Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19 (ERRS/2020/8).

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 27 maja 2020 r.
w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19
(ERRS/2020/8)

(2020/C 249/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2020 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wybuch pandemii koronawirusa (COVID-19) i nałożone następnie środki mające powstrzymać jej rozprzestrzenianie się stanowią istotny wstrząs dla gospodarek europejskich. Państwa członkowskie wprowadzają moratoria na spłatę zadłużenia i publiczne systemy gwarancji oraz inne środki o charakterze fiskalnym w celu ochrony przedsiębiorstw i gospodarstw domowych przed skutkami pandemii. Chociaż środki te są skierowane do sektora niefinansowego, mają one wpływ na stabilność finansową.

(2) Skuteczność tych środków w zakresie utrzymania stabilności finansowej zależeć będzie od ich skali oraz założeń. Powinny one być uważnie monitorowane na szczeblu krajowym, tak aby w odpowiednim czasie możliwe było ich dostosowanie przy wykorzystaniu elastyczności przewidzianej w tymczasowych unijnych zasadach dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście epidemii COVID-19 3 .

(3) Biorąc pod uwagę wysoki stopień integracji gospodarek państw członkowskich, środki wdrożone przez jedno państwo członkowskie będą miały wpływ na inne państwa członkowskie z uwagi na ich pozytywne lub negatywne efekty zewnętrzne. Takie efekty zewnętrzne należy uwzględnić w kompleksowej ocenie wpływu na stabilność finansową w całej Unii środków podejmowanych przez organy krajowe w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19.

(4) Zapewnienie skuteczności środków krajowych służących utrzymaniu stabilności finansowej wymaga ścisłego monitorowania i współpracy między krajowymi organami makroostrożnościowymi a krajowymi organami podatkowymi i organami nadzoru, zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami. W dniu 14 maja 2020 r. Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) wystosowała pismo do krajowych organów podatkowych Unii, zachęcając do wczesnego rozpoczęcia intensywnego dialogu między odpowiednimi organami na szczeblu krajowym 4 .

(5) ERRS jest odpowiedzialna za nadzór makroostrożnościowy nad systemem finansowym w Unii i przyczynia się do ograniczania ryzyka systemowego i zapobiegania mu. W tym celu ERRS zamierza monitorować i regularnie omawiać wpływ na stabilność finansową w całej Unii krajowych środków wprowadzonych w celu ochrony gospodarki realnej w odpowiedzi na pandemię COVID-19. ERRS zamierza skupić się w szczególności na skutkach transgranicz- nych i międzysektorowych. Monitorowanie takie powinno być kontynuowane tak długo, jak długo środki te będą miały potencjalny wpływ na stabilność finansową w Unii.

(6) Na potrzeby monitorowania wpływu takich środków na stabilność finansową w całej Unii konieczne będzie przekazywanie istotnych informacji krajowych przez krajowe organy nadzoru makroostrożnościowego. Zwracając się o odpowiednie informacje, ERRS powinna uwzględniać zasadę proporcjonalności i unikać powielania wymogów sprawozdawczych, skupiając się na informacjach, które nie są dostępne z innych źródeł.

(7) Celem ERRS jest uzupełnienie i usprawnienie monitorowania i oceny prowadzonych na szczeblu krajowym. ERRS pragnie zapewnić lepszą wymianę doświadczeń i wczesne rozpoznawanie problemów transgranicznych i między- sektorowych. Na późniejszym etapie ERRS zapewni także koordynację w zakresie stopniowego wycofywania zastosowanych środków. W tym celu ERRS zamierza ustanowić kanał wymiany informacji na potrzeby organów objętych obowiązkiem sprawozdawczym.

(8) Niniejsze zalecenie nie nakłada nowych obowiązków sprawozdawczych na sektor usług finansowych. W celu uzyskania informacji ERRS powinna polegać na przekazywanych przez krajowe organy makroostrożnościowe danych zgromadzonych na potrzeby monitorowania krajowego, opierających się z kolei na sprawozdaniach krajowych organów podatkowych i agencji rządowych zaangażowanych we wdrażanie danych środków. ERRS powinna również opierać się na danych zgromadzonych przez jej instytucje członkowskie, w szczególności Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejski Bank Centralny i Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji.

(9) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej.

(10) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu ich adresatów oraz po poinformowaniu Rady Unii Europejskiej przez Radę Generalną o zamiarze wydania zalecenia i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

SEKCJA  1

ZALECENIA

Zalecenie A - Monitorowanie na szczeblu krajowym wpływu na stabilność finansową środków wprowadzonych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19

Zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe prowadziły monitorowanie i ocenę wpływu na stabilność finansową środków wprowadzonych przez ich państwa członkowskie w związku z epidemią COVID-19 w celu ochrony gospodarki realnej, takich jak moratoria na spłatę zadłużenia, publiczne systemy gwarancji i inne środki o charakterze fiskalnym. W tym celu zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe monitorowały założenia i wykorzystanie tych środków, a także ich ewentualny wpływ na stabilność finansową, w oparciu o kluczowe wskaźniki, takie jak wskazane poniżej.

a)
Założenia i wykorzystanie środków: w szczególności wartość, rodzaj wsparcia finansowego (np. moratoria na spłatę zadłużenia, gwarancje kredytowe, kredyty subsydiowane lub udziały kapitałowe), beneficjenci i warunki skorzystania, czas trwania oraz informacje na temat wykorzystania środka (np. wartość i liczba wniosków złożonych i pozytywnie rozpatrzonych).
b)
Wpływ na stabilność finansową: w szczególności napływ kredytów do gospodarki realnej, płynność, wypłacalność i zadłużenie sektora niefinansowego, a także kondycja finansowa instytucji finansowych, w tym zaobserwowane i oczekiwane tendencje w zakresie kredytów zagrożonych oraz zdolności do spełnienia wymogów płynnościowych i kapitałowych.

Zalecenie B - Przekazywanie ERRS informacji przez krajowe organy makroostrożnościowe

Zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe regularnie przekazywały ERRS informacje niezbędne do monitorowania i oceny przez nią wpływu na stabilność finansową w Unii krajowych środków, o których mowa w zaleceniu A. Powinny one obejmować informacje niezbędne do monitorowania i oceny skutków transgranicznych i międzysektorowych udostępnionych krajowym organom makroostrożnościowym w ramach istniejących ustaleń z instytucjami finansowymi dotyczących sprawozdawczości, a także wszelkie dodatkowe informacje udostępniane przez organy podatkowe i inne agencje rządowe zaangażowane we wdrażanie tych środków.

SEKCJA  2

IMPLEMENTACJA

1.
Definicje

Na potrzeby niniejszego zalecenia stosuje się następującą definicję:

a)
"krajowy organ makroostrożnościowy" oznacza organ krajowy, którego cele, organizacja, zadania, kompetencje, instrumenty, zasady ponoszenia odpowiedzialności i inne cechy zostały określone w zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/3 5  lub, w przypadku gdy taki organ nie został utworzony, wyznaczony organ zgodnie z rozdziałem 4 tytułem VII dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6  lub art. 458 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 .
2.
Kryteria implementacji
1.
Do implementacji zaleceń A i B stosuje się następujące kryterium:
a)
Powinna zostać zachowana zasada proporcjonalności, przy uwzględnieniu celu i treści każdego z zaleceń.
2.
Do implementacji zalecenia B stosuje się następujące kryterium:
a)
Pierwsze sprawozdanie powinno zostać przedłożone do dnia 31 lipca 2020 r.
3.
Wzory formularzy sprawozdawczych

Aby zapewnić koordynację w zakresie przekazywania informacji zgodnie z zaleceniem B, ERRS opublikuje odpowiednie wzory formularzy do dnia 30 czerwca 2020 r.

4.
Terminy informowania o realizacji zaleceń

Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 adresaci są zobowiązani poinformować Parlament Europejski, Radę, Komisję i ERRS o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie lub przedstawić odpowiednie uzasadnienie w przypadku braku działania. Informacje podlegają przesyłaniu zgodnie z poniższymi terminami.

1.
Zalecenie A

Wymaga się, aby adresaci przekazali Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i ERRS formularz zawarty w załączniku dotyczący implementacji zalecenia A do dnia 31 lipca 2020 r.

2.
Zalecenie B

Wymaga się, aby adresaci przekazali Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i ERRS formularz zawarty w załączniku dotyczący implementacji zalecenia B do dnia 31 grudnia 2020 r.

5.
Zmiany niniejszego zalecenia

Rada Generalna zdecyduje o konieczności wprowadzenia zmian do niniejszego zalecenia. Zmiany takie dotyczą w szczególności okresu monitorowania i przekazywania informacji zgodnie z zaleceniami A i B.

6.
Monitorowanie i ocena
1.
Rada Generalna ocenia działania adresatów i przedstawiane przez nich uzasadnienia oraz, w razie potrzeby, może stwierdzić nieodpowiednie zastosowanie się do niniejszego zalecenia lub brak odpowiedniego uzasadnienia niepodjęcia działań.
2.
Metodologii określonej w podręczniku dotyczącym oceny zgodności z zaleceniami ERRS (Handbook on the assessment of compliance with ESRB recommendations) 8 , która opisuje procedurę oceny zgodności z zaleceniami ERRS, nie stosuje się.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 maja 2020 r.
W imieniu Rady Generalnej ERRS
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS

ZAŁĄCZNIK

Informacja o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie

1.
Informacje o adresacie
Zalecenie
Kraj adresata
Instytucja
Nazwa i dane kontaktowe respondenta
Data przekazania informacji
2.
Informacja o działaniach
Zalecenie Czy Państwa instytucja zastosowała się do zalecenia?

(Tak/nie/nie dotyczy)

Opis działań podjętych w celu zastosowania się do

zalecenia

Uzasadnienie częściowego zastosowania się lub braku

zastosowania się do zalecenia

Zalecenie A
Zalecenie B
3.
Uwagi
1.
Niniejszy formularz służy do przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
2.
Adresaci powinni przekazać wypełniony formularz ERRS za pośrednictwem jej sekretariatu - elektronicznie w odpowiednim folderze w systemie DARWIN lub pocztą elektroniczną na adres notifications@esrb.europa.eu. (Sekretariat ERRS zapewnia zbiorcze przekazanie informacji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.)
3.
Oczekuje się, że adresaci będą przekazywać wszelkie istotne informacje dotyczące implementacji zalecenia oraz kryteriów implementacji, w tym informacje o rodzaju i czasie podjętych działań.
4.
Jeżeli adresat zastosował się do zalecenia jedynie częściowo, powinien przedstawić pełne wyjaśnienie zakresu niezgodności i inne szczegółowe informacje na temat częściowej zgodności. Wyjaśnienie takie powinno wyraźnie wskazywać odpowiednie części zalecenia, do których adresat nie zastosował się.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4
3 Komunikat Komisji, Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz.U. C 91 I z 20.3.2020, s. 1) oraz powiązane dokumenty dotyczące zasad pomocy państwa i koronawirusa dostępne pod adresem: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/coyid_19.html*
4 Zob. pismo przewodniczącego ERRS do przewodniczącego i członków Rady ds. Gospodarczych i Finansowych z dnia 14 maja 2020 r. dostępne w języku angielskim pod adresem:https://www.esrb.europa.eu/pub/pdf/other/esrb.letter200514_ESRB_work_on_implications_to_protect_the_real_economy~e67a9f48ca.en.pdf.
5 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/3 z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnoś- ciowego organów krajowych (Dz.U. C 41 z 14.2.2012, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
8 Handbook on the assessment of compliance with ESRB recommendations z kwietnia 2016 r., dostępny w języku angielskim pod adresem: https://www.esrb.europa.eu/pub/pdf/recommendations/160502_handbook.en.pdf.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.249.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19 (ERRS/2020/8).
Data aktu: 27/05/2020
Data ogłoszenia: 29/07/2020
Data wejścia w życie: 27/05/2020