Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD)).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19"

(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD))

(2020/C 311/12)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Arnold PUECH D'ALISSAC

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 12.5.2020

Parlament Europejski, 13.5.2020

Podstawa prawna Art. 42 i art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 27.5.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 10.6.2020
Sesja plenarna nr 552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 208/1/4
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Pandemia COVID-19 ma znaczny negatywny wpływ na unijny sektor rolny i rolno-spożywczy. Z tego względu EKES z zadowoleniem przyjmuje nowy środek zaproponowany przez Komisję Europejską, uważa go za niezwykle potrzebny i zwraca się do instytucji europejskich o jego pilne przyjęcie.
1.2.
Kryzys dowodzi geostrategicznego charakteru sektora rolno-spożywczego oraz konieczności utrzymania samowystarczalności żywnościowej w Unii Europejskiej. Z tego względu niezbędna jest pomoc na utrzymanie płynności finansowej gospodarstw rolnych oraz MŚP z sektora rolno-spożywczego w celu zapewnienia ich przetrwania w okresie kryzysu, zwłaszcza na obszarach o niekorzystnych warunkach lub obszarach odizolowanych, takich jak wyspy czy góry.
1.3.
Jednak Komisja Europejska powinna, zdaniem Komitetu, ustanowić nadzwyczajny fundusz poza budżetem WPR i zapewnić mu finansowanie w ramach planu naprawy w celu wdrożenia tego środka bez uszczuplenia zasobów EFRROW, ponieważ niektóre kraje UE wyczerpały już swoje środki finansowe w ramach EFRROW lub zobowiązały się już do ich wykorzystania. Zdaniem Komitetu w przeciwnym razie w omawianym wniosku należy uwzględnić pewną elastyczność w ramach EFRROW. Zwraca się zatem do Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego o uwzględnienie ogólnych uwag przedstawionych w niniejszej opinii.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Komisja Europejska proponuje zmianę rozporządzenia w sprawie EFRROW, aby umożliwić instytucjom zarządzającym przeznaczenie do 1 % budżetu przewidzianego na lata 2014-2020 na nowy środek, zwany "art. 39b", dotyczący "nadzwyczajnego tymczasowego wsparcia dla szczególnie dotkniętych pandemią COVID-19 rolników i MŚP prowadzących działalność w zakresie przetwórstwa, wprowadzania do obrotu lub rozwoju produktów rolnych".
2.2.
Proponowany środek polega na zryczałtowanej pomocy w wysokości do 5 000 EUR na gospodarstwo i 50 000 EUR na MŚP, która jest przyznawana zgodnie z obiektywnymi i niedyskryminującymi kryteriami i musi zostać wypłacona do 31 grudnia 2020 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia i szybką reakcję Komisji Europejskiej w celu odciążenia przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii COVID-19.
3.2.
Komitet popiera zaproponowane środki i uważa, że instytucje europejskie powinny je jak najszybciej przyjąć.
3.3.
EKES uważa jednak, że niektóre aspekty można udoskonalić:
3.3.1.
Należy zaproponować specjalny dodatkowy fundusz na sfinansowanie tego działania. Fundusz ten powinien być zasilany środkami pochodzącymi z przyszłego planu naprawy gospodarczej, aby uniknąć jakichkolwiek ograniczeń dotyczących środków EFRROW.
3.3.2.
W ostatnim roku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 środki dostępne w ramach EFRROW znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich. Proponowany pułap 1 % puli środków jest konieczny i zapewnia europejską harmonizację, za którą Komitet zawsze się opowiadał.
3.3.3.
Jednakże w celu umożliwienia państwom członkowskim osiągnięcia tego pułapu, powinien on być przedmiotem odstępstwa od ograniczeń budżetowych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. Państwa członkowskie muszą mieć możliwość wykorzystania dostępnych środków i uzyskania w tym celu odstępstwa od art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 niezależnie od pochodzenia środków, unikając jednocześnie - dzięki precyzyjnym kryteriom - nadmiernej kompensacji.
Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.
Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.311.79

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD)).
Data aktu: 18/09/2020
Data ogłoszenia: 18/09/2020