Sprawa T-8/25: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2025 r. - Deutsche Bank/SRB

Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2025 r. - Deutsche Bank/SRB
(Sprawa T-8/25)

(C/2025/1244)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Deutsche Bank AG (Frankfurt nad Menem, Niemcy) (przedstawiciele: H. Berger, M. Weber i D. Schoo, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Żądania:

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w dniu 25 października 2024 r. w przedmiocie ponownego przyjęcia decyzji dotyczącej obliczenia składek ex-ante za 2021 r. na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji wskazanych w załączniku I (nowa decyzja) (SRB/ES/2024/20) wraz z załącznikami, w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja wraz z załącznikami I, II i III dotyczy składki skarżącej;

- obciążenie SRB kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Niniejsza skarga opiera się na pięciu zarzutach.

1. Zarzut pierwszy: Artykuł 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 1  i załącznik I do tego rozporządzenia, krok 2, naruszają prawo wyższej rangi, ponieważ Komisja przekroczyła przyznane jej uprawnienia, normy, o których mowa naruszają obowiązek pełnego uwzględnienia okoliczności faktycznych i art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 2 , opierają się na oczywistych błędach w ocenie i naruszają zasady orzecznictwa określonego w wyroku Meroni 3 .

2. Zarzut drugi: Artykuł 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 4  i art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 5  naruszają mające zastosowanie prawo pierwotne, ponieważ art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie zawiera uzasadnienia wymaganego w art. 291 ust. 2 TFUE, a art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 przekracza granice określone w art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 w związku z art. 291 TFUE.

3. Zarzut trzeci: Artykuł 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest objęty uprawnieniem do harmonizacji rynku wewnętrznego na mocy art. 114 TFUE, ponieważ kwota składki ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest oddzielona od ryzyka, na jakie narażony jest jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w związku z określeniem i ciągłą korektą ostatecznego poziomu docelowego o depozyty gwarantowane; jednocześnie art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 narusza zasadę proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 TUE i art. 52 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

4. Zarzut czwarty: Decyzja narusza obowiązek uzasadnienia przewidziany w art. 296 akapit drugi TFUE i w art. 41 ust. 1 i ust. 2 lit. c) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ponieważ zawiera braki w uzasadnieniu.

5. Zarzut piąty: Decyzja narusza art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, ponieważ roczny poziom docelowy ustalono na poziomie ponad 12,5 % szacowanego poziomu docelowego jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

6. Zarzut szósty: Decyzja narusza prawo wyższej rangi z powodu oczywistych błędów w ocenie przy określaniu wskaźników ryzyka elementu ryzyka IV.

7. Zarzut siódmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv), i lit. b) ppkt (ii) oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ przy określaniu wskaźników ryzyka zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. d), ust. 5 lit. a) i ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 pozwana nie dokonała transpozycji wymogów określonych w art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv) i lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63.

8. Zarzut ósmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ pozwana nie zastosowała wskaźnika ryzyka "fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne posiadane przez instytucję, które przekraczają minimalne wymogi w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych".

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 11, s. 44).
2 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.
3 Wyrok z dnia 13 czerwca 1958 r., Meroni/Wysoka Władza, 10/56, EU:C:1958:8.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014 L 225, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2015/81 z dnia 19 grudnia 2014 r. określające jednolite warunki stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 15, s. 1).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1244

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-8/25: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2025 r. - Deutsche Bank/SRB
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025