Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19(COM(2020) 233 final - 2020/0113 (COD)).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19"

(COM(2020) 233 final - 2020/0113 (COD))

(2020/C 311/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Sprawozdawca: Gerardo LARGHI

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 8.6.2020

Parlament Europejski, 17.6.2020

Podstawa prawna Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Decyzja Prezydium 9.6.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 11.6.2020
Sesja plenarna nr 552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 226/0/2
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki kryzysu związanego z COVID-19.
1.2.
Wniosek ma pozwolić osiągnąć dwojaki cel, jakim jest właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego przy jednoczesnej gwarancji wysokiego poziomu bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska.
2.
Treść wniosku Komisji
2.1.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1  ustanowiono nowe wartości graniczne emisji, określane jako "etap V", które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczeń powietrza z silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.
2.2.
Pandemia COVID-19 wywołała znaczne zakłócenia w łańcuchach dostaw, co z kolei wpływa na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych tym rozporządzeniem.
2.3.
Wniosek ma na celu odroczenie o dwanaście miesięcy dat mających zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania na rynek maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach i ciągników, w których zamontowane są silniki przejściowe, a tym samym pomoc producentom w poradzeniu sobie z zakłóceniami, których nie można było przewidzieć.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES ponownie wyraża przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych jest istotnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.
3.2.
W swojej opinii 2  w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.
3.3.
EKES zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 stworzył wyjątkowe okoliczności, które mają wpływ na wiele obszarów. W szczególności kryzys doprowadził do kompletnego przerwania dostaw części i komponentów, w związku z czym producenci dysponują zapasami silników i niegotowych produktów.
3.4.
W wyniku tych zakłóceń wielu producentów silników i maszyn nie będzie w stanie dotrzymać określonych w rozporządzeniu terminów bez poniesienia poważnych i trwałych szkód ekonomicznych.
3.5.
Ponadto EKES zdaje sobie w pełni sprawę z tego, że kryzysu nie udało się i nie można było przewidzieć.
3.6.
W związku z tym EKES popiera proponowane we wniosku przedłużenie terminów o jeden rok, co zdaniem EKES-u jest rozsądnym i proporcjonalnym środkiem służącym zapewnieniu właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska.

Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53) - opinia EKES-u (Dz.U. C 251 z 31.7.2015, s. 31).
2 Dz.U. C 251 z 31.7. 2015, s. 31.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.311.53

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19(COM(2020) 233 final - 2020/0113 (COD)).
Data aktu: 18/09/2020
Data ogłoszenia: 18/09/2020