[COM(2020) 381](2020/C 429/34)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawca: Peter SCHMIDT (DE-II)
Współsprawozdawca: Jarmila DUBRAVSKÁ (SK-I)
Wniosek |
Komisja, 17.6.2020 |
Podstawa prawna |
Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
8.7.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.9.2020 |
Sesja plenarna nr |
554 |
Wynik głosowania |
208/4/7 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
1 COVID-19 and the crisis in food systems: Symptoms, causes, and potential solutions [COVID-19 i kryzys systemów żywnościowych: objawy, przyczyny i potencjalne rozwiązania]. Komunikat IPES-Food, kwiecień 2020 r.
2 "By po stronie podaży kompleksowa europejska polityka żywnościowa miała prawdziwe znaczenie dla europejskich konsumentów, żywność produkowana w sposób zrównoważony w UE musi być konkurencyjna. Oznacza to, że europejski sektor rolno-spożywczy musi być w stanie dostarczać żywność konsumentom po cenach zawierających dodatkowe koszty takich elementów jak zrównoważoność, dobrostan zwierząt, bezpieczeństwo żywności, odżywianie, a także godziwy dochód dla rolników, a zarazem utrzymać swą pozycję, tak by dla przeważającej większości konsumentów żywność ta była preferowanym wariantem". Opinia "Wkład społeczeństwa obywatelskiego w rozwój kompleksowej polityki żywnościowej w UE", punkt 5.8 (Dz.U. C 129 z 11.4.2018, s. 18).
3 Dz.U. C 129 z 11.4.2018, s. 18.
4 Zob. przypis 3.
5 IPES-Food, Towards a Common Food Policy for the European Union [Ku wspólnej polityce żywnościowej Unii Europejskiej], Bruksela, IPES Food, 2019 r.
6 Konkretne cele, istotne z punktu widzenia kompleksowej strategii, oraz rodzaje działań niezbędnych, by osiągnąć te cele, zostały wyszczególnione poniżej w oparciu o opinie przygotowane przez EKES.
7 Jedynym wyjątkiem w strategii "od pola do stołu" jest odniesienie do wypracowania zdrowych i zrównoważonych sposobów odżywiania się. Choć to założenie jest ukierunkowane na konkretny cel, postrzega się je raczej jako ważny wybór po stronie konsumenta, a nie jako kwestię do poruszenia w całym łańcuchu żywnościowym.
8 Zob. przypis 3.
9 To nowe gremium działałoby jako platforma pod patronatem istniejących instytucji.
10 Proces ponownego powiązania miast z położonymi nieopodal obszarami produkcji żywności jest realizowany w wielu miejscach (np. w Mediolanie we Włoszech, w Montpellier we Francji, w Gandawie, Brukseli i Liège w Belgii oraz w Toronto w Kanadzie) i z pewnością przyspieszy w konsekwencji COVID-19.
11 COVID-19 and the crisis in food systems: Symptoms, causes, and potential solutions [COVID-19 i kryzys systemów żywnościowych: objawy, przyczyny i potencjalne rozwiązania]Komunikat IPES-Food, kwiecień 2020 r.
12 Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 9.
13 W komunikacie w sprawie strategii "od pola do stołu" stwierdzono, że "Komisja zwróci się do przedsiębiorstw i organizacji sektora spożywczego o to, by zobowiązały się do podjęcia konkretnych działań w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju".
14 Zob. przypis 12.
15 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 165.
19 Zob. przypis 12.
20 Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 65.
21 Dokument roboczy władz Francji i Niderlandów w sprawie handlu, skutków społeczno-gospodarczych i zrównoważonego rozwoju.
22 Na przykład bezcłowy dostęp do rynków jaj w UE został obwarowany wymogiem dostosowania się do unijnych norm w zakresie dobrostanu kur po raz pierwszy w umowie o wolnym handlu UE-Mercosur: https://www.theguardian.com/environment/2019/oct/ 02/eu-imposes-hen-welfare-standards-on-egg-imports-for-first-time.
24 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 11 września 2018 r. w sprawie przejrzystego i odpowiedzialnego zarządzania zasobami naturalnymi w krajach rozwijających się - kwestia lasów 2018/2003(INI).
27 Ta definicja może opierać się na definicji zrównoważenia środowiskowego w przyjętym przez Komisję Planie działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego i być zbieżna z tą definicją.
28 Użytkowanie gruntów na rzecz zrównoważonej produkcji żywności i usług ekosystemowych (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 72).
29 Zob. przypis 20.