(2020/C 99 I/01)(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2020 r.)
Unia Europejska jest otwarta na inwestycje zagraniczne, które mają zasadnicze znaczenie dla naszego wzrostu gospodarczego, konkurencyjności, zatrudnienia i innowacji. Wiele europejskich przedsiębiorstw jest w pełni zintegrowanych z globalnymi łańcuchami dostaw, którym należy zapewnić ciągłość funkcjonowania. UE pragnie pozostać i pozostanie atrakcyjnym celem dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ).
Sytuacja wyjątkowa powstała w wyniku epidemii COVID-19 ma rozległy wpływ na gospodarkę Unii Europejskiej. W ramach ogólnej odpowiedzi na kryzys Komisja zasygnalizowała również kwestię monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Jednym z możliwych skutków obecnego wstrząsu gospodarczego jest zwiększone potencjalne ryzyko w strategicznych sektorach, w szczególności - jednak w żadnym wypadku nie tylko - w sektorach związanych z ochroną zdrowia. Odporność tych sektorów i ich zdolność do dalszego reagowania na potrzeby obywateli UE powinny być nadrzędnymi celami połączonych wysiłków zarówno na szczeblu Unii Europejskiej, jak i państw członkowskich.
W tej jednak chwili, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, otwartość UE na inwestycje zagraniczne powinna być równoważona odpowiednimi narzędziami monitorowania. W sytuacji wyjątkowej powstałej w wyniku epidemii COVID-19 może istnieć zwiększone ryzyko podejmowania prób przejęcia poprzez BIZ zdolności w zakresie ochrony zdrowia (na przykład produkcji sprzętu medycznego lub ochronnego) lub powiązanych gałęzi przemysłu, takich jak ośrodki badań naukowych (na przykład ośrodki pracujące nad szczepionkami). Należy zachować czujność, aby takie BIZ nie miały negatywnego wpływu na zdolność UE do zaspokojenia potrzeb zdrowotnych obywateli.
Wybuch epidemii COVID-19 podkreślił potrzebę zachowania tych cennych zdolności i wzmocnienia możliwości dzielenia się nimi na jednolitym rynku, a także z tymi, którzy tego potrzebują w innych częściach świata. W tym kontekście przejęcie aktywów związanych z ochroną zdrowia miałoby wpływ na Unię Europejską jako całość.
W komunikacie z dnia 13 marca 2020 r. 1 Komisja stwierdziła, że państwa członkowskie muszą zachować czujność i wykorzystać wszystkie narzędzia dostępne na szczeblu unijnym i krajowym, aby uniknąć utraty krytycznych aktywów i technologii w wyniku kryzysu.
W przepisach UE przewidziano środki służące zapewnieniu ochrony uzasadnionych celów polityki publicznej, jeżeli takie cele są zagrożone przez inwestycje zagraniczne. Zasady te przypomniano w załączniku.
Obecnie odpowiedzialność za monitorowanie BIZ spoczywa na państwach członkowskich. W ramach tego monitorowania uwzględnić należy wpływ inwestycji na Unię Europejską jako całość, w szczególności w celu zapewnienia ciągłości kluczowego potencjału przemysłu UE, wykraczając znacznie poza sektor ochrony zdrowia. Brak stabilności lub zbyt niskie wyceny na europejskich rynkach akcji mogą spotęgować zagrożenie dla szerszych zdolności strategicznych UE. Aktywa strategiczne mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Europy i stanowią podstawę jej gospodarki, a tym samym jej zdolności do powrotu na ścieżkę szybkiego ożywienia gospodarczego.
W tym celu Komisja Europejska wzywa państwa członkowskie, by:
W wytycznych przeanalizowano również rodzaje środków, które można wprowadzić w celu ograniczenia przepływu kapitału w uzasadnionych przypadkach.
1 Skoordynowana reakcja gospodarcza na epidemię COVID-19, COM(2020) 112 final
2 Zob. motyw 9 rozporządzenia w sprawie monitorowania BIZ.
3 Zob. motyw 13 rozporządzenia w sprawie monitorowania BIZ.
4 47,5 mln EUR na projekty badawcze na rzecz rozwoju wiedzy, działań klinicznych i działań w zakresie zdrowia publicznego w odpowiedzi na epidemię COVID-19 za pośrednictwem bezpośredniego zaproszenia do składania w ramach programu "Horyzont 2020" i 45 mln EUR w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego inicjatywy w zakresie leków innowacyjnych.
5 Pełny wykaz krajowych mechanizmów monitorowania i linki do przepisów krajowych można znaleźć pod adresem: http://trade.ec. europa.eu/doclib/html/157946.htm
6 C-563/17 Associaęao Peęo a Palavra, pkt 70.
7 Zob. sprawy C-54/99 Eglise de Scientologie, pkt 17, C-503/99 Komisja / Belgia, pkt 47, C-463/00 Komisja / Hiszpania, pkt 72.
9 C-531/06 Komisja / Włochy, pkt 51.
10 C-446/04 Test Claimants in the FII Group Litigation, pkt 171.