Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: SAIC Motor Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), Nanjing Automobile (Group) Corporation (Nanjing, Chiny), SAIC Maxus Automotive Co. Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC Volkswagen Automotive Co. Ltd (Shanghai), SAIC General Motors Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC GM Wuling Automobile Co. Ltd (Liuzhou, Chiny) (przedstawiciele: B. Servais i V. Crochet, adwokaci)
Strona pozwana: Komisji Europejska
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1 w całości w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżących; oraz
- obciążenie Komisji oraz wszelkich interwenientów popierających żądania Komisji, którzy mogą zostać dopuszczeni do udziału w sprawie kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnoszą sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że decyzja Komisji o przypisaniu korzyści wynikających z programów subsydiowania otrzymanych przez niektóre podmioty należące do grupy SAIC obrotom grupy pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym stanowi jedynie oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 7 i 28 rozporządzenia podstawowego oraz obowiązek uzasadnienia.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja Komisji o przekazaniu grupie SAIC ogółu korzyści uzyskanych przez Volkswagen Finance (China) Co. Ltd. i SAIC-General Motors Acceptance Corporation Automotive Finance Co. Ltd. stanowi oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 1 ust. 1, art. 5, art. 7 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 i 5 rozporządzenia podstawowego.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja Komisji o pominięciu w całości informacji dostarczonych przez trzech dostawców akumulatorów zintegrowanych pionowo przy obliczaniu kwoty korzyści w ramach programu subsydiowania w odniesieniu do dostaw akumulatorów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia stanowi oczywisty błąd w ocenie i narusza art. 1 ust. 1, art. 3, art. 5 i art. 28 rozporządzenia podstawowego, obowiązek uzasadnienia oraz zasadę dobrej administracji wyrażoną w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że decyzja Komisji o obliczeniu korzyści wynikających z pomocy w ramach programów subsydiowania i "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" na podstawie kwot otrzymanych przed opodatkowaniem bez dokonania odpowiednich dostosowań w odniesieniu do pobranego podatku narusza art. 3 i 5 rozporządzenia podstawowego.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych względem subsydiów przyznanych przed okresem objętym dochodzeniem w ramach programu subsydiowania "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" stanowi oczywisty błąd w ocenie z pominięciem dowodów zawartych w aktach i narusza art. 3, 5 i 15 ust. 1 rozporządzenia podstawowego.
6. Zarzut szósty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania dywidend w ramach programu subsydiowania stanowi oczywisty błąd w ocenie przy dokonywaniu wykładni ustawy w sprawie podatku dochodowego od przedsiębiorstw Chińskiej Republiki Ludowej poprzez uznanie, że program ten jest szczególny w rozumieniu art. 4 rozporządzenia podstawowego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1247 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-25/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |