(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(C/2025/1028)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0649),
– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0384/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 14 lutego 2024 r. 1 ,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając opinię Komisji Transportu i Turystyki,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A9-0060/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0376
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 13 marca 2024 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... zmieniającej dyrektywę 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz dyrektywy (UE) 2015/2302, (UE) 2019/2161 i (UE) 2020/1828
(Text with EEA relevance)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE 2 przyjęto w celu zapewnienia konsumentom w Unii dostępu do wysokiej jakości alternatywnych metod rozstrzygania sporów ("ADR") umożliwiających rozstrzyganie sporów dotyczących umów sprzedaży towarów lub umów o świadczenie usług zawartych między przedsiębiorcami mającymi siedzibę w Unii a konsumentami zamieszkałymi w Unii. W dyrektywie tej przewidziano dostępność postępowań ADR dla wszystkich rodzajów krajowych i transgranicznych sporów konsumenckich w Unii, przy zapewnieniu minimalnych norm jakości postępowań ADR. Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do monitorowania działalności podmiotów ADR. Aby zwiększyć świadomość konsumentów i promować stosowanie ADR, w dyrektywie przewidziano również, że przedsiębiorcy powinni być zobowiązani do informowania konsumentów o możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów w drodze postępowań ADR.
(2) W 2019 r. Komisja przyjęła sprawozdanie z wdrożenia dyrektywy 2013/11/UE i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 3 , w którym stwierdzono, że dzięki dyrektywie 2013/11/UE wzrosła obecność wysokiej jakości podmiotów ADR na rynkach konsumenckich w całej Unii. W sprawozdaniu stwierdzono jednak również, że w niektórych sektorach i państwach członkowskich niewielu konsumentów i niewiele przedsiębiorstw korzysta z postępowań ADR. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy był niski poziom świadomości przedsiębiorców i konsumentów na temat takich postępowań w państwach członkowskich, w których dopiero niedawno je wprowadzono. Innym powodem był brak zaufania konsumentów i przedsiębiorców do nieregulowanych podmiotów ADR. Dane przekazane na początku 2022 r. przez właściwe organy krajowe oraz ocena wdrożenia dyrektywy 2013/11/UE przeprowadzona w 2023 r. wskazują na to, że poziom korzystania z postępowań ADR pozostał stosunkowo stabilny (poza niewielkim wzrostem liczby spraw związanych z pandemią COVID-19). Większość zainteresowanych stron, z którymi skonsultowano się w kontekście tej oceny, potwierdziła, że korzystanie z postępowań ADR najczęściej utrudniają: brak wiedzy o postępowaniach ADR i zrozumienia ich przez konsumentów, niski poziom zaangażowania przedsiębiorców, luki w zasięgu ADR w niektórych państwach członkowskich, wysokie koszty i złożoność krajowych postępowań ADR oraz różnice w kompetencjach podmiotów ADR. W transgranicznym ADR istnieją dodatkowe bariery, takie jak brak znajomości języka i prawa mającego zastosowanie, a także szczególne trudności w dostępie dla konsumentów podatnych na zagrożenia.
(2a) Aby w pełni wykorzystać swój potencjał i zapewnić korzyści konsumentom, niniejsza dyrektywa powinna nakładać obowiązek udziału na przewoźników lotniczych objętych rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, pod warunkiem że nie uniemożliwia to stronom korzystania z przysługującego im prawa dostępu do systemu sądowego. Tak jest, ponieważ w szeregu badań zwrócono uwagę na dużą liczbę skarg konsumentów w sektorze transportu i turystyki, zwłaszcza w dziedzinie praw pasażerów linii lotniczych. [Popr. 1]
(2b) Podmioty ADR powinny podawać właściwym organom wykaz przedsiębiorców, którzy systematycznie i w sposób nieuzasadniony odmawiają zastosowania się do wyników postępowań ADR. Ponadto państwa członkowskie powinny zapewnić, aby w przypadku gdy przedsiębiorcy nie stosują się do wyniku postępowania ADR, byli oni zobowiązani do przedstawienia innym stronom postępowania ADR pisemnego wyjaśnienia. [Popr. 2]
(3) Zważywszy, że co najmniej dwie piąte transakcji internetowych dokonywanych przez konsumentów zamieszkałych w Unii jest zawieranych z przedsiębiorcami mającymi siedzibę w państwach trzecich, należy rozszerzyć zakres dyrektywy 2013/11/UE, aby umożliwić udział w postępowaniach ADR zainteresowanym przedsiębiorcom z państw trzecich. Żadne przeszkody proceduralne nie powinny utrudniać konsumentom zamieszkałym w Unii rozstrzygania sporów z przedsiębiorcami, niezależnie od ich siedziby, zgadzającymi się na skorzystanie z postępowania ADR za pośrednictwem podmiotu ADR mającego siedzibę w państwie członkowskim. Zgodnie z obowiązującym prawem Unii konsument powinien mieć możliwość wszczęcia postępowania w państwie członkowskim, w którym zamieszkuje. Nie powinien być możliwy dostęp do postępowań ADR w państwie członkowskim, w którym nie zamieszkuje konsument, ani w którym nie ma siedziby przedsiębiorca. [Popr. 3]
(4) Od czasu przyjęcia dyrektywy 2013/11/UE złożoność sporów konsumenckich znacznie wzrosła. Cyfryzacja towarów i usług oraz rosnące znaczenie handlu elektronicznego i reklamy cyfrowej dla umów konsumenckich doprowadziły do wzrostu liczby konsumentów narażonych na wprowadzające w błąd informacje online i zwodnicze interfejsy uniemożliwiające im podejmowanie świadomych decyzji o zakupie. Konieczne jest zatem doprecyzowanie, że spory wynikłe w związku z umową sprzedaży towarów lub umową o świadczenie usług mogą dotyczyć także treści i usług cyfrowych, oraz rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2013/11/UE, aby oprócz rozstrzygania sporów umownych, konsumenci mogli również dochodzić roszczeń z tytułu szkodzących im praktyk przedumownych, niezależnie od tego, czypod warunkiem że później związali się umową, lub na etapie po zawarciu umowy. [Popr. 4]
(5) Ponadto dyrektywa 2013/11/UE powinna również obejmować prawa konsumentów wynikające z przepisów Unii regulujących relacje między konsumentami a przedsiębiorcami w sytuacjach, gdy nie ma między nimi relacji o charakterze umownym, w odniesieniu do prawa dostępu do towarów i usług i płatności za towary i usługi bez dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, miejsce zamieszkania lub siedzibę, jak określono w art. 4 i 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 4 , lub z jakiejkolwiek przyczyny, o której mowa w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; w odniesieniu do prawa do otwarcia i przenoszenia rachunków bankowych, jak określono w art. 9, 10, 11 i 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE 5 , oraz prawa do niedyskryminacji, jak określono w art. 15 tej dyrektywy; w odniesieniu do prawa do uzyskania przejrzystych informacji o warunkach detalicznych rozmów i wiadomości SMS w roamingu, jak określono w art. 13, 14 i 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 6 oraz w odniesieniu do przejrzystości cen w taryfach i stawkach lotniczych, jak określono w art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 7 . Należy zatem przewidzieć możliwość rozstrzygania w postępowaniach ADR sporów dotyczących tych kategorii praw konsumentów. [Popr. 5]
(5a) Państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę zalecenie Komisji z 17 października 2023 r. w sprawie wymogów jakościowych dotyczących postępowań w zakresie rozstrzygania sporów oferowanych przez internetowe platformy handlowe i unijne stowarzyszenia handlowe. Należy zachęcać Komisję do uzupełnienia niniejszej dyrektywy rozporządzeniem w sprawie wymogów jakościowych dotyczących postępowań w zakresie rozstrzygania sporów oferowanych przez internetowe platformy handlowe i unijne stowarzyszenia handlowe.
(6) Państwa członkowskie powinny mieć prawo do stosowania postępowań ADR również w sporach dotyczących innych praw pozaumownych wynikających z prawa Unii, w tym praw wynikających z art. 101 i 102 TFUE lub praw użytkowników przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 8 . Pozostaje to bez uszczerbku dla egzekwowania tych przepisów na drodze publicznoprawnej.
(7) W przypadku powstania sporu między dostawcą platformy internetowej a odbiorcą tej usługi w związku z działaniami tego dostawcy polegającymi na moderowaniu nielegalnych lub szkodliwych treści na jego platformie, do tego sporu zastosowanie ma art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 9 w sprawie pozasądowego rozstrzygania sporów, zgodnie z art. 2 ust. 4 tego rozporządzenia, ponieważ przepis ten określa bardziej szczegółowe zasady dotyczące takich sporów.
(8) Należy odpowiednio dostosować definicje "sporu krajowego" i "sporu transgranicznego", aby odzwierciedlały one rozszerzenie zakresu dyrektywy 2013/11/UE.
(9) Aby zapewnić odpowiednie dostosowanie postępowań ADR do epoki cyfrowej, w której komunikacja odbywa się online, również w kontekście transgranicznym, konieczne jest zapewnienie wszystkim konsumentom szybkich i uczciwych procedur. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty ADR mające siedzibę na ich terytorium miały kompetencje do prowadzenia postępowań w zakresie rozstrzygania sporów między przedsiębiorcami mającymi siedzibę poza Unią a konsumentami zamieszkałymi na terytorium tych państw członkowskich.
(10) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby ADR umożliwiały konsumentowi inicjowanie i śledzenie postępowań również offline, jeżeli zostanie wyrażone takie zapotrzebowanie. Należy również zapewnić, aby w przypadku udostępnienia narzędzi cyfrowych mogli z nich korzystać wszyscy konsumenci, w tym konsumenci podatni na zagrożenia i osoby o różnym poziomie umiejętności cyfrowych. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby zawsze na żądanie możliwy był strony sporu, w szczególności konsumenci, mieli dostęp do kontroli zautomatyzowanych procedur przez osobę fizyczną, która powinna być niezależna i bezstronna. [Popr. 7]
(10a) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby ADR umożliwiały konsumentowi inicjowanie i śledzenie postępowań również offline, jeżeli zostanie wyrażone takie zapotrzebowanie. Należy również zapewnić, aby w przypadku udostępnienia narzędzi cyfrowych mogli z nich korzystać wszyscy konsumenci, w tym konsumenci podatni na zagrożenia i osoby o różnym poziomie umiejętności cyfrowych. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby strony sporu, w szczególności konsumenci, mieli dostęp do kontroli zautomatyzowanych procedur przez osobę fizyczną, która powinna być niezależna i bezstronna. [Popr. 8]
(11) Państwa członkowskie powinny również umożliwić zapewniać podmiotom ADR łączenie podobnych spraw wystarczającą wiedzę, aby mogły one łączyć podobne sprawy przeciwko jednemu przedsiębiorcy, tak aby ponieważ osoby fizyczne odpowiedzialne za postępowania ADR dysponowałyby wystarczającą wiedzą i wiedzą fachową, aby zająć się daną sprawą. Pomogłoby to wyniki ADR były spójniejsze wobec
konsumentów objętych tą samą nielegalną praktyką oraz uczynić je bardziej efektywne efektywnymi kosztowo dla podmiotów ADR i przedsiębiorców. Konsumentów należy o tym odpowiednio informować i umożliwić im odmowę połączenia ich sporu z innymi. [Popr. 9]
(12) Państwa członkowskie nie powinny również zezwalać na wprowadzanie nieproporcjonalnych zasad co do powodów, na które podmiot ADR może się powołać w celu odmowy rozpatrzenia sporu, takich jak obowiązek, aby po pierwszym negatywnym kontakcie z działem skarg skorzystać z systemu kaskadowego w przedsiębiorstwie lub obowiązek, aby wykazać, że skontaktowano się z konkretnym działem serwisu posprzedażnego przedsiębiorstwa.
(13) Zgodnie z dyrektywą 2013/1 1/1 państwa członkowskie mogą - oprócz sektorowych przepisów unijnych, które przewidują obowiązkowy udział przedsiębiorców w ADR - wprowadzić przepisy krajowe, na mocy których udział przedsiębiorcy w ADR byłby obowiązkowy w sektorach uznanych za odpowiednie. Aby zachęcać przedsiębiorców do udziału w postępowaniach ADR oraz zapewnić terminowy i sprawny przebieg tych postępowań, od przedsiębiorców należy wymagać udzielenia w określonym terminie, który nie powinien przekraczać 15 dni roboczych, odpowiedzi na pytanie podmiotów ADR, czy zamierzają wziąć udział w proponowanym postępowaniu, zwłaszcza jeśli ich udział nie jest obowiązkowy. W przypadku złożonych sporów lub w wyniku wyjątkowych okoliczności, takich jak okres wzmożonej aktywności lub kryzys zewnętrzny, można uzyskać przedłużenie tego terminu. [Popr. 10]
(13a) Aby konsumenci mogli oczekiwać pełnej niezależności i bezstronności, jak przewidziano w niniejszej dyrektywie, w kontaktach ze wszystkimi rodzajami podmiotów ADR, w tym z podmiotami ADR, w przypadku gdy osoby fizyczne odpowiedzialne za rozstrzyganie sporów są zatrudnione lub wynagradzane wyłącznie przez indywidualnego przedsiębiorcę, również powszechnie zwanymi "wewnętrznymi" podmiotami ADR, takie podmioty ADR powinny mieć dostęp wyłącznie do danych ściśle związanych ze sprawą i specjalnie w tym celu dostarczonych przez przedsiębiorcę lub konsumenta. [Popr. 11]
(14) Aby ograniczyć wymogi w zakresie informacji i sprawozdawczości oraz ograniczyć koszty ponoszone przez podmioty ADR, właściwe organy krajowe i przedsiębiorców, należy uprościć wymogi w zakresie sprawozdawczości i informacji oraz zmniejszyć ilość informacji przekazywanych właściwym organom przez podmioty ADR. [Popr. 12]
(14a) Postępowania ADR powinny być raczej nieodpłatne dla konsumenta. W przypadku zastosowania kosztów, nie powinny one przekraczać opłaty o nieznacznej wysokości. Ponadto, aby zwiększyć dostępność i atrakcyjność postępowań ADR dla konsumentów, opłaty te powinny podlegać zwrotowi. Należy wyjaśnić, że taki zwrot powinien być dokonywany przez państwa członkowskie, w pełnej zgodności z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, a nie przez inne podmioty, takie jak druga strona postępowania ADR. [Popr. 13]
(14b) W wielu państwach członkowskich konsumenci nadal nie są wystarczająco informowani o istnieniu podmiotów ADR i usługach przez nie oferowanych. Aby zwiększyć świadomość konsumentów na temat podmiotów ADR i przedsiębiorców uczestniczących w postępowaniach ADR, przedsiębiorcy powinni przekazywać informacje na temat ADR w jasny, widoczny, zrozumiały i łatwo dostępny sposób. Jeżeli przedsiębiorca posiada stronę internetową, powinien podawać na niej odnośne informacje. Przedsiębiorcy powinni również przekazywać takie informacje w warunkach ogólnych oraz na wystawionych przez siebie fakturach. Aby ułatwić komunikację, przedsiębiorcy powinni udostępnić konsumentom adres e-mail, w tym do celów postępowań ADR. [Popr. 14]
(14c) Sprawna współpraca między różnymi podmiotami zaangażowanymi w egzekwowanie praw konsumentów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ogólnej zgodności i spójności systemu egzekwowania przepisów konsumenckich. W przypadkach gdy podmioty ADR zostały poinformowane o nieuczciwej praktyce handlowej, podmioty te powinny zgłosić swoim właściwym organom krajowym lub organizacji konsumenckiej czy mają wiarygodne powody, by podejrzewać, że miała miejsce nieuczciwa praktyka handlowa i nieuczciwe warunki handlowe. [Popr. 15]
(15) Aby pomoc konsumentom i przedsiębiorcom w sporach transgranicznych była skuteczna, konieczne jest zapewnienie, aby państwa członkowskie utworzyły punkty kontaktowe ADR o jasno określonych zadaniach. Europejskie Centra Konsumenckie ("ECC") są dobrze przygotowane do wykonywania takich zadań, ponieważ specjalizują się w udzielaniu konsumentom pomocy w kwestiach związanych z transgranicznymi zakupami, ale państwa członkowskie powinny mieć możliwość wskazania do tych celów innych organów posiadających odpowiednią wiedzę fachową. InformacjePaństwa członkowskie powinny informować Komisję o tych wyznaczonych punktach kontaktowych ADR powinny być przekazywane Komisji oraz dopilnować, by miały one dostateczne zasoby finansowe i ludzkie. Konsumenci powinni móc przeprowadzać transgraniczne postępowanie ADR w języku urzędowym państwa członkowskiego, w którym mieszkają. [Popr. 16]
(15a) Aby zapewnić sprawiedliwość proceduralną, konsumenci zaangażowani w spory transgraniczne powinni korzystać z punktu kontaktowego ADR określonego na podstawie miejsca zamieszkania konsumenta, by w ten sposób zniechęcić do selektywnego wyboru punktów kontaktowych ADR ze względu na wygodę lub korzystne wyniki. [Popr. 17]
(15b) Jako punkt odniesienia przy rozstrzyganiu sporów transgranicznych podmioty ADR powinny stosować prawo Unii. Niemniej jednak zarówno w sporach krajowych, jak i transgranicznych, podmioty ADR powinny zawsze brać pod uwagę środki zaradcze dostępne w Unii oraz mające zastosowanie prawo krajowe. [Popr. 18]
(16) Pomimo tego, że postępowania ADR mają być proste, konsumenci mogą korzystać w ich trakcie z pomocy wybranej przez siebie osoby trzeciej. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby pomocy takiej udzielano w dobrej wierze, przy zachowaniu uczciwości i pełnej przejrzystości procedury, w szczególności w odniesieniu do ewentualnych opłat za taką pomoc. Ponadto zachęca się państwa członkowskie do rozszerzenia korzyści płynących z konsumenckich systemów ADR na mikroprzedsiębiorstwa i osoby samozatrudnione, aby zapewnić takim przedsiębiorcom dostęp do tanich i wysokiej jakości alternatywnych systemów rozstrzygania sporów w celu rozstrzygania sporów umownych. [Popr. 19]
(16a) Nie wszystkie podmioty ADR posiadają wiedzę fachową, aby zajmować się kwestiami pozaumownymi, w szczególności nieuczciwymi praktykami i warunkami handlowymi. Dlatego postępowania podmiotów ADR w tej dziedzinie powinny ograniczać się do nieuczciwych praktyk handlowych i warunków umownych o zakresie podmiotowym, a zatem obejmować wyłącznie sprawy, w których szkodę lub stratę, materialną lub niematerialną, poniósł bezpośrednio konsument. Ponadto tylko podmioty ADR, które mogą wykazać się niezbędną wiedzą fachową w danej dziedzinie, obejmującą cały dany sektor gospodarki, takie jak sektorowy rzecznik praw obywatelskich, powinny być uprawnione do prowadzenia takich postępowań. Podmioty ADR czasami decydują się na odejście od rygorystycznych przepisów prawnych, aby oprzeć swoje decyzje na zasadach równości. Oznacza to, że podmioty ADR mogą wybierać rozwiązania, które w ich ocenie są zgodne z poczuciem tego, co jest moralnie lub etycznie słuszne w danej sytuacji, odbiegając od ścisłego przestrzegania przepisów prawnych. Nie powinno być jednak dopuszczalne stosowanie zasad sprawiedliwości w odniesieniu do nieuczciwych praktyk handlowych, które nie są przedmiotem kompromisu lub mediacji, ponieważ dotyczą porządku publicznego i podstaw ochrony konsumentów. [Popr. 20]
(16b) Środki wykorzystywane przez organizacje konsumenckie i stowarzyszenia branżowe w celu publicznego udostępnienia opracowanego przez Komisję wykazu podmiotów ADR mogą obejmować transmisje telewizyjne dotyczące ochrony konsumentów i praw konsumentów. [Popr. 21]
(17) Aby zapewnić konsumentom możliwość łatwego wyszukania odpowiedniego podmiotu ADR, zwłaszcza w kontekście transgranicznym, Komisja powinna opracować i utrzymywać interaktywne narzędzie cyfrowe, umożliwiające znalezienie najważniejszych informacji o podmiotach ADR, praktycznych informacji o tym, jak korzystać z postępowań ADR w kontekście transgranicznym, oraz linków do stron internetowych tych podmiotów, zgłoszonych Komisji, umożliwiając kierowanie konsumentów do właściwego organu rozstrzygania sporów. Komisja powinna zapewnić, w stosownych przypadkach, koordynację między tym interaktywnym narzędziem cyfrowym a innymi unijnymi i krajowymi narzędziami cyfrowymi. [Popr. 22]
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2013/11/UE.
(19) Zważywszy, że rozporządzenie (UE) nr 524/2013 ma zostać uchylone odrębnym aktem, w związku z tym uchyleniem konieczna jest również zmiana dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 10 , (UE) 2019/2161 11 i (UE) 2020/1828 12 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w. dnia [.] r.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1028 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz dyrektywy (UE) 2015/2302, (UE) 2019/2161 i (UE) 2020/1828 (COM(2023)0649 - C9-0384/2023 - 2023/0376(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
Data aktu: | 13/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |