1. WPROWADZENIEW Europejskim Zielonym Ładzie 1 ogłoszono zobowiązanie Komisji do przeciwdziałania zmianie klimatu, a także zanieczyszczeniu środowiska i utracie różnorodności biologicznej, co stanowi najważniejsze zadanie tego pokolenia. Większość towarów i technologii potrzebnych do transformacji ekologicznej opiera się na chemikaliach o szerokim zakresie różnych funkcji. Chemikalia są centralnym elementem głównych europejskich łańcuchów wartości, m.in. produktów konsumpcyjnych, elektroniki, transportu, w tym akumulatorów do pojazdów elektrycznych, materiałów budowlanych i wielu innych.
Jednocześnie w Europie odnotowano wiele przykładów, w których powszechnie stosowane chemikalia spowodowały znaczne szkody dla zdrowia i środowiska. Powszechne stosowanie tych chemikaliów, zwłaszcza w zastosowaniach przemysłowych, uświadamia skomplikowane dylematy, z którymi mamy do czynienia podczas transformacji ekologicznej i cyfrowej; najbardziej szkodliwymi substancjami chemicznymi mogą być substancje przydatne pod względem technicznym i wszechstronne. Niektóre z nich pełnią ważne funkcje związane z wydajnością w zielonych technologiach, ale są również wysoce problematyczne dla zdrowia i bezpieczeństwa i kumulują się w organizmie ludzkim i wielu elementach środowiska w całej UE i na całym świecie w stopniu, który będzie narastał w razie niepodjęcia działań. Takie dylematy uwydatniają znaczenie koncepcji "nieodzownego zastosowania", ogłoszonej w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważo- ności 2 , która to koncepcja ma pomóc w osiągnięciu celów Europejskiego Zielonego Ładu w dążeniu do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska 3 .
Aby przemysł chemiczny w UE stał się bardziej odporny i mógł odgrywać rolę w transformacji ekologicznej, potrzebna jest jasność i przewidywalność, przy uwzględnieniu wszystkich tych wymiarów transformacji, co z kolei pozwoli na priorytetowe traktowanie inwestycji w innowacje. Celem niniejszego komunikatu jest rozwinięcie tej koncepcji i odpowiednich kryteriów oraz ukierunkowanie jej ewentualnego zastosowania, w tym w przyszłych przepisach dotyczących chemikaliów 4 . Dotychczasowe prawodawstwo UE nie zawiera definicji nieodzownych zastosowań substancji.
Aby zebrać informacje potrzebne do przygotowania niniejszego komunikatu, wiosną 2022 r. przeprowadzono kompleksowe konsultacje z szerokim gronem zainteresowanych stron z organów państw członkowskich, przemysłu, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich, które miały formę warsztatów dla zainteresowanych stron oraz ankiet i ukierunkowanych wywiadów 5 .
1.1 Cel koncepcji nieodzownego zastosowania
Niebezpieczne chemikalia mogą mieć poważne skutki i powodować znaczne szkody dla zdrowia ludzi i dla środowiska. Aby uniknąć takich szkód, a także kosztów dla społeczeństwa wynikających z chorób i remediacji zanieczyszczenia środowiska, zapobiegać im oraz aby pobudzić innowacje w dziedzinie nietoksycznych cykli materiałowych i przejść na czystą gospodarkę o obiegu zamkniętym, Komisja zapowiedziała w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, że najbardziej szkodliwe substancje 6 powinny być stopniowo wycofywane w zastosowaniach innych niż nieodzowne, w szczególności w produktach konsumpcyjnych, oraz że należy zminimalizować ich użycie i w miarę możliwości zastępować we wszystkich zastosowaniach. Niektóre zastosowania takich substancji mogą być nieodzowne dla społeczeństwa, np. dla łagodzenia zmiany klimatu, transformacji cyfrowej, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i obrony, a tym samym niezbędne do realizacji kluczowych celów polityki UE, takich jak Europejski Zielony Ład i transformacja cyfrowa. W strategii w zakresie chemikaliów przewidziano w szczególności:
określenie kryteriów "[...] dla nieodzownych zastosowań, aby zagwarantować, że najbardziej szkodliwe chemikalia są dozwolone tylko wtedy, gdy ich zastosowanie jest niezbędne dla zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społeczeństwa oraz jeżeli nie istnieją alternatywy, które byłyby akceptowalne z punktu widzenia środowiska i zdrowia. Kryteria te będą stanowić wytyczne w odniesieniu do stosowania nieodzownych zastosowań we wszystkich odpowiednich przepisach UE zarówno w ogólnych, jak i szczegółowych ocenach ryzyka".
Ogólnym celem koncepcji nieodzownego zastosowania jest ułatwienie podejmowania decyzji i zwiększenie skuteczności regulacyjnej w dążeniu do szybkiego wycofania najbardziej szkodliwych substancji w zastosowaniach innych niż nieodzowne, a zarazem umożliwienie zastosowań nadal nieodzownych dla społeczeństwa i zapewnienie stałej dostępności produktów zaspokajających potrzeby związane ze zdrowiem ludzi i zwierząt. W przypadku zastosowań nieodzownych dla społeczeństwa koncepcja ta może dać przedsiębiorstwom pewność, że substancje, które w przeciwnym razie miałyby być stopniowo wycofywane, mogą być nadal wykorzystywane do zaspokajania potrzeb społeczeństwa, dopóki nie będą dostępne rozwiązania alternatywne. Koncepcja ta jest narzędziem pomagającym w ustaleniu, kiedy zastosowanie najbardziej szkodliwej substancji jest uzasadnione ze społecznego punktu widzenia. Poza przepisami określającymi zasady dostępu do rynku UE koncepcja ta może być również narzędziem zapewniającym zachęty w ramach dobrowolnych systemów, takich jak zrównoważone finansowanie i ewentualnie inne inicjatywy mające na celu promowanie i nagradzanie przejścia na bezpieczne i zrównoważone produkty i praktyki.
Wdrożenie koncepcji nieodzownego zastosowania powinno zachęcać przedsiębiorstwa do proaktywnego wycofywania najbardziej szkodliwych substancji oraz do skoncentrowania badań i innowacji na bezpiecznych i zrównoważonych alternatywach 7 , a także promować przemysł UE jako światowego lidera w oparciu o duży rynek wewnętrzny UE o wysokim zapotrzebowaniu konsumentów na bezpieczniejsze i nietoksyczne produkty. Koncepcja nieodzownego zastosowania może dotyczyć w równym stopniu produktów wytwarzanych w UE i importowanych, co pozwoli utrzymać równe warunki działania dla unijnych przedsiębiorstw.
Koncepcja nieodzownego zastosowania wywołuje skutki prawne tylko wówczas, gdy zostanie wprowadzona do konkretnych przepisów. Przed włączeniem jej do konkretnego aktu prawnego należy dokładnie rozważyć wykonalność stosowania tej koncepcji, w tym kryterium "akceptowalnych rozwiązań alternatywnych", oraz uwzględnić cele, potrzeby i wyjątkowe aspekty mającego zastosowanie prawodawstwa sektorowego. Na przykład w przypadku produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych, wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro należy nadać właściwy priorytet kwestiom strategicznej autonomii Unii i dostępności substancji wykorzystywanych do wytwarzania produktów do zastosowań zdrowotnych.
Koncepcja nieodzownego zastosowania ma na celu wspieranie przemysłów w UE jako cenne narzędzie ułatwiające zwolnienia w przypadku zastosowań wyraźnie zaspokajających potrzeby społeczne. To z kolei może przyczynić się do stworzenia środowiska sprzyjającego czystej i zrównoważonej działalności produkcyjnej w odniesieniu do towarów w UE.
1.2 Kontekst polityczny
W 2019 r. Rada przyjęła konkluzje pt. "Ku strategii na rzecz zrównoważonej unijnej polityki w zakresie substancji chemicznych", w których wzywa Komisję do opracowania planu działania w zakresie wyeliminowania wszystkich innych niż nieodzowne zastosowań PFAS 8 ,9 . W 2021 r. Rada przyjęła konkluzje pt. "Unijna strategia w zakresie zrównoważonych chemikaliów: czas na rezultaty" 10 i podkreśliła w nich, że koncepcja "nieodzownych zastosowań" jest kluczowym elementem wdrażania strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności i będzie przedmiotem szczególnej uwagi, tak aby została wdrożona bez zbędnej zwłoki.
W 2020 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważo- ności 11 , w której między innymi wzywa Komisję do zdefiniowania pojęcia i kryteriów nieodzownego zastosowania (w rezolucji: "istotne zastosowanie") niebezpiecznych chemikaliów, aby zapewnić zharmonizowane podejście do środków regulacyjnych w zakresie zastosowań innych niż nieodzowne.
Koncepcję nieodzownego zastosowania wprowadzono już w 1992 r. w protokole montrealskim 12 , wielostronnym porozumieniu środowiskowym, i z powodzeniem wycofano chemikalia zubożające warstwę ozonową Ziemi, z wyjątkiem niektórych nieodzownych zastosowań. Wprowadzenie koncepcji nieodzownego zastosowania jako narzędzia zarządzania ryzykiem chemicznym w odniesieniu do szerszego zakresu chemikaliów, w szczególności PFAS, jest w coraz większym stopniu przedmiotem dyskusji w kręgach akademickich i politycznych 13 , a w kilku publikacjach naukowych omówiono, w jaki sposób koncepcja nieodzownego zastosowania mogłaby być użyteczna w zarządzaniu ryzykiem 14 ,15 .
2. KONCEPCJA NIEODZOWNEGO ZASTOSOWANIA
W niniejszej sekcji określono kryteria nieodzownego zastosowania, zasady dotyczące koncepcji nieodzownego zastosowania oraz najważniejsze pojęcia związane z tą koncepcją.
2.1. Kryteria dotyczące nieodzownego zastosowania
Zastosowanie najbardziej szkodliwej substancji jest nieodzowne dla społeczeństwa 16 , jeżeli spełnione są następujące dwa kryteria:
1) stosowanie jest niezbędne dla zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społeczeństwa
oraz
2) nie istnieją akceptowalne rozwiązania alternatywne.
Niniejszy komunikat ma na celu wyjaśnienie tych kryteriów, a także sposobu ich wdrożenia w prawodawstwie. Zamierzeniem jest wyjaśnienie w prosty sposób ich kumulatywnego charakteru, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności umożliwiającej uwzględnienie specyfiki poszczególnych aktów prawnych (np. w odniesieniu do pojęcia rozwiązań alternatywnych), w których można by zastosować tę koncepcję.
Koncepcja ta została po raz pierwszy wykorzystana w Protokole montrealskim w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową - międzynarodowym traktacie, którego UE jest stroną. W protokole drugie kryterium zdefiniowano jako: brak wykonalnych z ekonomicznego i technicznego punktu widzenia rozwiązań lub substancji alternatywnych, które byłyby akceptowalne z punktu widzenia środowiska i zdrowia.
Jak wykazano w niektórych przykładach w załączniku do niniejszego komunikatu, istnieje pewna różnorodność terminów stosowanych do kwalifikowania rozwiązań alternatywnych w prawie UE. W większości aktów prawnych UE ocena wykonalności technicznej lub ekonomicznej jest częścią oceny rozwiązań alternatywnych: na przykład w REACH nie wystarczy wykazać istnienia rozwiązań alternatywnych in abstracto, w warunkach laboratoryjnych lub wyjątkowych. Niektóre z tych przykładów przedstawiono w załączniku. Komisja nie zamierza zmieniać istniejących odniesień do oceny wykonalności technicznej lub ekonomicznej, jeżeli zaproponuje wprowadzenie koncepcji nieodzownego zastosowania w takiej dziedzinie prawodawstwa. Komisja oceni stosowność takich odniesień do kontekstu prawnego przy rozważaniu wprowadzenia pojęcia nieodzownego zastosowania w innych dziedzinach. W kolejnych sekcjach wyjaśniono i doprecyzowano kryteria dla nieodzownych zastosowań.
2.2. Pojęcia związane z koncepcją nieodzownego zastosowania
W tabeli 1 poniżej wyjaśniono w sposób niewyczerpujący główne pojęcia związane z koncepcją nieodzownego zastosowania, aby określić kierunek ich stosowania w odpowiednich przypadkach w odnośnych przepisach UE.
Tabela 1. Pojęcia związane z koncepcją nieodzownego zastosowania.
Najbardziej szkodliwe sub- |
Najbardziej szkodliwa substancja ma co najmniej jedną z następujących właściwości nie- |
stancje |
bezpiecznych 17 , 18 , 19 : |
|
- rakotwórczość - kategorie 1A i 1B |
|
- działanie mutagenne na komórki rozrodcze - kategorie 1A i 1B |
|
- działanie szkodliwe na rozrodczość lub na rozwój - kategorie 1A i 1B |
|
- zaburzanie funkcjonowania układu hormonalnego - kategoria 1 (zdrowie człowieka) |
|
- zaburzanie funkcjonowania układu hormonalnego - kategoria 1 (środowisko) |
|
- działanie uczulające na drogi oddechowe - kategoria 1 |
|
- działanie toksyczne na narządy docelowe - powtarzane narażenie (STOT-RE) - kategoria 1, w tym immunotoksyczność i neurotoksyczność |
|
- substancje trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne lub substancje bardzo trwałe i wykazujące bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (PBT/vPvB) |
|
- substancje trwałe, mobilne i toksyczne lub substancje bardzo trwałe i mobilne (PMT/ vPvM) 20 |
|
- stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej - kategoria 1 21 |
Niezbędne dla zdrowia lub bezpieczeństwa |
Stosowanie najbardziej szkodliwej substancji jest niezbędne dla zdrowia lub bezpieczeństwa, jeżeli zastosowanie i funkcja techniczna substancji w tym zastosowaniu są niezbędne do: |
|
- zapobiegania chorobom i innym dolegliwościom zdrowotnym oraz ich monitorowania lub leczenia |
|
- utrzymania podstawowych warunków dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt - zarządzania kryzysami zdrowotnymi i sytuacjami nadzwyczajnymi
- zapewnienia bezpieczeństwa osób
- zapewnienia bezpieczeństwa publicznego
Elementy te opisano w załączniku w pkt III lit. b tabela 2.
|
Niezbędne dla funkcjonowania społeczeństwa |
Stosowanie najbardziej szkodliwej substancji jest niezbędne dla funkcjonowania społeczeństwa, jeżeli zastosowanie i funkcja techniczna substancji w tym zastosowaniu są niezbędne dla: |
|
- zapewnienia zasobów lub usług, które muszą pozostać dostępne, aby umożliwić funkcjonowanie społeczeństwa (np. zapewnianie dostaw energii i surowców krytycznych lub odporności na zakłócenia w dostawach) |
|
- zarządzania ryzykiem społecznym i wpływem kryzysów naturalnych i klęsk żywiołowych |
|
|
|
|
- ochrony i odbudowy środowiska naturalnego - prowadzenia badań naukowych i rozwojowych
- ochrony dziedzictwa kulturowego
Elementy te opisano w załączniku w pkt III lit. b tabela 3.
|
Akceptowalne rozwiązania alternatywne |
Akceptowalnymi rozwiązaniami alternatywnymi są substancje, materiały, technologie, procesy lub produkty, które ze społecznego punktu widzenia: (i) są w stanie zapewnić funkcję i poziom wydajności możliwe do zaakceptowania
przez społeczeństwo jako zapewniające oczekiwaną usługę w wystarczającym stopniu; ORAZ
(ii) są bezpieczniejsze (ich ogólne ryzyko chemiczne dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz dla środowiska w całym cyklu życia jest mniejsze w porównaniu z najbardziej szkodliwą substancją).
Akceptowalność rozwiązań alternatywnych uwzględnia perspektywę społeczną. Pojęcie "akceptowalnego rozwiązania alternatywnego" jest zazwyczaj definiowane wraz ze szczególnymi wymogami w każdym akcie prawnym, a w przypadku większości aktów prawnych obejmuje również ocenę wykonalności technicznej lub ekonomicznej. Te istniejące definicje (np. wykonalność techniczna lub ekonomiczna) powinny być brane pod uwagę w przypadku wdrażania koncepcji nieodzownego zastosowania w takich obszarach.
|
Stosowanie substancji |
Każdy rodzaj przetwarzania, przygotowywania mieszanin, zużywania, magazynowania, przechowywania, obróbki, umieszczania w pojemnikach, przenoszenia z jednego pojemnika do innego, mieszania, produkcji wyrobu i każde inne wykorzystanie. |
Funkcja techniczna substancji (podczas stosowania) |
Rola, którą odgrywa substancja podczas stosowania, tj. co robi w procesie, mieszaninie lub wyrobie. Funkcje techniczne to na przykład rozpuszczalnik ekstrakcyjny, środek odtłuszczający, inhibitor korozji itp. |
Produkt końcowy |
Produkt (substancja w postaci własnej, mieszanina, wyrób lub produkt złożony) stosowany przez konsumentów, użytkowników przemysłowych lub zawodowych. Najbardziej szkodliwa substancja może zostać wykorzystana do wytworzenia produktu końcowego (chociaż nie jest obecna w samym produkcie końcowym) lub może być zawarta w produkcie końcowym. |
Usługa |
Cel lub cele, które produkt końcowy spełnia dla użytkownika lub odbiorcy (działanie lub funkcja, a nie przedmiot fizyczny). |
2.3. Zasady koncepcji nieodzownego zastosowania
Podstawowe zasady koncepcji nieodzownego zastosowania są następujące:
- Celem tej koncepcji jest zwiększenie ochrony zdrowia i środowiska przez przyspieszenie stopniowego wycofywania zastosowań najbardziej szkodliwych substancji innych niż nieodzowne oraz, w przypadku gdy są nieodzowne, zapewnienie czasu na ich zastąpienie.
- Koncepcja ma umożliwić ustalenie, czy dla społeczeństwa niezbędne jest stosowanie najbardziej szkodliwej substancji o określonej funkcji technicznej, gdy substancja ta występuje w produkcie końcowym lub jest wykorzystywana do wytworzenia tego produktu lub świadczenia usługi. We wszystkich przypadkach konieczne będzie uwzględnienie kontekstu zastosowania produktu końcowego oraz usługi lub funkcji, którą spełnia on dla społeczeństwa i użytkowników (np. konsumentów). Zastosowanie substancji może być niezbędne dla funkcjonowania społeczeństwa lub zdrowia, lub bezpieczeństwa w jednym kontekście, ale nie w innym (np. potrzeba stosowania substancji zapewniającej określoną funkcję techniczną w lampie do celów chirurgicznych w szpitalu może być inna niż potrzeba stosowania tej substancji w lampie w domu lub w sklepie).
- Koncepcja nie ma na celu ustalenia, czy dana substancja, produkt, grupa produktów lub usługa jest sama w sobie nieodzowna dla społeczeństwa, ani czy indywidualny konsument lub przedsiębiorstwo uważa, że zastosowanie jest dla niego nieodzowne.
- Konieczna jest ocena zastosowania i jego kontekstu. Szczególne zastosowania najbardziej szkodliwej substancji w dowolnym sektorze mogłyby spełniać pierwsze kryterium lub nie (np. zastosowanie substancji w silniku samolotu zapewniającym funkcję techniczną niezbędną do zagwarantowania bezpieczeństwa vs zastosowanie w siedzeniu lub wykładzinie w samolocie z funkcją techniczną wyłącznie do celów dekoracyjnych).
- Aby zastosowanie można było uznać za nieodzowne, musi ono spełniać oba kryteria określone w sekcji 2.1. W celu uproszczenia i zwiększenia skuteczności oceny w stosownych przypadkach zastosowania będące przedmiotem oceny mogą czasami obejmować szersze kategorie produktów, a ocenę kryteriów można przeprowadzić w sposób ustrukturyzowany (jedno po drugim).
- W przypadku zastosowań dowiedzionych jako nieodzowne należy standardowo ustalić warunki w celu zminimalizowania emisji i narażenia ludzi i środowiska, w szczególności w celu uniknięcia lub zminimalizowania narażenia grup szczególnie wrażliwych, takich jak dzieci, kobiety ciężarne i osoby starsze, które są bardziej wrażliwe na narażenie na szkodliwe substancje chemiczne.
- Nieodzowność zastosowania nie jest statyczna, lecz zmienia się z czasem w zależności od nowych informacji na temat zagrożeń, nowych wyzwań i potrzeb społecznych oraz pojawiających się nowych, innowacyjnych alternatyw. W trosce o równowagę między rozsądnymi horyzontami inwestycyjnymi, zachętami do innowacji w dziedzinie bezpieczniejszych alternatyw obejmującymi perspektywy późniejszej penetracji rynku i ogólnym celem zminimalizowania stosowania najbardziej szkodliwych substancji, zwłaszcza w produktach konsumpcyjnych, w większości przypadków przydatne jest ustalenie terminu i dokonanie przeglądu zezwoleń na nieodzowne zastosowanie w odpowiednim momencie.
- Aby uwzględnić ten ewolucyjny charakter nieodzownych zastosowań, można wymagać zapewnienia planów zastąpienia zawierających zobowiązania, harmonogramy i kroki przewidziane w celu przejścia na alternatywy w odniesieniu do zastosowań substancji uznanych za nieodzowne, a także rozważyć ewentualne włączenie ich do programów badań naukowych i innowacji.
3. WNIOSKI
Niniejszy komunikat ma na celu ukierunkować rozważania dotyczące wprowadzenia koncepcji nieodzownego zastosowania do prawodawstwa UE dotyczącego chemikaliów. Przy wprowadzaniu tej koncepcji może zaistnieć potrzeba uwzględnienia specyfiki każdego aktu prawnego. Procedury, podmioty i organy zaangażowane w ocenę i podejmowanie decyzji w sprawie nieodzownych zastosowań muszą zostać określone w tych aktach prawnych.
Dzięki zapewnieniu przejrzystych informacji Komisji, pozostałym instytucjom UE uczestniczącym w przyjmowaniu przepisów, a także ich adresatom, niniejszy zestaw zasad ma na celu zapewnienie wspólnych ram, które mogą zwiększyć przewidywalność i spójność przepisów, a także umożliwić przemysłowi UE szybkie przejście na zerowy poziom emisji zanieczyszczeń i nietoksyczne środowisko, co stanowi istotne elementy szerszego programu politycznego UE, w szczególności transformacji przewidzianej w Zielonym Ładzie.
1 COM(2019) 640 final.
2 COM(2020) 667 final.
3 COM(2021) 400.
4 Komunikat pozostaje bez uszczerbku dla prawa inicjatywy Komisji przy przedstawianiu nowych wniosków ustawodawczych. Jego celem ani skutkiem nie jest wykładnia aktualnie obowiązujących aktów prawnych.
5 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Środowiska, Bougas, K., Flexman, K., Keyte, I. i in., Supporting the Commission in development an essential use concept: final report [Wspieranie Komisji w opracowaniu koncepcji nieodzownego zastosowania: sprawozdanie końcowe], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2023, https://data.europa.eu/doi/10.2779/529713.
6 Zob.: definicja w sekcji 2.2.
7 Zalecenie Komisji z dnia 8 grudnia 2022 r. ustanawiające europejskie ramy oceny chemikaliów i materiałów "bezpiecznych i zrównoważonych na etapie projektowania". C(2022) 8854 final.
8 Substancje poli- i perfluoroalkilowe.
12 Protokół montrealski w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową | Ozone Secretariat (unep.org).
14 Zob. m.in. Cousins, Ian T., i in. (2019). "The concept of essential use for determining when uses of PFASs can be phased out" [Wykorzystanie koncepcji nieodzownego zastosowania do określania możliwości wycofania zastosowań PFAS]. Environmental Science: Processes & Impacts 21.11 (2019): 1803-1815 (https://doi.org/10.1039/C9EM00163H).
15 Cousins, Ian T., i in. (2021). "Finding essentiality feasible: common questions and misinterpretations concerning the »essential-use« concept" [Wykorzystanie pojęcia nieodzowności: częste pytania i błędne interpretacje dotyczące koncepcji "nieodzownego zastosowania"]. Environmental Science: Processes & Impacts 23.06 (2021). (https://doi.org/10.1039/D1EM00180A).
16 Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności: na rzecz nietoksycznego środowiska. COM(2020) 667 final.
17 Zalecenie Komisji z dnia 8 grudnia 2022 r. ustanawiające europejskie ramy oceny chemikaliów i materiałów "bezpiecznych i zrównoważonych na etapie projektowania". C(2022) 8854 final.
18 Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin.
19 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, COM(2022) 748 final.
20 Włączenie wszystkich substancji PMT i vPvM do podgrupy najbardziej szkodliwych substancji będzie przedmiotem dalszej oceny.
21 Koncepcja nieodzownego zastosowania dotyczy już substancji stwarzających zagrożenie dla warstwy ozonowej zgodnie z protokołem montrealskim.
23 Dodatek R.12.4. do poradnika dotyczącego wymagań w zakresie informacji i oceny bezpieczeństwa chemicznego, rozdział R.12: Opis zastosowania wersja 3.0 - grudzień 2015 r.
24 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylająca dyrektywę Rady 2008/114/WE.
25 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych, COM(2023) 160 final.
26 Zob. np. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustanowienia ram dotyczących środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie czipów).
28 Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego, MISC/2003/CLT/CH/14.
30 Sposób, w jaki kryterium to jest zdefiniowane i proponowane do oceny, uwzględnia odpowiednie części kryteriów protokołu montrealskiego dotyczących nieodzownego zastosowania, a także strategię w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności. należy wziąć pod uwagę nie tylko możliwe rozwiązania alternatywne o takim samym poziomie wydajności, ale także wszelkie rozwiązania alternatywne posiadające funkcję i poziom wydajności, które społeczeństwo może zaakceptować jako zapewniające w wystarczającym stopniu oczekiwaną usługę. Zatem możliwe rozwiązania alternatywne, które należy rozważyć, to: - produkty znajdujące się na rynku w tej samej kategorii produktów, w których nie zastosowano najbardziej szkodliwej substancji; - rozwiązania alternatywne o niższej wydajności, pod warunkiem że są one akceptowalne ze społecznego punktu widzenia <odn>(10)</odn>; - rozwiązania alternatywne zapewniające funkcję techniczną i poziom wydajności podobne do tych, które są zapewniane przez najbardziej szkodliwą substancję lub wraz z nią.
31 W ocenie rozwiązania alternatywnego należy jednak uwzględnić ogólną usługę i odpowiednie funkcje zapewniane przez produkt w ramach tego zastosowania przy rozważaniu alternatywnych produktów, materiałów i technologii.
32 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
33 Załącznik XV do rozporządzenia REACH.
34 Wyrok Sądu z dnia 7 marca 2019 r. w sprawie T-837/16, pkt 71-74.
35 W rozumieniu art. 55 rozporządzenia REACH.
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
37 Jak dotąd złożono wniosek o udzielenie tylko jednego rodzaju takiego zwolnienia; wniosek ten uznano i udzielono stosownego zezwolenia: ochrona dóbr kultury w muzeach przez stosowanie azotu wytwarzanego in situ.
38 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
39 Łagodzenie zmian klimatu, adaptacja do zmian klimatu, zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich, przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola oraz ochrona i odbudowa bioróżnorod- ności i ekosystemów.
40 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2485 z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniające dodatek C do aktu delegowanego w sprawie systematyki dotyczącej zmiany klimatu ((UE) 2021/2139).
41 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1).
42 Np. dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych, mutagenów lub substancji działających szkodliwie na rozrodczość podczas pracy.