(2020/C 311/01)(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)
Sprawozdawcy: Petr ZAHRADNiK (Gr. I)
Stefano PALMIERI (Gr. II)
Jan DIRX (Gr. III)
Na sesji plenarnej w dniach 10 i 11 czerwca 2020 r. (posiedzenie z dnia 11 czerwca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 221 do 0 - 6 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą rezolucję:
2.3.1. COVID-19 będzie miał daleko idący wpływ na sytuację na rynku pracy. Wirus i wynikające z niego wstrząsy gospodarcze nie tylko powodują silne obawy o zdrowie pracowników oraz ich rodzin, ale wpływają na świat pracy pod trzema kluczowymi względami: 1) liczby miejsc pracy (chodzi tu zarówno o bezrobocie, jak i o niepełne zatrudnienie); 2) jakość pracy; oraz 3) skutki dla określonych grup, które są bardziej narażone na niekorzystną sytuację na rynku pracy. Niektóre kategorie pracowników są bardziej dotknięte tym problemem niż inne, ponieważ nie mają siatki bezpieczeństwa socjalnego: młodzi ludzie znajdujący się w niepewnej formie zatrudnienia, starsi pracownicy, pracownicy z niepełnosprawnością, kobiety z racji tego, że są one nadreprezentowane w najbardziej dotkniętych sektorach lub dlatego, że pozostają w domu, aby opiekować się członkami rodziny, osoby pracujące na własny rachunek lub za pośrednictwem platform internetowych, nisko uposażeni pracownicy, pracownicy migrujący oraz osoby określane jako "niewidzialne", czyli wykonujące pracę nierejestrowaną. Prawdopodobnie również ubóstwo pracujących znacznie się zwiększy 7 .
2.3.2. Ochrona zatrudnienia i dochodów wszystkich pracowników jest priorytetem i musimy kształtować dzisiejszą politykę, mając na względzie perspektywę długoterminową. UE potrzebuje silnej europejskiej strategii na rzecz społecznej naprawy i odbudowy na poziomie unijnym i krajowym, przy aktywnym zaangażowaniu partnerów społecznych w celu ożywienia gospodarki, zabezpieczenia praw pracowników i zapewnienia dobrobytu dla wszystkich. Konieczne są głębsze reformy instytucjonalne i w różnych dziedzinach polityki w celu wzmocnienia ożywienia gospodarczego i budowania odporności dzięki solidnym i powszechnym systemom ochrony socjalnej, które mogą działać jako automatyczne stabilizatory gospodarcze i społeczne w obliczu kryzysów. Pomoże to również odbudować zaufanie do instytucji i rządów.
2.3.3. Dwu- i trójstronny dialog społeczny między rządami a organizacjami pracowników i pracodawców jest kluczowym narzędziem opracowywania i wdrażania zrównoważonych rozwiązań, poczynając od szczebla społeczności po poziom globalny. Wymaga to silnych, niezależnych i demokratycznych organizacji partnerów społecznych.
2.3.4. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie dopuścić do wychodzenia z kryzysu wedle dwóch prędkości, jak miało to miejsce w przypadku ostatniego kryzysu. Należy udzielić wsparcia wszystkim grupom, by móc wspólnie wyjść z kryzysu i by grupy społeczne podatne na zagrożenia nie musiały cierpliwie czekać na osiągnięcie tej samej poprawy w zakresie zatrudnienia i poziomu życia, co reszta społeczeństwa. Dotyczy to w szczególności ludzi młodych, osób z niepełnosprawnością, osób wywodzących się z mniejszości etnicznych, a także migrantów i uchodźców.
2.3.5. Należy również zwrócić szczególną uwagę na grupy znajdujące się poza rynkami pracy, które już doświadczają ubóstwa, oraz na nowe grupy dotknięte ubóstwem, których liczba ma wzrosnąć, i podjąć w ich sprawie stosowne działania. Istnieje ryzyko dalszej marginalizacji tych grup, czemu towarzyszyć będzie wiele kwestii społecznych i zdrowotnych.
2.3.6. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego same znajdują się wśród ofiar nierówności i słabości obecnego systemu. Ich obecne i przyszłe możliwości reagowania na potrzeby są podważane ze względu na często ograniczone i zmienne zasoby. Należy temu zaradzić poprzez zapewnienie mechanizmów finansowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Georgiewa, C., 2020, The Great Lockdown: Worst Economic Downturn Since the Great Depression [Wielka blokada: największe spowolnienie gospodarcze od czasów wielkiej depresji] Komunikat prasowy MFW nr 20/98.
2 Dane statystyczne uzyskane w ramach europejskiego badania dochodów i warunków życia (EU SILC) wskazują na wzrost ubóstwa i wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością w latach 2010-2018 w Estonii, Luksemburgu, Niemczech, Szwecji, Irlandii, Czechach, na Litwie, we Włoszech, w Niderlandach, na Malcie i w Hiszpanii.
3 Komisja Europejska, DG ECFIN.
4 Międzynarodowa Organizacja Pracy, marzec 2020 r., COVID-19 and the world of work: Impact and policy responses [COVID-19 i świat pracy: wpływ i odpowiedzi w zakresie polityki].
5 Komisja Europejska, Prognoza gospodarcza z wiosny 2020 r. Dokument instytucjonalny nr 125. Maj 2020 r.
6 Komisja Europejska, DG ECFIN.
7 Badania przeprowadzone przez Eurofound na temat warunków życia i pracy w czasie COVID-19 (pierwsze ustalenia z kwietnia 2020 r.) wskazują, że ze względu na gospodarcze implikacje kryzysu pandemicznego związanego z COVID-19, więcej gospodarstw domowych znajduje się pod finansową presją niż przed rozpoczęciem kryzysu. Blisko połowa respondentów (47 %) wskazuje, że ich gospodarstwo domowe ma problem, aby związać koniec z końcem. 90 % respondentów, którzy na trwałe utracili swą pracę podczas kryzysu, zgłosiło, że sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego uległa pogorszeniu, 44 % z nich nie ma żadnych oszczędności, a 35 % ma jedynie wystarczające oszczędności do tego, aby utrzymać swój obecny poziom życia przez trzy miesiące.
8 Nassim Nicholas Taleb (2007), The Black Swan: the impact of the highly improbable.
9 Host S., Grange D., Mettetal L, Dubois U. 2014. Précarité énergétique et santé: état des connaissances et situation en Île-de-France ("Ubóstwo energetyczne a zdrowie: stan wiedzy i sytuacja w regionie Île-de-France"), Regionalne Obserwatorium Zdrowia Île-de-France, Paryż, s. 14.
11 Opinia EKES-u "Przyszłość UE: korzyści dla obywateli i poszanowanie europejskich wartości" (SC/052).
12 European Commission, 2019, Estimating International Tax Evasion by Individuals(Komisja Europejska, 2019, Oszacowanie międzynarodowego uchylania się od opodatkowania przez osoby fizyczne). Dokument roboczy nr 76-2019.
13 Sprawozdanie grupy zadaniowej wysokiego szczebla ds. inwestowania w infrastrukturę społeczną w Europie - Boosting Investment in Social Infrastructure in Europe ("Wspieranie inwestycji w infrastrukturę społeczną w Europie"). European Economy Discussion Paper [dokument do dyskusji na temat gospodarki europejskiej] nr 074, styczeń 2018 r.