Sprawa C-839/24, Casamance: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland (Sprawa C-839/24, Casamance 1 )

Język postępowania: niemiecki

(C/2025/1219)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Verwaltungsgerichts Berlin

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: ZP

Druga strona postępowania: Bundesrepublik Deutschland

Pytania prejudycjalne

1) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE 2  w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej należy dokonywać w ten sposób, że dla uznania danego państwa za bezpieczny kraj pochodzenia musi istnieć bezpieczeństwo dla wszystkich grup ludności lub grup osób w całym kraju,

a) w związku a czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy jedynie członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób, a nie osoby nienależące do tej grupy ludności lub grupy osób, muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (dyrektywy 2011/95/UE 3 ), stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego oraz

b) w związku z czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób muszą obawiać się prześladowań, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego, jedynie w wymiarze regionalnym?

2) W razie udzielenia w całości lub w części odpowiedzi twierdzącej na pytanie gdy na pytanie 1:

a) Co należy rozumieć pod pojęciem takiej "grupy ludności" lub "takiej grupy osób", kiedy ona występuje i czy obejmuje ona również regionalne lub lokalne grupy ludności lub grupy osób oraz te z niewielką liczbą członków?

b) Kiedy członkowie takiej "grupy ludności" lub takiej "grupy osób" muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy 2011/98/EU, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego (pytanie o stopień prawdopodobieństwa związany z grupą tudzież o wymaganą względną lub bezwzględną liczbę odpowiednich wydarzeń odnoszącą się do grupy)?

3) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1: Jak inaczej należy rozumieć sformułowanie "co do zasady i konsekwentnie" zawarte w załączniku I do dyrektywy 2013/32/UE?

4) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy 2013/32/UE należy dokonywać w ten sposób, że właściwe organy krajowe państwa członkowskiego dysponują swobodą oceny i uznania w zakresie uznawania danego państwa jako bezpiecznego kraju pochodzenia, która podlega jedynie ograniczonej kontroli sądowej?

5) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 4:

a) Do czego odnosi się kontrola sądowa?

b) Czy stanowi to błąd w ocenie, jeżeli z powodu braku odpowiedniej argumentacji nie jest jasne, dlaczego odstępuje się od uzasadnionej oceny lub orzecznictwa sądów wyższej instancji jednego lub kilku innych państw członkowskich w przedmiocie tego samego kraju pochodzenia?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (przekształcenie) (Dz.U. 2013, L 180, s. 60).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (przekształcenie) (Dz.U. 2011, L 337, s. 9).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1219

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-839/24, Casamance: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025