Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (2017/2922(RSP)).

Zaprzestanie testowania kosmetyków na zwierzętach na całym świecie

P8_TA(2018)0202

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (2017/2922(RSP))

(2020/C 41/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie kosmetyków"),
-
uwzględniając art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 marca 2013 r. w sprawie zakazu przeprowadzania testów na zwierzętach i zakazu wprowadzania do obrotu oraz w sprawie aktualnej sytuacji w zakresie metod alternatywnych w branży produktów kosmetycznych (COM(2013)0135),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 19 września 2016 r. na temat opracowywania, uznawania i prawnego przyjmowania metod alternatywnych wobec testów na zwierzętach w branży produktów kosmetycznych (2013-2015) (COM(2016)0599),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 czerwca 2015 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop wiwisekcji" (C(2015)3773),
-
uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 21 września 2016 r. w sprawie C-592/14 2 ,
-
uwzględniając badanie specjalne Eurobarometr nr 442 z marca 2016 r. pt. "Stosunek Europejczyków do dobrostanu zwierząt",
-
uwzględniając badanie ze stycznia 2017 r. pt. "Dobrostan zwierząt w UE"zlecone na wniosek Komisji Petycji,
-
uwzględniając skierowane do Rady pytanie dotyczące światowego zakazu testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach (O-000040/2018 - B8-0017/2018),
-
uwzględniając skierowane do Komisji pytanie dotyczące światowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (O-000041/2018 - B8-0018/2018),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że w rozporządzeniu w sprawie kosmetyków ustanawia się warunki obrotu produktami kosmetycznym i i ich składnikami w UE oraz dąży się do stworzenia wewnętrznego rynku produktów kosmetycznych przy zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego;
B.
mając na uwadze, że art. 13 TFUE stanowi, iż przy formułowaniu i wykonywaniu polityk Unii, w szczególności tych dotyczących rynku wewnętrznego, w pełni uwzględnia się wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt jako istot zdolnych do odczuwania;
C.
mając na uwadze, że kosmetyki stanowią integralną część życia codziennego obywateli UE i obejmują szeroki zakres produktów, od makijażu i dezodorantów po produkty do kąpieli, pod prysznic oraz do opalania, pielęgnacji włosów, skóry i paznokci, golenia i higieny jamy ustnej;
D.
mając na uwadze, że UE zobowiązała się do promowania dobrostanu zwierząt wraz z ochroną zdrowia ludzkiego i środowiska;
E.
mając na uwadze, że w celu zagwarantowania bezpieczeństwa kosmetyków w art. 10 rozporządzenia w sprawie kosmetyków stwierdza się, iż należy przeprowadzić ocenę i sporządzić raport bezpieczeństwa każdego produktu kosmetycznego;
F.
mając na uwadze, że art. 11 rozporządzenia w sprawie kosmetyków nakłada wymóg przechowywania dokumentacji produktu w przypadku każdego produktu wprowadzonego do obrotu i że dokumentacja ta musi zawierać dane dotyczące wszelkich testów na zwierzętach, przeprowadzonych w trakcie opracowania lub oceny bezpieczeństwa produktu kosmetycznego lub jego składników;
G.
mając na uwadze, że testowanie na zwierzętach gotowych produktów kosmetycznych i składników kosmetycznych jest zakazane w UE, odpowiednio, od września 2004 r. i marca 2009 r. ("zakaz przeprowadzania testów");
H.
mając na uwadze, że od marca 2009 r. w UE zakazane jest wprowadzanie do obrotu gotowych produktów kosmetycznych i składników kosmetycznych testowanych na zwierzętach, z wyjątkiem testów dotyczących toksyczności dawki powtórzonej, toksyczności reprodukcyjnej i toksykokinetyki; mając na uwadze, że w odniesieniu do tych szczególnych złożonych skutków dla zdrowia od marca 2013 r. obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu niezależnie od dostępności alternatywnych metod testowania bez wykorzystywania zwierząt ("zakaz wprowadzania do obrotu");
I.
mając na uwadze, że większość składników występujących w produktach kosmetycznych jest również wykorzystywana w wielu innych produktach konsumpcyjnych i przemysłowych, takich jak farmaceutyki, detergenty i inne chemikalia, oraz w żywności; mając na uwadze, że składniki te mogły być testowane na zwierzętach zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi, takimi jak rozporządzenie REACH 3 , w przypadku braku alternatywy;
J.
mając na uwadze, że według badania specjalnego Eurobarometr nr 442 z marca 2016 r. 89 % obywateli UE zgadza się, iż Unia powinna w większym stopniu upowszechniać wiedzę o znaczeniu dobrostanu zwierząt na poziomie międzynarodowym, a 90 % obywateli UE zgadza się, że ważne jest ustalenie wysokich standardów dobrostanu zwierząt, uznawanych na całym świecie;
K.
mając na uwadze, że Parlament otrzymuje liczne petycje od obywateli korzystających z praw przysługujących im na mocy art. 24 i 227 TFUE oraz art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w których wzywają oni do zaprzestania badań na zwierzętach w Europie i na całym świecie oraz do ustanowienia międzynarodowych standardów w zakresie dobrostanu zwierząt;
L.
mając na uwadze, że obywatele domagają się przyjęcia nowych ram ustawodawczych w celu stopniowego wyeliminowania testów na zwierzętach;
M.
mając na uwadze, że w wyroku z dnia 21 września 2016 r. w sprawie C-592/14 TSUE potwierdził, iż wprowadzanie do obrotu w Unii produktów kosmetycznych zawierających pewne składniki, które były testowane na zwierzętach poza UE, w celu prowadzenia sprzedaży tych wyrobów w państwach trzecich, może być objęte zakazem, jeżeli dane wynikające z tych testów są wykorzystywane, by wykazać bezpieczeństwo tych produktów do celów wprowadzenia ich do obrotu na rynku Unii;
N.
mając na uwadze, że luki pozwalają na wprowadzanie do obrotu na rynku UE produktów kosmetycznych, które były testowane na zwierzętach poza Unią i zostały ponownie zbadane w UE przy użyciu metod alternatywnych do testowania na zwierzętach, co jest niezgodne z duchem prawodawstwa UE;
O.
mając na uwadze, że UE jest kluczowym podmiotem w Organizacji Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że instytucje UE i państwa członkowskie muszą nadal troszczyć się o globalny porządek oparty na prawie międzynarodowym i wielostronnej współpracy;
P.
mając na uwadze, że UE powinna dołożyć starań, by promować rygorystyczne standardy dobrostanu zwierząt w swoich stosunkach zagranicznych;

Doświadczenia związane z przełomowym unijnym zakazem testowania kosmetyków na zwierzętach

1.
stwierdza, że Europa posiada prężny i innowacyjny sektor kosmetyków, który zapewnia blisko dwa miliony miejsc pracy i stanowi największy rynek zbytu dla produktów kosmetycznych na świecie; podkreśla, że unijny zakaz testowania na zwierzętach nie zahamował rozwoju tego sektora;
2.
zauważa, że stopień przestrzegania zakazu przeprowadzania testów i wprowadzania do obrotu takich produktów jest w Europie bardzo wysoki; podkreśla jednak, że poważnym problemem, którym należy się zająć w pierwszej kolejności, pozostaje brak kompletnych i wiarygodnych informacji w dokumentacji produktu, w szczególności w przypadku produktów kosmetycznych importowanych do UE z państw trzecich, w których testy na zwierzętach są nadal wymagane;
3.
uważa, że przełomowy unijny zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach stanowi zdecydowany sygnał dla całego świata, podkreślający wagę, jaką Unia przywiązuje do ochrony zwierząt, który z powodzeniem wykazał też, że stopniowe wycofywanie testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach jest możliwe;
4.
przypomina, że w Europie dokonano wyboru politycznego, polegającego na wdrożeniu zakazu niezależnie od pełnej dostępności metod alternatywnych do testowania na zwierzętach; uważa, że europejski przykład pokazuje, iż brak alternatyw dla testowania na zwierzętach w przypadku niektórych parametrów docelowych nie jest argumentem przeciwko wprowadzeniu ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach;
5.
przypomina, że w przypadku kosmetyków testowanie na zwierzętach nie może być dłużej uznawane za uzasadnione, i apeluje do unijnych i krajowych organów publicznych o podtrzymanie publicznego sprzeciwu wobec testowania kosmetyków oraz wsparcie postępów w opracowywaniu innowacyjnych i humanitarnych metod testowania;
6.
zwraca się do organów regulacyjnych i przedsiębiorstw o ustanowienie systemu monitorowania otwartego na regularne i niezależne kontrole, by zagwarantować stosowanie się dostawców branżowych do całkowitego zakazu;

Wpływ zakazu na rozwój metod alternatywnych

7.
przypomina, że zakaz testowania na zwierzętach doprowadził do nasilenia prac badawczych w celu opracowania alternatywnych metod testowania, czego skutki wykraczają daleko poza branżę kosmetyczną; zauważa, że poczyniono także znaczne postępy w zatwierdzaniu i prawnym sankcjonowaniu metod alternatywnych;
8.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie do udostępnienia wystarczających średnio- i długoterminowych środków finansowych na szybkie opracowanie, zatwierdzenie i zastosowanie alternatywnych metod badań w celu pełnego zastąpienia testów na zwierzętach w przypadku kluczowych toksykologicznych parametrów docelowych, takich jak rakotwórczość, toksyczność reprodukcyjna i toksyczność dawki powtórzonej 4 ;
9.
podkreśla potrzebę ustawicznego szkolenia i kształcenia, tak aby zagwarantować odpowiednią znajomość alternatyw i procesów w laboratoriach i wśród właściwych organów;
10.
zwraca uwagę, że instytucje akademickie mają do odegrania ważną rolę w promowaniu metod alternatywnych wobec testowania na zwierzętach w dyscyplinach naukowych oraz w rozpowszechnianiu nowej wiedzy i praktyk, które są dostępne, lecz nie zawsze powszechnie używane;
11.
podkreśla konieczność działań w strukturach międzynarodowych, aby przyspieszyć uznawanie i przyjmowanie metod alternatywnych oraz zapewnić transfer wiedzy i wsparcie finansowe państwom trzecim, w których naukowcy mogą nie być świadomi metod alternatywnych, a ośrodkom badawczym może brakować niezbędnej infrastruktury badawczej;
12.
przypomina, że UE promuje współpracę międzynarodową na rzecz metod alternatywnych w ramach europejskiego partnerstwa na rzecz alternatywnego podejścia do testów na zwierzętach (EPAA) i jest zaangażowana w inne ważne procesy międzynarodowe, takie jak międzynarodowa współpraca w dziedzinie regulacji dotyczących kosmetyków (ICCR) i międzynarodowa współpraca w zakresie alternatywnych metod testowania (ICATM); stwierdza, że taka współpraca ma kluczowe znaczenie;

Sytuacja międzynarodowa

13.
podkreśla, że Gwatemala, Indie, Islandia, Izrael, Norwegia, Nowa Zelandia, Serbia, Szwajcaria i Turcja wprowadziły zakaz testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach; zauważa, że inne kraje, takie jak Korea Południowa i Australia, poczyniły znaczne postępy w kierunku ustanowienia takiego zakazu;
14.
zauważa, mimo istnienia pewnych godnych uwagi postępów ustawodawczych na całym świecie, że w około 80 % państw nadal dopuszcza się testowanie na zwierzętach oraz wprowadzanie do obrotu kosmetyków testowanych na zwierzętach;

Ustanowienie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach

15.
wzywa do wykorzystania rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków jako modelu na rzecz wprowadzenia - na szczeblu międzynarodowym - zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach oraz zakazu międzynarodowego handlu składnikami kosmetyków i produktami kosmetycznymi testowanymi na zwierzętach, który mógłby wejść w życie przed 2023 r.;
16.
wzywa instytucje UE do zagwarantowania równych warunków rynkowych dla wszystkich produktów wprowadzonych do obrotu w UE, a także do dopilnowania, by żadnego z tych produktów nie testowano na zwierzętach w państwie trzecim;
17.
wzywa przewodniczących instytucji UE, by promowali, wspierali i ułatwiali wprowadzenie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach podczas spotkań ze swoimi odpowiednikami, w szczególności z sekretarzem generalnym ONZ;
18.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie, by wykorzystywały sieci dyplomatyczne i działały w zdecydowany sposób na wszelkich możliwych forach negocjacji, zarówno dwustronnych, jak i wielostronnych, w celu budowania silnej i szerokiej koalicji na rzecz globalnego zakazu prowadzenia testów na zwierzętach w sektorze kosmetycznym;
19.
wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie, by ułatwiały, promowały i wspierały zawarcie w ramach ONZ międzynarodowej konwencji przeciwko wykorzystywaniu zwierząt do testowania kosmetyków; zwraca się do instytucji UE i państw członkowskich o włączenie globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach do porządku obrad następnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego ONZ;
20.
apeluje do Komisji, by aktywnie współpracowała ze wszystkimi zainteresowanymi stronami - w tym promotorami kampani i na rzecz globalnego zaprzestania wykorzystywania zwierząt do testowania kosmetyków, organizacjami pozarządowymi i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego - w celu promowania imprez towarzyszących następnemu posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego ONZ oraz sprzyjania dialogowi na temat korzyści i wartości wynikających z międzynarodowej konwencji przeciwko testowaniu kosmetyków na zwierzętach;
21.
wzywa Komisję i Radę, aby upewniły się, że unijny zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach nie zostanie osłabiony żadnymi toczącymi się negocjacjami handlowymi ani zasadami Światowej Organizacji Handlu; wzywa Komisję do wyłączenia produktów kosmetycznych testowanych na zwierzętach z zakresu wszelkich umów handlowych - tych już obowiązujących lub będących obecnie przedmiotem negocjacji;

o

o o

22.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, przewodniczącemu Rady Europejskiej, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz sekretarzowi generalnemu Narodów Zjednoczonych.
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 ECLI:EU:C:2016:703.
3 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
4 Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów, "Notes of Guidance for the Testing of Cosmetic Ingredients and their Safety Evaluation, 9th revision"[Wytyczne w sprawie testowania składników produktów kosmetycznych i ich oceny bezpieczeństwa, 9. przegląd], SCCS/1564/15.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.41.45

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach (2017/2922(RSP)).
Data aktu: 03/05/2018
Data ogłoszenia: 06/02/2020