(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2025 r.)
Skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 14 grudnia 2024 r. przez SKEL fjárfestingafélag hf., Bjargargötu 1, 102 Reykjavík, reprezentowaną przez adwokata Gjermunda Mathisena, Kvale Advokatfirma DA.
SKEL f'arfestingafelag hf. występuje do Trybunału EFTA o:
1. zastosowanie środka organizacji postępowania, który nakazywałby Urzędowi Nadzoru EFTA przedstawienie wszystkich dokumentów i innych informacji, na podstawie których uznał on w dniu wydania zaskarżonej decyzji, że dysponuje wystarczająco poważnymi przesłankami uzasadniającymi przeprowadzenie kontroli w pomieszczeniach strony skarżącej, i który wzywałby stronę skarżącą do wyrażenia opinii temat przedstawionych dokumentów i informacji;
2. stwierdzenie nieważności decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 159/24/COL z dnia 3 października 2024 r. zobowiązującej spółkę SKEL fjarfestingafelag hf. oraz wszystkie przedsiębiorstwa, które kontroluje ona pośrednio lub bezpośrednio, samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem, w tym Lyfjaval ehf., do poddania się kontroli na podstawie rozdziału II art. 20 ust. 4 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale; oraz
3. obciążenie Urzędu Nadzoru EFTA kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- Lyfjaval ehf. ("Lyfjaval") prowadzi siedem aptek detalicznych na terenie Islandii, a jej obroty stanowią około 7 % całkowitego rocznego obrotu aptek prowadzących sprzedaż detaliczną w Islandii. Lyfjaval jest pośrednio kontrolowana przez SKEL fjarfestingafelag hf. ("SKEL").
- Decyzją nr 159/24/COL z dnia 3 października 2024 r. ("zaskarżona decyzja") zobowiązano spółkę SKEL fjarfestingafelag hf. oraz wszystkie przedsiębiorstwa, które kontroluje ona pośrednio lub bezpośrednio, samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem, w tym Lyfjaval ehf., do poddania się kontroli na podstawie rozdziału II art. 20 ust. 4 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- Zaskarżone środki dotyczą niezapowiedzianej kontroli przeprowadzonej przez przedstawicieli Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") w pomieszczeniach spółek SKEL i Lyfjaval 14 października 2024 r.
- Strona skarżąca wnosi o stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji, podnosząc na poparcie swojej skargi następujące zarzuty:
- Urząd naruszył obowiązek wynikający z art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale, ponieważ niedostateczne uzasadnienie przez Urząd własnej decyzji nie spełnia standardu wymaganego na podstawie tego artykułu;
- Urząd nie wykazał w wystarczającym stopniu potencjalnego zastosowania art. 53 Porozumienia EOG, ponieważ umowy mają charakter lokalny, a zatem same w sobie nie mogą znacząco wpływać na handel między państwami EOG; oraz
- brak jest wystarczająco poważnych przesłanek, które uzasadniałyby zaskarżoną decyzję. W szczególności Urząd nie mógł dysponować wystarczająco poważnymi przesłankami wskazującymi na to, że umowa zamiany aktywów, o której mowa w zaskarżonej decyzji, może stanowić naruszenie art. 53 Porozumienia EOG, ponieważ umowa ta obejmuje dwa uprzednio zgłoszone i zatwierdzone połączenia przedsiębiorstw na podstawie sekcji 17 lit. c) islandzkiej ustawy o konkurencji.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1046 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Skarga wniesiona w dniu 14 grudnia 2024 r. przez SKEL fjárfestingafélag hf. przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-32/24) |
Data aktu: | 13/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |