(C/2025/1021)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0593),
– uwzględniając art. 294 ust. 2, art. 114, art. 173 i art. 175 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0383/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 14 lutego 2024 r. 1 ,
– po konsultacji z Komitetem Regionów,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0026/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0363
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010 i (UE) 2021/523 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, art. 173 i art. 175 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów, aby zagwarantować, że będą one spełniać swój zamierzony cel, | ograniczyć obciążenie administracyjne oraz uniknąć niepotrzebnego powielania obowiązków, szczególnie w przypadku organów regulacyjnych i nadzorczych mniejszych jurysdykcji finansowych. Wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji mogą jednak również nakładać nieproporcjonalne obciążenia na podmioty, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorstwa.
(2) Usprawnienie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, bez uszczerbku dla celów politycznych, jest zatem priorytetem, w tym w odniesieniu do wymogów sprawozdawczych w sektorze finansowym oraz w odniesieniu do częstotliwości składania sprawozdań związanych z Programem InvestEU ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 4 .
(3) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 5 , (UE) nr 1093/2010 6 , (UE) nr 1094/2010 7 , (UE) nr 1095/2010 8 , (UE) nr 806/2014 9 , (UE) nr .../... 10 , rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 11 oraz rozporządzenie (UE) 2021/523 zawierają szereg wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji, które należy uprościć w ramach procedury o charakterze bardziej jakościowym niż ilościowym, zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r." 12 .
(3a) Ta procedura o charakterze jakościowym nie ma na celu podważania jakichkolwiek osiągnięć polityki Unii, a ponadto uwzględnia ona rosnący popyt na dane potrzebne do realizacji celów aktów ustawodawczych dotyczących agendy zrównoważonego finansowania. Niemniej jednak spójność i standaryzacja różnych ram prawnych i jurysdykcji mogą w miarę upływu czasu sprawić, że spełnianie wymogów będzie bardziej wykonalne, bez zmiany samej treści standardów sprawozdawczości.
(3b) Rozbieżności w zakresie danych między państwami członkowskimi powinny również podlegać analizie jakościowej. W szczególności niektóre unijne akty ustawodawcze mają na mocy swojej podstawy prawnej zapewniać częściową lub minimalną harmonizację. Ponadto niektóre standardy sprawozdawczości są dobrowolne lub podlegają systemowi opt-in. Państwa członkowskie mogą też opracowywać najlepsze praktyki lub być liderami w zakresie wymogów sprawozdawczych, o ile przestrzegają wymogów określonych w unijnych aktach ustawodawczych.
(4) Instytucje finansowe i inne podmioty działające na rynkach finansowych są zobowiązane do przekazywania szerokiego zakresu informacji, aby umożliwić unijnym i krajowym organom nadzorującym system finansowy monitorowanie ryzyka, zapewnienie stabilności finansowej i integralności rynku oraz ochronę inwestorów i konsumentów usług finansowych w Unii. Europejskie Urzędy Nadzoru i Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy powinny regularnie dokonywać przeglądu wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji i w stosownych przypadkach proponować usprawnienie i usunięcie zbędnych, przestarzałych lub nieproporcjonalnych wymogów w odpowiednich regulacyjnych i wykonawczych standardach technicznych. Europejskie Urzędy Nadzoru powinny koordynować te prace za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru.ا Ponadto należy przeprowadzać Wzajemne oceny właściwych organów, aby poprawić skuteczność i stopień zbieżności tych wymogów. Zarówno zadania w ramach wspólnej kultury nadzoru, jak i wzajemne oceny należy wykonywać na zasadzie stałej i w razie potrzeby należy przydzielić na nie więcej zasobów ludzkich i materialnych.
(4a) Duża część zbędnych, przestarzałych lub nieproporcjonalnych wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji wynika z niespójności wertykalnych między wymogami państw członkowskich a wymogami unijnymi (zjawisko "gold-plating"), niespójności horyzontalnych w przepisach sektorowych i międzysektorowych, a także braku proporcjonalności samych wymogów. Europejskie Urzędy Nadzoru i Europejski Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy powinny zatem nie tylko dokonywać przeglądu regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych, ale także wydawać opinie na temat trwających zwykłych procedur ustawodawczych i już obowiązujących aktów prawnych.
(4b) Ułatwianie wymiany i ponownego wykorzystywania informacji gromadzonych przez organy odpowiedzialne za nadzór w sektorze finansowym, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony danych, tajemnicy zawodowej i własności intelektualnej, powinno zmniejszyć obciążenie jednostek sprawozdawczych i organów dzięki unikaniu powielania wniosków, zgodnie ze strategią Komisji dotyczącą danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w Unii. Wymiana informacji powinna również przyczynić się do lepszej koordynacji działań nadzorczych i konwergencji praktyk nadzorczych.
(4c) Aby wspierać wymianę informacji w całym sektorze finansowym, zakresem niniejszego rozporządzenia zmieniającego należy objąć wszystkie organy odpowiedzialne za nadzór w sektorze finansowym, w tym ERRS, EUN, AMLA, Jednolity Mechanizm Nadzorczy, SRB, a także wszystkie odpowiednie właściwe organy nadzoru i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w państwach członkowskich.
(5) W tym celu zasada jednorazowego raportowania powinna być bardziej konsekwentnie egzekwowana w Unii. Wszystkie organy odpowiedzialne za nadzór w sektorze finansowym powinny żądać informacji od instytucji finansowych lub innych jednostek sprawozdawczych tylko wtedy, gdy nie zgłosiły one już tych informacji innym organom. Jeśli informacje zostały już zgłoszone jednemu organowi, inne organy powinny | mieć możliwość zwrócenia się o te informacje bezpośrednio do tego organu, zamiast gromadzenia tych samych informacji, kładąc w ten sposób kres tak zwanemu podwójnemu raportowaniu. Mając na uwadze ten sam cel, jakim jest poprawa skuteczności gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji, organy, które ulepszają informacje poprzez ich oczyszczanie lub uzupełnianie, powinny mieć również możliwość dzielenia się takimi ulepszonymi informacjami.
(5a) Niektóre punkty danych, które przedsiębiorstwa muszą udostępnić instytucjom finansowym w celu wypełnienia obowiązków sprawozdawczych, nadal nie są odzwierciedlone w unijnych ramach sprawozdawczości i należy je dodać. W związku z tym, oprócz konieczności uwzględnienia zbędnych, powielających się lub przestarzałych wymogów sprawozdawczych, należy wziąć pod uwagę luki regulacyjne. Tym ważniejsze jest zatem zapewnienie spójności między wymogami sprawozdawczości finansowej i niefinansowej.
(5b) W stosownych przypadkach instytucje finansowe powinny mieć możliwość stosowania podejścia sekwencyjnego, tj. możliwość odnoszenia się do informacji, które zostały już opublikowane przez przedsiębiorstwa w ich łańcuchu wartości.
(5c) Aby ułatwić wykrywanie, monitorowanie i ograniczanie ryzyka systemowego dla stabilności finansowej oraz zapobieganie mu, ERRS powinna mieć domyślnie dostęp do odpowiednich informacji od EUN i EBC. W ten sposób ryzyko systemowe mogłoby być lepiej wykrywane ex ante, a nie ex post, dzięki bardziej rygorystycznym procedurom wnioskowania i udostępniania.
(6) Taka wymiana informacji powinna dopełniać istniejące możliwości wymiany informacji przewidziane w prawie Unii i w żadnym wypadku nie powinna ograniczać tych istniejących możliwości.
(6a) Europejskie Urzędy Nadzoru powinny dokonać oceny różnych wariantów strategicznych w celu dalszej integracji procesów sprawozdawczych z perspektywy proceduralnej i merytorycznej. Europejskie Urzędy Nadzoru powinny należycie ocenić możliwości wynikające ze zwiększonego wykorzystania technologii cyfrowej do promowania skutecznych i wydajnych formatów obejmujących wskaźniki, metody i parametry, które będą sprzyjać konkurencyjności sektora finansowego.
(6b) Mając to na uwadze, w ciągu ostatnich kilku lat Komisja i Europejskie Urzędy Nadzoru poczyniły znaczne postępy w badaniu możliwości ustanowienia zintegrowanych systemów sprawozdawczości. Takie innowacyjne systemy sprawozdawczości są niezbędne do czerpania korzyści ze zwiększonej wymiany danych między organami odpowiedzialnymi za nadzór w sektorze finansowym. W związku z tym wszystkie organy odpowiedzialne za nadzór w sektorze finansowym w Unii powinny ustanowić jednolity zintegrowany system sprawozdawczości. System ten powinien obejmować wspólny słownik danych, który zapewnia spójność i jasność wymogów sprawozdawczych i standaryzację danych, wspólne repozytorium wymaganych i uzyskanych danych, centralną przestrzeń danych w celu skutecznego gromadzenia danych i ich wymiany, a także stały pojedynczy punkt kontaktowy umożliwiający podmiotom wskazanie zdublowanych, przestarzałych lub zbędnych wymogów w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji.
(6c) Przeszkody prawne w przepisach sektorowych czasami uniemożliwiają organom wymianę istotnych informacji. Dlatego organy te powinny zgłaszać Komisji te przeszkody prawne, a Komisja w stosownych przypadkach powinna proponować usunięcie tych przeszkód, przy jednoczesnym poszanowaniu praw własności intelektualnej, tajemnicy zawodowej i ochrony danych.
(7) Komisja potrzebuje dokładnych i wyczerpujących informacji, aby opracowywać strategie polityczne, oceniać istniejące prawodawstwo i wpływ potencjalnych inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych, w tym podczas negocjacji wniosków ustawodawczych. Udostępnianie Komisji przez organy informacji, które instytucje finansowe lub inne podmioty przekazały tym organom zgodnie z ich obowiązkami wynikającymi z prawa Unii, powinno pomóc w zapewnieniu opartej na dowodach podstawy do formułowania i oceny polityki Unii. W tym celu informacje takie powinny mieć formę, która nie pozwala na identyfikację poszczególnych podmiotów i nie zawiera danych osobowych. Organy mogą również czerpać korzyści ze zanonimizowanych danych i w związku z tym powinny również wymieniać takie informacje między sobą, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich zadań.
(8) Obserwuje się przyspieszenie cykli innowacji w sektorze finansowym, który staje się coraz bardziej otwarty i coraz bardziej nastawiony na współpracę. W związku z tym organy powinny mieć możliwość dzielenia się informacjami z instytucjami finansowymi, naukowcami i innymi podmiotami do celów badań naukowych i innowacji wykraczających poza pierwotny cel, w jakim informacje te zostały zebrane. Wymiana takich informacji znajdujących się w posiadaniu organów powinna zwiększyć ich użyteczność dzięki rozszerzeniu zakresu informacji dostępnych na potrzeby badań w sektorze finansowym i zapewnić więcej możliwości testowania produktów i modeli biznesowych, a także ściślejszą współpracę między różnymi uczestnikami rynku finansowego, w tym przedsiębiorstwami typu startup z branży FinTech i zasiedziałymi instytucjami finansowymi. Ponowne wykorzystywanie danych udostępnionych przez właściwy organ podlega ogólnym ramom ponownego wykorzystywania danych określonym w rozdziale II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 13 . Biorąc jednak pod uwagę wrażliwy charakter danych otrzymywanych do celów nadzoru przez organy sektora finansowego, należy wprowadzić szczególne obowiązkowe warunki dotyczące ponownego wykorzystywania tych danych, w tym anonimizację danych osobowych i nieosobowych, co uniemożliwiłoby identyfikację poszczególnych instytucji finansowych i ochronę informacji poufnych. W związku z tym wszystkie procedury i etapy gromadzenia, standaryzacji, anonimizacji, przechowywania i udostępniania danych będą nadal stale podlegać najnowszym środkom cyberbezpieczeństwa określonym w prawie Unii.
(9) Zmiana częstotliwości składania sprawozdań z realizacji Programu InvestEU przez partnerów wykonawczych z półrocznej na roczną powinna przyczynić się do zmniejszenia obciążenia partnerów wykonawczych, pośredników finansowych, MŚP i innych przedsiębiorstw i nie pociągnąć za sobą zmiany jakichkolwiek istotnych elementów rozporządzenia (UE) 2021/523.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010 oraz (UE) 2021/523,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1021 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010 i (UE) 2021/523 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego (COM(2023)0593 - C9-0383/2023 - 2023/0363(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
Data aktu: | 12/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |