Sprawa T-25/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja
(Sprawa T-25/25)

(C/2025/1247)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: SAIC Motor Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), Nanjing Automobile (Group) Corporation (Nanjing, Chiny), SAIC Maxus Automotive Co. Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC Volkswagen Automotive Co. Ltd (Shanghai), SAIC General Motors Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC GM Wuling Automobile Co. Ltd (Liuzhou, Chiny) (przedstawiciele: B. Servais i V. Crochet, adwokaci)

Strona pozwana: Komisji Europejska

Żądania

Skarżący wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1  w całości w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżących; oraz

- obciążenie Komisji oraz wszelkich interwenientów popierających żądania Komisji, którzy mogą zostać dopuszczeni do udziału w sprawie kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnoszą sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że decyzja Komisji o przypisaniu korzyści wynikających z programów subsydiowania otrzymanych przez niektóre podmioty należące do grupy SAIC obrotom grupy pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym stanowi jedynie oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 7 i 28 rozporządzenia podstawowego oraz obowiązek uzasadnienia.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja Komisji o przekazaniu grupie SAIC ogółu korzyści uzyskanych przez Volkswagen Finance (China) Co. Ltd. i SAIC-General Motors Acceptance Corporation Automotive Finance Co. Ltd. stanowi oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 1 ust. 1, art. 5, art. 7 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 i 5 rozporządzenia podstawowego.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja Komisji o pominięciu w całości informacji dostarczonych przez trzech dostawców akumulatorów zintegrowanych pionowo przy obliczaniu kwoty korzyści w ramach programu subsydiowania w odniesieniu do dostaw akumulatorów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia stanowi oczywisty błąd w ocenie i narusza art. 1 ust. 1, art. 3, art. 5 i art. 28 rozporządzenia podstawowego, obowiązek uzasadnienia oraz zasadę dobrej administracji wyrażoną w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że decyzja Komisji o obliczeniu korzyści wynikających z pomocy w ramach programów subsydiowania i "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" na podstawie kwot otrzymanych przed opodatkowaniem bez dokonania odpowiednich dostosowań w odniesieniu do pobranego podatku narusza art. 3 i 5 rozporządzenia podstawowego.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych względem subsydiów przyznanych przed okresem objętym dochodzeniem w ramach programu subsydiowania "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" stanowi oczywisty błąd w ocenie z pominięciem dowodów zawartych w aktach i narusza art. 3, 5 i 15 ust. 1 rozporządzenia podstawowego.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania dywidend w ramach programu subsydiowania stanowi oczywisty błąd w ocenie przy dokonywaniu wykładni ustawy w sprawie podatku dochodowego od przedsiębiorstw Chińskiej Republiki Ludowej poprzez uznanie, że program ten jest szczególny w rozumieniu art. 4 rozporządzenia podstawowego.

1 Dz.U. 2024/2754, 29.10.2024.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1247

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-25/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025