united kingdom
ukraine

Sprawa C-839/24, Casamance: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland (Sprawa C-839/24, Casamance 1 )

Język postępowania: niemiecki

(C/2025/1219)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Verwaltungsgerichts Berlin

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: ZP

Druga strona postępowania: Bundesrepublik Deutschland

Pytania prejudycjalne

1) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE 2  w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej należy dokonywać w ten sposób, że dla uznania danego państwa za bezpieczny kraj pochodzenia musi istnieć bezpieczeństwo dla wszystkich grup ludności lub grup osób w całym kraju,

a) w związku a czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy jedynie członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób, a nie osoby nienależące do tej grupy ludności lub grupy osób, muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (dyrektywy 2011/95/UE 3 ), stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego oraz

b) w związku z czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób muszą obawiać się prześladowań, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego, jedynie w wymiarze regionalnym?

2) W razie udzielenia w całości lub w części odpowiedzi twierdzącej na pytanie gdy na pytanie 1:

a) Co należy rozumieć pod pojęciem takiej "grupy ludności" lub "takiej grupy osób", kiedy ona występuje i czy obejmuje ona również regionalne lub lokalne grupy ludności lub grupy osób oraz te z niewielką liczbą członków?

b) Kiedy członkowie takiej "grupy ludności" lub takiej "grupy osób" muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy 2011/98/EU, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego (pytanie o stopień prawdopodobieństwa związany z grupą tudzież o wymaganą względną lub bezwzględną liczbę odpowiednich wydarzeń odnoszącą się do grupy)?

3) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1: Jak inaczej należy rozumieć sformułowanie "co do zasady i konsekwentnie" zawarte w załączniku I do dyrektywy 2013/32/UE?

4) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy 2013/32/UE należy dokonywać w ten sposób, że właściwe organy krajowe państwa członkowskiego dysponują swobodą oceny i uznania w zakresie uznawania danego państwa jako bezpiecznego kraju pochodzenia, która podlega jedynie ograniczonej kontroli sądowej?

5) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 4:

a) Do czego odnosi się kontrola sądowa?

b) Czy stanowi to błąd w ocenie, jeżeli z powodu braku odpowiedniej argumentacji nie jest jasne, dlaczego odstępuje się od uzasadnionej oceny lub orzecznictwa sądów wyższej instancji jednego lub kilku innych państw członkowskich w przedmiocie tego samego kraju pochodzenia?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (przekształcenie) (Dz.U. 2013, L 180, s. 60).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (przekształcenie) (Dz.U. 2011, L 337, s. 9).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1219

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-839/24, Casamance: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025