Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii

(2020/C 441/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 2 maja 2018 r. Komisja przyjęła pakiet wniosków dotyczących wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027. Pakiet ustawodawczy zawierał wniosek dotyczący nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich, którego podstawą prawną był art. 322 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
2.
W dniu 12 lipca 2018 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy przyjął opinię w sprawie wniosku 1 .
3.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 4 kwietnia 2019 r.
4.
Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje w październiku 2020 r. z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończyły się pomyślnie dnia 5 listopada 2020 r. - Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego.
5.
W dniu 12 listopada 2020 r. przewodniczący Komisji Budżetowej (BUDG) i Komisji Kontroli Budżetowej (CONT) Parlamentu Europejskiego wysłali pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym oświadczyli, że w przypadku gdy Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zalecą oni, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
6.
W dniu 16 listopada 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził kompromisowy tekst rozporządzenia w wersji uzgodnionej przez obie instytucje.
II.
CEL
7.
Z rezultatu negocjacji wynika, że celem rozporządzenia jest ustanowienie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii w przypadku gdy naruszenia zasad praworządności w państwie członkowskim wpływają lub stwarzają poważne ryzyko wpływu - w sposób wystarczająco bezpośredni - na należyte zarządzanie finansami w ramach budżetu Unii lub na ochronę interesów finansowych Unii.
8.
Mechanizm ten zapewniłby proporcjonalność wszelkich podejmowanych środków oraz narzędzia służące wzmocnieniu ochrony odbiorców końcowych lub beneficjentów.
9.
Procedura przyjmowania i wycofywania środków zapewniałaby również poszanowanie zasad obiektywności, niedyskryminacji i równego traktowania państw członkowskich i powinna być prowadzona z zastosowaniem bezstronnego i opartego na dowodach podejścia. W szczególności każde państwo członkowskie objęte procedurą prowadzącą do ewentualnego przyjęcia środków miałoby możliwość przedstawienia swoich uwag dotyczących ustaleń, zaproponowania środków zaradczych oraz przedstawienia uwag na temat proporcjonalności przewidywanych środków.
10.
Uprawienia wykonawcze do przyjmowania i wycofywania środków zostałyby powierzone Radzie, która powinna stanowić na podstawie wniosku Komisji.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne
11.
W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, którego brzmienie Parlament byłby w stanie zatwierdzić. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodawcami.
B.
Kwestie kluczowe
12.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej:
doprecyzowano i wzmocniono charakter tego mechanizmu w odniesieniu do ochrony budżetu Unii,
określono bardziej szczegółowo warunki przyjęcia środków,
zwiększono ochronę odbiorców końcowych i beneficjentów,
określono szczególną rolę Parlamentu Europejskiego,
rozszerzono zakres środków w celu zapewnienia, by mechanizm warunkowości miał zastosowanie do zasobów przydzielanych za pośrednictwem Next Generation EU oraz w przypadkach gdy budżet Unii jest wykonywany za pomocą pożyczek i innych instrumentów gwarantowanych przez budżet Unii,
poprawiono efektywność procedur przyjmowania lub wycofywania środków,
ustanowiono, że środki będą przyjmowane i wycofywane w drodze decyzji wykonawczej Rady stanowiącej większością kwalifikowaną na podstawie wniosku Komisji,
wprowadzono nową klauzulę dotyczącą składanego po trzech latach sprawozdania.
IV.
PODSUMOWANIE
13.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczących parlamentarnych komisji BUDG i CONT do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z 12 listopada 2020 r.
1 Dok. ST 11707/18 (Dz.U. C 291 z 17.8.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.441.11

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii.
Data aktu: 14/12/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020