Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD)).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19"

(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD))

(2020/C 311/12)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Arnold PUECH D'ALISSAC

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 12.5.2020

Parlament Europejski, 13.5.2020

Podstawa prawna Art. 42 i art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 27.5.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 10.6.2020
Sesja plenarna nr 552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 208/1/4
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Pandemia COVID-19 ma znaczny negatywny wpływ na unijny sektor rolny i rolno-spożywczy. Z tego względu EKES z zadowoleniem przyjmuje nowy środek zaproponowany przez Komisję Europejską, uważa go za niezwykle potrzebny i zwraca się do instytucji europejskich o jego pilne przyjęcie.
1.2.
Kryzys dowodzi geostrategicznego charakteru sektora rolno-spożywczego oraz konieczności utrzymania samowystarczalności żywnościowej w Unii Europejskiej. Z tego względu niezbędna jest pomoc na utrzymanie płynności finansowej gospodarstw rolnych oraz MŚP z sektora rolno-spożywczego w celu zapewnienia ich przetrwania w okresie kryzysu, zwłaszcza na obszarach o niekorzystnych warunkach lub obszarach odizolowanych, takich jak wyspy czy góry.
1.3.
Jednak Komisja Europejska powinna, zdaniem Komitetu, ustanowić nadzwyczajny fundusz poza budżetem WPR i zapewnić mu finansowanie w ramach planu naprawy w celu wdrożenia tego środka bez uszczuplenia zasobów EFRROW, ponieważ niektóre kraje UE wyczerpały już swoje środki finansowe w ramach EFRROW lub zobowiązały się już do ich wykorzystania. Zdaniem Komitetu w przeciwnym razie w omawianym wniosku należy uwzględnić pewną elastyczność w ramach EFRROW. Zwraca się zatem do Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego o uwzględnienie ogólnych uwag przedstawionych w niniejszej opinii.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Komisja Europejska proponuje zmianę rozporządzenia w sprawie EFRROW, aby umożliwić instytucjom zarządzającym przeznaczenie do 1 % budżetu przewidzianego na lata 2014-2020 na nowy środek, zwany "art. 39b", dotyczący "nadzwyczajnego tymczasowego wsparcia dla szczególnie dotkniętych pandemią COVID-19 rolników i MŚP prowadzących działalność w zakresie przetwórstwa, wprowadzania do obrotu lub rozwoju produktów rolnych".
2.2.
Proponowany środek polega na zryczałtowanej pomocy w wysokości do 5 000 EUR na gospodarstwo i 50 000 EUR na MŚP, która jest przyznawana zgodnie z obiektywnymi i niedyskryminującymi kryteriami i musi zostać wypłacona do 31 grudnia 2020 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia i szybką reakcję Komisji Europejskiej w celu odciążenia przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii COVID-19.
3.2.
Komitet popiera zaproponowane środki i uważa, że instytucje europejskie powinny je jak najszybciej przyjąć.
3.3.
EKES uważa jednak, że niektóre aspekty można udoskonalić:
3.3.1.
Należy zaproponować specjalny dodatkowy fundusz na sfinansowanie tego działania. Fundusz ten powinien być zasilany środkami pochodzącymi z przyszłego planu naprawy gospodarczej, aby uniknąć jakichkolwiek ograniczeń dotyczących środków EFRROW.
3.3.2.
W ostatnim roku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 środki dostępne w ramach EFRROW znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich. Proponowany pułap 1 % puli środków jest konieczny i zapewnia europejską harmonizację, za którą Komitet zawsze się opowiadał.
3.3.3.
Jednakże w celu umożliwienia państwom członkowskim osiągnięcia tego pułapu, powinien on być przedmiotem odstępstwa od ograniczeń budżetowych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. Państwa członkowskie muszą mieć możliwość wykorzystania dostępnych środków i uzyskania w tym celu odstępstwa od art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 niezależnie od pochodzenia środków, unikając jednocześnie - dzięki precyzyjnym kryteriom - nadmiernej kompensacji.
Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.
Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.311.79

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD)).
Data aktu: 18/09/2020
Data ogłoszenia: 18/09/2020