[COM(2020) 94 final]b) "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie określenia i usuwania barier na jednolitym rynku"
[COM(2020) 93 final]
(2020/C 364/16)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Sprawozdawca: Gerardo LARGHI
Współsprawozdawca: Gonçalo LOBO XAVIER
Wniosek o konsultację |
a) Komisja Europejska, 22.4.2020 b) Komisja Europejska, 22.4.2020
|
Podstawa prawna |
a) i b) - art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
Data przyjęcia przez sekcję |
25.6.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.7.2020 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania
|
553 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
212/2/5 |
3.2.3. EKES uważa, że zbyt długo niewystarczające lub niewłaściwe stosowanie przepisów UE było piętą achillesową prawa Unii i że z tego powodu nie zajęto się wieloma przypadkami oszustw i działań niezgodnych z prawem. Zdecydowane egzekwowanie prawa Unii ma zasadnicze znaczenie dla budowania zaufania konsumentów i zapewnienia wykorzystania pełni potencjału jednolitego rynku przez przedsiębiorstwa, pracowników i konsumentów.
3.2.4. Szkody wyrządzone na jednolitym rynku przez kryzys związany z COVID-19 zwiększą szkody spowodowane wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE. Może to oznaczać, że gdy pandemia się skończy, wzrosną różnice między państwami UE pod względem rozwoju gospodarczego, gwarancji społecznych i poziomu dobrobytu, co będzie miało konsekwencje dla jednolitego rynku i jego rozwoju.
3.2.5. EKES uważa, że obecna sytuacja mogłaby wręcz doprowadzić do zawężenia jednolitego rynku do zwykłej strefy wolnego handlu - nie naturalnego rezultatu ponadnarodowego projektu politycznego, lecz zaledwie najmniejszego wspólnego mianownika krajowych interesów państw.
3.2.6. EKES wzywa zatem do tego, by właściwe europejskie instytucje i organizacje społeczeństwa obywatelskiego jasno informowały obywateli Unii o ograniczeniach jednolitego runku, by mieli oni realistyczne wyobrażenie tego, czego mogą spodziewać w związku z jego realizacją i egzekwowaniem. W związku z tym ważne jest, aby nie narzucać ani środków, które mogą być zbędne i nieuzasadnione i które w rzeczywistości jedynie stwarzają bariery dla działalności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP 11 , w tym wolnych zawodów, ani pełnej harmonizacji, której nie da się obronić, biorąc pod uwagę fakt, że pierwszeństwo muszą mieć inne zasady, na przykład prawa konsumentów i ochrona konsumentów. Jednolity rynek musi odzwierciedlać założenie "siła tkwi w różnorodności", które wraz z harmonizacją powinno być kluczowe w polityce europejskiej.
3.2.7. Standaryzacja, stosowana nie tylko w odniesieniu do produktów, lecz także do usług, odgrywa ważną rolę w ramach "nowego podejścia".
3.2.8. Plan długofalowy taki jak ten opracowany przez Komisję w celu usunięcia pozostałych barier jest ambitnym i godnym pochwały przedsięwzięciem, lecz muszą mu towarzyszyć znaczne inwestycje w procesy informowania, ostrzegania, uczenia się, szkolenia, integracji i standaryzacji.
1 COM(2020) 94 final.
2 COM(2020) 93 final.
3 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 25.
4 COM(2016) 821 final.
5 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 25.
6 COM(2020) 102 final.
7 Zob. Dz.U. C 43 z 15.2.2012, s. 14 i pozostałe wyżej wymienione opinie.
8 Zob. załączona lista.
9 EKES sporządził kilka opinii na ten temat, w tym: Dz.U. C 309 z 16.12.2006, s. 1, Dz.U. C 324 z 30.12.2006, s. 1, Dz.U. C 162 z 25.6.2008, s. 1, Dz.U. C 228 z 22.9.2009, s. 40 oraz Dz.U. C 128 z 18.5.2010, s. 97.
10 COM(2016) 821 final.
11 Dz.U. C 376 z 22.12.2011, s. 51.