(2020/C 415/10)(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
UWZGLĘDNIAJĄC:
1 Jak stwierdzono w załączniku do zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01), kompetencje cyfrowe obejmują pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie. Obejmują one umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się i współpracę, umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie), bezpieczeństwo (w tym dobrostan cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem), kwestie dotyczące własności intelektualnej, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie.
2 Sztuczna inteligencja (AI) odnosi się do systemów informatycznych, które przejawiają inteligentne zachowanie polegające na analizowaniu własnego środowiska i podejmowaniu działań o pewnym stopniu autonomii, by osiągnąć konkretne cele.
3 Do celów niniejszych konkluzji przez technologie edukacji cyfrowej rozumie się technologie, które poprzez tworzenie i wykorzystanie odpowiednich procesów i zasobów technologicznych i zarządzanie nimi umożliwiają ułatwianie uzyskiwania wyników przez osoby uczące się oraz analizowanie i poprawę tych wyników.
4 W tym kontekście przez uczenie się mieszane rozumie się podejście pedagogiczne polegające na łączeniu uczenia się opartego na kontakcie osobistym i e-uczenia się, dające osobie uczącej się pewien stopień kontroli co do czasu, miejsca, ścieżki i tempa.
5 Do celów niniejszych konkluzji mianem uczenia się na odległość określa się tryb uczenia, który umożliwia organizowanie i realizowanie nauczania i uczenia się na odległość (np. z wykorzystaniem zasobów radiowych, telewizyjnych, internetowych lub elektronicznych).
6 Edukacja cyfrowa obejmuje dwie odmienne, choć dopełniające się perspektywy: pedagogiczne zastosowanie technologii cyfrowych w celu wspierania i usprawniania nauczania, uczenia się i oceny oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych osób uczących się oraz kadry sektora kształcenia i szkolenia.
7 Obywatelstwo cyfrowe to zestaw obejmujący wartości, umiejętności, postawy, wiedzę i krytycyzm, które są niezbędne obywatelom w erze cyfrowej. Cyfrowy obywatel wie, jak korzystać z technologii i jest w stanie w sposób kompetentny i pozytywny wchodzić z nimi w interakcje.
8 Nauczyciele, trenerzy, edukatorzy i pozostali członkowie kadry pedagogicznej są często użytkownikami rozmaitych portali internetowych i członkami społeczności internetowych, np. europejskich e-platform takich jak EPALE, europejska platforma internetowa dla szkół School Education Gateway, eTwinning itp. Mogą też uczestniczyć w szerszych międzynarodowych społecznościach internetowych np. za pośrednictwem organizacji międzynarodowych i przedsiębiorstw wielonarodowych.
9 EURYDICE (2020). Impact of COVID-19: closure of education systems in Europe (Skutki COVID-19: zamknięcie systemów edukacji w Europie).
10 COM(2020) 624 final.
11 Do celów niniejszych konkluzji ekosystemy edukacji cyfrowej można rozumieć jako otoczenie i warunki niezbędne do zagwarantowania wysokiej jakości włączającej edukacji cyfrowej. Pojęcie to odnosi się głównie do jakościowych treści, narzędzi przyjaznych dla użytkownika, usług wnoszących wartość dodaną oraz bezpiecznych platform.
12 Dz.U. C 64 z 5.3.2013, s. 5.
13 Dz.U. C 172 z 27.5.2015, s. 17.
14 Dz.U. C 414 z 10.12.2019, s. 2.
15 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 25.
16 Dz.U. C 212 z 14.6.2016, s. 5.
17 Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s. 1.
18 Dz.U. C 62 z 25.2.2017, s. 3.
19 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 15.
20 Dz.U. C 421 z 8.12.2017, s. 2.
21 Dz.U. C 429 z 14.12.2017, s. 3.
22 Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1.
23 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 15.
24 Dz.U. C 484 z 24.12.2016, s. 1.
25 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 23.
26 Dz.U. C 195 z 7.6.2018, s. 7.
27 Dok. 8286/19.
28 Dok. 10102/19.
29 Dz.U. C 389 z 18.11.2019, s. 1.
30 Dz.U. C 389 z 18.11.2019, s. 12.
31 Dz.U. C 64 z 27.2.2020, s. 1.
32 Dz.U. C 193 z 9.6.2020, s. 11.
33 Dz.U. C 212I z 26.6.2020, s. 9.
34 Dok. EUCO 13/20.
35 Dz.U. C 202I z 16.6.2020, s. 1.