżej granicy ubóstwa; przypomina, że najlepszym sposobem, aby zapewnić zrównoważony charakter produkcji kakao, jest dopilnowanie, by przedsiębiorstwa płaciły za kakao sprawiedliwą cenę, a rolnicy otrzymywali odpowiednie wynagrodzenie, oraz wyeliminowanie pracy dzieci przy produkcji kakao;

17. podkreśla znaczenie użytkowania gruntów w gospodarce leśnej oraz potrzebę opracowania strategicznej wizji gospodarki leśnej powiązanej z kwestiami bioróżnorodności i zmiany klimatu; apeluje, aby rząd Wybrzeża Kości Słoniowej zapewnił ścisłą koordynację między istniejącymi inicjatywami w sektorze leśnym, takimi jak REDD+, umowa o dobrowolnym partnerstwie w sprawie FLEGT i wkłady ustalone na szczeblu krajowym zgodnie z porozumieniem paryskim i celami krajowymi w ramach porozumienia z Kunmingu/Montrealu w sprawie różnorodności biologicznej;

18. wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych do aktywnego wspierania Wybrzeża Kości Słoniowej zgodnie z art. 30 rozporządzenia UE w sprawie wylesiania; podkreśla, że współpraca musi umożliwiać pełne uczestnictwo wszystkich zainteresowanych stron, w tym drobnych producentów rolnych, i powinna obejmować pomoc w zakresie innych istotnych i przyszłych aktów ustawodawczych UE, takich jak dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i rozporządzenie w sprawie pracy przymusowej;

19. uznaje, że umowa o dobrowolnym partnerstwie z Wybrzeżem Kości Słoniowej i z innymi krajami dowodzi, że umowy handlowe mogą funkcjonować bez groźby nałożenia sankcji, ponieważ można w nich przewidzieć różne środki kontroli i współpracy;

20. podkreśla, że dobrowolne umowy o partnerstwie stanowią ważne ramy prawne dla UE i jej państw partnerskich, możliwe dzięki dobrej współpracy z zainteresowanymi państwami i ich zaangażowaniu; podkreśla w związku z tym, że należy promować nowe umowy o dobrowolnym partnerstwie z innymi partnerami;

21. zwraca się do Komisji, by regularnie składała Parlamentowi sprawozdania z wdrażania umowy, w tym na temat prac wspólnego komitetu ds. wdrażania umowy;

22. apeluje, aby państwa członkowskie UE wdrożyły unijne rozporządzenie w sprawie drewna i w pełni go przestrzegały i aby stosowały się do wymogów rozporządzenia UE w sprawie wylesiania,

23. podkreśla, że na całym świecie państwa, które mają regulowane rynki importu legalnego drewna lub dążą do ich posiadania, odniosłyby korzyści z współpracy oraz - o ile to możliwe - wzajemnego uznawania swoich zasad i systemów, takich jak unijny system zezwoleń FLEGT i umowy o dobrowolnym partnerstwie; podkreśla, że normy międzynarodowe byłyby skuteczniejsze i sprzyjałyby długotrwałemu bezpieczeństwu prawnemu przedsiębiorstw i konsumentów;

24. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich, jak również rządowi i parlamentowi Republiki Wybrzeża Kości Słoniowej.

1 Dz.U. L 347 z 30.12.2005, s. 1.
2 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23.
3 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
4 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 10.
5 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 175.
6 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 206.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0208.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1317

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii, Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Republiką Wybrzeża Kości Słoniowej dotyczącej egzekwowania prawa i zarządzania w dziedzinie leśnictwa oraz handlu drewnem i produktami z drewna z Unią Europejską (FLEGT) (COM(2023)0383 - C9-0035/2024 - 2023/0222R(NLE))
Data aktu: 10/04/2024
Data ogłoszenia: 13/03/2025