Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5 - Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko - Służby Prezesa - Sprawy prawne (Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7).

Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5
Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko

Służby Prezesa - Sprawy prawne

(Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7)

(2020/C 58 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lutego 2020 r.)

KIM JESTEŚMY?

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest zewnętrznym kontrolerem finansów Unii Europejskiej. Powstał w 1977 r. i należy do grona siedmiu instytucji UE. Trybunał, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, zatrudnia około 900 osób ze wszystkich państw UE: kontrolerów, pracowników służb pomocniczych i administracyjnych.

Europejski Trybunał Obrachunkowy funkcjonuje jako organ kolegialny, w skład którego wchodzi 27 członków (po jednym z każdego państwa członkowskiego). Rola kontrolerów Trybunału polega na sprawdzaniu, czy UE prowadzi solidną sprawozdawczość finansową i prawidłowo stosuje unijne przepisy finansowe, a także czy unijne strategie i programy pozwalają osiągnąć wyznaczone cele i są realizowane w sposób optymalny.

Za sprawą prowadzonych prac Trybunał przyczynia się do poprawy zarządzania finansami UE oraz propaguje rozliczalność i przejrzystość. Ostrzega przed zagrożeniami, poświadcza wiarygodność, wskazuje uchybienia i udane rozwiązania oraz formułuje wskazówki dla unijnych decydentów i prawodawców. Trybunał przedstawia swoje uwagi i zalecenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz opinii publicznej.

Służba prawna przedstawia Trybunałowi swoje opinie i zapewnia wsparcie prawne w odniesieniu do ogółu działalności instytucji, w tym do zakresu odpowiedzialności i prerogatyw Trybunału, do zagadnień prawnych poruszanych w ramach działalności kontrolnej oraz do kwestii dotyczących pracowników i administracji.

Służba prawna odgrywa zatem rolę niezależnego doradcy Trybunału, opierając się na obowiązującym prawodawstwie. W związku z przyjęciem w swoje szeregi urzędnika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy, służba poszerzy wykaz swoich zadań. Służba realizuje swoją misję w sposób w pełni obiektywny i niezależny od pozostałych służb Trybunału, tak aby zapobiec wszelkim potencjalnym konfliktom interesów.

PROPONUJEMY

Na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem") Trybunał postanowił rozpocząć procedurę mającą na celu obsadzenie stanowiska urzędnika odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa i zdrowia w pracy (grupa zaszeregowania od AD 6 do AD 7) w służbie prawnej (Służby Prezesa) oraz utworzenie listy rezerwowej kandydatów spełniających warunki naboru na to stanowisko. Ta nietypowa procedura, mająca na celu obsadzenie stanowiska wymagającego szczególnych kwalifikacji, zgodnie z art. 29 ust. 1 lit. a)-c) regulaminu zostanie przeprowadzona równocześnie z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru, tak aby rozszerzyć możliwości wyboru, z których korzysta organ powołujący.

Do zadań urzędnika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy, wykonującego swoje obowiązki pod bezpośrednim zwierzchnictwem szefa służby prawnej, będą należały między innymi:

organizacja procedury ogólnej oceny przestrzegania obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w Trybunale,
udział w opracowaniu strategii Trybunału dotyczącej poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników,
monitorowanie i ocena warunków pracy i wdrożonych działań, ocena i badanie czynników ryzyka i przepisów dotyczących zapobiegania wypadkom,
przeprowadzanie regularnych wizyt w służbach odpowiedzialnych za budynki i bezpieczeństwo, opracowywanie rejestrów bezpieczeństwa i konserwacji oraz zarządzanie nimi,
udział w opracowywaniu i aktualizacji planów dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia, ostrzegania, alarmowania, interwencji i ewakuacji oraz rozpowszechnianie informacji o tych planach w porozumieniu z właściwymi służbami,
przedstawianie wewnątrzinstytucjonalnych opinii w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy,
udział w przygotowywaniu i organizowaniu ćwiczeń ewakuacyjnych,
utrzymywanie kontaktów z właściwymi organami administracyjnymi na poziomie unijnym i krajowym, zwłaszcza z krajowym organem inspekcji pracy w Luksemburgu, z partnerami wewnętrznymi w Trybunale (służbami ochrony i bezpieczeństwa, służbami medycznymi, Dyrekcją Informacji, Środowiska Pracy i innowacji, Komitetem ds. Bezpieczeństwa i Higieny w Trybunale i innymi), z innymi organami kontroli w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia oraz ze służbami ratowniczymi w razie wypadku czy pożaru.

Wynagrodzenie podstawowe w grupach zaszeregowania AD 6 i AD 7 (stopień 1) wynosi, odpowiednio, 5 524,91 EUR i 6 251,08 EUR miesięcznie. Powyższa kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wewnętrznym na rzecz Unii Europejskiej i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać uzupełniona określonymi dodatkami i płatnościami, w zależności od sytuacji osobistej i rodzinnej pracownika, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie.

W grupie zaszeregowania AD 6 wymagane są trzy lata doświadczenia zawodowego, a w grupie AD 7 - sześć lat doświadczenia.

Instytucje UE posiadają własne systemy emerytalne i systemy zabezpieczenia społecznego, opierające się na składkach potrącanych co miesiąc z wynagrodzeń pracowników. Dzieci pracowników UE mogą bezpłatnie uczęszczać do szkoły europejskiej.

POSZUKUJEMY

I.
Kryteria kwalifikowalności

Niniejsza procedura naboru jest otwarta dla kandydatów, którzy w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur, spełniają następujące warunki dopuszczenia do rekrutacji:

1.
Wymagania prawne

Zgodnie z art. 28 regulaminu kandydaci muszą w szczególności:

posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,
odznaczać się nieposzlakowanym charakterem niezbędnym do wypełniania obowiązków służbowych.
2.
Kwalifikacje

Zgodnie z art. 5 regulaminu powołanie na powyższe stanowisko wymaga poziomu wykształcenia odpowiadającego ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzonym dyplomem w dziedzinie inżynierii, architektury, budownictwa lub bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, oraz doświadczenia zawodowego (co najmniej trzy lata po uzyskaniu dyplomu) w pełnieniu obowiązków związanych bezpośrednio z oferowanym stanowiskiem, uzyskanego w jednym z państw członkowskich UE. Warunek dotyczący doświadczenia kandydaci muszą spełnić do dnia wyznaczonego na termin składania kandydatur.

3.
Znajomość języków

Z uwagi na charakter obowiązków związanych z oferowanym stanowiskiem wymagana jest znajomość języka francuskiego co najmniej na poziomie C2 (w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie) oraz znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej C1 (w tych samych kategoriach).

Aby określić swój poziom znajomości języków obcych, należy skorzystać z informacji na następującej stronie internetowej: https://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr

II.
Wymagania szczegółowe

Kandydaci muszą wykazać się:

dogłębną znajomością obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy,
dobrą znajomością instytucji Unii Europejskiej,
doskonałymi umiejętnościami interpersonalnymi, a także umiejętnościami w zakresie argumentowania, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, umożliwiającymi współpracę z personelem na wszystkich szczeblach hierarchii w Trybunale: kardą kierowniczą, współpracownikami innych szczebli, a także z zainteresowanymi stronami i partnerami spoza Trybunału,
etosem pełnienia służby publicznej (ukierunkowanie na odbiorcę usługi i poszukiwanie rozwiązań), potwierdzoną umiejętnością przestrzegania terminów i poleceń oraz umiejętnością pracy samodzielnej i zespołowej,
doskonałymi zdolnościami w zakresie komunikacji ustnej oraz sporządzania dokumentów w językach roboczych Trybunału - francuskim i angielskim,
dyskrecją i profesjonalizmem.

Następujące kwalifikacje będą stanowiły dodatkowy atut:

dyplom pracownika w wyznaczonej dziedzinie lub równoważne wykształcenie potwierdzone dyplomem z zakresu bezpieczeństwa, ochrony przed zagrożeniami i higieny, uzyskanym w jednym z państw członkowskich UE, zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 89/391/EWG 1 ,
znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 (w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie).
III.
Procedura wyboru

Na podstawie nadesłanych dokumentów komisja rekrutacyjna dokona wstępnego wyboru kandydatów spełniających wymagania szczegółowe (opisane w pkt II powyżej). W ten sposób wyłoni ona nie więcej niż dziesięciu najlepszych kandydatów 2 , którzy zostaną poproszeni o przygotowanie pisemnej analizy przypadku i zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

W wyniku tej procedury komisja rekrutacyjna sporządzi listę, na której znajdą się nazwiska nie więcej niż pięciu kandydatów spełniających w największej mierze warunki szczegółowe określone w niniejszym ogłoszeniu (opisane w pkt II powyżej). Nazwiska wyłonionych kandydatów zostaną przedstawione w porządku alfabetycznym.

Rekrutacja kandydatów z tej listy będzie miała na celu w pierwszej kolejności obsadzenie jednego wolnego stanowiska, a następnie zatrudnianie kolejnych kandydatów w zależności od potrzeb działu i dostępności stanowisk.

Umieszczenie nazwiska kandydata na liście oznacza jedynie zdatność danego kandydata do bycia powołanym na to stanowisko. Ewentualne zatrudnienie leży wyłącznie w gestii organu powołującego Trybunału. Lista wyłonionych kandydatów będzie obowiązywała do 31 grudnia 2020 r., przy czym okres jej ważności może zostać przedłużony.

ZGŁOSZENIA

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 20 marca 2020 r. o godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Luksemburgu).

Kandydatury, obowiązkowo sporządzone w języku angielskim lub francuskim, należy składać wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego, który jest dostępny w treści ogłoszenia o naborze opublikowanego na stronie internetowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego:

https://www.eca.europa.eu/pl/Pages/JobOpportunities.aspx

Do zgłoszenia należy obowiązkowo dołączyć następujące dokumenty:

list motywacyjny (maks. 1 strona) sporządzony według modelu "List motywacyjny Europass"(zob. http://europass.cede-fop.europa.eu/),
aktualny życiorys (maks. 3 strony) sporządzony według modelu "Curriculum vitae Europass"(zob. http://europass.cede-fop.europa.eu/),
w stosownych przypadkach kopię dyplomu wyznaczonego pracownika do spraw bezpieczeństwa i zdrowia w pracy lub dowód równoważnego szkolenia potwierdzonego dyplomem z zakresu bezpieczeństwa, ochrony przed zagrożeniami i higieny, uzyskanego w jednym z państw członkowskich UE.

Podczas oceny nadesłanych zgłoszeń zostaną wzięte pod uwagę wyłącznie informacje zawarte w życiorysie i liście motywacyjny m kandydata.

Zostaną one uznane za autentyczne i prawidłowe, a zatem zobowiązujące dla kandydata.

W razie potrzeby kandydaci będą zobowiązani przedstawić, na wniosek Trybunału, dokumenty potwierdzające uzyskane kwalifikacje, posiadane doświadczenie zawodowe i obecnie zajmowane stanowisko.

Zainteresowani kandydaci muszą przesłać zgłoszenia na pośrednictwem wypełnionego formularza elektronicznego w ustalonym terminie. Trybunał zaleca, aby przy składaniu zgłoszeń nie zwlekać do ostatnich godzin przed wygaśnięciem terminu. Doświadczenie wskazuje, że w miarę zbliżania się ostatecznego terminu składania zgłoszeń rośnie ryzyko przeciążenia systemu informatycznego, które może utrudnić przesłanie zgłoszenia na czas.

Zgłoszenia, które nie zostaną sporządzone ściśle według powyższych warunków, zostaną odrzucone.

POLITYKA RÓWNYCH SZANS

Zgodnie z polityką Trybunału dotyczącą równych szans oraz na mocy art. 1d regulaminu pracowniczego Trybunał działa z poszanowaniem różnorodności i wspiera równość szans. Trybunał przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji z jakiegokolwie k względu oraz podejmuje działania służące zapewnieniu, by w ramach rekrutacji kobiety i mężczyźni byli reprezentowali w równym stopniu, jak wymaga tego art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Oferuje także rozwiązania pozwalające godzić pracę z życiem rodzinnym.

Jeżeli potrzebują Państwo specjalnych udogodnień (związanych z konkretnym rodzajem niepełnosprawności), aby uczestniczyć w procedurze wyboru, prosimy o przesłanie z wyprzedzeniem wiadomości elektronicznej w tej sprawie na adres: ECA-Recrutement@eca.europa.eu.

OCHRONA DANYCH

Trybunał stawia sobie za cel zapewnienie, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlament u Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 .

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w oświadczeniu o ochronie prywatności w związku z procedurami naboru na wolne stanowiska pod adresem:

https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/Specific_Privacy_Statement_vacancies/Specific_Privacy_Statement_vacan-cies_PL.PDF.

W przypadku gdy w ogłoszeniu o naborze lub w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania przewidziano sporządzenie listy rezerwowej zawierającej nazwiska wyłonionych kandydatów, lista taka zostanie opublikowana na stronie internetowej/intranetowej Trybunału. Będzie ona dostępna aż do chwili wygaśnięcia jej terminu ważności. Kandydatom przysługuje prawo do zgłoszenia wniosku o niezamieszczanie ich nazwisk na publikowanej liście rezerwowej. Taki wniosek należy przesłać we wiadomości elektronicznej n a adres ECA-recrutement@eca.europa.eu.

WNIOSEK O REWIZJĘ - PROCEDURY ODWOŁAWCZE - SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:

I.
Wniosek o rewizję decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną

W ciągu 10 dni od daty powiadomienia kandydata o decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną kandydat może złożyć pisemny wniosek o jej rewizję, podając w nim uzasadnienie swojej prośby. Wniosek należy przesłać na następujący adres: ECA-Recours@eca.europa.eu.

II.
Procedura odwoławcza

Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu w ciągu trzech miesięcy od otrzymania powiadomienia o odrzuceniu zgłoszenia kandydat może złożyć do organu powołującego skargę na tę decyzję, wysyłając ją na adres Europejskiego Trybunału Obrachunkowego:

Monsieur le Secrétaire général

Cour des comptes européenne

12, rue Alcide de Gasperi

L-1615 Luxembourg

LUXEMBOURG

III.
Odwołanie na drodze sądowej

Kandydat może wnieść odwołanie od decyzji o odrzuceniu skargi, jeżeli stwierdzi, że ta decyzja jest niesłuszna, na mocy art. 91 regulaminu, kierując je do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Odwołanie to musi zostać wniesione przez adwokata w ciągu trzech miesięcy od powiadomienia kandydata o decyzji o odrzuceniu skargi.

IV.
Skarga do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Jeżeli kandydat jest zdania, że podczas rozpatrywania jego kandydatury doszło ze strony Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do niewłaściwego administrowania, może on wnieść skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, po uprzednim skontaktowaniu się z Trybunałem w celu rozwiązania sporu. Skargę w formie pisemnej należy przesłać do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w ciągu dwóch lat od daty, w której kandydat dowiedział się o faktach stanowiących przedmiot skargi. Na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dostępny jest elektroniczny formularz skargi. Wniesienie skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu wskazanych powyżej terminów odwołań.

1 Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1).
2 Przy założeniu, że liczba kandydatów będzie wystarczająca.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.58A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5 - Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko - Służby Prezesa - Sprawy prawne (Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7).
Data aktu: 21/02/2020
Data ogłoszenia: 21/02/2020