Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Deutsche Bank AG (Frankfurt nad Menem, Niemcy) (przedstawiciele: H. Berger, M. Weber i D. Schoo, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Żądania:
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w dniu 25 października 2024 r. w przedmiocie ponownego przyjęcia decyzji dotyczącej obliczenia składek ex-ante za 2021 r. na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji wskazanych w załączniku I (nowa decyzja) (SRB/ES/2024/20) wraz z załącznikami, w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja wraz z załącznikami I, II i III dotyczy składki skarżącej;
- obciążenie SRB kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Niniejsza skarga opiera się na pięciu zarzutach.
1. Zarzut pierwszy: Artykuł 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 1 i załącznik I do tego rozporządzenia, krok 2, naruszają prawo wyższej rangi, ponieważ Komisja przekroczyła przyznane jej uprawnienia, normy, o których mowa naruszają obowiązek pełnego uwzględnienia okoliczności faktycznych i art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 2 , opierają się na oczywistych błędach w ocenie i naruszają zasady orzecznictwa określonego w wyroku Meroni 3 .
2. Zarzut drugi: Artykuł 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 4 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 5 naruszają mające zastosowanie prawo pierwotne, ponieważ art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie zawiera uzasadnienia wymaganego w art. 291 ust. 2 TFUE, a art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 przekracza granice określone w art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 w związku z art. 291 TFUE.
3. Zarzut trzeci: Artykuł 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest objęty uprawnieniem do harmonizacji rynku wewnętrznego na mocy art. 114 TFUE, ponieważ kwota składki ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest oddzielona od ryzyka, na jakie narażony jest jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w związku z określeniem i ciągłą korektą ostatecznego poziomu docelowego o depozyty gwarantowane; jednocześnie art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 narusza zasadę proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 TUE i art. 52 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
4. Zarzut czwarty: Decyzja narusza obowiązek uzasadnienia przewidziany w art. 296 akapit drugi TFUE i w art. 41 ust. 1 i ust. 2 lit. c) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ponieważ zawiera braki w uzasadnieniu.
5. Zarzut piąty: Decyzja narusza art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, ponieważ roczny poziom docelowy ustalono na poziomie ponad 12,5 % szacowanego poziomu docelowego jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
6. Zarzut szósty: Decyzja narusza prawo wyższej rangi z powodu oczywistych błędów w ocenie przy określaniu wskaźników ryzyka elementu ryzyka IV.
7. Zarzut siódmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv), i lit. b) ppkt (ii) oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ przy określaniu wskaźników ryzyka zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. d), ust. 5 lit. a) i ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 pozwana nie dokonała transpozycji wymogów określonych w art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv) i lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63.
8. Zarzut ósmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ pozwana nie zastosowała wskaźnika ryzyka "fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne posiadane przez instytucję, które przekraczają minimalne wymogi w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych".
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1244 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-8/25: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2025 r. - Deutsche Bank/SRB |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |