united kingdom
ukraine

Sprawa C-821/24, A1 Bulgaria: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 28 listopada 2024 r. - A1 Bulgaria EAD

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 28 listopada 2024 r. - "A1 Bułgaria" EAD
(Sprawa C-821/24, A1 Bulgaria)
(C/2025/1082)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sofijski rajonen syd

Strony w postępowaniu głównym

Wnioskodawca w postępowaniu głównym: "A1 Bulgaria" EAD

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 3 ust. 3 oraz pkt 1 lit. j) załącznika "Warunki określone w art. 3 ust. 3" do dyrektywy 93/13 1  należy interpretować w ten sposób, że dopuszczają one uregulowanie zezwalające sprzedawcy lub dostawcy na jednostronną zmianę warunków umowy w przypadkach, gdy przewidziano warunek, w tym w mających zastosowanie ogólnych warunkach, dotyczący indeksacji uzgodnionej z konsumentem ceny usług, uzależniony od ogłoszonego przez organ państwowy średniorocznego wskaźnika cen konsumpcyjnych za poprzedni rok, jeżeli przewidzianą indeksację określono wyłącznie w ramach rosnącej progresji?

2) Czy pojęcie "warunków umownych", o którym mowa w art. 2 lit. a) dyrektywy 93/13, należy interpretować w ten sposób, że stanowią one odrębny tekst w umowie, czy też należy je rozumieć jako odnoszące się do całościowych skutków prawnych części tekstu umowy, nawet jeśli nie znajdują się one w tej samej odrębnej części dokumentu?

3) Czy w ramach oceny nieuczciwego charakteru należy dokonywać oceny indywidualnej każdego z uzgodnionych warunków w odniesieniu do skutków niewykonania umowy, czy też ich kumulatywny skutek, w tym w pakiecie usług, należy interpretować całościowo jako warunek, który należy oceniać w świetle wspomnianych w załączniku "[w]arunków określonych w art. 3 ust. 3" lit. e) dyrektywy 93/13 jako warunek nakładający "na konsumenta obowiązek wniesienia rażąco wysokiego odszkodowania w razie niewykonania przez niego zobowiązań", odpowiednio, czy w przypadku stwierdzenia nieuczciwego charakteru niektórych z tych warunków, należy je wykluczyć w całości?

4) Czy art. 4 dyrektywy 93/13 należy interpretować w ten sposób, że dopuszcza on uregulowanie, na mocy którego przyznano sprzedawcy lub dostawcy prawo do określania stosunkowo warunków dotyczących kary umownej, proporcjonalnie do standardowej kwoty (bez uzgodnionych rabatów, w tym również w odniesieniu do zwrotu części kwoty rabatów od zobowiązań abonamentowych i cen rynkowych urządzeń końcowych zakupionych lub przyznanych w ramach leasingu/sprzedaży ratalnej), odpowiednio, czy art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13 należy interpretować w ten sposób, że dopuszcza on uregulowanie, na mocy którego nieuczciwy może okazać się warunek dotyczący odpowiedzialności za niewykonanie umowy, przewidujący zapłatę przez konsumenta kar umownych i opłat w oczywiście nieproporcjonalnej wysokości w stosunku do usługi świadczonej tytułem świadczenia wzajemnego, oraz warunek, na mocy którego odpowiedzialność z tytułu niewykonania umowy powstaje (automatycznie i bez wezwania, wraz z odpowiednimi skutkami w zakresie naliczania odsetek i opłat z tytułu odzyskiwania należności)?

5) Czy ugoda sądowa zawarta między operatorem telefonii komórkowej a upoważnionym podmiotem w rozumieniu tej dyrektywy, takim jak Komisija za zasztita na potrebitelite (komisja ds. ochrony konsumentów), może wywołać skutek, o którym mowa w art. 8 [ust.] 1 lit. b) w związku z art. 7 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2020/1828 2 , odpowiednio, na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej, to czy ma ona powagę rzeczy osądzonej, w tym w odniesieniu do innych sądów (w tym każdego sądu rozpatrującego stosunek prawny istniejący między operatorem telefonii komórkowej a konsumentem indywidualnym), jeżeli w chwili jej zatwierdzenia sąd nie przeprowadził weryfikacji ewentualnego nieuczciwego charakteru warunków z powodów, o których mowa w wyroku C-600/19 3 ?

1 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. L 95, 1993 r., s. 29).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylająca dyrektywę 2009/22/WE (Dz.U. L 409, 2020 r., s. 1).
3 ECLI:EU:C:2022:394.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1082

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-821/24, A1 Bulgaria: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 28 listopada 2024 r. - A1 Bulgaria EAD
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025