b) "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie określenia i usuwania barier na jednolitym rynku"
[COM(2020) 93 final]
(2020/C 364/16)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Sprawozdawca: Gerardo LARGHI
Współsprawozdawca: Gonçalo LOBO XAVIER
| Wniosek o konsultację |
a) Komisja Europejska, 22.4.2020 b) Komisja Europejska, 22.4.2020 |
| Podstawa prawna | a) i b) - art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
| Data przyjęcia przez sekcję | 25.6.2020 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 16.7.2020 |
|
Sesja plenarna nr Wynik głosowania |
553 |
| (za/przeciw/wstrzymało się) | 212/2/5 |
3.2.3. EKES uważa, że zbyt długo niewystarczające lub niewłaściwe stosowanie przepisów UE było piętą achillesową prawa Unii i że z tego powodu nie zajęto się wieloma przypadkami oszustw i działań niezgodnych z prawem. Zdecydowane egzekwowanie prawa Unii ma zasadnicze znaczenie dla budowania zaufania konsumentów i zapewnienia wykorzystania pełni potencjału jednolitego rynku przez przedsiębiorstwa, pracowników i konsumentów.
3.2.4. Szkody wyrządzone na jednolitym rynku przez kryzys związany z COVID-19 zwiększą szkody spowodowane wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE. Może to oznaczać, że gdy pandemia się skończy, wzrosną różnice między państwami UE pod względem rozwoju gospodarczego, gwarancji społecznych i poziomu dobrobytu, co będzie miało konsekwencje dla jednolitego rynku i jego rozwoju.
3.2.5. EKES uważa, że obecna sytuacja mogłaby wręcz doprowadzić do zawężenia jednolitego rynku do zwykłej strefy wolnego handlu - nie naturalnego rezultatu ponadnarodowego projektu politycznego, lecz zaledwie najmniejszego wspólnego mianownika krajowych interesów państw.
3.2.6. EKES wzywa zatem do tego, by właściwe europejskie instytucje i organizacje społeczeństwa obywatelskiego jasno informowały obywateli Unii o ograniczeniach jednolitego runku, by mieli oni realistyczne wyobrażenie tego, czego mogą spodziewać w związku z jego realizacją i egzekwowaniem. W związku z tym ważne jest, aby nie narzucać ani środków, które mogą być zbędne i nieuzasadnione i które w rzeczywistości jedynie stwarzają bariery dla działalności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP 11 , w tym wolnych zawodów, ani pełnej harmonizacji, której nie da się obronić, biorąc pod uwagę fakt, że pierwszeństwo muszą mieć inne zasady, na przykład prawa konsumentów i ochrona konsumentów. Jednolity rynek musi odzwierciedlać założenie "siła tkwi w różnorodności", które wraz z harmonizacją powinno być kluczowe w polityce europejskiej.
3.2.7. Standaryzacja, stosowana nie tylko w odniesieniu do produktów, lecz także do usług, odgrywa ważną rolę w ramach "nowego podejścia".
3.2.8. Plan długofalowy taki jak ten opracowany przez Komisję w celu usunięcia pozostałych barier jest ambitnym i godnym pochwały przedsięwzięciem, lecz muszą mu towarzyszyć znaczne inwestycje w procesy informowania, ostrzegania, uczenia się, szkolenia, integracji i standaryzacji.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.364.116 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego a) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku[COM(2020) 94 final] - b) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie określenia i usuwania barier na jednolitym rynku[COM(2020) 93 final]. |
| Data aktu: | 28/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2020 |