(opinia rozpoznawcza)(2020/C 364/10)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Sprawozdawca: Dimitris DIMITRIADIS
Współsprawozdawca: Peter SCHMIDT
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 11.3.2020 |
Podstawa prawna |
Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
29.6.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.7.2020 |
Sesja plenarna nr |
553 |
Wynik głosowania |
|
(za/przeciw/wstrzymało się) |
206/4/2 |
Bruksela, dnia 16 lipca 2020 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 SDSN ONZ, Six Transformations to achieve the Sustainable Development Goals [Sześć zmian transformacyjnych na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju].
2 Jytte Guteland, sprawozdawczyni Parlamentu Europejskiego ds. Europejskiego prawa o klimacie (COM(2020) 80), proponuje "podwyższenie celu Unii wyznaczonego na 2030 r., tak aby osiągnąć redukcję emisji o 65 % w stosunku do poziomu z 1990 r. W związku z tym Komisja powinna do 30 czerwca 2021 r. ocenić, w jaki sposób należałoby odpowiednio zmienić unijne akty prawne wdrażające ten wyższy cel".
3 Sprawozdanie w sprawie rozbieżności między potrzebami a perspektywami w zakresie redukcji emisji z 2019 r.
4 W sprawozdaniu Emissions Gap Report 2019, opracowanym w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP), wskazano, że aby ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5 oC, należy zmniejszyć globalne emisje o 7,6 % rocznie, począwszy od teraz. Po przeliczeniu oznacza to przyjęcie celu redukcji emisji o co najmniej 68 % do 2030 r.
5 Opinia EKES-u "Zrównoważona gospodarka, jakiej potrzebujemy" (Dz.U. C 106 z 31.3.2020, s. 1).
6 Ekonomia dobrobytu - gałąź ekonomii, w ramach której podejmuje się próby oceny polityki gospodarczej pod kątem jej wpływu na dobrobyt danej społeczności. Ugruntowała się jako wyraźnie określona gałąź teorii ekonomicznej w XX w.
7 Opinia EKES-u "Wspieranie działań podmiotów niepaństwowych w dziedzinie klimatu" (Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 35).
8 Opinia EKES-u "Strategia długoterminowej redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE" (Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 51).
9 Proponowanych już w opinii EKES-u w sprawie budowania koalicji społeczeństwa obywatelskiego i władz szczebla niższego niż krajowy w celu wywiązania się ze zobowiązań podjętych w porozumieniu paryskim (Dz.U. C 389 z 21.10.2016, s. 20).
12 Działania WWiI EIT ds. zmiany klimatu w ramach procesu "Deep Demonstration" stanowią potencjalną "przewagę w zakresie wzrostu" gospodarczego, umożliwiając najambitniejszym "właścicielom wyzwań" w Europie zrozumienie ich "przestrzeni problemowej", a "projektantom" mapowanie systemu i tworzenie portfolio pozycji interwencyjnych.
13 Opinia EKES-u "Dokument otwierający debatę W kierunku zrównoważonej Europy 2030" (Dz.U. C 14 z 15.1.2020, s. 95); opinia EKES-u "Sprawiedliwość klimatyczna" (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 22).
14 Badanie EKES-u.
15 Opinia EKES-u "Ułatwianie dostępu do finansowania działań związanych ze zmianą klimatu dla podmiotów niepaństwowych" (Dz.U. C 110 z 22.3.2019, s. 14).
16 Rossi, L., Gancheva, M. i O'Brien, S., 2017.
17 Climate Finance Forum - modalities and first tasks [Forum na rzecz finansowania działań związanych z klimatem - warunki i pierwsze zadania], badanie Milieu Consulting SPRL dla EKES-u.
18 Opinia EKES-u "Aby nikt nie pozostał w tyle - realizacja programu działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030" (Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 30).