(2020/C 429/15)(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawcy: Dimitris DIMITRIADIS (EL-I)
Diljana SŁAWOWA (BG-III)
Thomas WAGNSONNER (AT-II)
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
20.2.2020 |
Podstawa prawna |
Art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję |
24.2.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.9.2020 |
Sesja plenarna nr |
554 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
216/1/2 |
Bruksela, dnia 16 września 2020 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Zgodnie z dziewięcioma podstawowymi konwencjami ONZ dotyczącymi praw człowieka.
2 JOIN(2020) 4 final.
3 Access to legal remedies for victims of corporate human rights abuses in third countries, badanie PE dotyczące dostępu ofiar korporacyjnych naruszeń praw człowieka do środków ochrony prawnej w państwach trzecich, Bruksela (2019).
4 JOIN(2020) 4 final.
5 Niemieckie Ministerstwo Rozwoju, Afrika und Europa - Neue Partnerschaft für Entwicklung, Frieden und Zukunft (2017).
6 W sprawozdaniu austriackiej Fundacji Badawczej ds. Rozwoju Międzynarodowego (ÖFSE) The Economic and social effects of the Economic Partnership Agreements on selected African Countries z 2018 r. stwierdzono, że umowy o partnerstwie gospodarczym mają szkodliwe skutki dla ECOWAS, obniżenie ceł może kosztować kraje partnerskie miliardy oraz że dochodzi do utraty dochodów publicznych przeznaczonych na zrównoważony rozwój (Dz.U. C 97 z 24.3.2020, s. 18, pkt 5.5).
7 Na podstawie sprawozdania ustnego członka EKES-u Jarosława Mulewicza złożonego po wizycie podczas misji EKES-u w parku przemysłowym Bole Lemi w Etiopii, gdzie znajdują się zakłady azjatyckich przedsiębiorstw włókienniczych. Kryzysowy fundusz powierniczy UE dla Afryki musi jednak promować zrównoważone i zadowalające warunki zatrudnienia (co dotychczas robił z mieszanymi wynikami).
8 Niemiecka Agencja Ochrony Środowiska, Globale Landflächen und Biomasse (2013).
9 Gebauer, Trojanow, Hilfe? Hilfe! - Wege aus der globalen Krise (2018).
10 Zob. przypis 8.
11 Rezolucja PE z 17 stycznia 2019 r. 2018/2151(INI); dokument roboczy służb Komisji SWD(2019) 333 final.
12 Kingsley Ighobor [w:] Africa Renewal, grudzień 2016 r. - marzec 2017 r., Diagnosing Africa's medical brain drain.
13 Sprawozdanie ustne Kaisa Sellamiego, dyrektora generalnego Discovery Informatique, na konferencji Euromedu w Barcelonie w październiku 2019 r.
14 COM(2018) 773 - Czysta planeta dla wszystkich - Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki.
15 Np. Werner Razan, dyrektor austriackiej Fundacji Badawczej ds. Rozwoju Międzynarodowego, na konferencji A good life for all needs a different Globalisation, Wiedeń, marzec 2020 r.
16 Badania pokazują, że pewien poziom płacy minimalnej zmniejsza presję migracyjną, np. Clemens, Does Development Reduce Migration? (2014).
17 GK Partners. Strategic, Business and Operational Framework for an African Diaspora Finance Corporation (2019).
18 Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 38, pkt 1.5.3.
19 Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 38 oraz Dz.U. C 97 z 24.3.2020, s. 9.
20 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 29, pkt 1.9.
21 Tamże, pkt 1.7.
22 Victor, Geels, Sharpe, Accelerating the Transitions (2019).
23 Janina Scheelhaase i in., Transportation Research Procedia 43 (2019) 21-30.
24 Prognos, Importance of liquid energy sources for the energy transition (2018).
25 Radermacher F.-J., Die internationale Energie- und Klimakrise überwinden (2019).
26 Stiglitz, Joseph; Sen, Amartya; Fitoussi, Jean, Sprawozdanie Komisji ds. Mierzenia Wyników Gospodarczych i Postępu Społecznego (2009).