(2020/C 97/01)(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2020 r.)
Sprawozdawca: Krister ANDERSSON
Podstawa prawna |
Art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
24.1.2019 |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
29.11.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
11.12.2019 |
Sesja plenarna nr |
548 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
129/0/2 |
Bruksela, dnia 11 grudnia 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
5 Cel nr 13 - Podjęcie pilnych działań w celu przeciwdziałania zmianie klimatu i jej skutkom.
6 Cel nr 14 - Ochrona i zrównoważone wykorzystywanie oceanów, mórz i zasobów morskich; cel nr 15 - Ochrona, odnowa i promowanie zrównoważonego wykorzystania ekosystemów lądowych, zrównoważona gospodarka leśna, zwalczanie pustynnienia oraz zatrzymanie i odwrócenie procesu degradacji gruntów i utraty różnorodności biologicznej.
7 Cel nr 7 - Zapewnienie wszystkim dostępu do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie.
8 Cel nr 12 - Zapewnienie wzorców zrównoważonej konsumpcji i produkcji.
10 12 c - Racjonalizacja nieefektywnych dopłat do paliw kopalnych, które zachęcają do rozrzutnej konsumpcji poprzez usunięcie zakłóceń na rynku, stosownie do sytuacji krajowej, między innymi poprzez restrukturyzację opodatkowania i stopniowe wycofanie szkodliwych dotacji tam, gdzie one istnieją, by odzwierciedlić ich wpływ na środowisko, przy pełnym uwzględnieniu specyficznych potrzeb i warunków krajów rozwijających się oraz minimalizacji możliwego niekorzystnego wpływu na ich rozwój w sposób, który chroni ubogie i dotknięte tym wpływem społeczności.
11 7.2 - Znaczne zwiększenie do 2030 r. udziału energii ze źródeł odnawialnych w globalnym koszyku energetycznym.
12 7.1 - Zapewnienie do 2030 r. powszechnego dostępu do przystępnych cenowo, niezawodnych i nowoczesnych usług energetycznych.
13 7.b - Do 2030 r. rozwijanie infrastruktury i modernizacja technologii zapewniających wszystkim nowoczesne i zrównoważone usługi energetyczne w krajach rozwijających się, szczególnie w najsłabiej rozwiniętych krajach, małych rozwijających się państwach wyspiarskich i rozwijających się państwach śródlądowych, zgodnie z ich programami wsparcia.
14 8.4 - Stopniowa poprawa do 2030 r. racjonalnego wykorzystywania zasobów na całym świecie w konsumpcji i produkcji oraz próba zerwania powiązania między wzrostem gospodarczym a degradacją środowiska, zgodnie z dziesięcioletnimi ramami programów dotyczących zrównoważonej konsumpcji i produkcji, w czym wiodącą rolę powinny odegrać kraje rozwinięte.
16 Opinia EKES-u w toku"Zrównoważona gospodarka, jakiej potrzebujemy" (jeszcze nieopublikowana), pkt 1.10: EKES wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeprowadzenia zielonej reformy podatkowej, aby można było dostosować opodatkowanie, dotacje i politykę predystrybucyjną do celu, jakim jest zapewnienie sprawiedliwego przejścia do gospodarki dobrobytu, zwłaszcza poprzez egzekwowanie istniejącego prawodawstwa.
17 Opinia EKES-u "Kolejne kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości Europy. Europejskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju" (Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 91).
18 16 A - Wzmocnienie właściwych instytucji krajowych, w tym poprzez współpracę międzynarodową, w celu budowania zdolności na wszystkich szczeblach, w szczególności w krajach rozwijających się, by zapobiegać przemocy oraz zwalczać terroryzm i przestępczość. 16.6 - Stworzenie skutecznych, odpowiedzialnych i przejrzystych instytucji na wszystkich szczeblach.
19 8.10 - Wzmocnienie zdolności krajowych instytucji finansowych, promować i poszerzać dostęp do bankowości, ubezpieczeń i usług finansowych dla wszystkich.
20 8.5 - Osiągnięcie do 2030 r. pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz zapewnienie godnej pracy wszystkim mężczyznom i kobietom, w tym młodzieży i osobom z niepełnosprawnościami, a także równego wynagrodzenia za pracę o równej wartości.
21 Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) zainicjował taki program.
22 17.1 - Wzmocnienie mobilizacji dochodów krajowych, między innymi poprzez wsparcie międzynarodowe dla krajów rozwijających się, by poprawić krajową zdolność poboru podatków i innych dochodów.
23 Omówienie niektórych z tych zagadnień można znaleźć w artykule: "Promoting Tax Bargains in Uganda and Beyond: The Importance of Civil Society and Parliamentarians".
24 5.A - Przeprowadzenie reform w celu zapewnienia kobietom równych praw do zasobów gospodarczych, a także dostępu do własności i kontroli nad gruntami i innymi formami własności, usługami finansowymi, dziedziczeniem i zasobami naturalnymi zgodnie z przepisami krajowymi.
25 5.5 - Zapewnienie pełnego i skutecznego udziału kobiet, a także równych szans na przywództwo na wszystkich szczeblach decyzyjnych w życiu politycznym, gospodarczym i publicznym.
26 Zob. opinia EKES-u "Opodatkowanie w gospodarce cyfrowej" (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 17).
27 Zob. opinia EKES-u w sprawie opodatkowania zysków przedsiębiorstw wielonarodowych w gospodarce cyfrowej (Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 73) i opinia "Opodatkowanie w gospodarce cyfrowej" (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 17).
29 Otwarte ramy OECD.
30 Zob. karta biznesu na rzecz zrównoważonego rozwoju ICC (2015 r.).
31 Cel nr 8 - Propagowanie trwałego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich.
33 Sprawozdanie w sprawie BEPS z 2015 r., OECD.
34 Zob. opinia EKES-u "Opodatkowanie - głosowanie większością kwalifikowaną" (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 90).