Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (2017/2922(RSP)).

Zaprzestanie testowania kosmetyków na zwierzętach na całym świecie

P8_TA(2018)0202

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (2017/2922(RSP))

(2020/C 41/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie kosmetyków"),
-
uwzględniając art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 marca 2013 r. w sprawie zakazu przeprowadzania testów na zwierzętach i zakazu wprowadzania do obrotu oraz w sprawie aktualnej sytuacji w zakresie metod alternatywnych w branży produktów kosmetycznych (COM(2013)0135),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 19 września 2016 r. na temat opracowywania, uznawania i prawnego przyjmowania metod alternatywnych wobec testów na zwierzętach w branży produktów kosmetycznych (2013-2015) (COM(2016)0599),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 czerwca 2015 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop wiwisekcji" (C(2015)3773),
-
uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 21 września 2016 r. w sprawie C-592/14 2 ,
-
uwzględniając badanie specjalne Eurobarometr nr 442 z marca 2016 r. pt. "Stosunek Europejczyków do dobrostanu zwierząt",
-
uwzględniając badanie ze stycznia 2017 r. pt. "Dobrostan zwierząt w UE"zlecone na wniosek Komisji Petycji,
-
uwzględniając skierowane do Rady pytanie dotyczące światowego zakazu testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach (O-000040/2018 - B8-0017/2018),
-
uwzględniając skierowane do Komisji pytanie dotyczące światowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (O-000041/2018 - B8-0018/2018),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że w rozporządzeniu w sprawie kosmetyków ustanawia się warunki obrotu produktami kosmetycznym i i ich składnikami w UE oraz dąży się do stworzenia wewnętrznego rynku produktów kosmetycznych przy zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego;
B.
mając na uwadze, że art. 13 TFUE stanowi, iż przy formułowaniu i wykonywaniu polityk Unii, w szczególności tych dotyczących rynku wewnętrznego, w pełni uwzględnia się wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt jako istot zdolnych do odczuwania;
C.
mając na uwadze, że kosmetyki stanowią integralną część życia codziennego obywateli UE i obejmują szeroki zakres produktów, od makijażu i dezodorantów po produkty do kąpieli, pod prysznic oraz do opalania, pielęgnacji włosów, skóry i paznokci, golenia i higieny jamy ustnej;
D.
mając na uwadze, że UE zobowiązała się do promowania dobrostanu zwierząt wraz z ochroną zdrowia ludzkiego i środowiska;
E.
mając na uwadze, że w celu zagwarantowania bezpieczeństwa kosmetyków w art. 10 rozporządzenia w sprawie kosmetyków stwierdza się, iż należy przeprowadzić ocenę i sporządzić raport bezpieczeństwa każdego produktu kosmetycznego;
F.
mając na uwadze, że art. 11 rozporządzenia w sprawie kosmetyków nakłada wymóg przechowywania dokumentacji produktu w przypadku każdego produktu wprowadzonego do obrotu i że dokumentacja ta musi zawierać dane dotyczące wszelkich testów na zwierzętach, przeprowadzonych w trakcie opracowania lub oceny bezpieczeństwa produktu kosmetycznego lub jego składników;
G.
mając na uwadze, że testowanie na zwierzętach gotowych produktów kosmetycznych i składników kosmetycznych jest zakazane w UE, odpowiednio, od września 2004 r. i marca 2009 r. ("zakaz przeprowadzania testów");
H.
mając na uwadze, że od marca 2009 r. w UE zakazane jest wprowadzanie do obrotu gotowych produktów kosmetycznych i składników kosmetycznych testowanych na zwierzętach, z wyjątkiem testów dotyczących toksyczności dawki powtórzonej, toksyczności reprodukcyjnej i toksykokinetyki; mając na uwadze, że w odniesieniu do tych szczególnych złożonych skutków dla zdrowia od marca 2013 r. obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu niezależnie od dostępności alternatywnych metod testowania bez wykorzystywania zwierząt ("zakaz wprowadzania do obrotu");
I.
mając na uwadze, że większość składników występujących w produktach kosmetycznych jest również wykorzystywana w wielu innych produktach konsumpcyjnych i przemysłowych, takich jak farmaceutyki, detergenty i inne chemikalia, oraz w żywności; mając na uwadze, że składniki te mogły być testowane na zwierzętach zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi, takimi jak rozporządzenie REACH 3 , w przypadku braku alternatywy;
J.
mając na uwadze, że według badania specjalnego Eurobarometr nr 442 z marca 2016 r. 89 % obywateli UE zgadza się, iż Unia powinna w większym stopniu upowszechniać wiedzę o znaczeniu dobrostanu zwierząt na poziomie międzynarodowym, a 90 % obywateli UE zgadza się, że ważne jest ustalenie wysokich standardów dobrostanu zwierząt, uznawanych na całym świecie;
K.
mając na uwadze, że Parlament otrzymuje liczne petycje od obywateli korzystających z praw przysługujących im na mocy art. 24 i 227 TFUE oraz art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w których wzywają oni do zaprzestania badań na zwierzętach w Europie i na całym świecie oraz do ustanowienia międzynarodowych standardów w zakresie dobrostanu zwierząt;
L.
mając na uwadze, że obywatele domagają się przyjęcia nowych ram ustawodawczych w celu stopniowego wyeliminowania testów na zwierzętach;
M.
mając na uwadze, że w wyroku z dnia 21 września 2016 r. w sprawie C-592/14 TSUE potwierdził, iż wprowadzanie do obrotu w Unii produktów kosmetycznych zawierających pewne składniki, które były testowane na zwierzętach poza UE, w celu prowadzenia sprzedaży tych wyrobów w państwach trzecich, może być objęte zakazem, jeżeli dane wynikające z tych testów są wykorzystywane, by wykazać bezpieczeństwo tych produktów do celów wprowadzenia ich do obrotu na rynku Unii;
N.
mając na uwadze, że luki pozwalają na wprowadzanie do obrotu na rynku UE produktów kosmetycznych, które były testowane na zwierzętach poza Unią i zostały ponownie zbadane w UE przy użyciu metod alternatywnych do testowania na zwierzętach, co jest niezgodne z duchem prawodawstwa UE;
O.
mając na uwadze, że UE jest kluczowym podmiotem w Organizacji Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że instytucje UE i państwa członkowskie muszą nadal troszczyć się o globalny porządek oparty na prawie międzynarodowym i wielostronnej współpracy;
P.
mając na uwadze, że UE powinna dołożyć starań, by promować rygorystyczne standardy dobrostanu zwierząt w swoich stosunkach zagranicznych;

Doświadczenia związane z przełomowym unijnym zakazem testowania kosmetyków na zwierzętach

1.
stwierdza, że Europa posiada prężny i innowacyjny sektor kosmetyków, który zapewnia blisko dwa miliony miejsc pracy i stanowi największy rynek zbytu dla produktów kosmetycznych na świecie; podkreśla, że unijny zakaz testowania na zwierzętach nie zahamował rozwoju tego sektora;
2.
zauważa, że stopień przestrzegania zakazu przeprowadzania testów i wprowadzania do obrotu takich produktów jest w Europie bardzo wysoki; podkreśla jednak, że poważnym problemem, którym należy się zająć w pierwszej kolejności, pozostaje brak kompletnych i wiarygodnych informacji w dokumentacji produktu, w szczególności w przypadku produktów kosmetycznych importowanych do UE z państw trzecich, w których testy na zwierzętach są nadal wymagane;
3.
uważa, że przełomowy unijny zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach stanowi zdecydowany sygnał dla całego świata, podkreślający wagę, jaką Unia przywiązuje do ochrony zwierząt, który z powodzeniem wykazał też, że stopniowe wycofywanie testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach jest możliwe;
4.
przypomina, że w Europie dokonano wyboru politycznego, polegającego na wdrożeniu zakazu niezależnie od pełnej dostępności metod alternatywnych do testowania na zwierzętach; uważa, że europejski przykład pokazuje, iż brak alternatyw dla testowania na zwierzętach w przypadku niektórych parametrów docelowych nie jest argumentem przeciwko wprowadzeniu ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach;
5.
przypomina, że w przypadku kosmetyków testowanie na zwierzętach nie może być dłużej uznawane za uzasadnione, i apeluje do unijnych i krajowych organów publicznych o podtrzymanie publicznego sprzeciwu wobec testowania kosmetyków oraz wsparcie postępów w opracowywaniu innowacyjnych i humanitarnych metod testowania;
6.
zwraca się do organów regulacyjnych i przedsiębiorstw o ustanowienie systemu monitorowania otwartego na regularne i niezależne kontrole, by zagwarantować stosowanie się dostawców branżowych do całkowitego zakazu;

Wpływ zakazu na rozwój metod alternatywnych

7.
przypomina, że zakaz testowania na zwierzętach doprowadził do nasilenia prac badawczych w celu opracowania alternatywnych metod testowania, czego skutki wykraczają daleko poza branżę kosmetyczną; zauważa, że poczyniono także znaczne postępy w zatwierdzaniu i prawnym sankcjonowaniu metod alternatywnych;
8.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie do udostępnienia wystarczających średnio- i długoterminowych środków finansowych na szybkie opracowanie, zatwierdzenie i zastosowanie alternatywnych metod badań w celu pełnego zastąpienia testów na zwierzętach w przypadku kluczowych toksykologicznych parametrów docelowych, takich jak rakotwórczość, toksyczność reprodukcyjna i toksyczność dawki powtórzonej 4 ;
9.
podkreśla potrzebę ustawicznego szkolenia i kształcenia, tak aby zagwarantować odpowiednią znajomość alternatyw i procesów w laboratoriach i wśród właściwych organów;
10.
zwraca uwagę, że instytucje akademickie mają do odegrania ważną rolę w promowaniu metod alternatywnych wobec testowania na zwierzętach w dyscyplinach naukowych oraz w rozpowszechnianiu nowej wiedzy i praktyk, które są dostępne, lecz nie zawsze powszechnie używane;
11.
podkreśla konieczność działań w strukturach międzynarodowych, aby przyspieszyć uznawanie i przyjmowanie metod alternatywnych oraz zapewnić transfer wiedzy i wsparcie finansowe państwom trzecim, w których naukowcy mogą nie być świadomi metod alternatywnych, a ośrodkom badawczym może brakować niezbędnej infrastruktury badawczej;
12.
przypomina, że UE promuje współpracę międzynarodową na rzecz metod alternatywnych w ramach europejskiego partnerstwa na rzecz alternatywnego podejścia do testów na zwierzętach (EPAA) i jest zaangażowana w inne ważne procesy międzynarodowe, takie jak międzynarodowa współpraca w dziedzinie regulacji dotyczących kosmetyków (ICCR) i międzynarodowa współpraca w zakresie alternatywnych metod testowania (ICATM); stwierdza, że taka współpraca ma kluczowe znaczenie;

Sytuacja międzynarodowa

13.
podkreśla, że Gwatemala, Indie, Islandia, Izrael, Norwegia, Nowa Zelandia, Serbia, Szwajcaria i Turcja wprowadziły zakaz testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach; zauważa, że inne kraje, takie jak Korea Południowa i Australia, poczyniły znaczne postępy w kierunku ustanowienia takiego zakazu;
14.
zauważa, mimo istnienia pewnych godnych uwagi postępów ustawodawczych na całym świecie, że w około 80 % państw nadal dopuszcza się testowanie na zwierzętach oraz wprowadzanie do obrotu kosmetyków testowanych na zwierzętach;

Ustanowienie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach

15.
wzywa do wykorzystania rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków jako modelu na rzecz wprowadzenia - na szczeblu międzynarodowym - zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach oraz zakazu międzynarodowego handlu składnikami kosmetyków i produktami kosmetycznymi testowanymi na zwierzętach, który mógłby wejść w życie przed 2023 r.;
16.
wzywa instytucje UE do zagwarantowania równych warunków rynkowych dla wszystkich produktów wprowadzonych do obrotu w UE, a także do dopilnowania, by żadnego z tych produktów nie testowano na zwierzętach w państwie trzecim;
17.
wzywa przewodniczących instytucji UE, by promowali, wspierali i ułatwiali wprowadzenie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach podczas spotkań ze swoimi odpowiednikami, w szczególności z sekretarzem generalnym ONZ;
18.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie, by wykorzystywały sieci dyplomatyczne i działały w zdecydowany sposób na wszelkich możliwych forach negocjacji, zarówno dwustronnych, jak i wielostronnych, w celu budowania silnej i szerokiej koalicji na rzecz globalnego zakazu prowadzenia testów na zwierzętach w sektorze kosmetycznym;
19.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie, by ułatwiały, promowały i wspierały zawarcie w ramach ONZ międzynarodowej konwencji przeciwko wykorzystywaniu zwierząt do testowania kosmetyków; zwraca się do instytucji UE i państw członkowskich o włączenie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach do porządku obrad następnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego ONZ;
20.
apeluje do Komisji, by aktywnie współpracowała ze wszystkimi zainteresowanymi stronami - w tym promotorami kampani i na rzecz globalnego zaprzestania wykorzystywania zwierząt do testowania kosmetyków, organizacjami pozarządowymi i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego - w celu promowania imprez towarzyszących następnemu posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego ONZ oraz sprzyjania dialogowi na temat korzyści i wartości wynikających z międzynarodowej konwencji przeciwko testowaniu kosmetyków na zwierzętach;
21.
wzywa Komisję i Radę, aby upewniły się, że unijny zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach nie zostanie osłabiony żadnymi toczącymi się negocjacjami handlowymi ani zasadami Światowej Organizacji Handlu; wzywa Komisję do wyłączenia produktów kosmetycznych testowanych na zwierzętach z zakresu wszelkich umów handlowych - tych już obowiązujących lub będących obecnie przedmiotem negocjacji;

o

o o

22.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, przewodniczącemu Rady Europejskiej, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz sekretarzowi generalnemu Narodów Zjednoczonych.
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 ECLI:EU:C:2016:703.
3 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
4 Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów, "Notes of Guidance for the Testing of Cosmetic Ingredients and their Safety Evaluation, 9th revision"[Wytyczne w sprawie testowania składników produktów kosmetycznych i ich oceny bezpieczeństwa, 9. przegląd], SCCS/1564/15.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024